Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  HYBRIDNÍ zóna
| |-+  Oblast definic pojmů
| | |-+  Jak se spočítá 2.f. proud rotoru kroužkového motoru?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] 2 Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak se spočítá 2.f. proud rotoru kroužkového motoru?  (Přečteno 21050 krát)
Kenny McCormick
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 08.12.2012, 10:29 »


Ve škole jsme měřili kroužkový motor v normálním stavu a ve stavu kdy byly připojeny pouze dva kroužky a třetí přes odpor, máme ověřit naměřené hodnoty s vypočtenými.
Protože mám přístup, věřím že do dobře vybavené knihovny, chtěl bych poprosit zda-li by mi někdo neporadil, nějakou knížku, skripta, učebnici kde se tato problematika řeší. Abych byl úplně konkrétní jedná se o: vztah mezi proudem statoru pokud je motor v normálním stavu a když jsou připojeny pouze dvě fáze (nebo s odporem).


PS: Tento předmět běží pouze dva roky, takže skripta přímo do tohoto předmětu neexistují a ani v ostatních materiálech, které mám po ruce nic o poruchách asynchronních motorů není.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Zourek
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 08.12.2012, 17:01 »

Dost skript se dá najít na internetu, cvakněte do googlu "asynchronní stroje PDF" a určitě vám to něco nalezne. Co se týče knížek, tak třeba nakladatelství BEN vydalo knihu Elektrické motory a pohony: http://shop.ben.cz/cz/121134-elektricke-motory-a-pohony.aspx
Knihu jsem nečetl, takže nemůžu posoudit, ale i některé straší učebnice nejsou špatné, ba kolikrát jsou lepší než ty současné. Koukněte se třeba na aukro, nebo zkuste vyžebrat nějaké učebnice ve škole, určitě tam něco mít budou.  Mrknutí

Vaši otázku ohledně kroužkového motoru jsem moc nepochopil, zkuste ji upřesnit.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Kenny McCormick
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 08.12.2012, 17:24 »

Skript je mnoho a učebnic samozřejmě taky, na internetu jsem, ale nic co potřebuji nenašel.

Pokud jsem se špatně vyjádřil tak se omlouvám zkusím to podat jinak.

Máme změřený statorový proud, když je rotor spojen  přes kroužky nakrátko. A máme změřený  statorový proud, když jsme do jednoho vinutí rotoru vřadili odpor (simuluje poruchu). A já má tyto proudy pro porovnání / kontrolu spočítat, navíc mezi těmito proudy má být nějaký konkrétní vztah.

V plánu mám zajít do knihovny a hledat knížku po knížce, ale tímhle by někdo ušetřil trochu času mně a hlavně  knihovníkovi, kterej to musí lovit odněkud ze skladu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
raj
« Odpověď #3 kdy: 08.12.2012, 20:53 »

Jak jste měřili ten motor?
Běžel naprázdno, či byla kotva zabrzděná? 
Jakou matematiku umíte použít?
Přes skluz si spočítejte indukované napětí na rotoru a jste doma.
Stačí náhradní schema asynchronního stroje.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Kenny McCormick
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 08.12.2012, 22:16 »

Motor běžel naprázdno.
Integrální ani diferenciální počet nepoužíváme.
Nevím který vzorec přesně myslíte, ale já neznám ani mag. tok ani počet závitů.
Omlouvám se, ale zapomněl jsem dodat, že se popřípadě máme podívat na teorii nesymetrického chodu ASM, ale pomocí tohoto jsem v rejstříku knihovny nic nenašel natož na internetu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #5 kdy: 08.12.2012, 22:28 »

Koukněte na úvod a na odkazovou literaturu přiloženého článku, třeba vám to pomůže.
Na Internetu hledejte diagnostiku asynchronního motoru.
Případ Vašeho měření nedá asi pro typický model a tudíž klasické náhradní schéma uspokojivé potvrzení měřených hodnot. Motor jste dostali do nesymetrického stavu a klasický model pracuje se symetrickým napájením a symetrickým vinutím. Spousta veličin se nesymetrií dostane do nelineární oblasti, je to holt železo a jedete po hysterezní křivce.
Pokud jste neměřili jak absolutní hodnoty, tak fáze proudů, pak se asi též budete těžko dostávat k výsledkům.
Měřením jste simulovali ne sice úplně častou, ale objevující se závadu vytavené tyče klece rotoru a když pohledáte na Internetu neinvazivní diagnostiku asynchronních motorů, zjistíte, že s pouhým měřením proudů toho moc nezjistíte a že se používají metody harmonické analýzy spektra motoru při rozběhu, nebo měření vnějšího pole.
To znamená, že se při rozběhu blížíte jak chodu motoru nakrátko (zabrždéného s velkým skluzem) a chodu naprázdno (s minimálním skluzem).
Podle mne vám bude chybět i měření  motoru naprázdno i nakrátko se zkratovanými kroužky.




* kada007a_CNET_zprava_cz.pdf (787.93 KB - staženo 1275 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Kenny McCormick
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 09.12.2012, 15:54 »

Děkuji, za podklady a nápady. Škoda, že se ten váš materiál nezabývá rotorovými poruchami.
Jinak měřili jsme i frekvenční analýzu, ale kantor nás nepřeceňuje, takže by nám řekl, že to máme určit z toho.
Každopádně zítra se stavím, do knihovny a ve středu budu jistě vědět co to tedy mělo přesně být a pro zajímavost se podělím.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #7 kdy: 10.12.2012, 11:27 »

Našel jsem i něco dalšího, literaturu od Jaksche z Liberce - on se hrabe ve spektrech a něco od Bernata - je tam zajímavá poznámka: 

Dalším problémem je citlivost metody ve vztahu k relativní velikosti poruchy. Co to
znamená v praxi - je rozdíl, zda dojde k přerušení tyče u stroje, který má klec složenu např. z
48 tyčí nebo u stroje, který má klec s 240 tyčemi. Velikost nesymetrie je v těchto případech
nesrovnatelná, převedeme - li si ji např. na procenta, pak jedna tyčv prvém případě
představuje změnu v mezích přes 2%,  ve druhém „jen“ 0,4%. Vezmeme - li do úvahy
možnosti měřicí techniky (rozlišovací schopnost, třídu přesnosti přístrojů...),  musíme ve
druhém případěvolit mnohem citlivější přístroje, při měření pak musíme také pečlivěji
eliminovat rušivé vlivy. V současnosti lze říci, že použití této metody pro stroje s velkým
počtem tyčí je na hranici měřicích možností dvanáctibitové ho A/D převodníku.


Bernát diagnostiku řeší filtrováním složek proudu nad 15Hz a sledováním rozběhu. Třeba když to frekvenční spektrum odfiltrujete, něco vám vyleze.


Pro informaci posílám úryvek i z velmi zajímavé Hudeczkovy knížky ISBN 978-80-905032-0-5 o Zvyšování spolehlivosti as. elektromotorů. .. Je na ni anonce někde tu na Elektrice.
Hudeczek to sleduje přes vibrace, ale ty jsou buzeny proudy, takže by vám to také mohlo pomoci.

Je teda fakt, co si na škole v laborce i sami pro sebe odzkoušíte, to v praxi jako když najdete.
Nikde v praxi nebudete mít možnosti simulace poruchy a takové přístrojové vybavení a teoretické zázemí. V tomhle vám mladým závidím, my jsme byli jen trpěným hmyzem socialistickéh o masokombinátu pro chrlení úderníků s vybavením laboratoří na úrovni Avomet DU10.
 

* Plzen97.pdf (118.38 KB - staženo 393 krát.)

* rotorHudeczek.gif (187.64 KB, 1125x986 - prohlédnuto 663 krát.)
* ija.doc (35.5 KB - staženo 917 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Kalina Jiří
*
Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 10.12.2012, 14:46 »

V příloze "Diagnostika vybraných poruch asynchronních motorů pomocí proudových spekter".

* Diagnostika_proudovych_spekter[1].pdf (168.76 KB - staženo 408 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Tomáš Spočtený
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 10.12.2012, 16:09 »

jenže tazatel se neptá na motor s kotvu nakrátko ale na motor s vinutou kotvou (má kroužky).
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
dolac
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #10 kdy: 10.12.2012, 18:15 »

jenže tazatel se neptá na motor s kotvu nakrátko ale na motor s vinutou kotvou (má kroužky).
A neviete nám povedať, ako by mohol tázateľ merať prúdy v kotve na motore s kotvou nakrátko, resp. ako tam zaradí odpor, ktorý má simulovať poruchu?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Tomáš Spočtený
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #11 kdy: 10.12.2012, 19:15 »

Vždyt to píšu, že se tazatel ptá na vinutou kotvu a vy mu tady dávate články o rotorových tyčích.   Kroutím očima
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
raj
« Odpověď #12 kdy: 10.12.2012, 20:48 »

3f. kroužkový asynchronní stroj si představte jako transformátor.
Zabrzděný kroužkový asynchronní stroj má skluz 1 a na rotoru se indukuje max. napětí. (rotorová frekvence je rovna síťové) 
Nicméně pokud jste ho "trápili" naprázdno, skluz byl blízký nule a dík tomu se do rotoru moc napětí neindukovalo.
Docela bych si troufl váš odpor (pokud nebyl příliš velký) při běhu naprázdno zanedbat.

Pošlete sem, co jste naměřili, koukneme na to.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
dolac
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #13 kdy: 10.12.2012, 21:51 »

Vždyt to píšu, že se tazatel ptá na vinutou kotvu a vy mu tady dávate články o rotorových tyčích.   Kroutím očima
Môžete nám teda povedať, v čom sa budú líšiť vlastnosti motora z kotvou nakrátko (s rotorovými tyčami) ,  voči motoru s krúžkami spojenými nakrátko?
Predpokladám, že kantor im zadal meranie na motore s krúžkami preto, aby mohli uvedenú poruchu prakticky nasimulovať. Alebo si myslíte, že bolo jednoduchšie rozobrať motor a poškodiť rotorové tyče?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Tomáš Spočtený
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #14 kdy: 11.12.2012, 14:18 »

Môžete nám teda povedať, v čom sa budú líšiť vlastnosti motora z kotvou nakrátko (s rotorovými tyčami) ,  voči motoru s krúžkami spojenými nakrátko?
Predpokladám, že kantor im zadal meranie na motore s krúžkami preto, aby mohli uvedenú poruchu prakticky nasimulovať. Alebo si myslíte, že bolo jednoduchšie rozobrať motor a poškodiť rotorové tyče?

Lišit se budou velmi výrazně. Doporučuji vám, abyste si taky přečetl, na co se tazatel ptal.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
dolac
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #15 kdy: 12.12.2012, 21:57 »

Lišit se budou velmi výrazně. Doporučuji vám, abyste si taky přečetl, na co se tazatel ptal.
Nie som odborník na motory, preto vás poprosím o vysvetlenie. Môžte tu uviesť v čom bude ten zásadný rozdiel?

Otázku som si prečítal a myslím, že som ju aj pochopil. Podstatou úlohy bolo overiť teoretický výpočet s výsledkami reálneho merania na motore s nasimlovanou poruchou. 
Môžete mi teda vysvetliť aj to, ako by ste nasimuloval podobnú poruchu vy?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Tomáš Spočtený
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #16 kdy: 12.12.2012, 22:16 »

Konstrukce rotoru obou typů motorů se tak zásadně liší, že i frekvenční spektrum statorových proudů bude úplně jiné. Není možné vyhodnocovat analýzu rotoru s vinutou kotvou metodou pro kotvu nakrátko (s klecovým rotorem).
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #17 kdy: 13.12.2012, 05:18 »

Přečetl jsem si všechny příspěvky několikrát, ale vůbec jsem nepochopil, o co jde. Co, jak a kam bylo či nebylo připojeno a co se kde a jak měřilo. A co je nejdůležitější, nikde jsem se nedočetl co to je za motor. Kroužkových motorůl máme několik druhů. Od klasických, třeba přes jeřábové apod. Dále pak počet otáček apod. Osobně se domnívám, že tyto údaje jsou nutné k jakémukolim měření či výpočtu. Odpory vinutí změřit nelze, to by bylo příliš složité a nepřesné. Pak jsem zcela nepochopil, co tazatel myslí tím, že jeden kroužekl zapojil přes odpor. Zcela jiná rekace praktická, ale i teoreticá ve výpočtech bude u motoru 4 polu, jiná u 6 nebo 8 pólu. Z vlastní praxe vím, že ze zcela jinak chovají i na první pohled zcela identické motory, stejný výkon, stejné otáčky, ale jiný výrobce a každý motor se chová zcela jinak a nikdo neví proč. Mám na mysli kroužkové motory. Např. kroužkové motory 6 póly, tj. 980 ot/min české výroby a polské výroby se chovají zcela jinak. Byt mají i stený výkon. Konzultoval jsem to s i odborníky konstrukcí MEZ, ale ani tam nevěděli, jak je to možné. Bohužel ale praxe mluví výmluvně. Stejný druh motoru, stejný výkon, stejné otáčky, ale jiný výrobce a přesto se chová každý zcela jinak. Takže již z těchto důvodů, bych s nějakými univerzálními výpočty byl velmi skptický. Napětí na kotvě, proudy apod. budou závislé i na druhu železa, návinu, přesahu vinutí mimo železa, zapojení věnců statoru i kotvy, délce železa, počtu drážek apod.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Stran: [1] 2 Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Akú literatúru k malým elektromotorom?
 Z jakého motoru je možno udělat generátor?
 Jaké motory se používají pro stolařské frézy?
 Jak jsou chráněny motory-vibrátory pro zvibrování betonu?
 Je možná regulace otáček motoru centrálního vysavače?
 Jak změnit směr otáčení jednofázového motoru?
 Jak správně nastavit resolver (encodéru) v motorech Baumuller po výměně?
 Dá se použít asynchronní elektromotor k brždění?
 Vzpomenete si k čemu používáme komutační póly a vinutí?
 Jak u elektromotorů spočítám kolik utáhnou kilogramů?
 Proč vypadává hl. jistič 3x25A/B při zapnutí motoru 5,5 KW?
 Bude fungovat třífázový motor jako dvoufázový generátor?
 Je možné provozovat třífázový motor na jedné fázi v zapojení do hvězdy?
 Jak připojit dva autoalternátory paralelně?
 Zvýším délkou řemenice chybějící otáčky motoru?
 KNIHA: Zvyšování spolehlivosti asynchronních elektromotorů včetně poháněných strojů
 Jak určit výkon elektromotoru pro zatížení S3?
 Jak změní otáčky a výkon motoru 380V zapojeného jako generátor ve 400V síti?
 Lze stejnosměrný motor pohánět oběma směry?
 Poradíte mi s dimenzí vedení pro motor?
 Jakými způsoby lze řídit stejnosměrné motory?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 Jak motor pozná, že má zvětšit proud při zatížení či při brzdění?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 KNIHA: Elektrické motory a pohony
 Jak realizovat okamžité zabrzdění 3-f motoru s brzdou a usměrňovačem?
 #EH: Elektrické motory pohledem roku 1950
 Jak zrychlit dopravníky pomoci frekvenčního měniče?
 Jaka je zatizitelnost pomocneho (rozbehoveho) vinuti 1f asynchronniho motoru?
 Jaké teploty nutno vzduchem chladit u motorů, aby nedošlo ke kondenzování vody?
 LIVE EATON: Ochrana a řízení motorů
 Je možné prevádzkovať 3faz. asyn. motoru 460V na 480V?
 TeSys GV5 / GV6 Motorové jističe a manuální motorové chrániče

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.06 sekund, 23 dotazů.