Co přesně znamená pojem "vyrovnávání potenciálu"?

<< < (3/3)

Vladimír Radimák:
Třeba mezi el.kotlem a kovovým rozvaděčem, stoupačkama atp, takové jsou alepsoň útržky, které jsem slyšel od letitých elektrikářů. Osobně mám zkušnost jenom s tím PC/radiátor - bylo to dost nepříjemné a proto jsem dále nezkoumal příčinu. PC byl zadeklovaný a já ho potřeboval odpojit a vytáhnout z poza stolu, který stál u topení. Mezi stolem a topením jsem se napasoval, opřel jsem se o topení rukou, začal jsem tahat kabely a když jsem se dotkl kovového kryty PC... :'(

novy1:
Citace: Vladimír Radimák  09.08.2009, 07:04

Třeba mezi el.kotlem a kovovým rozvaděčem, stoupačkama atp, takové jsou alepsoň útržky, které jsem slyšel od letitých elektrikářů. Osobně mám zkušnost jenom s tím PC/radiátor - bylo to dost nepříjemné a proto jsem dále nezkoumal příčinu. PC byl zadeklovaný a já ho potřeboval odpojit a vytáhnout z poza stolu, který stál u topení. Mezi stolem a topením jsem se napasoval, opřel jsem se o topení rukou, začal jsem tahat kabely a když jsem se dotkl kovového kryty PC... :'(

Tomu sa hovori "staticka elektrina",  tj. naindukovany rozdiel potencialov.
Spravne: rozdiel potencialov = napatie

Vladimír Radimák:
V tom případě naindukovaný rozdíl potenciálů byl dost nepříjemný :D

Václav 3:
Citace: Vladimír Radimák  08.08.2009, 16:34

Není co dodat... dvě vodivé přístupné části se mezi sebou propojí, aby se mezi nima vyrovnal potenciál.
Rozdíl potenciálů je nepříjemný, 2 roky zpět jsem jí koupil mezi radiátorem a připojeným PC (jak, netuším). :-[ ;D

Jak jednoducé. Pokud máte síť TN-C ( čili dva dráty a zeleno/žlutý plní funkci pracovní i ochrannou) stačí, že spotřebič (PC)  a kotel ÚT jsou připojeny na síť v různých místech. Při zatížení vodičů vzniká díky jejich vlastnímu odporu na nich (obou, čili i na nulovém vodiči) úbytek napětí, který může díky stavu instalace ( hliník, slabé vodiče, přechodové odpory ve svorkovnicích a zásuvkách) způsobit až několik desítek V rozdílu.

Navigace