Izolovat či připojit anténní stožár k jímací soustavě střechy?
Jaroslav Faldík:
Zcela záměrně jsem položil velice všeobecný dotaz, protože zatím nevím jak se k danému problému postavit. Zkusím tedy svůj dotaz upřesnit a zkonkretizovat . Řekněme, že jsem v oblasti hromosvodů laik a nic nevím o novém způsobu řešení hromosvodů (valivá koule atd...).
Zadání:
Několikapatrov ý obytný dům s plochou střechou a 35 let starou jímací soustavou tvořenou sítí Fe(Zn) vodičů včetně oplechované atiky a toto celé je pomocí čtyř svodů uzemněno. Jediná jímací tyč celé soustavy byla původně na vrcholu 5m STA, ale v současné době tam již není a byla "úspěšně" nahrazena výložníkem antény pozemního vysílání. V domě jsou nové stoupačkové vedení s HOP. Na tento objekt chci postavit anténní stožár pro radioamatérské antény o max. výšce cca 9m kde jsou všechny prvky antén galvanicky spojeny se stožárem. Pro lepší představu by mohl vypadat přibližně takto.
Vzhledem k rozměrům základny se prostě nelze vyhnout stávající jímací soustavě a také nepřipadá v úvahu že bych dělal díru ve střeše pro kabeláž, takže jediná cesta je přes atiku. Vzhledem k VF napětím kterým tento systém bude napájen rovnou uvažujte o čtvrtvlnném zkratovacím úseku.
Jak byste tedy toto řešili ?
Jan Hájek:
Pokud jste v objektu, kde je jiný vlastník než Vy, tak nejjednodušší vám to bude zakázat.
Ochrana takto vysoké antény je možná, ale nevím, zda na to máte naspořeno, je jedno, zda by se jednalo o podepřený hromosvod ( mně se ten výraz od Říhánka strašně líbí ;) ) nebo se budete snažit důsledně vyrovnat potenciál z hlediska bleskových proudů.
Pošlete více údajů o objektu a jeho hromosvodu.
Pepe Novák:
Citace: Jaroslav Faldík 12.07.2009, 22:09
Jediná jímací tyč celé soustavy byla původně na vrcholu 5m STA, ale v současné době tam již není a byla "úspěšně" nahrazena výložníkem antény pozemního vysílání.