|
Vladimír Štemberg
Offline
|
|
« Odpověď #19 kdy: 26.07.2014, 23:16 » |
|
Podle schema se jedná skutečně o asynchronní motor, z principu tedy musí pracovat na střídavý proud. Označení 24 V DC je nesmysl, je ovšem možné, že to takto označil nějaký "inteligent" už u výrobce nebo prodejce. Toto zapojení se běžně používá u servopohonů. Motor má 2 stejná jednofázová vinutí na 24 V, jedno je zapojené mezi černým a hnědým vodičem, druhé mezi černým a modrým. Jedno vinutí vždy pracuje jako hlavní fáze, druhé jako pomocná fáze připojená přes kondenzátor. Pro jeden smysl otáčení se zapojí napětí 24 V mezi černý a hnědý vodič a modrý zůstane nezapojený, pro druhý smysl otáčení se zapojí napájení mezi černý a modrý a hnědý zůstane nezapojený. Takto si můžete vyzkoušet samotný vymontovaný motor s kondenzátorem. Nezapomeňte ale motor nějak zatížit, naprázdno se vám může točit na obě strany, i když bude vadný. Pokud se ten samý motor na jednu stranu točí a na druhou ne v obou křídlech brány a druhý motor v obou křídlech brány funguje bez problémů, je závada zcela evidentně v motoru. Ani jedno vinutí nemůže být přerušené, to by se netočil vůbec. Závada může být buď mechanická (např. částečně zadřené ložisko, nečistota v motoru, ohnutá osa a pod.), nebo pravděpodobněj i elektrická (závit nebo několik ve zkratu). Jinak se totiž při závitu ve zkratu změní magnetické pole u vinutí, zapojeného přimo na tvrdé napájecí napětí (hlavní fáze) a jinak při připojení přes kondenzátor (pomocná fáze). Protože při různých směrech otáčení se mění funkce vinutí hlavní a pomocné fáze, je pravděpodobné, že problém bude v závitu na krátko. To ovšem stejnosměrným ohmmetrem nezměříte. Zkuste připojit samotný motor bez kondenzátoru a bez ovládání brány přes ampérmetr na střídavé napětí několik málo voltů z nějakého transformátoru . Transformátor by měl být schopen dodat proud řádově ampéry, zvonkový tedy rozhodně nestačí. U obou vinutí (černá - hnědá i černá - modrá) musí být proud stejný. Pokud nebude, jedná se zcela evidentně o zkrat ve vinutí a čeká vás buď převinutí, nebo výměna motoru.
|
|
|
|
|
|
Patrik Peška
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #21 kdy: 27.07.2014, 13:11 » |
|
Mockrát Děkuji. Pokusím se ještě motor promerit ohmetrem, ten mám. Myslím, že motor bude mit pretrhnute vinutí či zkrat. Ložiska jsou v pořádku, nedrhnou. Mám pouze teoretické znalosti v oblasti fungování či principu motoru, praktické téměř žádné, ale změřit ještě dokážu.
|
|
|
|
Zdenek Hejčl
OSVČ - živnostník
Offline
|
|
« Odpověď #22 kdy: 27.07.2014, 13:43 » |
|
Závitový zkrat nezměříte ohmetrem..
|
Elektromontér EZ-M, O-E2/A. Východní Čechy Výroba, montáž a servis vah. EU
|
|
|
Patrik Peška
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #23 kdy: 27.07.2014, 17:01 » |
|
Závitový zkrat nezměříte ohmetrem..
Ano, myslel jsem multimetrem, můj preklep.
|
|
|
|
Zdenek Hejčl
OSVČ - živnostník
Offline
|
|
« Odpověď #24 kdy: 27.07.2014, 18:55 » |
|
Ani multimetrem, jeden nebo 10 závitů zkratu prostě nezměříte. Tolerance měřidla to nedovoluje - velká nepřesnost.
|
Elektromontér EZ-M, O-E2/A. Východní Čechy Výroba, montáž a servis vah. EU
|
|
|
|
Patrik Peška
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #26 kdy: 29.07.2014, 22:45 » |
|
Mám ještě jeden dotaz, prosím. Motor má tedy dvě fáze a jeden nulak. Znamená to tedy, že jej tvoří dvě cívky, které se v drazkach rotoru střídají, a koncové vodiče obou cívek poté spolu tvoří onen nulak, zatímco počáteční vodiče jsou dvě fáze?
|
|
|
|
|
Patrik Peška
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #28 kdy: 30.07.2014, 08:06 » |
|
Ano, je to DC motor indukční motor. Takže se musí v drazkach střídat? Odtud si vysvětluji tři vývody- černá, hnědá a modrá.
|
|
|
|
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
Offline
|
|
« Odpověď #29 kdy: 30.07.2014, 12:10 » |
|
Motor je připojený k jednotce BFT Altair. Převody jsem kontroloval. Jedna se o asynchronní motor s třemi vývody (modrá, hnědá, černá).
Abych všem zdejším okultistům usnadnil jejich věštění z křišťálových koulí, vkládám následující přílohy. Dovoluji si upozornit, že žádná z řídících jednotek Altair na které jsem narazil, neměla vývody na jiné motory než na jednofázové s pomocným vinutím 230V /300W a běhovým (?) kondenzátorem. Zároveň se obávám, že jestli to tak skutečně je, pak naše odborné rady by mohly způsobit p. Peškovi úraz el. proudem, vzhledem k jeho elektrotechnic kým znalostem ( ohmmetr - multimetr).
|
|
|
|
Patrik Peška
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #30 kdy: 30.07.2014, 18:27 » |
|
Mockrát děkuji i za obavy, ale zas tak hloupý nejsem! Veškerá zapojení jsou správná, v tom si jsem na 100% jistý. To, že výrobci udávají motor 24 V DC je poněkud zavádějící, tak jak už tu bylo zmíněno. Důležité je, že jsme problém vyřešili a shodli se na mezizávitovém zkratu. Nezbývá nic jiného, než motor nechat převinout. V oblasti motorů jsem laik, to ale neznamená, že se nevyznám v elektřině a magnetismu po stránce teoretické. Maxwellovy rovnice si ještě pamatuji, resp. dokázal bych je ještě odvodit.
|
|
|
|
|
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
Offline
|
|
« Odpověď #32 kdy: 30.07.2014, 19:18 » |
|
...vinutí, ale nejsem zkušený. Nevím, jestli je vadné, když otáčení v jednom směru je v pořádku. ...
Správný postřeh. Motor má dvě vinutí, která jsou nutná pro oba směry a jsou elektricky namáhána v obou směrech otáčení stejně. Závit nakrátko se u AC motorů v provozu projevuje citelným zvýšením teploty vinutí. Signalizuje ho také zvýšený odběr proudu. Stačí ho nechat běžet nějakou dobu i bez zátěže a měřit. Podle počtu vykrácených závitů které se rozžhaví dojde po čase ke zničení izolace. Izolační lak se roztaví, později zuhelnatí a způsobí zkrat. Pokud není závada v řídící jednotce, viděl bych chybu spíše v mechanické části.
|
|
|
|
|
Patrik Peška
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #34 kdy: 30.08.2014, 20:18 » |
|
Poradíte mi prosím, alespoň, jaký motor by se hodil jako náhrada? Co se týče mechanické kompatibility, to je nejmenší problém. Děkuji
|
|
|
|
Jan Ringo
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #35 kdy: 07.05.2015, 11:19 » |
|
Mám obdobný problém. U pohonu značky CAME vlivem zkratu hmyzem odešla řídící elektronika kterou se podařilo úspěšně opravit. Pár dní po té se však projevují střídavě další typy problémů: 1) Motor se vůbec nerozjede, pomuže až ruční pohyb, potom několik minut funguje naprosto bezproblémově, opětovná chyba se projeví až za několik hodin 2) Motor se točí pouze na jednu stranu-to bylo odstraněno otočením polarity kondenzátoru 3) několik dní bezproblémový chod 4) motor se rozjede, ale při mírném zvýšení zátěžového odporu začně jen vibrovat (dnešní novinka) Dle schámatu je které se dá nalézt např. na http://www.cais.cz/fileadmin/user_upload/manualy/1/BX-74_78.pdf se za pomoci relátek podle směru otáčení připojují dvě vinutí mezi kterými je kondenzátor. Chtěl bych se zkušenějších zeptat zda popisované problémi nasvědčují spíše na vadný kondenzátor nebo poškozený motor?
|
|
|
|