Proč po odpojení budicího vinutí dojde k přetočení derivačního motoru?

(1/2) > >>

Vojtěch Šváb:
 ,  v literatuře se dočítám že při odpojení budícího vinuti u derivačního motoru dojde k jeho přetočení. Pokud vyndám z malého stejnosměrného motorku s perm. magnety, právě ty magnety tak se taky nebude točit. Mi přijde, že je to ta samá situace, právě proto tomu moc nerozumim. Proč slábnoucí budící pole podporuje nárůst otáček?

#116#

Jiří Schwarz:
Tohle je dost speciální záležitost, u tohoto motoru dochází ke vzájemnému buzení (magnetování) magnetických obvodů rotorové a statorové části.
Za jistých podmínek může při jistých otáčkách a běhu na prázdno dojít k jejich zvýšení právě při odpojení budicího vinutí. Je to dáno tím, že se v budicím vinutí indukuje napětí, které "brzdí" motor pokud je jiné velikosti nebo fáze než přivedené napětí, ale po odpojení buzení se motor točí "volně".

To je něco úplně jiného než u zmiňovaného  DC motoru s permanentním magnetem. Tam existuje jiný paradox - pokud se motor točí, dá se natočením kartáčů zvýšit režim a tedy i otáčky. Když budete kartáče natáčet tak, až budou otáčky maximální, po odpojení napájení, zastavení motoru a opětovném připojení se buď motor neroztočí, nebo se může roztočit i opačným směrem.

Ale to je problematika, která moc nespadá do zaměření tohoto serveru.

Jirka Š. Svejkovský:
Kdysi dávno (koncem minulého tisíciletí) jsem skládal zkoušku z pohonů. Můj spolužák měl za úkol zapojení motoru 1MW s cizím buzením. Po úspěšném předvedení rozběhu vypnul buzení (omylem si to popletl s hlavním napájením) a chtěl odejít. Asák stál naštěstí poblíž stoptlačítka. Poprvé v životě jsem zažil zemětřesení ... Ten zápich samozřejmě nedostal  ;D

Miroslav Melichar:
Otáčky DC motoru jsou nepřímo úměrné magnetickému toku (vliv budicího vinutí). Při odbuzení dochází tedy k navýšení otáček. Moment DC stroje je přímo úměrný magnetikému toku. Pokud stroj je odbuzený má malý moment. Nemá-li DC stroj  připojené budicí vinutí a je nezatížený se  po připojení napětí do kotvy rozběhne - vliv remanentního magnetismu.
Při rozběhu DC strojů se nastavuje největší magnetický tok a malé napětí na kotvě.

Josef F. Pech:
Problém je v tom, že příklady zde uváděné (odpojení budícího vinutí) jsou za chodu a tam vlivem odbuzení dochází k enormnímu nárůstu otáček a zároveň k poklesu kroutícího momentu k nule. Situace končí roztržením rotoru a následným zastavením. Pokud vymontujeme permanentní magnety je motor v klidu (jinak bychom to nedokázali) a pak se motor s nulovým kroutícím momentem nemůže rozběhnout. Takto se bude chovat i derivační motor s odpojeným budícím napětím, pokud nezůstane zapojené jiné budící vinutí.

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana