Může jedna ohmicky slabší fáze spéct stykač nebo tepelnou ochranu?

<< < (3/4) > >>

Václav Třetí:
Měděný vodič, který změnil barvu byl přetížen, přehřál se. Tím došlo k degradaci izolace a zhoršil se izolační stav. Celé to ukazuje na nesouměrnost odběru. Pokud je na vedení pouze onen motor, nebo je jednofázový odběr vzhledem k odběru motoru mizivý (ovládací obvody),  je jednoznačné, že motor je vadný.

 Změřte vinutí motoru po rozpojení propojek na svorkovnici, vlastní odpor všech vinutí by měl být (téměř) stejný (bylo by lepší měřit proud v jednotlivých fázích, jak již psali kolegové, ale vy říkáte, že motor je vadný, takže zbývá jedině měření ohmmetrem, je však třeba použít přístroj s malýni rozsahy -miliohmmetr- a čtyřvodičovou metodu) a hlavně změřte izolační stav mezi jednotlivými vinutími. Pak bude jasnější, co se stalo.

Ještě k přívodním vodičům. 4mm je průřez nebo průměr? Průřez 4mm2 je na jištění 32A (jaká je charakteristik a - B, C nebo D?) žalostně málo, průměr 4mm v elektrotechnic e existuje jen jako trafodrát (nebo by to muselo být zařízení z dovozu z oblastí, kde se vyrábějí vodiče podle amerických norem, pak by to mohl být vodič AWG 6, který má průměr 4,1mm a průřez zhruba 13mm2). Buď tam máte průměr zhruba 3,6mm, to je průřez 10 mm2,  nebo tam máte průměr zhruba 4,5mm, což by odpovídalo průřezu 16mm2. Pokud tam máte šestnáctku, tak se tam asi děly docela nepěkné věci, když zčervanala, ta vydrží hodně.

Jaroslav Hasala:
Ale tak je celkem běžná praxe, že pokud se opakovaně poškodí stykač, tak se použije "silnější",  na tom nevidím nic špatného.
Bohužel, je celkem obvyklé, že výrobce podcení provozní zatížení nebo že použitý přístroj nemá takové parametry, jako je na něm uvedeno.
Nastavení ochran nebo změna jištění - to je něco jiného.

Martin Kurka:
Teda pane Czechu, to jsou hodně slabé informace, které dáváte.
Nečekejte jinou odpověď, než úvahy a dohady. Co do popisu dotazu dáte, to dostanete zpět. Za nic moc, také nic moc.
Shrnu jediná fakta.

Citace: Ladislav Czech  24.04.2014, 14:12

A schéma momentálně k dispozici nemám, ale je to celkem jednoduché zapojení. Je tam jen ultrazvuk hladiny, jistič,  stykač, tepelna ochrana a nakonec čerpadlo.

Jeden jistič, znamená, že je jištěn jen motor a obvody ovládacího napětí jsou odpichem za jističem? Drátky k ultrazvukovému čidlu, ovládacímu spínači, pomocnému kontaktu tepelné ochrany (tipuji 1,5mm2) jsou tedy jištěny 32A??
Jestli ano, pak jakákoliv porucha (i izolační) v řídících obvodech způsobí vybombardování veškeré ovládačky a může zapříčinit vyhoření tepelné ochrany a tím nevypínání motoru při přetížení, poškození ovladačů, stykače....

Ultrazvuk hladiny je jakého typu? Má ochranu proti vlnění hladiny a necuká s motorem při dosažení hladiny?? Má nastavenu hysterezi, nebo jste kdysi čidlo kdysi také vyměnil za jiný levnější typ a je startovacím bodem problémů?

Tepelná ochrana je opravdu tepelná ochrana, nebo motorstartér? (A uváděný jistič je jednofázový a je určen jen pro ovládačku?).

Citace: Ladislav Czech  24.04.2014, 11:48

Řeším teď jeden problém s čerpadlem na 32A.


Čerpadlo na 32A má motor 16kW, nebo třeba jen 1,5kW  a připojuje se vidlicí 32A?
Rozdíl, že. No, asi 16kW nebude, jeden stykač není rozběh Y-D, který by se u takového motoru dal předpokládat. Pokud by to bylo v průmyslu ano, ale to by dotaz položil elektrikář z průmyslu jinak.
Hlavně by tu byl opsaný štítek motoru a schéma...

Citace: Ladislav Czech  24.04.2014, 14:12

Špatně jsem to napsal, v tep. ochraně se roztavil plastový kontakt, kterým se má resetovat porucha...
...
První a druhá fáze byla v pohodě, ale na třetí jsem naměřil cca 150 Mohm.
....
Tento drát byl nakonci i znatelně začervenalý, mnohem více než je klasická barva mědi.
....


Příčina roztavení plastového tlačítka (plastový kontakt z polovodivého plastu nepředpokládám  ;)) může být:

1) Vadný kontakt silového vodiče na svorce tepelné ochrany způsobí přechodový odpor, ohřívá tepelnou ochranu nepřímo, ta stále vypadává až se nepřímým teplem resetovací tlačítko zkroutí tak, že tepelná spoušť nikdy nevyskočí. Pak nastane řetězec poruch s nedefinovateln ým důsledkem.
Indicie - opálená či vyhřátá silová svorka a konec vodiče se stečenou izolací.
Kdybyste napsal, na které svorce byl ten drát opálený, také byste dostal lepší odpověď.
2) To samé, jen vadný vnitřní svár nebo bimetal uvnitř ochrany (nepravděpodobn é, leč možné).
3) Svod tepelné ochrany či stykače na kostru způsobený vlhkostí a plazivými proudy po "bakelitu" a vypálená vodivá cestička na kostru. To znamená porucha v ovládacích obvodech ovlivňující (a demolující) silové obvody motoru a motor sám.
Indicie - nízký izolační odpor v jedné fázi proti kostře nemusí být v motorovém okruhu, ale může být v řídícím obvodu ovládačky (ó jak je dobré používat transformátor a ve vlhkém prostředí 24V i mimo bezpečnostní důvody, že)
Neuvádíte měřicí napětí při měření izolačního odporu. Vyšší napětí o svodu a plazivých proudech prozradí více. Měření jen ovládačky zvlášť a siloviny zvlášť rozdělí problém na 2 základní okruhy možných problémů.  



Když to shrnu, jste typ laika nebo pololaika, který si snahou si poradit za každou cenu a sám si prodražuje celou opravu, ničí na zařízení nejdražší součástku a prostou výměnou důsledku poruchy bez nalezení prapříčiny poruchy si zadělává na řetězec dalších problémů.
Jak říkával můj táta, šetřit umí každý blbec, ale hospodařit málokdo. Převinutí motoru jeho demontáž a čištění vás asi přijde draho, že.
Dobrý odborník vám nejen závadu opraví, ale případně upraví nebo nechá opravit a dokáže změřit a nastavit zařízení tak, aby se tato porucha již neopakovala, nebo se neřetězila.


Miroš Jan:
Citace: Ladislav Czech  24.04.2014, 11:48

Řeším teď jeden problém s čerpadlem na 32A.
Nejdříve se spekla tepelná ochrana.
Tu jsem vyměnil a za několik týdnů se spekl i stykač.
Dal jsem místo něho silnější, ale ten se během týdne spekl také.
Změřil jsem tedy megmetem samostatný přívodní kabel (4mm),  na trase rozvaděč <---> připojovací krabice k čerpadlu.
První a druhá fáze byla v pohodě, ale na třetí jsem naměřil cca 150 Mohm.
Tento drát byl nakonci i znatelně začervenalý, mnohem více než je klasická barva mědi. Osobně si myslím, že 150 Mohm je ještě docela dost, ale nic jiného mně nenapadlo. Nevím, jetli to spolu souvisí, ale po posledním spečení stykače se zničilo i čerpadlo - odpor vinutí 4 Mohm.




To : Ladislav Czech
To máte tak. V dotazu neuvádíte žádné typy použitých komponentů, a ani přesné zapojení celého čerpadla, tak se nedivte, že odpovědi jsou takové, jaké jsou.
Ono všeobecně platí, že například použití stykačů, je jiné než by mělo být. Málokdo se zabývá, notabene aby znal kategorie užití. Takže klidně tam mohl být instalován stykač ,  který na tento druh spínání není určen.
Co to je čerpadlo na 32A?
To je jmenovitý proud toho čerpadla, nebo hodnota pojistek nebo jističe, nebo hodnota proudové ochrany?

Kastner Lubomír:
Citace: Václav Třetí  25.04.2014, 08:46


 Změřte vinutí motoru po rozpojení propojek na svorkovnici, vlastní odpor všech vinutí by měl být (téměř) stejný (bylo by lepší měřit proud v jednotlivých fázích, jak již psali kolegové, ale vy říkáte, že motor je vadný, takže zbývá jedině měření ohmmetrem, je však třeba použít přístroj s malýni rozsahy -miliohmmetr- a čtyřvodičovou metodu) a hlavně změřte izolační stav mezi jednotlivými vinutími.



Z praxe musím konstatovat, že ani takovéto měření nemusí ukázat mezizávitový zkrat na vinutí a tedy poškození motoru. Pokud by byl mezizávitový zkrat větší, pak by se naměřili rozdíly odporů ve vinutí, ale pokud by to byl pouze malý zkrat dvou vedle sebe ležících závitů, pak u takovýchto motorů klasickými měřidly nic nenaměříme. K přesnému zjištěné mezizávitového zkratu se používají jiné metody a postupy, které 100% zjistí závadu na vinutí. měření ohmickou metodou nedoporučuji a nebo jí brát jen a pouze jako informativní. Ale stále platí co jsem napsal v prvním příspěvku - nechat problém vyřešit odborný servis. nejdříve zjistit stav čerpadla a to jak po stránce mechanické pak i elektrické a pak pokračovat v kontrole a měření napájecí cesty.

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

[*] Předchozí strana