Jak vyřešit ovládání výtahu schéma pomocí relé?
Radek Unger:
Jak je na obrázku nakresleno výtah bude dopravovat jísdlo z jednoho patra do druhého. V každém patře budou 2 tlačítka nahoru a dolu a potřebuji vyřešit aby se vátah nerozjel když bude mít otevřené dveře a dále ve výtahové šachtě budou umístěny buď relé nebo optické závory a když výtah projede buď zpomalí na poloviny nebo bude zpomalovat postupně. PROSÍM O POMOC STAČÍ NÁPOVĚDA NEBO ČÁSTEČNÉ ŘEŠENÍ. :(
Daniel Hudzík:
Vytah je VTZ jak elektricke, tak zdvihacie. Ako laik tam nemate co robit, toboz nie konstruovat. Ani ked sa jedna o vytah so zakazanou dopravou osob(co je vas pripad).
Martin Kurka:
Vážený pane Ungere,
pokud se jedná o potřebu řízení reálného výtahu, tak ruce pryč od toho, dokud je ještě máte. ;)
Řízení výtahu je profesionální záležitost pro specializované projektanty a specializované firmy. Abyste se vyhnul drahému schvalování nového typu výtahu, je nejlepší koupit profesionální hotový výrobek, u něhož je schvalování a zkoušení rozpuštěno do sériové výroby. Ani realizace ani provozování není řešitelné přes samo domo a je kolem toho hromada zkušeností, papírů a povinností (zakončených revizí výtahu). I nákladní výtahy se zakázanou dopravou osob se v mnoha věcech od osobních výtahů neliší, jen jsou bezpečnostní koeficienty nižší. Též jsou zde nezbytné šachtové dveře s mechanickým blokováním proti otevření atd. Mimo jiné u výtahů pro jídlo jsou zde ještě další hygienické specifické požadavky (čistitelnost, odolnost proti korozi, dezinfekčním a deratizačním přípravkům, zabránění vedení pachů komínovým efektem z kuchyně do jídelny...)
Pokud je to školní případ z programování, tak vás naťuknu, že kromě stavů výtahu ve stanicích definovaných patrovými spínači si přidejte do stavového prostoru stavy výtahu v polohách mezi stanicemi pro směr nahoru a pro směr dolů a ty si musíte pamatovat. Jakmile tuto paměť ztratíte, musíte jet až dolů, kde je u výtahu vždy stop v dolní stanici a za ním bezpečnostní stop (koncový spínač). Jezdit při ztrátě polohy nahoru se nesmí, tam za bezpečnostním stopem horním je nebezpečí utržení klece.
V bezpečnostní smyčce výtahu jsou všechny snímače otevření dveří, horní a dolní bezpečnostní stop a kontrolní obvody brzdy, motoru, přetížení a snímání mezní rychlosti klece a další normou určené povinné ochrany. Bezpečnostní smyčka přímo ovládá i brzdu (brzda bez napětí brzdí) a blokuje chod motoru.
Petr Filipi:
Jak již psal kolega Hudzík, výtah není sranda. Aspoň, že tam nebudou lidi, jen jejich ruce (u zvědavých i hlava).
Blokování pojezdu je v každém případě nutno řešit v několika úrovních.
1. Volbou vhodného napájení obvodů (selv, pelv, felv) - to slouží k zamezení proklemování bezpečnostního spínače (třeba dveří) při zkratu jednoho vodiče na kostru.
2. Odpojením napájení pro silovou část elektrozařízen í při otevření dveří.
3. Blokováním startu např. frekvenčního měniče při otevření dveří.
4. Blokováním informace o směru otáčení motoru při otevření dveří.
5. Zapojením bezpečnostního modulu (např. Preventa - ten kombinuje několik výše uvedených blokování (spínače, hlídač nulových otáček motoru, ...). Cenově to ale asi nebude žádná láce.
6. Blokováním chodu motoru v použitém SW (při procesorovém řízení).
6. Kombinací výše uvedených bodů.
Navíc, k tomu všemu, ještě musíte vyřešit mechanickou stránku. Je sice fajn, že vám kabina výtahu bude jezdit z bodu A do bodu B, ale jde třeba o to, aby nebylo možné otevřít dvířka když kabina není naproti otvoru.
Navíc musíte blokovat více stisknutých tlačítek najednou, blokovat sepnutí hlavních stykačů motoru najednou (vyřeší frekv. měnič), informovat obsluhu o možnosti bezpečně otevřít dveře (svítí = je bezpečno), ....
Řízení bude muset být stejně mikroprocesoro vé, relátkové by bylo taky možné, ale při chybě jednoho kontaktu relátka strávíte celý den hledáním chyby.
Možná by bylo možné navštívit nějakou výtahářskou firmu, určitě mají univerzální moduly pro řízení výtahů. Zdali je prodávají jako housky na krámě je jiná věc. Zkuste taky Google a hledejte "modul řízení výtahu".
Prostě žádná sranda.
Radek Unger:
Tak abych to upřesnil lépe .. máme na praxích(ve firmě) zadáno jen vypracovat návrh schématu (jak by to mělo vypadat). Dostali sme tento papír a podle něho máme vymyslet jednoduché schéma zapojení obvodu(ovládání výtahu) pomocí relé. bohužel sem na střední škole kde jsme jsme to takto ještě neprobírali ... ! Jinak sem rád za vaše návrhy, ...
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana