Proč se nemohu dopočítat proudu zářivkou ?
Martin Sedláček:
Zářivkové svítidlo 2x60 (58)W má celkový výkon 120W. Tto je 120W:230V=0,52A teoretická hodnota.
Tomu všichni rozumíme, ale v realu naměřím 1,5A na tělese.
Příklad 8 těles 2x60(58)W = 960W tedy 4,1A měl by stačit tedy vodič 3x1,5 jištěný 10A
Praxe obvod odebírá 12A jistič po chvíli vypadne.
Co vy na to. Proč to je tak?
Zkuste si změřit doma zářivku?
#112#
Petr Doležal:
Abyste došel ke správnému výsledku, nesmíte uvažovat poměry jako v ustálené stejnosměrné síti. Střídavá síť je o komplexních číslech, o vektorech, které jsou vůči sobě pootočené.
Představte si koňské dvojspřeží, které táhne vůz. U střídavého obvodu jeden kůň táhne dopředu (to jsou Waty) a druhý, různě velký, táhne kolmo do boku ( to jsou VAr, téměř vždy induktivní). Výsledný šikmý pohyb kočáru jsou VA. Koně jsou dva, ale jen jeden koná užitečnou práci a toho druhého bychom se nejraději zbavili, ale nejde to.
K vašemu případu:
Vámi změřený proud odpovídá té šikmé dráze kočáru a na ten se musí dimenzovat obvod a to nejen "ampérově", ale i "indukčně" (viz kategorie spínání a nebo údaj u výrobců domovních spínačů, třeba 20AX = 20A indukčních).
Pomoci by vám mohly kompenzační kondenzátory u každého svítidla, protože je tam evidentně nemáte. Vychází mi účinník kolem 0,4
Budete mít trojspřeží, jeden kůń dopředu, jeden vlevo (indukčnost), třetí doprava (kapacita kondenzátorů), kočár pojede rovně a tím snížíte proud obvodem.
kajmanovec:
Pan Doležal používá výborné příměry pro vysvětlení této problematiky. Před rokem takto vysvětloval právě kompenzaci:
"Zkusím zjednodušené vysvětlení pro superlaiky:
Kompenzace = vyrovnání
Představte si široširou silnici a vy jedete autem rovně vpřed. Veškerý výkon motoru je užitečně spotřebováván. Teď vám začne foukat silný vítr z boku, který vás vychyluje. Abyste udržel přímý směr, musíte natočit volant. Motor ale musí zvýšit výkon (pro odvalování a tření pneumatik), pokud ho nemá , tak zpomalíte.
Nejlepší by bylo, kdyby z druhé strany začal foukat druhý vítr, stejné síly a na silnici by se vyrovnal, čili bezvětří a opět jedete v pohodě rovně.
A teď:
Výkon potřebný pro přímý směr při bezvětří to jsou kW
Výkon potřebný při udržení přímého směru při větru to jsou kVA
To případné vychylení od přímého směru je účinník.
Ten vítr z boku jsou indukčnosti motorů, traf, spotřebičů a vedení
Ten opačný vítr jsou kondenzátory pro kompenzaci účinníku
Na závěr: Pokud vám bude foukat vítr z boku, a chcete pokračovat stejnou rychlostí vpřed tak musíte:
1. přišlápnout plyn, tzn. více dimenzovat zdroj nebo
2. zařídit si opačný vítr, tj. nasadit kompenzaci
3. Pokud to neuděláte, více zatížíte zdroj a někdy ho můžete dokonce přetížit (pokles napětí, přetížení vedení jalovým proudem=bočním větrem) a ten "boční vítr" si rozvodné závody hlídají a nechají si ho zaplatit."
Je to nádherně laicky a naprosto pochopitelným způsobem vysvětlené.... .....1****
Dušan Nevřala:
ToDoležal:
Vaše větné vysvětlení by se mělo učit na školách.
Doufám že nebudete proti Copyringu 8)
Radek Červený:
Citace: Martin Sedláček 13.03.2009, 16:34
Zkuste si změřit doma zářivku?
#112#
No a po krásném vysvětlení kolegy Dolažala pokračujte v pokusech, kupte si elektronický předřadník ( myslím tím předřadník, ne rádobypředřadn ík Brilux, Kanlux a podobný šrot ) a změřte nyní. Pak se s námi podělte o výsledek, budete mile překvapen jeho úsporností a účiností ;)
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana