Proč nesvítí na vánočním stromě žárovky různého napětí v sérii?

(1/4) > >>

Karelxxx:

16 žárovek v serii zapojených.
Žárovky mají 15V a 2,28W .

Koupil jsem v obchodě náhradní žárovky které mají na sobě napsáno 14V a 0.1A.
Vyměnil jsem staré vadné za nové, ale obvod stále nesvítí, čím to? :)
Jsem veliky laik :)

PS: z archivu na tomto webovém portálu jsem našel jen to, že se žárovky počítají 16x15 ( počet žárovek krát napětí),  což dělá 240V . S novými žárovkami by takový výpočet byl: 7x15 = 105 + 9x14 = 126 = 231V ..

Martin Hroudný:
Možné důvodu jsou dva:
a) Elektrický obvod je někde stále přerušen - u nějaké lucerničky je naškubnutý vodič
b) Přepálila se prakticky okamžitě nějaká z dalších 14V/0,1A žárovek. Ony totiž tyto žárovky budou při kombinování s žárovkami 15V/2,28W zjevně přetíženy. Konkrétně asi o polovinu svého jmenovitého výkonu.

Tomáš Žabka:
Trochu vysvětlení
Pokud si trochu pamatujete fyziku základní školy. Pro zjednodušení pomineme přechodové děje.

P=U*I (výkon w;napětí V;proud A)
U=R*I (napětí V;odpor Ohm;proud I)
žárovka 15V 2,28W = 0,152mA odpor vlákna  při jmenovitých parametrech cca 98,7Ohm
žárovka 14V 0,1mA = 1,4W odpor vlákna  při jmenovitých parametrech cca 140Ohm

žárovky jsou v serii, takže odpory se sčítají
9*140+7*98,7=1950Ohm takže při tomto odporu poteče obvodem proud 230V/1950Ohm = 0,117A

P=R*I*I (výkon W;opor Ohm;proud A)
Žárovky na 14V budou přetíženy (1,95W ) a žárovky na 15V budou málo svítit (1,35W).

Celá věc není tak jednoduchá jak jsem spočítal, žárovka má proměnlivý odpor podle teploty vlákna ta závisí na proudu.

Takže pokud jste něco "neodpálil" tak to nebude dlouho trvat a "odpálíte" (možná i podpálíte) a pokud už jste něco "odpálil" tak pořiďte všechny žárovky stejné.

Pokud obvod kdekoli přerušíte přestane svítit vše (nemůže téct proud) zapojení žárovek je sériové (za sebou).

Tomáš Žabka:
Omlouvám se ve svém předchozím příspěvku mám špatně jednotky místo mA mají byt A.

ACEOF ACES: