Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici
| |-+  Elektromateriál - diskuse o materiálech a jejich použití
| | |-+  Aky pouzit kondenzator k elektromotoru 1,1kW??
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] 2 3 4 Dolů Poslední příspěvky Poslat téma Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle vyhlášky 50/78 Sb. Vyhláška zde ...

Autor Téma: Aky pouzit kondenzator k elektromotoru 1,1kW??  (Přečteno 48186 krát)
andy555
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 22.10.2009, 09:21 »

Mam uplne novy motor SIEMENS "1LF7 083 2AA" 1.1kW, a uplne novy kondenzator 60MF/400V od DUKATI.
Ked to spolu pripojim na 230V tak motor vrci, otacky ma asi 50ot/min., hreje sa, a cez fazu tecie prud 20A!
cez kondezator len asi 0.5A, merane kliestovym ampermetrom.
Kde je prosim vas problem?
Meranie motora:
v zapojeni do D odpor mezdi svorkami 5.2 ohmu, meranie cievok bez plieskov kazda cievka ma 7.2 ohmu, to vyzera ze motor je OK.
Alebo nie?
Zapojeni je urcite dobre a to podla zapojena Michaela Holana tu z tohto fora ...




#105# Vyzerá to, že pisaťel písal všetkymi desati! Tolik překlepů jsem dlouho neopravoval. Příště to raději celé smažu. Když něco napíšu, tak to po sobě snad ještě přečtu a opravím! A tu první část jsem odstranil Píše se jeden otazník a jeden vykřičník. Před čárkou se nedělá mezera. Jedno téma = jedna otázka.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #1 kdy: 23.10.2009, 09:00 »

Mam uplne novy motor SIEMENS "1LF7 083 2AA" 1.1kW, a uplne novy kondenzator 60MF/400V od DUKATI.
Ked to spolu pripojim na 230V tak motor vrci, otacky ma asi 50ot/min., hreje sa
>
A to popisujete stav se zátěží na hřídeli, nebo naprázdno?

cez fazu tecie prud 20A!
cez kondezator len asi 0.5A, merane kliestovym ampermetrom.
>
To je nesmyslně velký proud motorem vedoucí ke spálení motoru
A skrz kondenzátor je to zase malý proud

Kde je prosim vas problem?
>
Možností je více
1) Mechanicky přetížený motor, který má těžký rozběh
2) Hrubě chybná velikost kondenzátoru
3) Kondenzátor není určen pro trvalý běh, je přetížený a proráží se (regenerativně)
4) Špatné vnější zapojení
5) Špatné zapojení cívek motoru do svorkovnice

Pokud popisujete stav s odlehčeným motorem a opravdu máte motor správně zapojený, pak předpokládám největší pravděpodobnos t příčiny tohoto stavu  v tom kondenzátoru.

Doufám, že mF rozumíte mikrofarady - uF- kdežto  milifarad - 1 mF = 1000 uF = 1 000 000 nF
Rozběhové a běhové kondenzátory u běžných motorů v osových výškách 60-100 mají v 90% uváděnu kapacitu v mikrofaradech.

Kapacita je stanovena empiricky. Záleží jednak na potřebném rozběhovém momentu a jednak na získání co nejkruhovitějš ího tvaru eliptického točivého pole a tím získání co nejvyššího výkonu z motoru. Až do jisté hranice při růstu velikosti kapacity roste i záběrový moment.
Obsáhlejší vzorce toto podchycují a rozlišují kapacitu pro trvalý běh a kapacitu pro rozběh. Proto ty odlišné údaje od 67uF/1kW motoru do 200uF/1kW, nebo od MEZ (nyní klasické Siemens) 100uF/1kW motoru.
Některé typy jednofázových asynchronních motorů se vybavují dvěma kondenzátory - jeden stále zapojený pro trvalý běh a druhý který se připíná jen při rozběhu.
Nejlepším měřítkem jsou doporučení výrobce motoru, který má experimentální vzorce upravené přímo na typovou řadu  motorů.

Nejlepší kontrolou je dostatečná rezerva momentu při rozběhu. Trvale připojená kapacita by měla být taková, aby vinutím tekl nejvýše stejný proud, jako by tekl u motoru třífázového pro trojúhelník.

Pro Vaši informaci, fabrický jednofázový motor Siemens se stejnou osovou výškou 80,  také dvojpólový se zhruba shodným výkonem 1,1kW (ale Vy budete mít výkon daleko nižší 50-80%)  má pro trvalý běh kondenzátor 25 uF a bere na 230V celkem 6,25A
Typ s rozběhovým spínačem má trvalý kondenzátor 25uF  a rozběhový 80uF a bere na 230V 6,7A

Jednoduchý test kapacity a stavu kondenzátoru je připojit kondenzátor přímo a natvrdo na 230V a měřit procházející proud. Jeho hodnota by měla být pro 230V:
 I[A] = 0,0723 * C[uF]
Takže 25uF~1,8A  60uF~4,3A 80uF~5,8A

Nezapomeňte si uvědomit že trojfázový motor zapojený jednofázově má menší výkon a mnohem menší  záběrový moment než tento motor připojený trojfázově.
A je na tom hůř než jednofázový motor.
Co se týče zapojení motoru, v trojúhelníku by měly být svorky propojeny na svorkovnici svisle třemi plíšky.  Na dva se přivede napájení a mezi poslední prázdný a jeden, na který je  přivedeno napájení se připojí kondenzátor. Podle obrázku zde
http://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,11501.msg79310.html#msg79310
Pro Vaši informaci, jak jsou zapojena do svorkovnice jednotlivá vinutí tu nedávno psal kolega Revús
Možno s krížikom po funuse, ale predsa:

Pretože boli motory prevíjané viackrát, navrhol by som skontrolovať zapojenie vinutí vo svorkovnici.

U1  V1  W1

V2  W2  U2

Už sa mi viackrát stalo, že neboli cievky správne zapojené. Pri chode vo hviezde je to jedno a motor beží, ale pri trojuholníku to nespolupracuje .
.
Ale vzhledem k tomu, že je to motor nový, problém v proházení cívek nebude.

Jestliže zapojení svorkovnice a štítek motoru dokážete nafotit, a namalovat od ruky zapojení, bude možné vám lépe poradit. A taky zkuste, jestli se rotor lehce otáčí, jestli není zadřený. Tohle je poměrně triviální, nezáludné  a mnohokrát odzkoušené zapojení, těch 20A je velmi podivných, to by snad nebralo ani bez připojení kondenzátoru, kdy 1kW motor vrčí při pokusu o rozběh na jednu fázi.
Vhodné testy jsou  
- výše uvedená kontrola kapacity a funkčnosti kondenzátoru přímým připojením na 230V
- zkouška motoru ve hvězdě na třífázových 400V
Pak už podle mne zbývá jen chyba zapojení.
  


* PICT2536A.jpg (71.59 KB, 501x391 - prohlédnuto 4870 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
andy555
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 23.10.2009, 09:39 »

Motor je skusany bez zataze , doma v kuchini na stole. Zapojenie cievok zodpoveda presne tomuto
U1  V1  W1
V2  W2  U2
Coz je aj vylisovane 3D na viecku svorkovnice, motor hriadele sa toci lahko, teda normalene.
Beh na 400V dp hviezdy som este neskusal, ak budem mat tu moznost , urcite to skusim. Ale ako som vam uz pisal p. Kurka, tak pri pridani paralelneho kondenzatora 14uF (teda spolu 74uF) sa vsetko zlepsilo, prud fazov sa zmensil na 17A, prud kondenzatorom sa vzecsil na 2.5A , motor ide tichsie a ma vecsie otacky. Z tohto mi vyplyva ze by sa mamla kapacita zvecsovat, az sa prudy vo faze a kondenzatore vyrovnaju... Co vy nato??
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Kalina Jiří
*
Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 23.10.2009, 09:44 »

Elektromotor typu 1LF7 Siemens by měl být jednofázový asynchronní motor nakrádko.
Opište nám prosím štítek elektromotoru.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
andy555
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 23.10.2009, 10:28 »

katalogovy a aj stitkovy udaj je : "1LA7 083 2AA  1.1kW D230/Y400  4.5A/2.5A"
ako som sa niekde zmienil o "1LF7" tak sa omluvam, spravne je "1LA7",
myslim ze to by malo pre vas stacit , a komu nie tak tu je web stranka katalogu: https://www.cee.siemens.com/web/slovakia/sk/corporate/portal/produkty/divizie/automatizacna/ponuka/standardne/Pages/trojfazove_nn_asynchronne_motory.aspx
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #5 kdy: 23.10.2009, 10:36 »

Vážený pane Andy555,
teda, vy mne školíte v pozornosti
V původním dotazu, co tu visel s čekáním na provedení Vašich oprav  ba i v soukromé zprávě, kterou jste mi poslal, jste měl typ motoru 1LA7 083-2AA
Ještě jsem si to i kontroloval v katalogu, že má proud na 3x400V v Y 2,40A, takže jmenovitý na 3x230V v D cca 4,2A.
Jestli je to 1LF7 083 2AB a úplně nový, tak tam kondenzátor musí mít, nebo alespoň zvláštní díru s gumovou průchodkou pro přívod kondenzátoru.
Ale zase by na konci označní muselo být 1LF7 083-2AB ne 1LF7 083-2AA. Opište prosím ten štítek přesně, nebo jej raději ofoťte a jestli jste tak pečlivý v zapojování, jako v psaní, tak si vše v klidu po sobě několikrát prosím zkontrolujte, jinak se i sám okrádáte o čas a ostatní i o ochotu vám pomoci.
Jestli je to 1LF7 083 2AB, tak žádné přepojování do trojúhelníka se nekoná, protože už je vinutý s hlavním vinutím na 230V. Jestli je to  1LF7 083 2AA tak je to podivná verze jednofázového motoru připojitelného pouze mezi dvě fáze.
Aby tohle psaní mělo smysl, připojuji pro ostatní již dříve zde uveřejněný článek, ať je to v tomto vlákně pohromadě.
Na tomto příkladě vidíte, že je lepší problémy řešit na fóru, než soukromými zprávami a že víc hlav víc ví a víc očí víc vidí. A že to je důvod, proč jsem vám psal, že předběžnou odpověď pověsím po uvolnění Vašeho dotazu na fórum.

* Trifazove_motory_MEZ_na_1_fazi.pdf (548.98 KB - staženo 531 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Rozmahel Vladimír
OSVČ
*
Offline Offline




« Odpověď #6 kdy: 23.10.2009, 10:46 »

Byl jsem taky osloven, neměl jsem čas odpovídat anonymní žádosti.
http://www.elektromotory-cz.cz/file.php?nid=6933&oid=1177008
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

andy555
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 23.10.2009, 10:50 »

Tak este raz prosim , omluvam sa vsetky zaujatym, ja som to myslim naozaj poplietol s tymi udajmi. Som v praci, tak ze stitok tuna nemam, urcite ho uz doma odfotim a pripojim. ale bol by som rad aby diskousia nestale (lebo mi to velmi suri) tak si myslim ze na 99.9% ten udaj znie takto "1LA7 083 2AB".... ale pravdu zistim doma.....este raz dakujem a omluvam sa..
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #8 kdy: 23.10.2009, 11:15 »

tak si myslim ze na 99.9% ten udaj znie takto "1LA7 083 2AB"
A já si myslím na 0,1% že to může být 1LA7 083 2AA

Pokud to máte fakt dobře zapojené, ještě to doma zkuste i s menší kapacitou, nejprve jen na těch 14uF a pak ty Vaše dva kondenzátory do série, to by mělo být celkem cca  11uF.
Třeba to bude chtít i nějakou mechanickou zátěž a bez ní je tahle kapacita 60-74uF příliš veliká.
Moc téhle teorii nevěřím, ale nedá se tím nic zkazit Úsměv, třeba se něco projeví.
Taky zkuste přehodit napájení do různých přívodů (plíšků propojek). Třeba do krajních a kondenzátor na střed. A zkuste krátkodobě měřit proud i zcela bez kondenzátoru, jestli to je také 20A.  Víc mne nenapadá a víc vám nedokážu poradit.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
andy555
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 23.10.2009, 12:32 »

pripaja este schemu ako to mam zapojene, vid prilozeny obrazok...


* svorkovnica motora.JPG (43.99 KB, 848x692 - prohlédnuto 8627 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
andy555
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #10 kdy: 24.10.2009, 12:06 »

Tak panove, uz sa mi podarilo nafotit stitok motora a aj motor viz priloha. Jedna sa o motor "1LA7 083-2AA 10". Svorkovnica je zapojena nasledovne: z pohladu stitku hore W2 U2 V2 dole U1 V1 W1. Tak je to vylisovane na vicku svorkovnice. Tak ze ide tento motor vobec prevadzkovat s kondenzatorom na 230V alebo nie?? Dakujem..


* stitok.jpg (141.91 KB, 1018x512 - prohlédnuto 2224 krát.)

* motor.jpg (69.41 KB, 525x475 - prohlédnuto 1367 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Oliver Mička
*
Offline Offline



Automatizácia


« Odpověď #11 kdy: 24.10.2009, 13:26 »

To schema v'ľavo je Ok ale vpravo je blbo zapojené pretože si dal kondenzátor paralelne s cievkou motora.


* svorkovnica motora.JPG (61.06 KB, 1216x749 - prohlédnuto 6742 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

- Projektovanie a programovanie PLC (Rockwell,Siemens,atd).
- Meniče a pohony.
- RaM.
- Elektroinštalá cie do 1000V.
andy555
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #12 kdy: 24.10.2009, 15:13 »

  Oliver, dakujem, no problem je v tom ze to nefunguje ani podla lavej schemy, motor vrci, ma asi 50ot/min. prud fazou je 20A!! a prud kondenzatorom je len cca 1A, a dalej ved ten kondenzator bude vzdy s nejakou cievkou paralelne, nech ho zapojim ako chcem, ci nie?? su tam predsa tri rovnocenne cievky..nie?? ak sa myslim prosim ta vysvetli mi to...
Dakujem Vladimir...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Oliver Mička
*
Offline Offline



Automatizácia


« Odpověď #13 kdy: 24.10.2009, 15:41 »

problém bude asi v tom že máš slabý rozbehový kondenzátor.U nás v práci bežne montujeme na motory 0,75kW kondenzátory 80uF/400V na ten tvoj bude treba minimálne 100uF/400V.
tie malé otáčky motora spojené z jeho vrčaním su príčinou toho že  ten rozbehový kondenzátor ktorý máš nedokáže vyvinút potrebný rozbehový prud v danom fázovom posune na plynulý rozbeh motora..
Skús použit kondenzátor aspon 100uF/400V napr: http://avelmak.sk/index.php?lm=172&pg=det&article=32290
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

- Projektovanie a programovanie PLC (Rockwell,Siemens,atd).
- Meniče a pohony.
- RaM.
- Elektroinštalá cie do 1000V.
Oliver Mička
*
Offline Offline



Automatizácia


« Odpověď #14 kdy: 24.10.2009, 15:53 »

alebo http://avelmak.sk/index.php?lm=172&pg=det&article=38699
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

- Projektovanie a programovanie PLC (Rockwell,Siemens,atd).
- Meniče a pohony.
- RaM.
- Elektroinštalá cie do 1000V.
Rozmahel Vladimír
OSVČ
*
Offline Offline




« Odpověď #15 kdy: 24.10.2009, 16:21 »

Pokud si ten štítek dobře prohlédnete, tak zjistíte údaj 230/400V   D/Y. To tam není zbytečně, ale udává to zapojení motoru.   Motor je konstruován 3x230V D   3x400V  Y.
http://www.elektromotory.com/Portals/0/1LA7.pdf

Pro vaše pokusy bude nutno zapojit motor do hvězdy. Zapojení je analogické, střed zůstává nezapojen, mezi dvě fáze zapojíte kondenzátor a 230V se zapojí na volnou fázi a jeden z konců. Změnou se dosahuje změna smyslu točení.
Velikost kondu je čistě odhadem např. na 1kW jm. výkonu asi 70µF nebo na 1A asi 15µF,
nebo výpočet  C  =  (2100 až 2400) P/Uf2
P je jmenovitý výkon 3f.motoru
Uf je fázové napětí
Údaje 2 a 3 dávají úpřibližně stejné hodnoty , kapacita podle 1 je přibližně dvojnásobná. Zajišťuje však záběrný moment rovný nejméně 1/3 jmenovitého momentu a odpovídá asi 80% jm.výkonu trojfáz.motoru .
Tolik elektrotechnic ká příručka 1983/84 D.Sládek a kolektiv.   tanecek
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

andy555
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #16 kdy: 24.10.2009, 16:28 »

dakujem, suhlasim s tebou, lebo uz mam doma tri kondiky 14uF, 60uF, 25uF, to ma stalo  kopa penazi a stale je to malo. Zmiatli ma tu na fore rozne nazory "aky koncenzator" , jeden pisal, za je to 67uF na 1kW, MEZ Mohelnice pisu je je to 10uF na 100W, dalsi Michael Holan pise ze je to 200uF na 1.1kW motor??.. Kde je pravda??.. zatial to vychadza ze pravdu ma Michael Holan tu z tohto fora a ma to byt 200uF na 1.1kW motor. Zistil som to tak , ze ako som postupne zvysoval kapacitu pralelnym spojenim tychto kondikov tak sa vsetko umerne zlepsovalo, prud fazy klesa, prud kondenzatorm stupa, otacky sa zvecsuju, vrcanie sa zmensuje  a z toho mi vyplyva ze by to mohlo byt tych 200uF, no zatial viac nemam, dalsie investicie, u nas maju najvecsi 60uF.....
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Rozmahel Vladimír
OSVČ
*
Offline Offline




« Odpověď #17 kdy: 24.10.2009, 16:35 »

Chyba je v zapojení motoru do trojúhelníka namísto do hvězdy! Potom poběží i se stávajícími kondy.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Stran: [1] 2 3 4 Nahoru Poslední příspěvky Poslat téma Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

Aktuální slova KUTIL (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.088 sekund, 22 dotazů.