Vadí třífázovému asynchronímu motoru nucený běh naprázdno?

<< < (3/3)

Miroslav Revús:
Autor otázky chce pohon sústrojenstva poháňať dieselo iba v prípade nedostupnosti siete. Ale je pravda, blokovanie by bolo vhodné, človek nikdy nevie kedy to spustia cez diesel a sieť naraz. Človek nie je neomylný.

Z motora sa stane generátor iba vtedy, keď je pripojený k sieti a získa otáčky vyššie ako menovité (prípadne nadsynchrónne).

A práve preto, by mala byť zabezpečená blokáda siete, ak sa točí dieselom a naopak.

Miroslav Revús:
To: Fuk

Výňatok z vami uvedenej bakalárskej práce:

Citace

3.3 Nabuzení izolovaného asynchronního generátoru

Má-li se stroj s paralelně připojenými kondenzátory nabudit, musí mít zbytkový
magnetismus. Pokud je zbytkový magnetismus příliš malý, musí se generátor i
s kondenzátory připojit na stejnosměrné napětí. Tím zajistíme zmagnetizování rotoru,
Nabuzení pak probíhá podobně jako u stejnosměrného dynama s paralelním buzením

Tento stav by normálne nemal nastať ani keď bude motor kompenzovaný. Aj kompenzačné kondenzátory musia mať vybíjacie odpory, ktoré zaistia ich vybitie na 50V do jednej minúty.

Ak budem uvažovať, že takýto stav nastane, je to možné riešiť núteným skratovaním odpojeného motoru pri prepnutí do režimu "diesel".
Prípadne je možné doplniť obvod snímajúci otáčky, ktorý nedovolí pripnutie dieselu k točiacemu sa sústrojenstvu.

Ideálne by bolo to jednoducho odskúšať. Napojiť vypnuté sústrojenstvo k dieselu, zatočiť a merať napätie.

Martin Kurka:
Vážený pane Karle Sabino,
problém to určitě nebude. Firmy vyrábějící speciální jeřábové  motory dokonce kombminují  v jedné sestavě hlavní dvou nebo čtyřpólový motor a malinký mnohopólový motor na jediné hřídeli (samozřejmě ještě s brzdou). Velký motor pro normální běh, malý pro šourací pohyby a přesné polohování. Buď je zapnutý jeden, nebo druhý motor a vypnutý motor je zapnutým unášen. V elektrozapojen í není mimo vzájemného blokování stykačů elektromotorů žádná úprava na potlačení indukovaného napětí z motorů. V zapojení stejně musí být stykače (napětí je jen na nich) a indukcí vzniklé napětí od remanentního napětí při shodných otáčkách těžko může být vyšší než jmenovité napětí motoru.
Problém je jen jak bylo již uvedeno mechanická pevnost rotorů pro nejvyšší otáčky a zvýšený moment setrvačnosti.
Ve Vašem případě bude zvýšený moment sertvačnosti působit příznivě na rovnoměrnost chodu vznětového motoru. Pokud bude spojka bez vůlí, jinak vůle zničí oba motory.
Při chodu na diessel budou navíc ventilační ztráty od ventilátoru elektromotoru, pokud elektromotor vhodně otočíte, může být ofukován diesselmotor.
V každém případě jde o strojní zařízení a tak bude muset být spojka na elektromotoru při chodu kryta například odklopným krytem, který musí být vybaven bezpečnostním koncovým spínačem s přídrží krytu (obdobný systém jako dvířka u automatické pračky). Koncový spínač bude blokovat chod elektromotoru. Což bude nejjednodušší blokování zapnutí elektromotoru při připojeném diesselmotoru a kryt bude tvořit jednoduchou ochranu proti riziku namotání či úrazu rotujícími částmi spojky.  
Zkrátka u duálního pohonu jednoduché zapojení kabel-vypínač jistič není možné, musí tam být nějaká spínací skříňka s nouzovým zastavením stroje a bezpečnostními obvody. Je to strojní zařízení a platí Nařízení vlády a jste výrobce.

Fuk Tomáš:
Citace: Miroslav Revús  14.02.2011, 09:52

To: Fuk

Výňatok z vami uvedenej bakalárskej práce:...

...Tento stav by normálne nemal nastať ...

Jenže tady nejde o to, co by nemělo nastat normálně, ale o to, co by nemělo nastat za žádných okolností. Jde totiž o bezpečnost.
Proto na otázku
Citace: karel sabina  11.02.2011, 13:42

Jde mi spíš to, jestli se v elektoromotoru ... nebude napětí na vidlici přivodu proudu k elektomotoru.

je třeba odpovědět Ano, na vidlici se za určitých okolností nějaké napětí objevit může.

P.S. k těm kondenzátorům - vůbec nejde o to, zda jsou nabité nebo vybité. Slouží k dodání fázově posunutého magnetizačního proudu.

Navigace

[0] Index zpráv

[*] Předchozí strana