Co může cizí návštěvník dělat s katastrofální instalací? Zavolat policii?
Stanislav Fanta:
Ač jsem původní profesí elektrikář, živí mě už něco jiného (vyhláška propadlá), praxi už dělám jen tehdy, když mi to doma nesvítí nebo je kamarád v nouzi.
Zavolal mi bratr, který se s rodinou nedávno přistěhoval do pronájmu 3+1 v paneláku, rok výstavby 1984, že prý má problém s elektrikou a firma co si na to zavolal, s tím nechtěla nic mít a trvala na celkové rekonstrukci (tak ji vyhodil) a že prý, ještě než to začne prasit sám (zámečník), tak jestli se mu na to nepodívám.
Přišel jsem a zjistil, že: Byt 3+1, hl. jistič před el. jednofázový černý (tuším se jim říkalo ITL, ITV) 25A, v bytě rozvodnice v chodbě klasická PL, 5 černých jističů 10-16A).
První šok nastal, když se mi jal uvařit kávu a já při zapnutí varné konvice se opíral a mikrovlnku a zároveň sporák, zabrnělo, odskočil jsem dva metry, světla pohlasla asi na polovinu a ze záchodu z bytového jádra se ozvalo bzučení a prskání (prskala ta společná zemnící šroubová svorka v jádře, kam je svedeno veškeré pospojení z koupelny.
Svorku jsem řádně dotáhl (hned plný jas), otevřel bytovou rozvodnici a hle - upálený přívodní nulák na té nulové sběrnici, asi čtyřka nebo šestka hliník, fáze vzápětí upadla po lehkém poklepu šroubovákem (prsk, prsk, tma).
Tak jsem to celý vypnul, připojil znovu nulák a fázi, vše řádně dotáhl, otevřel všechny krabice, vypínače a zásuvky a opět vše dotáhl (půlka kontaktů silně orezlá, další dva dráty při tom praskly).
Nakonec jsem otevřel i rozvaděč na chodbě, krom svokrovnice elektroměru nikde žádné plomby a dotáhl jemu i sousedům kontakty na jističích.
Brácha samozřejmě do toho nevrazí ani korunu ("moje to není a hlavně, že to svítí a majiteli je to taky buřt").
Takže se pro sichr ptám:
Mohl jsem v rámci možností udělat něco navíc?
Je to obrázek běžného stavu rozvodů v panelácích?
Původní jasná otázka tématu zněla: "Instalace v paneláku, je to normální?".
Jiří Schwarz: