....pro regulaci otáček větracích ventilátorů a tím i výkonu ventilátorů, požívalo seriovo paralelní zapojení motorů....
Ano. Konstrukcí motoru se dá ledacos dosáhnout. Třeba to, že se motor nebude tolik přehřívat, když vznikne větší skluz a motor se bude točit výrazně pomaleji, než odpovídalo "otáčkám" magnetického pole.
Ale motor, který na to není dělaný, bude mít při sníženém napájecím napětí nižší otáčky, ale díky vyššímu skluzu bude brát větší proud a pokud na to nebude "navinutý", bude se hřát, "technologické ochlazování" bude při nižších otáčkách malé a motor se bude přehřívat.
Kdyby to byl motor na 24V, šlo by použít v principu něco jako bylo řízení "krokového" motoru u některých gramofonů (SMR24 nebo tak nějak byl motor označen).
Na 230V bych takové experimenty nedoporučoval.
..