Jak u elektromotorů spočítám kolik utáhnou kilogramů?
Radan:
Potřeboval bych poradit s výpočtem u elektromotoru, u kterého vím tyto parametry (napájení 24V DC, výkon 600W, proud 33A, otáčky 3.600ot./min.) jakou zátěž dokáže utáhnout.
Ve výsledku mi jde o pohon vozíku.
U tohoto motoru bude předpokládám potřeba ještě převod na menší otáčky a s tím souvisí jak to změní výsledný výpočet.
Pro jistotu jsem našel ještě motor s převodem s těmito hodnotami: napájení 24V DC, moment 0,2 Nm, proud 0,5A a otáčky 140ot./min.
Jiří Schwarz:
Právě z toho krouticího momentu se dá vycházet.
0,2Nm znamená, že když tam dáte nepř. řemenici o poloměru 1m, bude mít motor na "obvodu" sílu 0,2N, pokud tam dáte řemenici o poloměru 10cm, bude mít sílu na obvodu 2N.
Pokud použijete převodovku, bude za převodovkou krouticí moment tolikrát větší, kolikrát se sníží otáčky (převodovkou, ne zabržděním motoru větší zátěží!), v praxi o něco menší (nějaké tření a podobné mechanické ztráty v převodovce)
Kroutící moment motoru se nedá "lineárně přepočítat" podle jiného motoru. Krouticí moment se dá vypočítat podle proudu, počtu závitů, velikosti (průřezu) polů rotoru a statoru, podle provedení motoru a z toho plynoucích magnetických vlastností,...
Na to ale u běžného morotu nebudete mít dostatečně seriozní informace.
Možná sem někdo dá "návod" jak to vypočítat z výkonu, mělo by to alespoň přibližně jít, i když přesnost a serioznost takové hodnoty nebude největší.
Martin H.:
Citace: Radan 24.01.2011, 09:47
Potřeboval bych poradit s výpočtem u elektromotoru, u kterého vím tyto parametry (napájení 24V DC, výkon 600W, proud 33A, otáčky 3.600ot./min.) jakou zátěž dokáže utáhnout.
Ve výsledku mi jde o pohon vozíku.
Myslím, že z týchto údajov sa to nedá.
Ak zanedbáte trenie, odpor vzduchu a iné straty (všetko neznáme hodnoty), tak každý motor - aj 600 wattový - dá do pohybu ľubovoľnú záťaž, ide len o správne sprevodovanie. Pre pohyb po rovine sa dá pre vybranú záťaž vypočítať zrýchlenie a pre pohyb hore rýchlosť stúpania.
Tomáš H.:
Jde to
Podle vzorce P = (m*n)/9550
U vás konkrétně
P = 0,6 kW
m = ? Nm
n = 3600 1/min
Takže převedeno
m = (P * 9550)/n = (0,6 * 9550)/3600 = 1,592 Nm
Dosazované hodnoty jsou správně (tak jako u vzoru)-
Pokud tam bude převodovka, tak kolik krát sníží otáčky, tolik krát zvýší kroutící moment.
Ještě každé ozubené kolo dá asi 2% ztrátu, takže pokud by jich tam bylo mnoho, tak s tím počítat. U šnekového převodu to bude jinak...
Konstanta platí pro 3 f asynchronní motory s kotvou na krátko.
Už přesně nevím čím je ta konstanta tvořena.
Tajně doufém, že výpočet platí i pro typ motoru, který jste uváděl.
Martin Kurka:
Citace: Tomáš H. 24.01.2011, 13:49
Už přesně nevím čím je ta konstanta tvořena.
Tajně doufém, že výpočet platí i pro typ motoru, který jste uváděl.
Můžete doufat veřejně - vzorec platí obecně i pro spalovací nebo třeba vodní motor.
9550 nebo 9545 je převod mezi otáčkami za minutu a radiány za sekundu a ještě jsou tam zohledněny kW na W. Přesně je to 30000/Pí.
Jinak pokud pan Radan neudá buď požadovanou zátěž, nebo požadovanou rychlost a požadovanou stoupavost, tak žádnou trakci nikdo ani neodhadne a pokud neudá valivý odpor (typ, zatížení a počet kol) tak ani nespočítá. Když tak stačí pohledat na Internetu, tohle je čistá fyzika pro střední školy.
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana