Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Pracovní zóna
| |-+  -B- 30 denní zóna dostupných diskusí
| | |-+  Jak upravit elektromotor aby odpovídal parametrům 1250 otáček/minutu při 15kW?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak upravit elektromotor aby odpovídal parametrům 1250 otáček/minutu při 15kW?  (Přečteno 8942 krát)
vandan26
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 17.02.2016, 22:06 »



Potřeboval bych nějaký elektromotor který by poháněl převodovku katru.
Podmínkou je ovšem aby měl otáčky 1250ot/min a 15kW (tedy nějakých 115Nm)
Ty otáčky jsou podmínkou a kroutící moment taky.
Je mi jedno jestli to bude o třídu vyšší elektromotor a něčím zredukovaný,
hlavní je cena a co nejjednodušší řešení.

Mam to jako součást diplomové práce a moc elektrotechnic e nerozumím,
já řeším konstrukci převodovky která je ovšem dimenzována na tyto parametry.

Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #1 kdy: 18.02.2016, 00:59 »

...a moc elektrotechnic e nerozumím, já řeším konstrukci převodovky....
... Je mi jedno jestli to bude o třídu vyšší elektromotor a něčím zredukovaný,
hlavní je cena a co nejjednodušší řešení....

Elektrotechnic e trochu rozumět musíte, jinak je vaše vzdělání zahozenou životní cestou a dělejte radši jiné povolání.

Měl byste vědět, že otáčky asynchronního motoru jsou odvozeny od frekvence sítě 50Hz tj. od otáček 3000ot/min. A tudíž as. elektromotor točí maximálně 3000ot/min a pak celistvé podíly - 1500- 1000 - 750ot/min.  A též byste měl znát že asynchronní je necelých 3000ot/min - o 2-5% nižší.
A 1250ot/min je mimo řadu.

A také jako strojař musíte umět nahlédnout do strojnických tabulek a seznat, že se motory dělají jako normalizované součásti s normalizovanou osovou výškou, normalizovanou hřídelí a v normalizovanýc h výkonových řadách.

A tudíž motory v požadovaném výkonu jsou v normalizované řadě ...11-15-18,5-22...kW.
Dnes, díky pokroku, řada výkonů reálně ujíždí nahoru, motory stejné normalizované velikosti jsou účinnější, než bývaly.


Ale V Y  jste konstruktér-projektant, projektování je cesta, latinské proicio je hledání cesty vpřed, posouvání se dál.
Stanovil jste si V Á Š  cíl - nejejdnodušší a nejlevnější řešení. Je tedy na V Á S zvolit koncepci a kostru řešení, které vede k cíli, VY se musíte ptát a porovnávat, zvažovat, zkoušet a zase se vracet a jít zase na to jinak a lépe. Vybral jste si, že to budete dělat celý život, je to na V Á S a nikom jiném.
Jeďte se na nějaký katr podívat, koukněte se, jak to vypadá s otáčkami při nájezdu na kládu, podívejte se na ampérmetr, nebo wattmetr, jak se v průběhu dotyku na řez a během řezu mění zátěž motoru, buďte u toho, když se katr zastavuje a zejména rozbíhá, poslouchejte otáčky a rázy. A budete-li u toho když praskne list v řezu, nebo se katr nabíjí novými listy pochopíte, co převodovka musí vydržet a v jakém prostředí pracuje. A nechte si od chlapů povídat, jaká je to šleha, když pomocný katrista najede na řez jako bejk a praskne řemen u motoru.
A u katru v klidu si vyzkoušejte provozní zubové vůle, napnutí a stav řemenů, vůle řemenic na perech, kamenech rámu katru a celém klikovém mechanismu.

Pak vám dojde, že  to něco, čím budete motor redukovat není žádný frekvenční měnič, ale řemenový převod, protože bez něj a jeho tlumících účinků by se vaše převodovka za chvíli skládala z převodové skříně, holých koleček a několika hrstí olámaných zubů. A také vám dojde, že jak píšete "něčím redukovaný" je  onen řemenový převod, ten je váš - je důležitou a nezbytnou součástí i zubové převodovky, jsou to spojité nádoby ne jen v převodovém poměru, ale v celé dynamice převodu a pevnostním výpočtu. A je na vás, jaký to bude řemen, nebo řemeny, jaké to budou řemenice a jak budete konstruovat jeho krytí proti pilinám, prachu a pryskyřici, jak budete počítat jeho oteplení, aby nezapálil pilnici.

* Elektromotory_Simotics_15-18kW.pdf (390.65 KB - staženo 696 krát.)
Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
vandan26
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 18.02.2016, 09:20 »

Nezlobte se ale asi jste špatně pochopil otázku.
To co jste napsal všechno vím, ale říkal jsem že potřebuji aby byl vstup do převodovky takový jaký jsem psal.
Protože převodovka, potažmo řemenový převod spojující převodovku s katrem už je nakonstruován. Na mě je v této fázi pouze najít nějaké schudné řešení jak tyto otáčky a kroutící moment na vstupu docílit. To co píšete o těch teoretických otáčkách a skluzu samozřejmě vím.
Ale myslel jsem třeba nějaký frekvenční měnič, transformánor nebo něco podobného, čím by se ty otáčky dali zmenšit včetně kroutícího momentu.
Vím že frekvenčním měničem by to asi šlo, ale jsou poměrně drahé, a u nich se mohou plynule měnit otáčky, tak jsem si říkal, zda li neexistuje něco (levnějšího) čím by se to trvale dalo změnit.

A právě tady se snažím načerpat ty inspirace a vědomosti o kterých jste mluvil.
Zaznamenáno
Petr Liskar
*
Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 18.02.2016, 10:13 »

Nezlobte se ale asi jste špatně pochopil otázku.
To co jste napsal všechno vím, ale říkal jsem že potřebuji aby byl vstup do převodovky takový jaký jsem psal.
Protože převodovka, potažmo řemenový převod spojující převodovku s katrem už je nakonstruován. Na mě je v této fázi pouze najít nějaké schudné řešení jak tyto otáčky a kroutící moment na vstupu docílit. To co píšete o těch teoretických otáčkách a skluzu samozřejmě vím.
Ale myslel jsem třeba nějaký frekvenční měnič, transformánor nebo něco podobného, čím by se ty otáčky dali zmenšit včetně kroutícího momentu.
Vím že frekvenčním měničem by to asi šlo, ale jsou poměrně drahé, a u nich se mohou plynule měnit otáčky, tak jsem si říkal, zda li neexistuje něco (levnějšího) čím by se to trvale dalo změnit.

A právě tady se snažím načerpat ty inspirace a vědomosti o kterých jste mluvil.
Pan Kůrka vám odpověděl.
Máte dvě možnosti:
- motor s frekvenčním měničem
- překonstruovat ten řemenový převod tak, aby šel použít motor s normalizovaným i parametry.
Zaznamenáno
vandan26
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 18.02.2016, 12:08 »

Pokud budu předpokládat asynchroní motor s frekvenčním měničem,
jak se bude měnit výkon?
Zůstane zachovaný kroutící moment? (tudíž bude klesat výkon?)
Nebo jak to funguje?

Zaznamenáno
Kalina Jiří
*
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 18.02.2016, 12:46 »

Viz. pohonná technika.cz/škola
Zaznamenáno
Jiří Buben
*
Offline Offline



Revize a údržba elektrických zařízení a strojů


WWW
« Odpověď #6 kdy: 18.02.2016, 12:47 »

Kolega Kalina byl rychlejší.

http://www.pohonnatechnika.cz/frekvencni-menice
Zaznamenáno

Revizní technik E2/A
Údržba a opravy elektrických zařízení strojů, průmyslových elektroinstala cí a hromosvodů.
Dřevozpracujíc í průmysl a prostory se zvýšeným nebezpečím požárů.
Stále se učím.....
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 18.02.2016, 12:57 »

Z fyzikálních důvodů nebude mít při napájení sítí 50 Hz asynchronní motor 1250 otáček, takže musíte buď použít frakvenční měnit, což bude poměrně nákladné a pokud není v průběhu provozu třeba měnit otáčky, tak i zbytečné. Úprava řemenového převodu by byla výrazně levnější. Pan kolega Kurka dal vyčerpávající návod.
Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #8 kdy: 18.02.2016, 14:20 »

Frekvenční měnič přináší mnoho výhod, ale i několik nevýhod. První základní nevýhodou je cena - 15kW asi 50 000 Kč jen za měnič, musí přijít do nějaké skříně, zvláštní klimatizace skříně v pilnici, součástky a ovládání kolem, projekt, realizace, instalace nastavení - celkem 150 000 Kč jen při opakované výrobě, jako unikát tak přes palec 200 000 Kč.
Ale trvale ničím jiným elektricky otáčky nesnížíte.
Proti tomu přídavný řemenový převod nebo jeho překonstruován í je mizivá položka.

Ovšem měnič přinese hodně výhod, které zákazník provozně ocení  a ušetří mu úplné náklady za prvozní životnost stroje (má-li na investice).
Možnost upravit kmitočet katru podle šířky kmene, podle tvrdosti, vlhkosti a smolnatosti dřeva. Pomalý nájezd, na první řez ušetří pilové listy. Pomalý a plynulý rozběh ušetří mechanismus, řízené brždění taktéž.
Rám můžete orientovaně zastavit v horní poloze. Lze jeho pohyb tipovat i reverzovat. Kalamitní situace s prasklým listem v řezu lze lépe vyřešit i bez poškození sousedních listů.
Elektromotor je měničem chráněn daleko lépe proti přetěžování a pomocí měniče lze z něj dostat i vyšší krátkodobý výkon bez nebezpečí jeho zničení či zapálení pilnice.
Ušetří se za platbu elektrické energie, lze zvolit menší hlavní jistič pily a menší technické minimum jsou levnější platby za energii. Ušetří se za platbu jaloviny elektrárně, měnič jalovinu takřka nebere.

A hlavně ve Vašem případě lze výhodně použít nadsynchronní provoz elektromotoru napájeného 66Hz. Při použití motoru třeba 1LE1002 (15kW 955ot/min) přetočeného na 1250ot/min (66Hz) s omezovací funkce v měniči na konstantní výkon se dostanete od 50Hz motoru na plný moment motru 150Nm. Ten musíte nad 50Hz řízením měniče snižovat, aby součin momentu a otáček dával 15kW. Až se po klesajícá hyperbole dostanete k  66Hz bude povolený moment 115Nm.
U konkrétního motoru 1LE1002 je situace ještě příznivější, protože má povoleno na 60Hz 17,3kW. Takže začnete omezovat hyperbolou moment od 60Hz a dostanete se na  66Hz na příjemných 132Nm.

O téhle metodě přetočení motoru se dočtete v pohonné technice v článku 70Hz (viz příloha). Ale mají tam chyby, jak to oprali z toho švédského či norského originálu
Opravený graf přikládám, kmitočty se vztahují k onomu článku a převodovkám.

Vzhledem k ceně katru kolem 200-500 tisíc je navýšení o měnič za 200 tisíc pro investory velmi bolestivé. Takže já to vidím na softstartér pro pozvolný rozběh elektromotoru  a pro pevné otáčky při 50Hz a předělání převodovky.
Jo, to víte, projektant také pracuje s omezenými zdroji.


* Srovnání momentu.gif (98.35 KB, 1135x787 - prohlédnuto 653 krát.)
* 70 Hza 87Hz princip.pdf (122.19 KB - staženo 708 krát.)

* ponikev-muzeum-pila-211020156_galerie-980.jpg (115.51 KB, 980x735 - prohlédnuto 613 krát.)

* Katr_2.gif (363.01 KB, 576x853 - prohlédnuto 664 krát.)

* Katr_3.jpg (354.69 KB, 573x858 - prohlédnuto 637 krát.)
Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.062 sekund, 23 dotazů.