{{html imgtag}}

${perex}

${title}

${perex}

Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Jak očistit zoxidované měděné ohebné/splétané vodiče?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] 2 Dolů Poslední příspěvky Poslat téma Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle vyhlášky 50/78 Sb. Vyhláška zde ...

Autor Téma: Jak očistit zoxidované měděné ohebné/splétané vodiče?  (Přečteno 2298 krát)
Roman71
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 30.01.2018, 17:22 »



Jaké jsou možnosti očištění před ocínováním oxidovaných měděných splétaných vodičů. Konkrétně např. u prodlužovačky chci ocínovat oholenou část ohebného vodiče před připojením do kontaktu. Běžně ani důkladné mechanické oškrábání oxidace nožem z toho nejhoršího neumožní přichycení cínu.

Před 25 lety mi jeden veterán elektrikář poradil přidat do letovací pasty/kalafuny tabletu acylpirinu. Sice to pomáhá ale důsledky nadýchání se kouře při pájení z toho acylpirinu jsou velice nepříjemné. Snad v dnešní době jsou i jiné spolehlivější prostředky jako letovací roztoky nebo pasty? O ničem dobrém nevím a tak se prosím podělte o zkušenosti z praxe.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Milan Hudec
*
Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 30.01.2018, 23:20 »

Výsledek je horší nežli AL vodič.
Dutinkovat.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 31.01.2018, 09:13 »

Kol. Hudec byl velice stručný.
Cínování vodičů pod šroubky ať do hlavičkových tak do dutinkových svorek je překonané a velmi nevhodné, spoj nemá dlouhodobou stabilitu a chová se ještě hůře než spoj hliníkového vodiče, proto se již mnoho let používají dutinky, které se na vodič nalisují a zajistí kompaktní ukončení slaněného vodiče tak, aby spoj byl pevný a stabilní. Dutinky potřebné velikosti a délky lze zakoupit v elektroodbytec h.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
Milan Hudec
*
Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 31.01.2018, 09:27 »

Hned to rozvedu.
Skutečně jsou někdy vodiče zoxidované jak uvádí tazatel, v případě kabelů pryžových dokonce velmi často.
Čistíte je před dutinkováním?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 31.01.2018, 09:54 »

Ano, čistím, podle stavu znečistění. U pryžových vodičů bývá někdy mastný výpotek z gumy, ten je nejlepší očistit tech. benzinem nebo ještě lépe lihem a pokud je guma s vyšším obsahem síry a vodiče jsou zkorodované od ní (hnědo-černý hrubý povrch) , je třeba mechanické očistění oškrábáním. Podobný zoxidovaný povrch bývá i u starých vodičů PVC, ten je třeba také čistit mechanicky.

Čistění má smysl ovšem pouze tehdy, pokud jsou jednotlivé prameny slaněného vodiče ještě pevné a nelámou se. Pokud se již vodiče při běžné manipulaci při čistění lámou, je nezbytné je vyměnit.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
Miroš Jan
OSVČ - živnostník
*
Offline Offline



telefon +420 604791991


« Odpověď #5 kdy: 31.01.2018, 10:53 »

Hned to rozvedu.
Skutečně jsou někdy vodiče zoxidované jak uvádí tazatel, v případě kabelů pryžových dokonce velmi často.
Čistíte je před dutinkováním?

No pokud to de, Milane, rači vodiče skrátím, než abych je čistil. Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

elektromontér, RT E2/A, strojní zařízení,průmyslové instalace
ACEOF ACES
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline




« Odpověď #6 kdy: 31.01.2018, 10:58 »

A je to v pasti.
Smích
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 31.01.2018, 13:46 »

Kol. Hudec byl velice stručný.
Cínování vodičů pod šroubky ať do hlavičkových tak do dutinkových svorek je překonané a velmi nevhodné...

Já žiji v přesvědčení, že je to  přímo zakázané.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #8 kdy: 31.01.2018, 19:49 »

Pokud použijeme výraz "zakázané", může to někdo napadat...
Např. ČSN 33 2000-5-52 (ed.2) dává v odstavci 528 jisté podmínky nebo omezení, ale úplně striktně to nezakazuje.
V každém případě to není dobrá metoda, jak již bylo uvedeno.
Ale bavíme se o ukončení na svorkách. Nějaké spojování, nastavování pohyblivého přívodu je také úplně špatně a pájený spoj je tam asi to nejhorší co můžeme udělat, protože se to velmi snadno poškodí právě na konci cínované části spoje!
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Roman71
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 31.01.2018, 20:27 »

Přátelé děkuji za reakce,
trochu jste to rozvedli...... souhlasím, že i dutinkování je dobrá současná metoda.

překonané a velmi nevhodné, spoj nemá dlouhodobou stabilitu a chová se ještě hůře než spoj hliníkového vodiče
Sice nemám takovou zkušenost jako tu citovanou zde výše, nebo i pana Hudce a zarazilo mne to a bylo by možná zajímavé zjistit dále na čem se konkrétně zakládají tato tvrzení.

Všechny zmíněné poznatky jsou jistě hodnotné i zajímavé, ale pokud by jsme se vrátili zpět k mnou dotazovanému aspektu. Možná, že současná elektrikářská generace cínování nepoužívá a tedy nemá s ním zkušenost, ale za mých učňovských dnů t.j. před 30 roky to byla dobrá metoda. Můžete někdo doporučit nějaký prostředek který by po mechanickém oškrábání odmastil měď (jak uvedeno u gumových izolací) a dále ji zbavil oxidace tak aby bylo možné na ní nanést cín?

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #10 kdy: 31.01.2018, 20:28 »

Jako důvod se uvádí, že se časem při stárnutí a zvýšení přechodového
odporu ve svorce, nebo pod hlavou šroubu může zvýšit teplota spoje,
cín změkne, nebo se úplně roztaví.
Vodič se potom úplně uvolní.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Zdenek Hejčl
OSVČ - živnostník
*
Offline Offline



« Odpověď #11 kdy: 31.01.2018, 21:11 »

Ono i za mých mladých let bylo cínování vodičů s gumovou izolací docela porod.  zle
Viděl jsem spoustu pocínovaných konců, které byly zničeny přechodovým odporem a vyhřátím...
Jednoznačně lisovací dutinky.
Nakonec pokus v Brně ukázal, že pájení ne! První přerušený spoj právě cínovaný vodič.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Elektromontér EZ-M, O-E2/A. Východní Čechy
Výroba, montáž a servis vah. EU
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #12 kdy: 31.01.2018, 21:18 »

...ale za mých učňovských dnů t.j. před 30 roky to byla dobrá metoda. ...


My už jsme to před 50ti roky dělat nesměli.
I když jsem to ve svých zařízeních  tak vážně nebral.
Pájecích prostředků je na trhu plno, ale Eumetol už asi ne.
Ten byl agresivní tak akorát.
Budete muset  nakoupit a zkoušet sám, protože to vypadá, že se tady moc nepájí.
Mně většinou stačí ta kalafuna bez acylpyrinu. Pro drsnější případy mám nějaký
pájecí roztok bohužel neznámé značky.
Pokud narazíte na něco dobrého, tak dejte vědět, abych věděl co koupit, až mi
ten zázrak dojde.

Stejně si myslím že  návlečka je lepší řešení (+ dobré kleště).

 Úsměv

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #13 kdy: 31.01.2018, 21:28 »

PS -
Opravuji - dutinka je lepší!
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Zdenek Hejčl
OSVČ - živnostník
*
Offline Offline



« Odpověď #14 kdy: 31.01.2018, 22:58 »

Je tu ještě jedno hledisko.
Amíci mají rakety odpal a zapomeň, dorazí sama....
Když se letují konce musí se často kontrolovat a kdo to kontroluje?
Údržba už moc nefunguje a kontroly?
Lisovačka je, udělej a zapomeň...
Dělal jsem kdysi osvětlovače v divadle  a těch cínovaných vypálených konců v reflektorech bylo bezpočet.
Teplota a proudové namáhání spoje umí divy.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Elektromontér EZ-M, O-E2/A. Východní Čechy
Výroba, montáž a servis vah. EU
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #15 kdy: 01.02.2018, 07:10 »

Cínování bývalo zakázané už velmi dávno (tehdá měly normy ještě takovou sílu, že mohly zakazovat) na slaněných vodičích v prostředí s nebezpečím výbuchu.

V běžných použitích se cínovalo a cínovat mohlo. Tehdá také nebyla lisovací technika tak rozvinutá, nebyly přípravky a nářadí ani samotný spotřební materiál v dostatečném sortimentu ani množství.

Cín má ovšem několik špatných vlastností,  má nízkou teplotu tání, elektrotechnic ký obvykle 183°C, je velmi měkký, pod hlavičkou šroubu se ocínovaný konec vodiče smačkne a většinou rozjede do stran, protože cín se trhá a maže a pokud se dostane do prostředí, kde se několikrát orosí, pokryje se vrstvičkou oxidů, které mají výrazně horší vodivost a spoj se začne zahřívat. V dutinkové svorce se většinou slaněný ocínovaný vodič při dotahování natolik naruší, že se velmi brzy ulomí, někdy se rovnou dotáhnutím odřízne.

To, že před 30 léty se učilo pocínovávat konce vodičů na školách i v učení neznamená, že jsme za tu dobu nepokročili dále, víme více, máme více zkušeností. Ovšem jsou tací, co nechtějí slyšet, že je to špatně. Vím o škole, kde to učili ještě před několika roky.

 Pamatuji, že už v polovině 70. let jsme řešili, jak spolehlivě napojit slaněné vodiče do tehdá nově zaváděných motorových zásuvek a vidlic SEZ Krompachy 16, 32 a 63 A vzor CEE,  kde byly dutinkové svorky na dva šroubky M3. Pocínované konce vodičů tyto malé šroubky rozmašírovaly, pouze zakroutit chlupatý konec vodiče a dotáhnout bylo sice a kupodivu o něco málo lepší, ale držela pod šroubky asi tak třetina vodiče a dutinky tehdá u nás asi ještě ani nebyly. Nakonec jsme používali kolmé ovinutí měděnou žílou o průměru 0,4mm  z oholených telefonních kablíků, čímž se vytvořilo docela pevné ovíjené zakončení, které již malé šroubky nepoškodily a vodič držel ve svorce v plném průřezu a spoj se neuvolňoval ani nezahříval.

Nakonec ještě něco k tomu cínování. Ono se stále ještě někde potřebuje, např. na připájení vodičů na pájecí očka a špičky. Na relativně čisté plochy stačí kalafuna, poněkud lepší je prášková  kalafuna rozpuštěná v lihu, není ovšem dobré udělat plně nasycený roztok, ten ztratí odmašťovací schopnost. Dále se prodávají různé pájecí pasty a vodičky, nejznámější jsou Marmot MTL 461 (asi jako kalafuna), MTL468 (na hůře pájitelné a znečištěné materiály - dalo by se říci, že je to něco velice podobného již zmíněnému Eumetolu) a MTV 125 (agresivní, je třeba oplachovat) a pájecí kapaliny od Elchemco Praha na nerez a hliník.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #16 kdy: 01.02.2018, 08:12 »

Protože se nevešlo do předchozího příspěvku, přidám ještě návod na kyselou  klempířskou pájecí vodičku zde.

Velice silná pájecí kapalina, která pocínuje skoro vše s vyjímkou hliníku se nazývá také lötwasser a dá se připravit snadno doma nebo v dílně z kousku zinku a kyseliny solné (HCl). Při přípravě je třeba být velice opatrný, většinou není k dispozici digestoř s odsáváním, takže je třeba pracovat venku a chránit alespoň oči brýlemi

 Kyselina solná (30%) se nalije do sklenice v malém množství a do ní se vhodí kousek čistého zinku, který se okamžitě bouřlivou reakcí začne rozpouštět za vzniku agresivní páry obsahující mimo jiné vodík (tedy nekouřit!). Zinek se přidává tak dlouho, až se malý kousek již nerozpustí. Roztok vzniklého chloridu zinečnatého se může používat neředěný, nebo rozředit asi na polovinu.

 Touto kapalinou se dá bez obtíží pocínovat skoro vše včetně pozinkovaných nebo železných plechů (po odmaštění od konzervačního oleje z výroby), případnou oxidaci a rez je třeba mechnicky očistit odrátkováním nebo obroušením.

Pájené místo a okolí je třeba po skončení práce neutralisovat omytím roztokem zásaditého mýdla (mýdlo na praní, Hellada, mýdlo s jelenem), aby se zabránilo další korozi. Páry při pájení vznikající již neobsahují vodík, ale jsou stále kyselé a korozivní, pozor na nadýchání a oči a také na korozi nářadí v dílně.

P.S. Zdroj surovin: kyselina se koupí v běžné drogerii a zinek lze nejjednodušeji získat jako staré závažíčko na vyvážení automobilových kol v pneuservisu. Zinkové bývá nalakované a buď má ocelové pero k zachycení na ráfek nebo samolepící část k nalepení na hliníkový disk a je označeno Zn. Barva, zbytky samolepky nebo pružina se musí odstranit, aby kapalina byla čistá a měla dobrou čistící schopnost. Pozor, některá stará závažíčka mohou být nenalakovaná a pak jsou obvykle olověná, ty jsou nám k ničemu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #17 kdy: 01.02.2018, 09:48 »

Pocínování konců má výhodu v tom, že z nich netrčí žádné drátky,
které by se mohly při zasunutí dostat někam mimo svorku.
My jsme to mohli používat u slaboproudu, kde to hodně zrychlilo
zapojování stovek vývodů do malých řadových svorkovnic.

Ještě mě taky napadá možnost vyzkoušet způsob čistění konců
jako u vf lanek (radiotechnika). Ta jsou spletena z lakovaných  drátků.
Vezme se kousek nějakého teromplastu lanko se na něj položí
rozpálí se páječkou a tou roztavenou hmotou se pod hrotem páječky
lanko protáhne.
U lanek to funguje, tady bez záruky.

U šňůrových zásuvek a zástrček je nelepší použít Kroutilovo očko
bez pájení.
Vejde se všude, má větší plochu než dutinka a nikdo normální
to nevyrve.

 Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] 2 Nahoru Poslední příspěvky Poslat téma Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Proč se snižuje proudová zatižitelnost kontaktů stykače v různých AC režimech?
 Proč mi hoří kontakty relé při spínání ventilátoru?
 Kde najdu popis značení zátěží kontaktů např. AC15?
 Je třeba chránit spínací kontakt relé nějakým obvodem?
 Jak zabránit opalování kontaktů u membránového čerpadla?
 Může mít mráz nějaký vliv na kontakty jističů nebo relátek?
 Jakou amperickou zátěž snese kroucený spoj?
 Jak zapojit kontakty relátka při stejnosměrném proudu?
 Je iskrenie medzi zásuvkou a vidlicou pri zapojení bežný jav alebo nie?
 Čím očistit zoxidované postříbřené kontakty pomocných relé?
 Je u kontaktu reálná hodnota 250V st, 10Aodporová zátěž, 2Aindukční zátěž?
 Utahujete šrouby dle doporučení výrobců?
 Může jedna ohmicky slabší fáze spéct stykač nebo tepelnou ochranu?
 Jak musí být umožněno kontrolovat polohu kontaktu u vypínacího nebo odpojovacího zařízení?
 Poloha kontaktů v zásuvce a vidlici
 Jak zabránit vyhřívání konektorů na topných tělesech?
 Co je příčinou koroze svorkovnice na fotografii?
 Jak odstranit spékání a jiskření kontaktů relé?
 Čím jistit 5A kontakty spínacího relé?
 Jaké jsou minimální hodnoty energie, spínanatelné kontaktem relé?
 Čo je "mikromedzera" pri kontaktoch relé?
 Jaký je optimální přítlak na trolej sběrače mostového jeřábu?
 Mohu jedním relé pomocí dvou přepínácích kontaktů přepínat nn i mn?
 Čím nahradit orezlé přípojnicové svorky na AL přípojnici?
 Jak a čím ošetřit měděné přípojnice (šíny) v rozvaděči tak aby dál nekorodovaly?
 Je třeba řešit zčernalý měděný vodič?
 Spreje NANOPROTECH, jako ochrana před oxidací

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.171 sekund, 22 dotazů.