Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Pracovní zóna
| |-+  -B- 30 denní zóna dostupných diskusí
| | |-+  Proč první půlhodinu vykazuje el. motor ventilátoru vyšší než jmenovitý proud?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: 1 [2] 3 Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Proč první půlhodinu vykazuje el. motor ventilátoru vyšší než jmenovitý proud?  (Přečteno 18815 krát)
Jirka Údržbář
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #18 kdy: 19.01.2017, 09:31 »

Použijte silnější elektromotor se stejnou stavební výškou!!!
Pokud se vám tam silnější elektromotor nevejde, přemostěte stávající ochranu motoru (která je nastavena na jmenovitý proud motoru) pomocí stykače s druhou nadproudovou ochranou nastavenou na reálný rozběhový proud motoru a po poklesu proudu motoru rozepněte přemostění (ochranu motoru převezme původní správně nastavená nadproudová ochrana).
Zaznamenáno
Jirka Údržbář
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #19 kdy: 19.01.2017, 09:39 »

Ještě lepší řešení je do vinutí stávajícího motoru doinstalovat PTC termistory, zrušit externí nadproudovou ochranu a motor chránit pouze pomocí termistorového relé.
Zaznamenáno
ACEOF ACES
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



Odpočet běží


« Odpověď #20 kdy: 19.01.2017, 13:50 »

Podle mého názoru, odebírá elektromotor ventilátoru vyšší proud, když ventilátor žene studený, tj. těžší vzduch. Se stoupající teplotou vzduchu proud klesá.
Já bych, v tomto případě, ponechal motorové ochrany tak, jak byly nastavené od zhotovitele, tj. na 3,6A.
Zaznamenáno

klima se rychle mění a společnost, jak jí známe se začne hroutit, pokud lidé co nejdříve podstatně nesníží svou spotřebu

31.12.2020 - 10 let a 9 měsíců.
Jan Nevoda
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #21 kdy: 19.01.2017, 20:16 »

Ochrany jsou řazeny těsně vedle sebe, což nejakou roli taky hraje, ohřívají se vzájemně, vypadává předposlední v řadě a sousední poslední nevypadává, ač je od druhého motoru z páru. Ale vypadává právě ta ochrana, kde je cca o 0,1-0,2A vyšší proud.
Ventilátory nasávají vzduch z technologickéh o hlediska nutně téměř  prachuprosté haly o teplotě od 15-20C prostřednictví m velkého průmyslového plyn. hořáku (přes velký trubkový výměník na hořáku) a postupně nahřívají velkou zdola otevřenou zvonovou vypalovací pec na konečnou  teplotu cca 220C. Tzn.,  že reálně přes turbínky ventilátorů může téci vzduch i o teplotě vyšší než 220C, což je nutné pro vytopení otevřené zvonové pece- únik tepla otevřeným spodkem pece.
Motory jsou samozřejmě logicky do Y 400V.
Musím prostudovat manuál těch monitorovacích cos fí relé, co vlastně umí a co ne.
Ochrany jsem vrátil jak je původně nastavil zhotovitel na 3,7A a drží, celkem logicky, když jsem větší proud na počátku chodu než 3,7A nenaměřil, nemůžem si dovolit odstavit 4 roky novou technologii, jen při podezření na problém, úvěr je třeba splácet.
Děkuji všem za rady.
Zaznamenáno
Rozmahel Vladimír
OSVČ
*
Offline Offline




« Odpověď #22 kdy: 19.01.2017, 20:40 »

...Ochrany jsem vrátil jak je původně nastavil zhotovitel na 3,7A a drží, celkem logicky, když jsem větší proud na počátku chodu než 3,7A nenaměřil...
Celý problém po 4 letech provozu tedy vznikl tím, že jste před tím snížili nastavení tepelek??
Podle vašeho úvodního popisu se to jevilo jako nahodilost po 4 letém provozu bez vnějšího zásahu.
Motory jsou tedy mírně přetěžovány cca 10% nárůstem štítkového proudu pouze při "míchání vzduchů" cca 30min?
Konzultoval bych to s výrobcem motoru.
Zaznamenáno

Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #23 kdy: 19.01.2017, 21:50 »

Povrchová  teplota pláště el. motorů i za dlouhodobého chodu dosahuje cca jen 40-45C.

Udělejte si graficky časový průběh teploty a pokud zde nedojde k překročení, tak v podstatě není co řešit. Jak to řešit technicky, z hlediska větší spolehlivosti a jistoty, tak to zde padlo několik velice užitečných námětu. Můžete je seřadit podle priority a postupně realizovat. Také dodržet všechny návody na údržbu předepsané výrobcem.

PS. Ty vaše tepelné ochrany s bimetalem jsou v jaké třídě přesnosti? A ten motor jaký má koeficient přetížení ( káčko) a jakou třídu isolace? Udělejte si analýzu rizika provozu  u těch motorů, aby jste měl klidné spaní.
Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Zdeněk Mazač
*
Offline Offline




« Odpověď #24 kdy: 19.01.2017, 22:57 »

A co třeba mezizávitový zkrat nebo vypálená vodivá cestička na svorkovnici? Orosení?
Zaznamenáno
Fuk Tomáš
*
Offline Offline




« Odpověď #25 kdy: 19.01.2017, 23:51 »

A co třeba mezizávitový zkrat nebo vypálená vodivá cestička na svorkovnici? Orosení?
To že by se opakovaně po zahřátí vždycky spravilo, a po vychladnutí zase pokazilo?
Zaznamenáno

Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.

Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
Zdeněk Mazač
*
Offline Offline




« Odpověď #26 kdy: 20.01.2017, 00:27 »

Při servisu el. zařízení jsem už objevil a viděl tolik podivností.... ..a zákazník vlastně ani nikdy nesdělí vše, některé i významné skutečnosti se mu jeví jako nepodstatné. Mě u tohoto dotazu chybí i třeba současné měření proudu napájecích fází, měření impedancí /přívod má jistě vřazeno několik kontaktů/........takovéhle závady je nejlépe prověřit na místě a přihlédnout i k ostatním skutečnostem.
Zaznamenáno
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #27 kdy: 20.01.2017, 09:09 »

Při servisu el. zařízení jsem už objevil a viděl tolik podivností.... ..a zákazník vlastně ani nikdy nesdělí vše, některé i významné skutečnosti se mu jeví jako nepodstatné. Mě u tohoto dotazu chybí i třeba současné měření proudu napájecích fází, měření impedancí /přívod má jistě vřazeno několik kontaktů/........takovéhle závady je nejlépe prověřit na místě a přihlédnout i k ostatním skutečnostem.

Myslím, že pan Nevoda je pečlivý a že provedl proměření proudové závislosti na čase pomocí zapisovače, včetně velikosti napětí a to ve všech fázích. A že to vyhodnotil. Také bych uvítal podobné měření i teploty motoru v závislosti na teplotě vzduchu v celém cyklu. A proměření instalace na impedanci bych považoval za samozřejmost. Dokonce bych požadoval změřit časovou charakteristik u tepelné ochrany. Možná bych si pořídil i termovisní snímky a testy na vibrace. Prostě udělat kompletní sběr informací, abych mohl třídit a analyzovat. Pak teprve provést kvalifikovanou úpravu.
Jinak je to dobrý seminář o pohonařině ( tahle diskuse).
Když provádím revize a kontroly strojů i podle NV 378/2001 Sb.,  tak nejčastější závadou je, že schází kinematické schéma strojního zařízení. A to jak elektriky, tak hydrauliky a pneumatiky. A následuje obvyklý dotaz " a co to to prosím vás je a k čemu je to dobré" . A odpověď: můžete mi vysvětlit jak zde funguje hydraulika? Jaké jsou navěšené prvky na stroji?  Podle čeho to kontrolujte a při poruše jak to opravíte? A je trapné ticho....
Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
IM
« Odpověď #28 kdy: 20.01.2017, 10:51 »

Práce na médiu byla cca 2,5kW a motor 4kW padal...
  Jsem v rozpacíchZřejmě máte na mysli výkon.
Zaznamenáno
Jan Nevoda
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #29 kdy: 20.01.2017, 13:25 »

No vzhledem k tomu, že proporčně stejný vzrůst proudu po startu a jeho postupný plynulý pokles ve všech fázích do cca 15-30min od startu a setrvalý stav poté za trvalého chodu je proporčně stejný u obou párových motorů ventilátorů, tak se sotva bude jednat o mezizáviták či orosení apod.,  Navíc se nemá proč rosit, nic  v okolí se nerosí, nic ani motory nejsou v teplotě pod cca +20 až +15C. Mizivá šance ,  že by stejná závada nastala u obou motorů ve stejný čas a ve stejném prostoru.

Spíše mi není jasné jak je schopno třífazové relé Tele – Haas G2CM400V10AL20 pomocí sledování účiníku cos fí sledovat podtížení a předtížení motoru. Na relé je mj. zvolena funkce "W+L",  což má být sledování podtížení a přetížení motoru (a při aktivaci nastavených krajních mezí cos fí rozepnutí relé) s nastavenou časovou prodlevou po startu na 5s, kdy je sledování mezí deaktivováno.
Není mi jasné a pochopitelné, jak se tak moc může měnit cos fí při podtížení či přetížení motoru. je nastaveno min. mez cos 0,3  a max mez cos 0,9.
Český manuál jsem našel jen zde: http://www.spinacitechnika.cz/Katalog_ST_2016.pdf
Zaznamenáno
Jirka Š. Svejkovský
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5


WWW
« Odpověď #30 kdy: 20.01.2017, 14:13 »

Není mi jasné a pochopitelné, jak se tak moc může měnit cos fí při podtížení či přetížení motoru.

Může a o dost. Při chodu naprázdno motor téměř neodebírá žádný činný výkon, tak převažuje jalovina pro tvorbu magnetického pole. Jak se motor zatíží, poměr se obrátí (jalovina zůstane stejná, činný výkon vzroste).

Graf například zde.
Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C5
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #31 kdy: 20.01.2017, 14:51 »

Je dobře, že jste našel český manuál k Tele – Haas G2CM400V10AL20 .
Ten manuál je dosti stručný na to, aby jej šlo použit jako nadproudové relé s časovým zpožděním. Spojte se ale s ing. Kučerou - Spínací technika v Bořitově. Požádejte jej o aplikační  manuál. Relé umí měřit proud v jedné fázi a umí časové zpoždění.

V podstatě se jedná o to, že budete mít bimetalové ochrany nastavené na 3,7A během rozjezdu a tohle relé bude již na ustálený běh a hlídat bude jmenovitý proud a přetížení. Ale možné také je, že je to slepá cesta. Také jsem aplikaci s tímto relém neviděl. To je jen úvaha aplikační, když již tam to relé je. Také jsem se nesetkal s pojmy " sledovat podtížení a předtížení motoru". To jsou ty strojové překlady....Př etížení motoru mi je jasné, ale podtížení? To je běh bez zatížení, kdy se urve spojka, nebo ventilátor? Netuším k čemu by to bylo dobré. Ale jak již psal pan Martin Kurka, ta křivka cos fí při zatížení je poměrně plochá, to je k ničemu. Jedině, že by šlo rele použit jen z vyhodnocením proudu když je multifunkční.

Ale vám se to povede pane Nevoda dotáhnout do finále, aby riziko poruchy bylo minimální.
Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Jirka Š. Svejkovský
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5


WWW
« Odpověď #32 kdy: 20.01.2017, 14:58 »

Napadá mě aplikace u ventilátoru s ucpaným filtrem.
Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C5
Jan Nevoda
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #33 kdy: 23.01.2017, 12:48 »

Pan Kučera potvrdil...mé neblahé tušení ,  zhotovitelem použité celkem 4ks relé jsou v případě zapojení našich ventilátorů prakticky k ničemu. Používají se hlavně v zapojení s čerpadly, kdy se nemusí hlídat hladiny a relé si samo vyhodnotí, že čerpadlo již běží na sucho nebo má utrženou spojku mezi motorem a čerpadlem apod. Relé sice měří proud jedné procházající fáze, ale jen pro svoji potřebu výpočtu, tj. neumožnuje nastavení rozahu a zpoždění proudu na čelním panelu, kde se pouze nastavuje účiník a jeho časy.

Pro hlídání přetížení je proto vhodnější typ s označením G2BM400V12AL10, pracující na podobném
principu, ale který změřený proud a napětí násobí s vypočítaným cos fí ( tedy I x U x cos fí) a porovnává
až tento součin ( činnou složku příkonu). Tím se průběh závislosti na zatížení linearizuje a rozhodovací
schopnost relé je pak dostatečná v celém rozsahu.
Zaznamenáno
Pavel Tater
Neverifikovaný uživatel @3
**
Offline Offline



« Odpověď #34 kdy: 23.01.2017, 13:43 »


pokud jde o radiální ventilátor tak si dovolím možná trochu nesouhlasit. U těchto ventilátorů dochází k přetěžování nadměrným zvětšováním průtoku - cituji např. z dokumentace Vento system kterou jsem náhodně našel (jediné co jsem našel v češtině... "anglických" je víc..):
Ventilátor se spouští po namontování na potrubní
síť, pro kterou je navržen, případně zaškrcený s uzavřeným
sáním či výtlakem tak, aby nedošlo k přetížení
ventilátoru! K zatěžování ventilátoru dochází zvětšováním
průtoku, tj. uvolňováním škrcení.

jiný angl.:
Motor overheating or high current draw. - handled gas volume too high - reduce the flow volume by using a damper until the permitted current consumption is reached

Není možné, že došlo k nějaké změně na potrubí nebo nastavení regulace- klapky a pod. jsou-li instalované? Nebo právě proto, že nebyla taková zima, nedocházelo v minulosti k takovému "otevření" cesty pro vzduch? Odpovídalo by možná i to, že jak "se to vyhřeje" tak začne něco přivírat...
Radiální ventilátory potřebují mít pro správnou funkci - jsou navrhované - pro nějaké deltaP ("odpor"). Takže možná by bylo možné zkusit průtok trochu přiškrtit...

(momentálně jsem řešil podobný problém  - ventiilátor s motorem 11kW - cca 18A do plně otevřeného výtlaku 28-29A ,  do zavřeného cca 10A ,  tak jsme to prozatím přiškrtili "na 17A" a řeší se kde udělali v tom zbytku soudruzi chybu..)

Zaznamenáno
Fuk Tomáš
*
Offline Offline




« Odpověď #35 kdy: 23.01.2017, 14:14 »


pokud jde o radiální ventilátor tak si dovolím možná trochu nesouhlasit...
Ještě kdybyste naznačil, s čím že.
Zaznamenáno

Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.

Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
Stran: 1 [2] 3 Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Jak opravit jednofázový motor 1,1kW, 230V?
 Neviete ako mozem spojaznit elektro motor MEZ K4S05?
 Co může být příčinou nižšíhou poudu komutátorového motoru?
 Jaký je jmenovitý proud motoru ZTE V.TIRNOVO 2412-6?
 Je lepší rekonstrukce spouštění motoru, nebo použití modernějšího zařízení?
 Prečo asi nefunguje 1-fazovy asynchronny motor s kotvou na krátko?
 Může elektomotor fungovat s poškozeným vinutím?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
 Proč klesají otáčky motoru při přepnutí z Y do D?
 Proč se u motoru přehřívá pouze rotor a ne stator?
 Jaké poruchy motorů řešíte vy?
 Proč vznikají mezizávitové zkraty motorů?
 Co lze na motorech měřit obyčejným multimetrem?
 Jak diagnostikujeme přetížení motoru dané nevhodnou zátěží?
 Proč se motor čerpadla po startu za chvíli zastaví a bez vibrací pouze hřeje?
 Zvládne někdo opravu soustruhu SV 18 RB?
 Proč provádět diagnostiku poruchy motoru na místě?
 Jak si vybrat správný motorový spouštěč?
 Kdy a jak volit třídy nadproudových relé?
 Na co si dát pozor při návrhu napojení motoru?
 Jaký vliv má připojení vodiče N na uzel ve hvězdě?
 Kdy se u motoru jedná o lehký a těžký rozběh?
 Ako diagnostikovať problémy na trojfázových asynchrónnych motorch?
 Jaké účinky mají vířivé proudy na ložiska motorů?
 Jaký vliv má frekvenční měnič na funkci a životnost motoru?
 Jak určit začátky a konce vinutí a přitom nezničit motor?
 Co si mohu dovolit k asynchronnímu motoru?
 Jaké mohou být účinky okamžité reverzace za běhu motoru?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 O motorech #20: Co je to ustavení motoru?
 O motorech #21: Jaký vliv má vyvážení motoru na jeho chod a spolehlivost?
 O motorech #22: Kdy mažeme motor?
 O motorech #23: Kdy je dobré zkontrolovat motor?
 Musím pro kontrolu motoru rozpůlit stolní brusku?
 Jak zjistit jestli je elektrovřeteno funkční?
 Jak zapojit motor k pásové pile P320 (230V)?
 TIP: Ochrany EMOTRON spolehlivě chrání pracovní stroje
 Nezná někdo dodavatele dílů elektromotorů Spaggiari v ČR?
 Akú podložku použiť medzi hliníkové telo motora a káblové oko?
 Neznáte nejaký typ otočnej napájacej zbernice 400V pre motor?
 Co mohlo být příčinou poškození asynchronního motoru s frekvenčím měničem?
 Proč klesnou otáčky u 3f motoru při přepnutí z Y na D?
 Jaký je proud 3f motoru v zapojení D/YY po převinu z 220V na 400V?
 Jaká může být příčina změny skluzové charakteristiky asynchronního motoru?
 Je možné motor chrániť proti spáleniu kondenzátorom?
 Je možné chrániť el.motor kondenzátorom?
 Co může "bzučet" v motorovém chrániči?
 #EH: Elektrické motory pohledem roku 1950
 Prečo uhlová brúska stratila otáčky po výmene uhlíkov a nereaguje na reguláciu?
 Jak s může projevit u pohonu vadné tepelné relé?
 Jak se dopídit, že 3f motor spálil zákazník?
 Proč asi vypadává jistič při zastavení motoru?
 Tlakový spínač funguje, proč se nerozjede motor?
 Proč motor při spouštění do Y hučí a při přepnuti do D se rozběhne?
 Jaký zvolit postup při identifikaci poruchy neznámého zařízení?
 Jak stanovit otáčky elektromotoru MEZ když nejsou na štítku uvedeny??
 Proč AS motor vyhazuje přívodní jištění, když je Riso OK?
 Co může být příčinou trvale nízkých otáček 3F motoru?
 Kdo dodavatelsky vyhodnocuje kvalitu AC motoru?
 Může se nový elektromotor zadrhávat při ručním otáčení?
 Jak vybrat pneumatický motor určený k náhradě elektromotoru?
 LIVE EATON: Ochrana a řízení motorů
 Stále řešíte časté chyby motorů?
 Jak v ČR uvádíte do provozu zařízení CHINA EXPORT?
 TeSys GV5 / GV6 Motorové jističe a manuální motorové chrániče
 Jak odstranit cinkání v asynchronním elektromotoru?
 Může nižší kapacita způsobovat problémy s během oběhového čerpadla?
 Jaký vliv může mít proud kompresoru na jeho hluk?
 Co se u motoru označovalo za "kollektor"?
 Jak zjistit mezizávitový zkrat na jedné cívce asynchronního motoru?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.061 sekund, 22 dotazů.