Jak funguje měnič napětí ve fotovoltaické elektrárně?

<< < (3/6) > >>

Zdenek Hejčl:
Ano sypu si popel na hlavu, mělo být použito střídač, nikoliv měnič... ;)

Fuk Tomáš:
Citace: Zdenek Hejčl  22.04.2011, 23:39

Ano sypu si popel na hlavu...

Netřeba - jak píše kol. Doležal, střídač je také měničem, a v daném kontextu snad ani nemohlo použití obecnějšího termínu nikoho zmást.

Josef Pavlík:
Měnič je správný výraz v obou případech. Oba systémy jsou určeny ke změně el.energie na jiný druh a to:
* střídač mění  DC na AC, mění průběh napětí, zde pro napojení na střídavou distribuční síť
* frekvenční měnič mění AC jedné frekvence na AC frekvence jiné, mění průběh frekvenci protože je to nejvhodnější způsob změny otáček elektromotoru / n = konst. * 60f/

Oba systémy využívají spínané tyristorové prvky ale každý jiným způsobem.

Stanislav Látal:
Citace: Stanislav Cieslar  22.04.2011, 15:47

V obci, kde bydlím, máme fotovoltaickou elektrárnu, včera vyhořel měnič napětí.
1.K čemu slouží měnič napětí v rámci fotovoltaické elektrárny?
2.Jak se to mohlo stát, že vyhořel?
3.Je to běžná událost?
4.Jak se před požárem měnič může chránit?
5.Jaké mohou být všechny technické důvody požáru tohoto zařízení? Zeptám se úplně hloupě...
6.Může být příčinou požáru to, že holt "hodně moc svítilo v dalný den slunce"?

1. Měnič napětí převádí stejnosměrný (DC) proud z fotovoltaiky na střídavý proud (AC). Je to v principu výkonová elektronika řízená počítačem.
V principu je to jako v minulém století používaný ss (DC) motor spojený hřídelí se střídavým motorem, který je připojen do sítě. Pokud ss motor dodá do hřídele vyšší výkon než střídavý motor - stane se ze střídavého motoru generátor (dodává proud do sítě). Když si místo ss motoru představíte vodní turbínu, tak se to používá už stovku let.
2. Zkrat, porucha řídící elektroniky nebo porucha chlazení. Největší nepřítel elektroniky je teplo (nebo přepěťové špičky). Zadřený ventilátor, co nechladí řídící systém je častá příčina! Solidní výrobci hlídají otáčení ventilátoru.
3. to se musíte zeptat HASIČů
4. nezakrývat ventilační otvory (sabotáž) a možná doplnit dálkové měření teploty v "kontejneru" s varováním při překročení běžných teplot. Automatické hašení jako u F1 bude asi neekonomické.
Frekvenční měnič (FM) u CNC strojů běžně hlásí řídícímu systému teplotu chladiče i otáčení ventilátorů. FM u fotovoltaiky bude asi podobný (neznám) - záleží na typu (Trabant až Mercedes)
5. viz bod 2.
6. připadá mi to jako blbost ...
Vysvětlím to na podobnosti: když sluníčko svítí málo - tak ss napětí bude 100V a když svítí hodně - tak bude 200V. Čím bude napětí vyšší, tím více proudu vyrobí FM .
A teď si představte, že máte 6V žárovičku a tu připojíte na 4,5V baterii (plochá baterie). Žárovička bude svítit (jen trochu míň). Ale když přidáte ještě jednu 4,5V baterii (do série) - budete mít 9V a žárovička za chvíli blikne a je po ní (je pouze do 6V).
Pokud k tomu došlo, je na vině projektant, který navrhnul a nechal zapojit dvě baterie ! (zle)
Jenže fotovoltaiku za miliony nebudou projektovat amatéři,  takže tato varianta snad nepřichází v úvahu ...  (drinks)

Martin Novák:
Obavam se, ze ani to vysvetleni "svitilo moc slunicko" nemusi byt az takovy nesmysl, jak se na prvni pohled zda. Videl jsem vnitrni zapojeni nekterych menicu z kategorie "levne a jeste levnejsi" a dovolim si tvrdit, ze tech pozaru u instalaci "na kseft" slatanych z levnych komponentu "made in China"  jeste do podzimu par uvidime.

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

[*] Předchozí strana