Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Pracovní zóna
| |-+  -B- 30 denní zóna dostupných diskusí
| | |-+  Co znamená 220/380V na štítku elektromotoru?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Co znamená 220/380V na štítku elektromotoru?  (Přečteno 7949 krát)
Filip Čížek
« kdy: 23.10.2011, 22:32 »

- na elektromotoru je štítek viz. příloha
 - mohu ho tedy zapojit do 220V a nebo 380V zasuvky?
   - pokud ano, jak tedy motor zapojit?
   - pokud ne, dtto?


* IMAG0276.jpg (731.44 KB, 2592x1728 - prohlédnuto 649 krát.)
Zaznamenáno
Jan Kelbich
*
Offline Offline




« Odpověď #1 kdy: 23.10.2011, 22:43 »

Мáte to na tom štítku : do hvězdy na 380 V (možno i na 400 V),  do trojúhelníku na 220 V (ale pochybuji, že toto napětí dnes někde "seženete").
Zaznamenáno

IC layout design engineer, zajímací se též o silovou elektrotechnik u
Oliver Mička
*
Offline Offline



Automatizácia


« Odpověď #2 kdy: 23.10.2011, 23:49 »

Znamená to že ten motor môžete zapojiť do hviezdy na 3x380V (400V) alebo do trojuholníka 3x220V (230V) .
Určite to v domácich podmienkach môžete zapojiť tak na 3x380V do hviezdy, samozrejme odporúčam si k tomuto motoru zakúpiť aj motorovú ochranu na daný prúd motora tj 6,8A

Na jednofázovú sieť 230V sa tento motor dá pripojiť tiež ale musíte použiť rozbehový kondenzátor  .
Určite by som radšej volil cestu 3x400V + motorová ochrana.
Zaznamenáno

- Projektovanie a programovanie PLC (Rockwell,Siemens,atd).
- Meniče a pohony.
- RaM.
- Elektroinštalá cie do 1000V.
Filip Čížek
« Odpověď #3 kdy: 23.10.2011, 23:52 »

OK, obrázky číst umím.


jaký vodič mám tedy do jakého konektoru ve svorkovnici připojit? motor pojede na 380V, tedy "do hvězdy",  at je to cokoliv.

oliverova odpověď mi pomohla o něco více, ale děkovat mu nebudu, nesmím.

--
a pes obvykle leží.




 
Neděkuje se předem. Děkovačka předem je jakési skryté vynucení odpovědi, což není etické. Pakliže vám někdo pomůže, poradí, pak je děkovačka naopak na místě. Je třeba si toto uvědomit, než začnete psát nesmysly.

 

 
Zaznamenáno
Jan Kelbich
*
Offline Offline




« Odpověď #4 kdy: 24.10.2011, 00:06 »

jaký vodič mám tedy do jakého konektoru ve svorkovnici připojit?

Podívejte se na svorkovnici toho motoru, mělo by tam být 6 svorek v uspořádání 2 × 3. Jednu trojici propojíte navzájem, na zbylou trojici přivedete fáze. Vodič PE připojte na svoku PE (je označena symbolem). Smysl otáček můžete změnit volbou sledu fází (tj. zaměníte libovolné dvě fáze mezi sebou). Tu motorovou ochranu taky doporučuju, ať si motor nezničíte při přetížení (nebo při nesprávném připojení).
Zdá se mi, že tak trochu tápete v celkem základních věcech, tak si raději k tomu vemte někoho, kdo zná alespoň ty základy.

a pes obvykle leží.

Tohle jsem fakt nepochopil ....

Zaznamenáno

IC layout design engineer, zajímací se též o silovou elektrotechnik u
Filip Čížek
« Odpověď #5 kdy: 24.10.2011, 00:41 »

tápu ve třech fázích, běžná domácí nebo autoelektrika mi potíže nedělá.

ta poznámka o psu byla k antispamu tohoto fóra.. obvykle pes neštěká, nejdřív ho něco musí nas**t
 
 


Moderátor většinou nefiltruje žádné spamy, ale většinou obyčejnou lidskou blbost, která vzniká leností a neochotou pisatele si přečíst pravidla diskusního fóra, než někam vleze.
Zaznamenáno
tomáš buřival
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 24.10.2011, 04:36 »

pochybuji, že toto napětí dnes někde "seženete").

Celkem bez problémů toto napětí seženete v Japonsku, na Taiwanu nebo třeba v Brazílii. Ale tam p.Čížek asi se svým motorem nepojede  Mrknutí
Zaznamenáno
Václav 3
« Odpověď #7 kdy: 24.10.2011, 05:31 »

tápu ve třech fázích, běžná domácí nebo autoelektrika mi potíže nedělá.

 Kol. Kelbich vám dal celkem slušný návod a pokud mu nerozumíte a dále vám dělá potíže třífázové zapojení motoru, tak si sežeňte někoho, kdo to umí, s rozvodem 400V není legrace jako s autoelektrikou .
Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #8 kdy: 24.10.2011, 11:19 »

Vážený pane Čížku,
než s tímto motorem začnete cokoliv dělat, nebo kupovat ochrany, pozvěte si elektrikáře, nebo revizáka, Ať vám změří izolační stav motoru. Podle fotky je pěkně zkorodovaný plášť, to budou načatá i ložiska od zvlhlého tuku a hlavně může být natolik provlhlé vinutí, že vám po krátkém chodu motoru bouchne. Motor v takovémto stavu se vyplatí rozebrat, zkontrolovat ložiska, vysušit a změřit izolační stav. Pak uvést do provozu.
Pro domácí účely to výkonově není malý motor a podle poháněného zařízení si vezme krátkodobě až 50A při rozběhu. Na to je běžný domácí jistič 3x25A velmi na hraně a může vám vypadávat. Ale tento motor neumožňuje na síti 400/230V rozběh hvězda-trojúhelník, to byste musel mít motor s vinutím 400/690V. S tím musíte počítat.
Když otevřete víčko svorkovnice, je na druhé straně reliéf, jak motor zapojit do hvězdy - jedna řada - trojice - šroubků dvěma páskami  spojená nakrátko (to je ten uzel hvězdy, na který se nic nepřipojí) a na zbývající 3 šrouby (svorníky) se pomocí kabelových ok nalisovaných na slaněné vodiče  připojí přívodní fáze. Žlutozelená žíla se nalisovaným kabelovým okem přišroubuje nekorodujícím šroubem s vějířovou podložkou na místo v krabici označené symbolem uzemnění. Tato žíla kabelu musí být v krabici delší než fázové, aby se v případě vytržení kabelu utrhla jako poslední. Celý motor musí být v pospojen vnější svorkou s kostrou zařízení zvláštním žlutozeleným lankem předepsaného průřezu. Průchodku doporučuji vyměnit za moderní plastovou kleštinovou, perfektně těsní.
K připojení motoru se nesmí použít pevný vodič, jen licnu. Kabelová oka se nesmí pájet, jen lisovat. Na všech šroubových spojích v motoru musí být pérové, nebo vějířové podložky. Napojení kostry má předepsanou skladbu podložek a povrchových úprav.
Ano, můžete si to vše nastudovat, určit jaký kabel budete potřebovat (to nejde poradit na dálku) ,  koupit si lisovací kleště atd.,  ale  elektrikář vás přijde levněji - má to vše v malíčku a v brašně.

 
..pokud mu nerozumíte a dále vám dělá potíže třífázové zapojení motoru, tak si sežeňte někoho, kdo to umí, s rozvodem 400V není legrace jako s autoelektrikou .
S ničím není legrace, když se to dělá neodborně. Viděl jsem vyhořelé auto, koupené z autobazaru, předchozí majitel si napojoval autorádio pomocí čokolád, izolační pásky a podobných zvěrstev. Uklepaný kabel z čokolády a sjetá olejem mastnotou narušená izolačka byla s největší pravděpodobnos tí ohniskem požáru zaparkovaného auta - zkrat na kostru přidaného tenčího vodiče pojistka nevypla, tenký drát provařil svazek a než to odpojily pojistky palubka skápla. Naštěstí žár neprorazil sklo a motorovou přepážku, nádrž neexplodovala, požár se uhasil sám a nepřenesl se na okolní auta a rekreační objekt.


* Autoelektrika_1.jpg (165.83 KB, 1024x768 - prohlédnuto 511 krát.)

* Autoelektrika_2.jpg (117.66 KB, 1024x768 - prohlédnuto 494 krát.)
Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Zdenek Hejčl
OSVČ - živnostník
*
Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 24.10.2011, 12:35 »

Jen doplním: může být motor také převinut a hvězda může být spojená ve vinutí motoru - nebudou vyvedeny 3 dráty.
Jde to zapojit pouze na 3x400V.
Každopádně popis postupu Martina Kurky je nelépe dodržet.
Zaznamenáno

Elektromontér EZ-M, O-E2/A. Východní Čechy
Výroba, montáž a servis vah. EU
Václav 3
« Odpověď #10 kdy: 25.10.2011, 06:13 »

to kol. Kurka:

"Pěkně" to hořelo, protože se zabývám i autoelektrikou, tak tohle znám také. Není to vždy jen zásahem kutila, setkal jsem se s tím i v případě dvou relativně nových vozů zásluhou výrobce, stačí ve výrobě použít nekvalitní, nezkontrolovan ý díl od subdodavatele a o průšvih je postaráno.

Samozřejmě těch vozů, kde došlo k většímu či menšímu požáru svazků vlivem kutila nebo i nešikovného servismana, který opravoval něco úplně jiného, je daleko víc.

12 nebo 24 V DC je  pěkná potvora, 24V ještě větší, relativně dlouho po zkratu tam hoří oblouk, (pokud není včas odpojen patřičně dimenzovanou pojistkou),  což umí nadělat další škody.
Ovšem na rozdíl od síťového napětí nehrozí přímé zabití el. proudem. Jedině by to bylo možné od zapalovací soustavy benzinových motorů, ale nepamatuji se, že bych o něčem takovém slyšel za mnoho let, kdy se elektrikou zabývám.
Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.032 sekund, 21 dotazů.