Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  HYBRIDNÍ zóna
| |-+  Oblast řešení teoretických úvah
| | |-+  Zvýším délkou řemenice chybějící otáčky motoru?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: 1 [2] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Zvýším délkou řemenice chybějící otáčky motoru?  (Přečteno 33596 krát)
Fuk Tomáš
*
Offline Offline




« Odpověď #18 kdy: 29.06.2011, 10:51 »

Jak kdysi prohlásil Isaac Newton: vidím tak daleko, protože stojím na ramenou velikánů.


* pricurka.jpg (33.66 KB, 590x828 - prohlédnuto 772 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.

Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
Petr Doležal
*
Offline Offline



emeritní projektant z Brna (prostě důchodce)


« Odpověď #19 kdy: 29.06.2011, 12:47 »

Bod za příčurku,  ať už je překlep či fór, který jsem do dnes neznal   Smích
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Na zdraví a abychom byli lidmi
to vám přeje celoživotní projektant nn, vn, někdy i vvn rozvodných zařízení
Jozef BABJAK
« Odpověď #20 kdy: 29.06.2011, 12:55 »

JPG je síce fajn, ale príčurka v PDF by bola ďaleko lepšia.  angel
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Petr Doležal
*
Offline Offline



emeritní projektant z Brna (prostě důchodce)


« Odpověď #21 kdy: 29.06.2011, 13:00 »

Můj vnitřní hlas mi našeptal: "Hledej, šmudlo, hledej!"
http://www.347.vsb.cz/files/kal01/prirucka-remen.pdf
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Na zdraví a abychom byli lidmi
to vám přeje celoživotní projektant nn, vn, někdy i vvn rozvodných zařízení
Fuk Tomáš
*
Offline Offline




« Odpověď #22 kdy: 29.06.2011, 18:53 »

...překlep či fór, který jsem dodnes neznal
Já to nevymyslel - jestli mě paměť neklame, tak to mám od nějakého Jardy Duška, který mě někdy před 30 lety v Kolbence seznamoval s technologií výroby tyristorů (a ač původně elektrikář, měl ji v malíčku).

P.S. nechtěl jsem být ten, kdo to autorské dílo vystaví - ale link na VŠB je dobrá volba.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.

Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
Ondřej Hlaváč
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #23 kdy: 20.10.2016, 21:03 »

 vidím že už se to tu řešilo tak nechci zakládat nové téma a přejdu rovnou k věci, řeším úplně stejný problém u svého kompresoru, chybí mi motor, ale mám dvě řemenice od agregátu... tak bych mohl teoreticky také použít 5,5kw při 1450ot a převodu 1:1. Zajímalo by mě, zda je taková sestava opravdu možná, to namáhání hřídele motoru se mi také moc nelíbí, ale na druhou stranu by byl lepší rozběh oproti 2900ot i možnost Y-Δ. Zakladatel diskuze to ale nejspíš nedotáhl až do konce, tak si nejsem úplně jistý. Za vaše rady vám děkuji.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin.Osty
Neverifikovaný uživatel @2
*
Offline Offline



« Odpověď #24 kdy: 03.11.2023, 09:01 »

 pánové,
nechci zakládat nové téma, tak se zeptám zde.
Mám zděděnou hoblovku s protahem po dědovi, která už něco pamatuje (výroba cca 1910-1920). problém je v tom, že když obrobek protahuji přes protah, tak strašně dřevo štípe a kouše. Již se zkusilo všemožné nastavení atd. a došlo se k úvaze, že by to mohlo být motorem, resp. příliš vysokou rychlostí protahu. Na motoru bohužel žádný štítek není, takže nevím, jaký má výkon ani jaké má otáčky.

Má otázka, mohla by se zaměnit řemenice velká za ještě větší (viz foto bod č.1) a tím by se snížila rychlost posuvu? Bohužel, u této řemenice mě limituje uchycení, takže tam by o moc vetší řemenice nešla dát.
Spíše by mě zajímala řemenice hnací (viz foto bod č.2),  může se zaměnit za větší? Nebo tady ta by měla zůstat takto?

O této hoblovce jsem zjištoval všechno možné a bez úspěchu, až jsem narazil na internetu na jednoho němce, který má téměř stejný kus a ten má motory dva (jeden na hřídel a druhý na posuv). Takže montáž druhého motoru by možná přicházela v úvahu, ale nejprve by mě zajímaly ty řemenice, protože mi to přišlo jako jednodušší řešení.

Díky za případnou odpověď


* 393929203_1029650238079969_4896765451038714203_n.jpg (558.81 KB, 1500x2000 - prohlédnuto 112 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
M S
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #25 kdy: 03.11.2023, 09:42 »

Toto je cisto mechanicka otazka. Ak chcete znizit rychlost posuvu, tak motorovu remenicu zmensit, alebo posuvovu remenicu zvacsit. Ak to nie je mozne, dvojmotorove riesenie, alebo instalacia medzihriadele pre dalsiu redukciu.

Jednoduchou matematikou, rucnym otacanim a inspekciou ozubenia na posuv (ak tam nejake je) viete zistit, aky je pomer jednej otacky noza proti dlzke posuvu. Pripadne pol otacky noza, ak je dvojbrity. Nasledne porovnajte s reznymi tabulkami, urcite existuje nieco ako odporucane rezne rychlosti pre drevo, podobne ako pre sustruh/frezu. Pripadne porovnajte s modernymi strojmi kde bude uvedena rychlost otacania noza a rychlost posunu.

Otacky vasho motora je mozne odvodit z rychlosti posunu, odstopujte si, kolko trva ohoblovat meter pri minimalnom zabere.

Avsak, mozno mate XY problem - riesite nasledok, nie pricinu. Je noz ostry? Je dobre uchyteny? Je vybalancovany? Nie su opotrebovane loziska? Neklze remen?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Kantner
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #26 kdy: 03.11.2023, 10:11 »

Když chcete chcete snížit rychlost posunu, jsou dvě možnosti - zvětšit řemenici v bodě 1 nebo zmenšit řemenici v bodě 2 (tedy jen tu její část, která se stará o pohon posuvu.
Vy píšete naopak o zvětšování této řemenice ( tím by se ale posuv zrychlil) Pokud byste chtěl ponechat stejnou rychlost posunu a zvětšit otáčky nože, tak tohle cestou bych se vydat nechtěl - zvětší se zatížení motoru, mohou ze začít projevovat vibrace a hoblovací nůž se bude více zahřívat
Proto bych otáčky hoblovacího nože bych ponechal stejné.
To jen stachanovci trápili soustruhy a obráběli na čas, dokud se mašina "nerozpadla".
Co se týče posunu, tak předpokládám, že odebíraný výkon pro posun bude tak 1/10 výkonu motoru, 9/10  půjde na hoblovací nůž, je to převod do pomala, zmenšení průměru malé hnací řemenice by mělo být možné a když nebude možné účinné opásání klasickým řemenem tak určitě to pujde při použití tzv. řezaného řemenu. Pošlete průměr té malé řemenice a šířku řemenu a délku - možná se s tím něco podaří vymyslet.
A nakonec se blbě zeptám - nestačilo by u hoblovky nastavit měnší úběr? Stroj vypadá, že sloužil desítky let k plné spokojenosti.
Jinak taková knížecí rada je použít  druhý motor výlučně na posun a ten by se dal řídit frekvenčním měničem.

 
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Petr Zíka
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #27 kdy: 03.11.2023, 15:34 »

Špatná rychlost posuvu: Když na horním stole hoblujete stejnou rychlostí, také se to štípe? Musíte pomaleji? O kolik? Ještě je možnost koupit na bazaru dvojitou řemenici s rozdílnými průměry a vložit ji jako mezipřevod. Jen pohon posuvu nebude dvojitý. Mám doma něco podobného, ten poměr velikostí obou řemenic - na pohon válce a pohon posuvu mám od oka větší, a navíc válce posunu jsou od druhé řemenice poháněny řetězem z jízdního kola, tam by stačilo použít jiné velikosti koleček.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #28 kdy: 04.11.2023, 09:22 »

V případě, že nebyl měněn motor, měla by být rychlost hoblování i posuvu správná. Pak bych hledal chybu v nabroušení a nastavení nožů. Ostrost nožů se předpokládá, ale důležitý je tvar, úhel nabroušení. Na horním stole (srovnávačka) máte možnost jednoduše laborovat s rychlostí posuvu materiálu, můžete tedy vyzkoušet, zda má změna požadovaný účinek.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Martin.Osty
Neverifikovaný uživatel @2
*
Offline Offline



« Odpověď #29 kdy: 04.11.2023, 15:56 »

 
děkuji všem za odpovědi, budu se snažit odpovědět všem.

@ M S: Nože jsou ostré, uchycené a seřízené dobře. Hřídel je dvounožová, což může mít vliv, ale oba dva nože jsou ve stejné "výšce". Zkusil jsem prohodit i za druhé nože, které jsem dokoupil. Co se týče ložisek, tak to nevím, jestli někdy měněné byly nebo nebyly. Řemene se zdají, že neprokluzují.

@ Jiří Kantner Co se týče rozměrů řemenic a délku řemenů, tak to přeměřím a dodatečně pošlu. Jak píšete o menším úběr, tak to byla jedna z prvních věcí, kterou jsem zkoušel, při velkém úběru to dřevo přímo vylamovalo, proto protahuju na co nejmenší úběr, ale i tak vyštípává.

@ Petr Zíka Mohl by jste zde nebo do zprávy poslat foto Vašeho stroje, když píšete, že máte něco podobného? To co píšete je právě má úvaha, že je špatná rychlost posuvu, protože když srovnávám na horním stole a jedu s hranolem pěkně pomalu, tak nic nevyštípe a je to krásně hladké, ale jakmile to protáhnu, tak je to děs.

@Václav Třetí, nevím vůbec jestli je to originál motor nebo ne

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Petr Zíka
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #30 kdy: 05.11.2023, 10:46 »

Do fotky se mi nechce, musel bych ji odsunout. Nicméně: na motoru jsou dvě řemenice, velká 220mm na pohon válce (tam je 70mm). Malá 55mm vede na mezikolo 180mm, na mezikole je ozubený pastorek 40mm, který zabírá do kola 190mm, to má na sobě kolečko z jízdního kola 60mm za kterého jde řetěz na dvě kolečka 95mm na válce (ty mají cca 50mm). Všechny průměry jsou vnější. Motor má určitě pod 1000 ot/min, mám dojem že cca 950.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Kantner
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #31 kdy: 06.11.2023, 11:03 »

Také mám určité pochybnosti o stavu hoblovky, motor sice nevypadá na originální cca 100letý kus jako hoblovka, ale tak 60-80 let by mu být mohlo. Je to dost dlouha doba na to, aby se zařízení svou funkčností osvědčilo. Ale budiž ono také není dřevo jako dřevo ale tam rozdíl v rychlosti protahu nebývá tak velký aby to hrálo významnou roli. (od té doby kdy jsem viděl obráceně namontované nože v ručním elektrickém hoblíku a zástrčku typu D (3x400 + PE) narvanou do zásuvky otočenou o 90 stupňů se nedivím vůbec ničemu)
Velikost malé řemenice 55mm nemá moc rezervy na nějaké zmenšování na soustruhu (uvažuju řemem 10 mm šířky, podle tabulkových parametrů) vzhledem k malé rychlosti a nízkému přenášenému výkonu bych se nebál snížit průměr na max 45mm víc ne, řemen by i tak dost v ohybu trpěl.
vřazení mezilehlé řemenice vypadá elegantně ale hůř se to realizuje - je potřeba k něčemu přišroubovat ložiska, nechat vyrobit dvoudrážkovou řemenici, hřídel atd.
Poslední co mě napadá je změna řetězového převodu, pokud je rozteč řetězu stejná jako i jízdního kola (půlcolová rozteč) máte vyhráno a můžete ozubené kolo nahradit menším kolem z vícekolečka  bicyklu, případně z kazety. Nedoporučuju kolečka s méně než 14 zuby, tam už je modifikovaná geometrie zubů a může to vést k rychlejšímu opotřebení kola.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #32 kdy: 06.11.2023, 11:45 »

Motor vypadá, že je z 50. let Pak už se dělaly motory chlazené vnějším ofukováním, tento má ještě chlazení přes vinutí. Hoblovky s dvounožovým válcem mívají vysoké otáčky na válci, až do 6000 rpm. V těchto starých strojích bývala na motoru velká řemenice pro pohon hoblovacího ústrojí a motory bývaly max. 1400 rpm právě kvůli potřebě nízké rychlosti posunu. Znal jsem obdobnou hoblovku v truhlárně jednoho JZD, ta byla asi také tak stará, říkalo se o ní, že byla koupená ještě před I.WW majitelem zámku, ke kterému usedlost dříve patřila. Stroj doposledka fungoval perfektně, již tehdá to měl výrobce vyzkoušené a vypiplané do detailu. Motor tam vypadal ještě archaičtěji, ale stále fungoval a byl zřejmě původní. Takže bych si dovolil hledat problém v nějakých úpravách  a změnách. A zde se viditelně nabízí kontrola otáček motoru. Nenašel by se štítek? Zkuste svrchní hoblování a veďte materiál zhruba poloviční rychlostí, než materiál posouvá protahovačka, bezchybná funkce by mohla znamenat použití motoru o dvojnásobných otáčkách. On ten motor nemusel být na stroj namontován v 50. létech. On mohl být uskladněný a namontovaný mnohem později. A ještě otázka - pamatujete dědu, když se strojem pracoval?

P.S. Kde skončila ta moje "známá" netuším, ještě před r. 89 se na ní občas pracovalo, pak zemřel truhlář, přišla revoluce a dnes už nestojí ani objekt truhlárny. Zámek zrekonstruoval a obec, všechny tyto pomocné objekty (truhlárna, kovárna, dílny, stáje) přišly v niveč. Zůstaly pouze sýpka a stodola, které jsou přestavěné na všechno možné - restaurace, obchodní prostory.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Jiří Kantner
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #33 kdy: 06.11.2023, 12:33 »

Zkusím sem napsat ještě pár myšlenek, které se mi honí hlavou:
Doporučená rychlost obráběcího břitu bývá pro dřevo 40-60m/s, záleží na  materiálu nože, tady to nebude HSS takže radši nižší, aby se kudla moc neohřála. Zkuste spočítat jakou obvodovou rychlost má hoblovací válec. Problém může být i opačný, nízká rychlost nože kde pak klesá kvalita obrobené plochy ale k vytrhávání by docházet nemělo.
Jsou dobře ustavené nože? jak a čím  byla provedena kontrola?
Když tak koukám na obrázek motoru, tak srovnáním s velikostí spínače co je na motoru mi přijde motor poněkud malý mohl by být poddimenzovaný ...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: 1 [2] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Akú literatúru k malým elektromotorom?
 Z jakého motoru je možno udělat generátor?
 Jaké motory se používají pro stolařské frézy?
 Jak jsou chráněny motory-vibrátory pro zvibrování betonu?
 Je možná regulace otáček motoru centrálního vysavače?
 Jak změnit směr otáčení jednofázového motoru?
 Jak správně nastavit resolver (encodéru) v motorech Baumuller po výměně?
 Dá se použít asynchronní elektromotor k brždění?
 Vzpomenete si k čemu používáme komutační póly a vinutí?
 Jak u elektromotorů spočítám kolik utáhnou kilogramů?
 Proč vypadává hl. jistič 3x25A/B při zapnutí motoru 5,5 KW?
 Bude fungovat třífázový motor jako dvoufázový generátor?
 Je možné provozovat třífázový motor na jedné fázi v zapojení do hvězdy?
 Jak připojit dva autoalternátory paralelně?
 KNIHA: Zvyšování spolehlivosti asynchronních elektromotorů včetně poháněných strojů
 Jak určit výkon elektromotoru pro zatížení S3?
 Jak změní otáčky a výkon motoru 380V zapojeného jako generátor ve 400V síti?
 Jak se spočítá 2.f. proud rotoru kroužkového motoru?
 Lze stejnosměrný motor pohánět oběma směry?
 Poradíte mi s dimenzí vedení pro motor?
 Jakými způsoby lze řídit stejnosměrné motory?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 Jak motor pozná, že má zvětšit proud při zatížení či při brzdění?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 KNIHA: Elektrické motory a pohony
 Jak realizovat okamžité zabrzdění 3-f motoru s brzdou a usměrňovačem?
 #EH: Elektrické motory pohledem roku 1950
 Jak zrychlit dopravníky pomoci frekvenčního měniče?
 Jaka je zatizitelnost pomocneho (rozbehoveho) vinuti 1f asynchronniho motoru?
 Jaké teploty nutno vzduchem chladit u motorů, aby nedošlo ke kondenzování vody?
 LIVE EATON: Ochrana a řízení motorů
 Je možné prevádzkovať 3faz. asyn. motoru 460V na 480V?
 TeSys GV5 / GV6 Motorové jističe a manuální motorové chrániče

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.063 sekund, 23 dotazů.