Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Pracovní zóna
| |-+  -B- 30 denní zóna dostupných diskusí
| | |-+  Jak změnit směr u 1f asynch. motoru s běhovým C?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak změnit směr u 1f asynch. motoru s běhovým C?  (Přečteno 4803 krát)
Prezident
« kdy: 21.05.2012, 09:30 »

Používám motor z výířivé pračky pro pohon malého soustruhu. Nyní by pro mne bylo lepší mít hřídel z druhé strany, ale pak je zase nevhodný směr otáčení. Předpokládám, že u tohoto motoru lze změnit směr:
1. otočením statoru v případě, že jsou ložiska obou stran rotoru stejně daleko od klece
2. vhodným přepojením C vůči vyinutí.
3. otočením statoru-není úplně ideální protože je el. instalace vyvedena napevno ve výíku...
4. když jsem motor rozdělal, tak jsem zjistil, že nejsou přívody přímo do vyinutí a tam zabandážovány, ale že jsou na statoru tři pájecí body, viz foto. Nevím však, jak vhodně přepájet vodiče, aby došlo ke změně směru otáčení a zda to vůbec takto lze...
Poradíte?


* Motor1f_zVýřivky.jpg (162.15 KB, 750x600 - prohlédnuto 385 krát.)
Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #1 kdy: 21.05.2012, 12:48 »

Používám motor z výířivé pračky pro pohon malého soustruhu. Nyní by pro mne bylo lepší mít hřídel z druhé strany, ale pak je zase nevhodný směr otáčení. Předpokládám, že u tohoto motoru lze změnit směr:
1. otočením statoru v případě, že jsou ložiska obou stran rotoru stejně daleko od klece
2. vhodným přepojením C vůči vyinutí.
3. otočením statoru-není úplně ideální protože je el. instalace vyvedena napevno ve výíku...
4. když jsem motor rozdělal, tak jsem zjistil, že nejsou přívody přímo do vyinutí a tam zabandážovány, ale že jsou na statoru tři pájecí body, viz foto. Nevím však, jak vhodně přepájet vodiče, aby došlo ke změně směru otáčení a zda to vůbec takto lze...
Poradíte?

Co to je (bylo) za pračku?
Normálně mívají 6 vývodů na motoru, 3 pro pomalý běh (praní) a 3 pro rychlý (odstřeďování).

Dokážete "ohmicky" změřit vinutí? Jsou tam dvě stejné "poloviny"?
Tam se dá změnou zapojení změnit směr otáčení.

Pokud tam nejsou stejná vinutí, asi by to "elektricky" nešlo vyřešit. Nejsou tam stejná ložiska? Nešlo by to složit "obráceně"? Nebo to "otočit i s čely" (tedy v podstatě otočit mechanicky střední část s vinutím)
Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Petr Doležal
*
Offline Offline



emeritní projektant z Brna (prostě důchodce)


« Odpověď #2 kdy: 21.05.2012, 13:24 »

. . . Normálně mívají 6 vývodů na motoru, 3 pro pomalý běh (praní) a 3 pro rychlý (odstřeďování). , . .
Pro klasickou vířivou pračku se šnekem či vrtulkou to neplatí  Mrknutí
Zaznamenáno

Na zdraví a abychom byli lidmi
to vám přeje celoživotní projektant nn, vn, někdy i vvn rozvodných zařízení
Zdenal Velky
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 21.05.2012, 13:31 »

Tenhle motor pochází z pračky Mini Romo Funek
Já řešil před nedávnem stejný problém. Otočení statoru,ani rotoru moc nepomohlo. Musel jsem to vyřešit změnou rozběhového pole.
Tedy nejdřív jsem opatrně od bandážoval izolaci v místě pájecích bodů. Je tam připojená fáze,nulovací a rozběhový kondenzátor. Tedy tři svorky. Pod svorkou je připojen N vodič,ale také druhý konec rozběhového vinutí. Ten jsem našel tak,že jsem odpojil kondík a prozvonil jeden konec s druhým. Potom stačilo konec,který byl připojen k  svorce N ,připojit na kondenzátor a přes něj na fázi. To samé s druhým koncem rozběhového vinutí,ale ten z kondenzátoru na svorku N.
Zaznamenáno
Prezident
« Odpověď #4 kdy: 21.05.2012, 13:48 »

Děkuji všem
Ano jak jsem psal, je to ze šnekové (výřivé) pračky
Zdenal Velky-bude to asi tak jak píšete. Současné zapojení jsem vyznačil na fotografii, kterou jsem přiložil, ale asi je to málo vidět. Mohl by jsem vás poprosit o doplnění jak jste to přepojil pro druhý směr

děkuji
Zaznamenáno
Tomáš.Ondra
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 21.05.2012, 14:24 »

Je potřeba najít oba konce jednoho vinutí a ty prohodit mezi sebou. Hlavní vinutí byvá zpravidla silnějším vodičem, pomocné slabším. které otočíte je jedno, na té fotce  v prostřed budou vinutí spojená na N, takže jeden vodič odletujte, najděte kde končí, odletujte též. Tento připote k N, místo původního a druhý ke kondenzátoru, nebo k L, podle toho s kterým vinutím budete manipulovat.
Zaznamenáno
Filip Dobiáš
*
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 21.05.2012, 16:22 »

Tyto motory mají čtyři svorky. 2 svorky pro hlavní vinutí a 2 pro pomocné. V příloze zasílám obrázky přepojení vinutí.


* motor_ot1.jpg (204.38 KB, 1152x864 - prohlédnuto 448 krát.)

* motor_ot2.jpg (205.91 KB, 1152x864 - prohlédnuto 351 krát.)
Zaznamenáno

Sám-li spravuješ - více škody naděláš; zavolej dborníka a máš po starosti
Prezident
« Odpověď #7 kdy: 21.05.2012, 17:48 »

To:Filip Dobiáš-perfektní, (Zde někdo nečetl pravidla! To musí někdo opravit a opozdí to zveřejnění!)
Zaznamenáno
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #8 kdy: 21.05.2012, 19:20 »

Další abonent na úraz elektrickým proudem. Teoreticky to bylo popsáno vcelku skoro správně. Praxe ale může být zcela jiná. Zásahem do bandáže může dojít k porušení izolasí a to jak protiu kostře, tak i mezi závit či vinutími. Pak je již jen otázka času kdy se něco stane. Takovéto zásahy do vnitřního zapojení by měly provádět pouze odborní¨ci, kteří následně motor řádně přoměří, zabandážují a nalakují a tím uvedou do náležitého stavu. Používané izolační laky nesnesou teplotu vyšší 150°C ! Navíc bude potřeba zřejmě i prodlužovat vývody od cívek. Zapojení jednotlivých cívek po navinutí se provádí ještě před bandážováním a před lakováním. Po přepojení je NUTNÉ znova motor zabandážovat a nalakovat. A to není práce pro domácí kutily, protože se např. laky nemusí mezi sebou snášet apod. takže jak jsem řekl na začátku - další abonent na úraz elektrickým proudem.
Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Prešzident
« Odpověď #9 kdy: 21.05.2012, 21:47 »

budete se asi divit (jako já),  ale tenhle motor je právě zvláčtní v tom,že má pájecí body odkryté. První (má) fotka je vlastně pouze rozdělaný motor bez jakéhokoli zásahu. Prostě jsou pájecí body přístupné bez jakéhokoli zásahu. Bandáž je obyčejná stužka z bavlny ktrá slouží spíše k mech uchycení svazku přívdů a je bez laku zcela. Asi na to nejsou požadavky ve třídě izolace B ve které je motor vyroben  tak přísné požadavky
Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.053 sekund, 22 dotazů.