Miroslav Minařík
"Nejvyšším úkolem není teoretické poznání, nýbrž praktické umění žít!" Sokrates
Offline
Odborná publicistika v instalační elektrotechnice.
|
|
« Odpověď #36 kdy: 05.03.2012, 08:33 » |
|
Mohl by povrch auta fungoval jako FV panel? I kdyby dával jen nějakých 200W, pro některá využití, kdy auto jezdí jen krátké úseky a hodně stojí by to mohlo zajímavým způsobem zmenšit požadavky na návštěvy "elektropump"...
Mirek Marušinec, ostatně i Škodovka na střeše FV panel mají. Obecně:Sakryš mám pocit, že veřejnost stále nic neví. i když se to omílá stále dokola. I ten zvuk je již řešen aby plašil chodce :-) Na elektromobilit ě se pracuje násobně víc, než si koncový spotřebitel myslí. A z mého pohledu tvrdit, že je to zbytečné, je projevem pouze nedostatkem informací. Pokud někdo investuje takové objemy, mě zajímá proč a neřeším zda je takový, či takový. I já jsem jen spotřebitel a koukám. Jen mám k těm strojům trochu blíž, než jiní. Mám v živej pamäti 4,5L bandasku určenú na umiestnenie v rezervnom kolese osobného auta. Na dlhšie cesty 20L. K tomu dve plastové krabice cca 10x25x40cm, jedna s náradím a druhá s náhradnými dielmi. Pod zadným sedadlom momentový kľúč a nové tesnenie pod hlavu. Dnes mám v aute štartovacie káble a sadu náhradných žiaroviek a mám pocit, že mám vysokon nadštandardnú výbavu. Tak tuto situaci si vybavuji také zcela přesně! Mimochodom, aké sú parametre - najmä rýchlosť - elektromobilu v "úspornom" režime? Ja len že na diaľniciach platí okrem maximálnej aj minimálna rýchlosť. Veľmi mi to pripomína ventil pod palivovou nádržou na motocykloch: otvorené-zatvorené-rezerva. Peugeot iOn má tzv. "želví mód". Asi se dá nazvat rezervou. Loni v létě jsme se na cestě kolem ČR do něj dostali jen jednou. A to před vrcholem Cínovce na ktérý jsme vyrazili z Karlových Varů. Asi km před vrcholem "želví mód" vypojil všechny nedůležité spotřebiče a patrně snížil i akceleraci a max. rychlost (cca 50km/hod.). Tehdy jsme potřebovali dojet protože šlo o rekord. Na dálnici bych "želví mód" neviděl rád, ale jak jsem psal za celých 2760km jsme se do něj dostali jednou.
|
Elektrika NENÍ časopis!
|
|
|
|
SMILEK
|
|
« Odpověď #38 kdy: 05.03.2012, 11:55 » |
|
Kdybych měl Mirku tento problém řešit já, vsadil bych na estrádu (to je redakci Elektriky přece blízké). Vytipoval bych si po trase vhodnou obec (nebo dvě) a domluvil bych si se starostou, že se tam určitého dne zastaví skupinka elektromobilů. Myslím si, že v každé větší obci by se našla skupinka dobrovolníků, která by nechala za pivko či stovku na proud krmit Iony ze svých domovních rozvodů (každé auto povinně do výbavy 50m prodlužovačku, ale nééé supermarketovo u ). Lidé jsou zvědaví a elektromobilit a nezavítá do českých obcí zrovna často. Ideální by bylo sehnat devět domů na jedné ulici, aby se to hezky vyjímalo. Než by se autíčka nabila, mohl bys těm nejochotnějším zprostředkovat svezení po vesnici v autě, které bude mít rychlocharger a půjde do krmidla dvakrát. Jen nevím, zda bude stačit jedna zastávka (pět hodin je celkem dlouhá doba), nebo dvě. Mezi námi, ten 88.-100. kilometr je optimální (od Jihlavy je to z kopce). Wadjamín?
|
|
|
|
|
Martin Novák
Offline
|
|
« Odpověď #39 kdy: 05.03.2012, 12:06 » |
|
O tom, prečo súčastné elektromobily - aspoň tie "masovo" vyrábané stále nemajú na streche FV panely, som už niekoľkokrát uvažoval. Znie to logicky: idem do práce, 9 hodín stojí auto niekde na ulici, z toho možno 4-5 hodín na priamom slnku. Ničmenej, výstupný výkon s dostupnej plochy je patrne v porovnaní s kapacitou batérií tak smiešne malý, že výrobné a prevádzkové náklady FV nabíjačky sú neadekvátne možnému prínosu. Potom mi ale prichádza na um otázka, či sú k niečomu dobré FV panely do áut umiestňované za čelné sklo a pripájané do zapaľovača. Pokud uvazujeme o plose bezne strechy auta a ne o nejake silanosti s kridly 10m 2, narazime na pani Fyziku. Solarni prikon pro nasi zemepisnou sirku je 1000 W/m 2 1. cervence na prave poledne. Takze pokud uvazujeme plochu strechy auta 2m 2 a ucinnost panelu 25%, vyrobi nam ta strecha maximalne nejakych 400-500W. Pokud bude auto na slunci treba 8 hodin (8:00-16:00), pritece do baterek v idealnim pripade tak 2-3 kilowatthodiny elektriny. A to mluvim o jasnem a slunecnem cervencovem dni. V pomeru ke kapacite baterek a spotrebe auta je to plivanec do jezera. U tech panelu za celni sklo jde o neco uplne jine. Jejich vykon je smesnych par watt, ale tech par desitek miliamper co ten panel da vam docela dobre pokryje samovybijeni baterky a nejaky drobny odber (treba alarmu), takze kdyz nechate auto par tydnu odstaveno, nebude mit pak zcela mrtvou baterku.
|
|
|
|
SMILEK
|
|
« Odpověď #40 kdy: 05.03.2012, 12:14 » |
|
Solarni prikon pro nasi zemepisnou sirku je 1000 W/m2 1. cervence na prave poledne. Takze pokud uvazujeme plochu strechy auta 2m2 a ucinnost panelu 25%, vyrobi nam ta strecha maximalne nejakych 400-500W...
S ohledem na reálnou účinnost panelů, sklon panelu vůči slunci a měnící se výšku slunce během dne bych ve finále uvažoval tak polovinu, jinak však naprosto souhlasím .
|
|
|
|
Miroslav Minařík
"Nejvyšším úkolem není teoretické poznání, nýbrž praktické umění žít!" Sokrates
Offline
Odborná publicistika v instalační elektrotechnice.
|
|
« Odpověď #41 kdy: 05.03.2012, 12:42 » |
|
Kdybych měl Mirku tento problém řešit já, vsadil bych na estrádu (to je redakci Elektriky přece blízké). Vytipoval bych si po trase vhodnou obec (nebo dvě) a domluvil bych si se starostou, že se tam určitého dne zastaví skupinka elektromobilů. Myslím si, že v každé větší obci by se našla skupinka dobrovolníků, která by nechala za pivko či stovku na proud krmit Iony ze svých domovních rozvodů (každé auto povinně do výbavy 50m prodlužovačku, ale nééé supermarketovo u ). Lidé jsou zvědaví a elektromobilit a nezavítá do českých obcí zrovna často. Ideální by bylo sehnat devět domů na jedné ulici, aby se to hezky vyjímalo. Než by se autíčka nabila, mohl bys těm nejochotnějším zprostředkovat svezení po vesnici v autě, které bude mít rychlocharger a půjde do krmidla dvakrát. Jen nevím, zda bude stačit jedna zastávka (pět hodin je celkem dlouhá doba), nebo dvě. Mezi námi, ten 88.-100. kilometr je optimální (od Jihlavy je to z kopce). Wadjamín? Pavle to nemá chybu!
|
Elektrika NENÍ časopis!
|
|
|
|
|
|
Václav Pešek
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #45 kdy: 05.03.2012, 14:07 » |
|
a večer bude ve zprávách uveden jako šílenec co se mu nepovedl experiment, s "blbým, předraženým jakobyautem"
on si veze tu rychlonabíječk u sebou?
|
CNC mechanik - §6
|
|
|
Miroslav Minařík
"Nejvyšším úkolem není teoretické poznání, nýbrž praktické umění žít!" Sokrates
Offline
Odborná publicistika v instalační elektrotechnice.
|
|
« Odpověď #46 kdy: 05.03.2012, 14:27 » |
|
Tak za Humpolcem u OMV najel na podvalník. Super. Tedy Humpolec je OK určitě. Druhé nabíjecí místo bude Měřín, kde mi to domluvil Jaroslav Miklík. ... s "blbým, předraženým jakobyautem"
To bych vzal skoro osobně. Mám k iOnu určitý vztah a nedám na něj dopustit.
|
Elektrika NENÍ časopis!
|
|
|
|
|
|
|
Miroslav Minařík
"Nejvyšším úkolem není teoretické poznání, nýbrž praktické umění žít!" Sokrates
Offline
Odborná publicistika v instalační elektrotechnice.
|
|
« Odpověď #51 kdy: 05.03.2012, 19:01 » |
|
Já to říkal. Před Humpolcem je odpočívadlo z bistrem (viz mapa). Zkus se tam Mirku poptat. Bistro Trucbaba Cechovní 148, 396 01 Humpolec tel: 565 533 933
Tam si v klidu dáte i kávičku než se iOn-i nabijí
Jakože u bistra budou mít cca 70A pro nás? Jestli spolupracuje i ČEZ, tak jsem u několika benzínek/odpočívadel viděl klasické trafo, tak co se domluvit, aby tam připravil ČEZ odběrné místo? Je to jenom nápad Teď jsme dostali zprávu, že u ČEZu to především z administrativn ích důvodů nepůjde tak rychle jak bychom potřebovali. Mám ještě jeden nápad, který by výrobci elektromobilů mohli marketingově využít. V Humpolci je pivovar Bernard, vhodná zásuvka se tam jistě najde a než "natankujete", tak stihnete pivko a i časem na odbouráním alkoholu. To je věc, kterou klasický automobil nabídnout nemůže. Tedy Juraji to je slovo do pranice!
|
Elektrika NENÍ časopis!
|
|
|
|
Václav Pešek
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #53 kdy: 05.03.2012, 20:03 » |
|
Minařík: osobní to nebylo.... ale koupil by jste si ho za jeho cenu? jako normální výsledek rozvahy při pořizování automobilu?
pokud totiž obdobné auto konvenční stojí cca 250000kč (malé auto, +-50kw) a tak při ceně ionu cca 750000kč, vám zbývá 500000 na provoz. což při průměrné spotřebě těchto aut 6l, vystačí tyto peníze na ujetí cca 250000km (obvykle průměrný náběh za životnost automobilu-10let), pokud ostatní udržovací náklady (pneumatiky, opravy podvozku, údržba) budou zhruba obdobné. a to jsem doposud nezapočítal provozní náklady "paliva " Ionu... při jejich započítání, bych se posunul někam daleko k 350000km-15let - návratu investice... Pokud si konvenční auto nechám přestavět třeba na plyn (za poměrně nízkou investici), začne se mi Ion vyplácet po 450000... a kdo ví, co s tíma utem bude, když to je nájezd za cca 20let....
takže ač by mně, jakožto člověku, který stráví nejvíce času na trasách okolo 30km by tohle auto mohlo vyhovovat běžně, ale když se vydám do brna, mám problém, když budu chtít udělat plzeň na otočku, mám problém, prahu na otočku (čož je často) mám opět problém... proto i kdyby elektromobil stál stejně, musel bych jej kombinovat s dalším, normálním autem na delší trasy.
Jenže když si koupím normální auto, tak najedu 250000-350000km než mi jakoby z ekonomického pohledu, vůbec k něčemu bude.
takže pokud by ion stál jako normální auto, byl bych si ho ochoten koupit na ty pojížďky po okolí (kterých je nejvíc) a nechat si nějaké jiné, třeba starší (protože pak tolik nenajede) a větší auto na ty vejlety... Výhodou Ionu je: ždáný studený motor, žádné časté startování, inhed plný "výkon" nízká hlučnost, emise někde jinde....
jenže Ion stojí jako tři, normální auta... a to je i při pominutí problémů z provozu elektromobilů problém, protože ekologie je sice hezká věc, ale peníze zatím netisknu.
|
CNC mechanik - §6
|
|
|