Co se děje v 3f motoru po výpadku jedné fáze?
Jirka Š. Svejkovský:
Bude-li motor jištěn motorovým spouštěčem nebo tepelkou, výpadek jedné fáze způsobí vypnutí.
jinak, při zapojení do hvězdy klesne odběr na polovinu, při zapojení do trojúhelníka vzroste o polovinu. Zhruba.
Fuk Tomáš:
Citace: Jirka Hub 01.02.2011, 20:01
Čistě teoreticky by pro obvody té odpojené fáze mohl náš M fungovat jako G. To by jej mělo zastavit a nejspíš by zapůsobila nadprouvá ochrana vývodu pro motor.
Nechám-li stranou ochrany,
mohly by ty ostatní spotřebiče - záleží na jejich charakteru - působit podobně jako pomocný kondenzátor, a vyvolat v motoru točivé pole i při zapojení do trojúhelníka. Čili způsobit to, že by motor i nadále běžel, byť s drasticky sníženým točivým momentem.
Jiří Schwarz:
Citace: Jirka Hub 01.02.2011, 12:12
Pominu-li vzájemné působení točivých elektromagneti ckých polí v motoru, kdy tato zastavením motoru zanikne, je zřejmě nejpodstatnějš í příčinou zničení vinutí jeho přehřátí vlivem logické nefunkčnosti nuceného chlazení vzduchem.
Tohle bych si dovolil považovat za vtip!
Pokud jde běžný asynchronní motor s kotvou nakrátko, tak určitě není největším problémem chlazení.
U motoru se vytvoří magnetické pole. To magnetické pole indukuje jakési proudy v kotvě (rotoru), ty ale tím, že je to "dokrátka" vytvoří zpět magnetické pole, které působí na magnetické pole statoru a "tlačí" rotor aby se točil tak, jak se "točí" magnetické pole statoru. Motor se ale v praxi netočí tak rychle, jako magnetické pole, ale "pomaleji", rozdílu se říká skluz. Kdyby neexistovaly ztráty, mohl by se rotor roztočit na synchronní otáčky a pak by nic neodebíral.
Čím je větší mechanické zatížení motoru, tím je větší skluz a čím je větší skluz, tím je větší odběr proudu motoru, protože čím víc se otáčení magnetického pole kotvy liší od otáčení magnetického pole statoru, tím více se stav blíží tomu, jako kdyby byl v transformátoru závit nakrátko.
Ještě k tomu, co bylo napsáno v jiném příspěvku:
- u motoru zapojeného do hvězdy se nepoužívá spojení středu motoru se "středem" (N vodičem) sítě.
- pokud je odpojena jedna fáze u motoru, je to výrazně jiný stav, než když dojde k výpadku jedné fáze u rozsáhlejší sítě. Tam je pak možné, že přes spotřebiče, které zůstaly připojené, je "chybějící fáze" spojena na N potenciál přes tak malu impedanci, že se motor může rozběhnout. Ale má menší výkon, takže záleží hodně na zatížení při malých otáčkách (při rozběhu(), jestli se hne nebo nebo. Protože když už se pohne, je pravděpodobné, že se roztočí.
Fuk Tomáš:
Citace: Jiří Schwarz 04.02.2011, 23:45
- u motoru zapojeného do hvězdy se nepoužívá spojení středu motoru se "středem" (N vodičem) sítě.
Pravda, zpravidla se nepoužívá. Pak je na tom, při upadlé jedné fázi, hvězda i trojúhelník podobně.
Citace: Jiří Schwarz 04.02.2011, 23:45
Kdyby neexistovaly ztráty, mohl by se rotor roztočit na synchronní otáčky a pak by nic neodebíral.
Čím je větší mechanické zatížení motoru, tím je větší skluz a čím je větší skluz, tím je větší odběr proudu motoru...
To je poněkud silné tvrzení. I při nulové zátěži, nulových třecích ztrátách rotoru a nulových magnetizačních ztrátách statoru by motor odebíral magnetizační proud statoru. Sice čistou jalovinu, ale odebíral by.
Jirka Hub:
Citace: Jiří Schwarz 04.02.2011, 23:45
Tohle bych si dovolil považovat za vtip!
Třebaže to tak vypadá, vtipem to myslím není. To co popisujete je vlastně popis kde se mj. v motoru objevi zdroje jeho oteplení. Moje zmínka o chlazení už reagovala na konečné následky, jimiž bylo přehřátí a zničení vinutí, podle mne jednoznačně nefunkčností chlazení.
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
[*] Předchozí strana