Jaký je princip reverzace motoru 230V?

(1/2) > >>

Jan Nevoda:
Dostal se mě do rukou motor z jeřábu-kladky na 230V s rozlámaným krytím ovládací tlačítkové skřínky.
(samo ovládání doposud funguje)Ale nové ovládaní je bez potřebného kondenzátoru a prostoru na něj.
Původní ovládání je tvořeno předřazeným dvojpolovým Stop tlačítkem a dvě tlačítka na reverz jsou dva spřažené střídavé přepínače.(v podstatě dva schodištáky)
Vše je doplněno velkým kondenzátorem, který je však prokazatelně oboupolově připojován jen na jeden směr otáčení, na druhý směr je sepnut nesmyslně jen jeden pol kondíku.
Dvojpolový přívod jde přes Stop tlačítko na středové přepínací kontakty - dvojtý střídavý přepínač.
Krajní kontakty jednoho střídavého přepínače jsou vzájemně propojeny na a napojeny na jeden pol kondíku.
U druhého střídavého přepínače jsou krajní kontakty odvody a jeden z kontaktů je napojen na druhý pol kondíku.
Není mi jasný princip reverzace tohoto motoru 230V.
Je snad použito druhé pomocné vinutí motoru nebo stačí pro změnu směru sepnout nebo nesepnout oboupolově kondík?

Jiří Schwarz:
Pokud je to motor, který má 3 vinutí, je použitelný pro 3f napájení nebo pro 1f napájení s rozběhovým kondenzátorem, musí být kondenzátor pro oba směry otáčení.
Kondenzátor vytváří pomocnou fázi pro rozběh. Může být připojen trvale, nebo může být spínán jen pro rozběh. Spínání může být odvozeno od otáček motoru nebo existuje i možnost připojovat kondenzátor při větším proudu motorem (stojící motor nebo klesající otáčky)

Nemáte nějakou fotku, schéma,... 

Miroslav Revús:
Základný princíp reverzu motora na 230V je na pripojenom obrázku. Vinutia by mali byť rovnocenné.

Vo vašom prípade - žeriav - je možné očakávať aj elektromagneti ckú brzdu, ktorá bude tiež pripojené niekam ku napájaniu motora. To sú ďalšie vodiče, ktoré treba nájsť alebo vylúčiť zo zapojenia.

František Janeček:
Elektromagneti cká brzda nemusí být nutně použita, někteří výrobci používají u těchto malých zdvihadel kuželový rotor motoru a ten je při zapnutí mechanicky vtažen do statoru a tento pohyb se používá k odbrždění.Spíš bych hledal ještě zdvihový koncový vypinač.

Jan Nevoda:
Na obrázku je nakreslen jen dvojtý spřažený střídavý přepínač.Střed ový-prostření pár je přepínací kontakt a druhá možnost přepnutí je zobrazena slabě čárkovaně.Dle předchozího obrázku kolegy tady ve vláknu  nějak pořád není jasný princip reverzace dle tohoto zapojení, vůbec tomu neodpovídá.Pří vod je prokazatelně přes nenakreslené dvojpolové Stop tlačítko a odvody jsou tudíž už jen dva a kam jinam by šly než na cívky motoru.
Vše měřeno a popsáno dle skutečného stavu ve spínacím ovladači a kladka 1000W takto normálně reverzuje a chodí.
Ve víčku motoru není nakreslen přepínač jen napojení brzdy a koncáku.

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana