{{html imgtag}}

${perex}

${title}

${perex}

Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Je možné motor chrániť proti spáleniu kondenzátorom?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Poslat téma Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle vyhlášky 50/78 Sb. Vyhláška zde ...

Autor Téma: Je možné motor chrániť proti spáleniu kondenzátorom?  (Přečteno 591 krát)
Ižák Ctibor
*
Offline Offline




« kdy: 13.08.2017, 16:49 »

Na vetranie fóliovníku používam 1,fázový pohon, ktorý mi otvára okno. Nakoľko automatiku mám na 24v, (teplota, vietor napruženie okna ), občas sa mi stane, že kontakty snímačov zvlhnú a povel na činnosť nevypne. Vtedy mi motor točí cez silné prevody ďalej. Stalo sa mi, že mi utrhlo závlačku na pohone.To je ten menší problém. Teraz mi však zhorelo na motore hlavné vinutie. Pomocné nie, lebo cez kondenzátor prepustilo len taký prúd, že sa vinutie len oteplilo. Uvažoval som nad tým, či by som nemohol chrániť celkove motor tým, že by som ho -celkove napájal cez kondenzátor, ktorý by obmedzil celkový prúd, avšak nakoľko potrebujem ešte na pomocné vinutie znovu kondenzátor k vôli fázovému posunu, neviem, či by mi ten motor vôbec pracoval a ako.Čo by mi spravilo na pmocnej fáze, keď tam bude 2X posúvaná fáza.Je to asi blbá otázka, ale počul som aj taký názor, že (když sem blbej, tak se ptám.)   Jsem v rozpacích Nerozhodný A preto som si dovolil takúto otázku.( Výkonu mám až moc. Tak že keby som stratil hoci aj 70% výkonu motora, stačil by mi.) Jedná sa o maličký motor, možno do 150W.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Fuk Tomáš
*
Offline Offline




« Odpověď #1 kdy: 13.08.2017, 18:39 »

Jak velký je ten pomocný kondenzátor?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.

Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 13.08.2017, 20:48 »

Ideální příklad nutnosti použití proudové ochrany motoru.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Zdeněk Friedrich
*
Offline Offline



Vysočina HB, tel. 602 421 083


« Odpověď #3 kdy: 13.08.2017, 21:30 »

Nadproudovou ochranu (dříve také tzv. tepelná ochrana) R100 viz obr. jistě pamatujete. Tak pro jednofázový motor s příslušným proudovým rozsahem lze koupit např. Moeller (Eaton).


* r100.jpg (9.07 KB, 235x255 - prohlédnuto 38 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
David Frýba
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 13.08.2017, 22:45 »

Já bych hlídal dobu max. možného sepnutí, při překročení nekompromisní stop.Možný start např. přes tlačítko RESET. Možná nevýhoda, že by to spadlo při přerušení dodávky proudu. Nebo ošetřit min. a max. polohu otevření snímáním polohy, které by vypínaly motor.Tyhle malý proudy se těžko hlídaj, navíc když to je zpřevodovaný. Nejsem zahrádkář a tak jsou moje nápady možná sci-fi, ale v průmyslový automatizaci běžné.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 14.08.2017, 10:06 »

Já bych hlídal dobu max. možného sepnutí, při překročení nekompromisní stop.Možný start např. přes tlačítko RESET. Možná nevýhoda, že by to spadlo při přerušení dodávky proudu. Nebo ošetřit min. a max. polohu otevření snímáním polohy, které by vypínaly motor.Tyhle malý proudy se těžko hlídaj, navíc když to je zpřevodovaný. Nejsem zahrádkář a tak jsou moje nápady možná sci-fi, ale v průmyslový automatizaci běžné.

Chudák motor ...
Třeba výše uvedené ochrany se dají sehnat na proud už od 0,08 A pozor
A nenastavují se na pracovní, ale na maximální povolený proud motoru při plném zatížení, dle štítku.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 14.08.2017, 11:34 »

... Uvažoval som nad tým, či by som nemohol chrániť celkove motor tým, že by som ho -celkove napájal cez kondenzátor, ktorý by obmedzil celkový prúd, avšak nakoľko potrebujem ešte na pomocné vinutie znovu kondenzátor k vôli fázovému posunu, neviem, či by mi ten motor vôbec pracoval a ako.Čo by mi spravilo na pmocnej fáze, keď tam bude 2X posúvaná fáza.Je to asi blbá otázka, ale počul som aj taký názor, že (když sem blbej, tak se ptám.)   Jsem v rozpacích Nerozhodný A preto som si dovolil takúto otázku.( Výkonu mám až moc. Tak že keby som stratil hoci aj 70% výkonu motora, stačil by mi.) Jedná sa o maličký motor, možno do 150W.

Omezení proudu do motoru je ale myšlenka docela zajímavá.
Zřejmě vás inspirovalo zapojení nabíječek s regulací proudu kondenzátorem
na primáru trafa.
Dle mých zkušeností s napájením přes kondenzátor, byste potřeboval pro proud asi
1A kondenzátor s kapacitou okolo 20 mikro F.
Samozřejmě na stř. proud a napětí min 400V.
Je to jen můj odhad a platí pro ohmickou zátěž.
Co to bude vyvádět s motorem nemám možnost vyzkoušet.

Stejně bych ale volil raději provedení s ochranou. Ten typ ochrany, zde zmiňovaný,
vypíná pomocný kontakt, který by určitě nebyl problém zapojit do vaší automatiky.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 14.08.2017, 11:37 »

PS -
Nutno brát do úvahy, že se stojící motor nebude chladit.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Červený2
*
Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 14.08.2017, 13:03 »

https://www.google.cz/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.oez.cz/uploads/oez/files/ks/4697-Z01-09_CZ_SK.pdf
Co jsem koukal vise tak se mot spouštěč dělá už od 0.04 kW 0 1-0.16 A pomocné kontakty se dají připnout k tělu přístroje
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří_Hrubý
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 14.08.2017, 14:07 »


A nenastavují se na pracovní, ale na maximální povolený proud motoru při plném zatížení, dle štítku.
Důvod?
Mám-li motor vůči poháněnému zařízení naddimenzovaný, nastavím přeci nejvyšší naměřený proud, abych zabránil poškození soustrojí při zablokování a podobně. Je dost případů, kdy včasné zastavení motoru zabrání dalším škodám. Např šnekové dopravníky, je lépe, když motor vypne před úplným utemováním materiálu a je možnost uvolnění reverzem na plný proud.
Takto podstřelená hodnota na ochraně do jisté míry supluje momentový omezovač na hřídeli. A využívám to i na malých čerpadlech, která často při nastavení na Ijm při přidření vydrží zabržděná až do reakce vnitřní tepelky, je-li obsažena.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Fuk Tomáš
*
Offline Offline




« Odpověď #10 kdy: 14.08.2017, 20:36 »

Dle mých zkušeností s napájením přes kondenzátor, byste potřeboval pro proud asi
1A kondenzátor s kapacitou okolo 20 mikro F.
Samozřejmě na stř. proud a napětí min 400V.
Je to jen můj odhad a platí pro ohmickou zátěž.
Co to bude vyvádět s motorem nemám možnost vyzkoušet.
Dovolím si předpovědět. Katastrofa. Seriový laděný obvod...
Kond 20 µF má pro 50 Hz impedanci -j x 160 Ω, asynchronní motor 230 VA naprázdno cca +j x 230 Ω, zapojené do série + j x 70 Ω a tudíž proud 3,3 A, o násobném napěťovém namáhání motoru i kondu nemluvě. Pyrotechnické efekty budou brzo následovat.
U motoru 230 VA bych s experimenty začal na 6,3 µF (u motoru 150 VA na 4 µF) , zkoušel jen krátce a přitom měřil, a pak hodnotu snižoval. (Anebo ještě lépe začít s 1 µF a postupně zvětšovat a měřit, měřit).
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.

Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #11 kdy: 14.08.2017, 21:36 »

Souhlasím, že jsem to s tím odhadem asi přehnal a hned jsem čekal, že se
někdo ozve.
Z praxe - kond. 2,2uF svitek - pustí asi 130mA, tak jsem to jsem vzal × 10,
což je chyba.
Vím, co to vyvádí, když se u takového 100VA trafa (C - 6uF)
odpojí zátěž na sekundáru.
Je to taková kuriozita, že mě to zaujalo.
Má nějaký vliv na efekty to, že tady "sekudár" je stále zapojený  ?
Dá se to srovnat s trafem ?
(Kotva nakrátko - doufám).
 Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Poslat téma Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Jak opravit jednofázový motor 1,1kW, 230V?
 Neviete ako mozem spojaznit elektro motor MEZ K4S05?
 Co může být příčinou nižšíhou poudu komutátorového motoru?
 Jaký je jmenovitý proud motoru ZTE V.TIRNOVO 2412-6?
 Je lepší rekonstrukce spouštění motoru, nebo použití modernějšího zařízení?
 Prečo asi nefunguje 1-fazovy asynchronny motor s kotvou na krátko?
 Může elektomotor fungovat s poškozeným vinutím?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
 Proč klesají otáčky motoru při přepnutí z Y do D?
 Proč se u motoru přehřívá pouze rotor a ne stator?
 Jaké poruchy motorů řešíte vy?
 Proč vznikají mezizávitové zkraty motorů?
 Co lze na motorech měřit obyčejným multimetrem?
 Jak diagnostikujeme přetížení motoru dané nevhodnou zátěží?
 Proč se motor čerpadla po startu za chvíli zastaví a bez vibrací pouze hřeje?
 Zvládne někdo opravu soustruhu SV 18 RB?
 Proč provádět diagnostiku poruchy motoru na místě?
 Jak si vybrat správný motorový spouštěč?
 Kdy a jak volit třídy nadproudových relé?
 Na co si dát pozor při návrhu napojení motoru?
 Jaký vliv má připojení vodiče N na uzel ve hvězdě?
 Kdy se u motoru jedná o lehký a těžký rozběh?
 Ako diagnostikovať problémy na trojfázových asynchrónnych motorch?
 Jaké účinky mají vířivé proudy na ložiska motorů?
 Jaký vliv má frekvenční měnič na funkci a životnost motoru?
 Jak určit začátky a konce vinutí a přitom nezničit motor?
 Co si mohu dovolit k asynchronnímu motoru?
 Jaké mohou být účinky okamžité reverzace za běhu motoru?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 O motorech #20: Co je to ustavení motoru?
 O motorech #21: Jaký vliv má vyvážení motoru na jeho chod a spolehlivost?
 O motorech #22: Kdy mažeme motor?
 O motorech #23: Kdy je dobré zkontrolovat motor?
 Musím pro kontrolu motoru rozpůlit stolní brusku?
 Jak zjistit jestli je elektrovřeteno funkční?
 Jak zapojit motor k pásové pile P320 (230V)?
 TIP: Ochrany EMOTRON spolehlivě chrání pracovní stroje
 Nezná někdo dodavatele dílů elektromotorů Spaggiari v ČR?
 Akú podložku použiť medzi hliníkové telo motora a káblové oko?
 Proč první půlhodinu vykazuje el. motor ventilátoru vyšší než jmenovitý proud?
 Neznáte nejaký typ otočnej napájacej zbernice 400V pre motor?
 Co mohlo být příčinou poškození asynchronního motoru s frekvenčím měničem?
 Proč klesnou otáčky u 3f motoru při přepnutí z Y na D?
 Jaký je proud 3f motoru v zapojení D/YY po převinu z 220V na 400V?
 Jaká může být příčina změny skluzové charakteristiky asynchronního motoru?
 Je možné chrániť el.motor kondenzátorom?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.083 sekund, 22 dotazů.