Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Pracovní zóna
| |-+  -B- 30 denní zóna dostupných diskusí
| | |-+  Jak zabránit vyhřívání konektorů na topných tělesech?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak zabránit vyhřívání konektorů na topných tělesech?  (Přečteno 10994 krát)
Lukáš Svoboda 1
*
Offline Offline




« kdy: 21.04.2015, 07:19 »



Nemáte někdo náhodou nějaký tip jak zabránit vyhřívání plochých konektorů (fastonů) na topných tělesech?
Jedná se o tělesa cca 700W používané v dohřívacích vozících na výdej stravy (Alba Hořovice),  zkoušel jsem kontaktní pastu na wagovky, koupit údajně lepší konektory, ale bez výsledně, jenom podotýkám, že konstrukce těles bohužel neumožňuje úpravu na šroubový spoj.
Vozíky jsou zmetky už z výroby, pro vozík s příkonem 3100W je jako přívod použita kroucená šňůra 3x1,5 a vnitřní instalace byla provedena lankem 1,5, toto jsem již vyměnil za 2,5, ale problém stále trvá.
Zaznamenáno

Lukáš Svoboda
Elektrikář a revizní technik.
Filip Dobiáš
*
Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 21.04.2015, 12:57 »

Nemůže být chyba v krimpovacích kleštích?
Zaznamenáno

Sám-li spravuješ - více škody naděláš; zavolej dborníka a máš po starosti
Petr M
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 21.04.2015, 13:00 »

Jaká je tam kombinace materiálů? V kuchyni může být vlhko...
Zaznamenáno

Jsem programátor jednočipů, zaměřený na automatizaci. Se zájmem o silnoproud od pěti let, maturitou elektro a papírama na to, abych mohl svůj výtvor legálně otestovat pod napětím do 1kV...
František Šohajda
*
Offline Offline


RT E2-A


« Odpověď #3 kdy: 21.04.2015, 13:25 »

Také jsem to řešil....
Koupil jsem nové konektory, jak jsou i mírně vyhříté, netlačí na spoj a hřejí....
Možná je i trochu zmáčknout před nasazením kleštěmi.....p okud jsou "zdravé"!
Zaznamenáno

RT -EZ   - elektroinstala ce domovní, specializace na zdravotnické rozvody... revize ve zdravotnictví ...už 40 let....
Jiří_Hrubý
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 21.04.2015, 14:02 »

Zkoušel jste i ty pokovené? Na boileru se mi zatím osvědčily několik let. Jdou ztěžka nasunout a nevyhřívají se. U běžných mosazných je mnoho kvalitativních rozdílů a blátovitost materiálu je jevem celkem běžným Nerozhodný
Zaznamenáno
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 22.04.2015, 08:17 »

Dnes dodávané konektorky jsou většinou vyrobené z mosazi, která má zřejmě hodně vysoký obsah zinku, jsou světle žluté a měkké. Jejich použití je problematické i na menší proudy, zalisování vodičů díky měkkosti materiálu moc nedrží, konektorky nejsou vhodné ani na použití v motorových vozidlech, rychle oxidují a po zimě se dost často rozpadnou, v tepelných spotřebičích změknou ještě více, takže nedrží vůbec.

Na podobné spotřebiče, jak zmiňuje tazatel, mám schované staré československé konektorky, které byly tvrdé, protože byly vyrobeny zřejmě z mědibronzi. Poznají se snadno, jsou načervenalé. Občas se najdou v prodeji na různých burzách (pro radioamatéry známé Holice nebo v Praze v Hrdlořezích). Při jejich případném nákupu je však třeba dát pozor na to, že se vyskytují ve dvou rozměrech. Zhruba do r. 1980 se u nás vyráběly tyto konektory s rozměrem 5,5mm (zřejmě z licenčních důvodů),  kdežto ty dnešní jsou 6,3mm (nebo menší též 4,8mm). Později v 80. létech už měly standardní rozměr 6,3mm. Ty 5,5 mm se sice dají roztáhnout na jazýček 6,3mm, ale nedoporučuji to, jejich vlastnosti se změní, přítlak k jazýčku je ze stran, nikoliv v ploše a nefunguje pojistný výstupek, který zajišťuje konektorek na jazýčku. Toto provedení je dnes vhodné pouze pro majitele veteránů Škoda.

Další otázkou je, jaké jsou použité lisovací kleště. Musí mít samozřejmě správný tvar čelistí a jednoduché, bez převodového mechanismu nemusí vytvořit dostatečný tlak na důkladné zalisování, zejména pak u kvalitnějších konektorků z tvrdšího materiálu.
Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Fuk Tomáš
*
Offline Offline




« Odpověď #6 kdy: 22.04.2015, 09:32 »

Existují i ocelové.
Zaznamenáno

Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.

Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #7 kdy: 22.04.2015, 22:17 »

Jenže na ocelové fastony potřebujete pořádné a kvalitní lisovací "Kleště" a ne hobby "kleště",  jinak je výsledek horší než u mosazných fastonů.

Bohužel u těch ocelových poniklovaných jsem nenarazil na prodejce, který by je prodával v malém množství.

Jinak obecně na velké proudy se rozhodně nehodí typy, které se lisují přes plastovou izolaci.
Neizolované mají dva záchyty, prvním se tvoří kontat vodiče elektrický, druhý (po slisování srdíčko) zachycuje bužírku vodiče a brání ulomení vodiče těsně za kontaktním slisem při pohybu a vibracích.


A do složitého prostředí s vlhkostí je třeba vzít alespoň fastony mosazné pocínované.

Faston největší část proudu převádí svým bříškem, ne lyžinovými bočniceni. Bříško fastonu musí být přiměřeně vyklenuté a na plochém noži musí být proti bříšku hladká a lesklá kontaktní plocha.
Pokud je faston jednou vyhřátý, je lepší nový otočit bříškem z druhé strany plochého nože. Na čištění kontaktních ploch se mi osvědčil skleněný štěteček, který se dříve používal na škrabání tuše na pauzáku. Dnes existují abrazivní utěrky pro instalatéry pro úpravu měděných trubek před pájením. Hlavně nečistit brusným papírem a podobně, brusná zrna zůstávají zaryta v kovu a kontakt je v háji.
Pokud se faston lisuje lacinými blbými kleštěmi, může se tvar bříška fastonu deformovat. Ty staré načervenalé fastony o kterých píše pan Václav měly bříško speciálně zvětšené vylisovanou čočkou a proto jsou tyto staré konektory méně náchylné na špatné lisovací kleště.

Největší chyba při opravě se dělá malým zkrácením vyhřátého vodiče a nalisováním vyhřáté vyžíhané mědi do nového konektoru. Tam topí už lisovaný spoj v novém fastonu. Mnohdy je lepší vyměnit celý vyhřátý vodič.

U lisovaného spoje musí být před lisováním obě spojované plochy v kovovém lesku. Lisovací tlak musí být tak velký, aby došlo ke svaru za studena, během lisování musí jeden kov být plastický a téci.

U extrémě namáhaných připojení topných těles je výhodné se moci podívat na pracující spoj termokamerou. Třeba topí topné těleso do konektoru, protože je v topném tělese krátký úsek napojeného odporového drátu.

* Konektory neizolované _ TECHNIKELEKTRO.pdf (32.33 KB - staženo 394 krát.)
Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Milan Hudec
*
Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 22.04.2015, 22:48 »

Obdobný problémek vyřešen keramickou čokoškou.
Zaznamenáno
Zdenek Hejčl
OSVČ - živnostník
*
Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 22.04.2015, 23:26 »

Velice si vážím kolegy Martina Kůrky, ale pokud je jednou vyhřátý konektor, je nutné ho vyměnit.
Jinak doplním neizolovaný konektor má více styčných bodů, ten co zachycuje izolaci vždy ji prorazí a styk je už v tomto bodu.
Jinak souhlasím s ostatním tvrzením o vyhřátých vodičích a kleštích značky hobby...  zle
Taky mě to vytrestalo....  angel  Mrknutí
Zaznamenáno

Elektromontér EZ-M, O-E2/A. Východní Čechy
Výroba, montáž a servis vah. EU
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #10 kdy: 22.04.2015, 23:52 »

TO Hejčl:
To jsem byl špatně pochopen, konektor vyměnit a přelisovat za nový vždy, ale k topnému tělesu nabodovaný jazýček je po vyhřátí konektoru nutné ošetřit a doporučuji použít jeho druhou plochu.
Styk kovu vodiče v části, kde je držena izolace je závada na technologii lisování konektoru.

TO Hudec:
Jde použít u stacionárních zařízení (bojler, myčka),  a s výhodou tam, kde se ulomí bodovaný jazýček od dříku topného tělesa.
Tam kde se topné těleso hýbe (žehlička, aut. pračka),  nezbývá než lisovat.


TO všem:
Přikládám výtah z Molex příručky pro lisování fastonů.
Všímněte si, že
1) Konec vodiče má mírně (do 1mm) přečnívat dovnitř do fastonu, aby byl dobrý slis. Nesmí přečnívat moc, někteří výrobci tam mají zarážkový jazýček
2) Na druhé straně kde vychází izolace mussí být malý trychtýřek - nelisovat u kraje
3) V okénku mezi bužírkovou objímkou a vodičovou oblímkou musí být viditelný jak vodič, tak izolace
4) Slis izolace nesmí izolaci protrhnout ke kovu
5) Slis vodiče nesmí být ani příliš malý(nedostatečný, nehermetický a netrvanlivý kontakt)  ani přemrštěně silný (zúžení průřezu)
6) Odizolovaný vodič nesmí být nařízlý, s utrženými vlákny či nesrovnanými vlákny (přes sebe)
7) Slisována musí být všechna vlákna vodiče, žádné nesmí koukat bokem.


* Lisování_fastonu.pdf (931.05 KB - staženo 687 krát.)

* Odizolovávání.gif (68.34 KB, 800x394 - prohlédnuto 734 krát.)
Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Zdenek Hejčl
OSVČ - živnostník
*
Offline Offline



« Odpověď #11 kdy: 23.04.2015, 09:07 »

To Martim Kůrka:
 ajoooo  Mrknutí  angel
Zaznamenáno

Elektromontér EZ-M, O-E2/A. Východní Čechy
Výroba, montáž a servis vah. EU
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Proč se snižuje proudová zatižitelnost kontaktů stykače v různých AC režimech?
 Proč mi hoří kontakty relé při spínání ventilátoru?
 Kde najdu popis značení zátěží kontaktů např. AC15?
 Je třeba chránit spínací kontakt relé nějakým obvodem?
 Jak zabránit opalování kontaktů u membránového čerpadla?
 Může mít mráz nějaký vliv na kontakty jističů nebo relátek?
 Jakou amperickou zátěž snese kroucený spoj?
 Jak zapojit kontakty relátka při stejnosměrném proudu?
 Je iskrenie medzi zásuvkou a vidlicou pri zapojení bežný jav alebo nie?
 Čím očistit zoxidované postříbřené kontakty pomocných relé?
 Je u kontaktu reálná hodnota 250V st, 10Aodporová zátěž, 2Aindukční zátěž?
 Utahujete šrouby dle doporučení výrobců?
 Může jedna ohmicky slabší fáze spéct stykač nebo tepelnou ochranu?
 Jak musí být umožněno kontrolovat polohu kontaktu u vypínacího nebo odpojovacího zařízení?
 Poloha kontaktů v zásuvce a vidlici
 Co je příčinou koroze svorkovnice na fotografii?
 Jak odstranit spékání a jiskření kontaktů relé?
 Čím jistit 5A kontakty spínacího relé?
 Jaké jsou minimální hodnoty energie, spínanatelné kontaktem relé?
 Čo je "mikromedzera" pri kontaktoch relé?
 Jaký je optimální přítlak na trolej sběrače mostového jeřábu?
 Mohu jedním relé pomocí dvou přepínacích kontaktů přepínat nn i mn?
 Čím nahradit orezlé přípojnicové svorky na AL přípojnici?
 Jak a čím ošetřit měděné přípojnice (šíny) v rozvaděči tak aby dál nekorodovaly?
 Je třeba řešit zčernalý měděný vodič?
 Jak očistit zoxidované měděné ohebné/splétané vodiče?
 Spreje NANOPROTECH, jako ochrana před oxidací
 Jaký je rozdíl v použití stykače AC1 a AC3?
 Univerzální blok kontaktů XBK-GES/16
 Jaký zvolit dveřní kontakt k elektrickému ohradníku?
 K čemu mohou být v hlavním rozvaděči vedle jističů navíc pomocné kontakty?
 Pouzivalo sa niekedy mazanie zatahovacej rurky grafitom?
 K čemu slouží u svorky zásuvek opěry vedle hlavy šroubu?
 LIVE EATON: Snadné, rychlé a úsporné zapojení přístrojů. Systém SmartWire-DT
 Čím mažete nožové pojistky?
 Lze zvýšit max proud relé na potřebných 16A dvěma paralelními kontakty po 10A?
 EH# Spínací, jistící, ochranné a řídící přístroje (1970)
 K čemu jsou na stykači kontakty NO a NC?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.057 sekund, 23 dotazů.