Mohu mít v objektu více než jednu HOP, vzájemně nepropojeny?
František Šohajda:
Já si myslím, že nějaký ten metr drátu na propojení všech HOPů neuškodí a stavebníka nezrujnuje.. (dance)
Pavel Horský:
A ještě něco.......... ..... průběžně studuji velice dobrou knihu OCHRANA PŘED BLESKEM A PŘEPĚTÍM Z OHLEDU SOUDNÍCH ZNALCŮ od Ing. Kutáče a Ing. Meravýho.
Tam jsem se dočetl, že se vlastně nejedná o HOP, ale správně o HEP a v budoucnu bude značená jako EBB. Když tak přemýšlím, o HEP už jsem slyšel od Honzy Hájka, ale EBB jsem ještě opravdu neslyšel.
Neví někdo, jak se pak bude překládat tato zkratka?
Daniel Hudzík:
Rozhodne nic neskazite prepojenim oboch pripojnic
Venca75:
(poklona) za reakce.
Tipl bych si, že EBB bude Equipotential Bonding Busbar. Jsme přece v Česku :)
Fuk Tomáš:
Dovolil bych si s některými výše uvedenými výroky lehce nesouhlasit.
Tak za prvé, dva různé, od sebe přes celou budovu vzdálené vývody obvodového zemniče, nejsou místa se stejným potenciálem. Ten potenciál se může, v okamžiku úderu blesku, lišit o desítky kV v závislosti na tom, kam přesně udeřilo a jak se rozdělil bleskový proud. (základový zemnič je na tom líp, oddělené např. tyčové zemniče ještě mnohem hůř).
To, že se něco běžně dělá, ještě neznamená, že je to vždy správně.
Pokud si nechcete do objektu zavlékat bleskový proud v řádu desítek kA, a napětí mezi jednotlivými zemněnými systémy v řádu desítek kV, udělejte to tak jak se má, tj. s jednou HOP, na kterou jsou napojeny jednotlivé spojované systémy, a která je (třeba i vícenásobně, hvězdicově) napojena na zemnič.
(Je to podobné, jako zásada zemnění do jednoho bodu u nf audiotechniky).