Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Pracovní zóna
| |-+  -B- 30 denní zóna dostupných diskusí
| | |-+  Proč naměřený odpor neodpovídá štítkovému údaji?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Proč naměřený odpor neodpovídá štítkovému údaji?  (Přečteno 5959 krát)
Josef Kyncl
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 28.10.2012, 20:58 »

Prosím o vysvětlení protože si to nedokážu vyvětlit...
Mám elektrický hoblík, který je funkční  psaný výkon má 950W je na 230V.
Naměřil jsem mu odpor 9,8 ohmů.
Podle tohoto naměřeného odporu a ohmova zákonu by měl odběr 23,5A což je samozřejmě blbost.
Jen nechápu proč to tak je.
Ten samý princip jsem použil na elektrické jednofázové pile a výsledek stejný nesmyslný proud.
Zaznamenáno
Miroslav Revús
RTEZ E1 A, B
*
Offline Offline




« Odpověď #1 kdy: 28.10.2012, 21:05 »

Merať jednosmerný odpor v zariadení, ktoré má cievky a je určené na striedavý prúd je zbytočné. Pre obvody striedavého prúdu je dôležitá Impedancia a to je činný odpor, indukčnosť a kapacita dohromady.

Doporučujem vyhľadať na GÚGLI slovo "Impedance" a naštudovať...
Zaznamenáno

You don´t have to be old to be wise. (Judas Priest)
But I am :-)
Josef Kyncl
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 28.10.2012, 22:55 »

Už to chápu jednoduše řečeno impedance Z je složena z odporu R a imaginární složky X z důvodu fázového posunu mezi napětím a proudem..Dá se ale přibližně určit jaký by měl asi být odpor R(změřený multimetrem) podle štítkových údajů?Myslím třeba kupříkladu že mám jednofázový motor o výkonu 1000W a abych zjistil zda má dobré vinutí tak by měl mít třeba určitý odpor..(který pak změřím a vím jestli je motor dobrý)?Třeba i nějaká hodnota změřená z praxe.
Zaznamenáno
Martin H.
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 28.10.2012, 23:17 »

Už to chápu jednoduše řečeno impedance Z je složena z odporu R a imaginární složky X z důvodu fázového posunu mezi napětím a proudem
Prúd v obvode sa stále mení a každá zmena prúdu vytvorí na cievke motora magnetické pole, ktoré je podobne premenlivé ako pretekajúci prúd. Toto pole pri zase každej svoje zmene priebežne indukuje na cievke napätie opačnej polarity. To je všetko reálne. Imaginárnu zložku zaviedla len matematická abstrakcia, s ktorou sa to dobre prakticky počíta.

Zaznamenáno
Miroslav Revús
RTEZ E1 A, B
*
Offline Offline




« Odpověď #4 kdy: 30.10.2012, 09:50 »

.Dá se ale přibližně určit jaký by měl asi být odpor R(změřený multimetrem) podle štítkových údajů?Myslím třeba kupříkladu že mám jednofázový motor o výkonu 1000W a abych zjistil zda má dobré vinutí tak by měl mít třeba určitý odpor..(který pak změřím a vím jestli je motor dobrý)?Třeba i nějaká hodnota změřená z praxe.

Dá sa. Činný odpor je vlastne iba odpor materiálu vodičov. Ak viete zrátať alebo odhadnúť počet závitov v jednotlivých cievkach, odmeráte si priemer vodiča, z priemeru vypočítate prierez. Z prierezu vodiča, jeho dĺžky a mernej vodivosti sa dá vypočítať činný odpor. Je však potrebné vedieť, ako sú jednotlivé cievky vzájomne prepojené.

Bežne sa u motorov činný odpor pohybuje v jednotkách, maximálne v desiatkach ohmov.

Či je motor v poriadku sa dá zistiť porovnaním odporov jednotlivých cievok a zmeraním jeho izolačných vlastností. Tiež je vhodné porovnať prúdy v jednotlivých fázach, nemali by sa líšiť viac ako (myslím) 5%.

Problémový býva medzizávitový skrat cievok, ten sa zisťuje veľmi zle. Vtedy pomáha meranie prúdu, ale aj značné praktické skúsenosti.

Ak použijete vyhľadávanie v diskusii, nájdete tu jedno vlákno, kde táto problematika bola zoširoka preberaná.
Zaznamenáno

You don´t have to be old to be wise. (Judas Priest)
But I am :-)
Jiří Zourek
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 30.10.2012, 18:13 »

Dá sa. Činný odpor je vlastne iba odpor materiálu vodičov. Ak viete zrátať alebo odhadnúť počet závitov v jednotlivých cievkach, odmeráte si priemer vodiča, z priemeru vypočítate prierez. Z prierezu vodiča, jeho dĺžky a mernej vodivosti sa dá vypočítať činný odpor. Je však potrebné vedieť, ako sú jednotlivé cievky vzájomne prepojené.


Jednoduší a přesnější je změřit odpor vinutí nepřímo, ohmovou metodou pro malé odpory. Cívka se připojí ke zdroji přes A-metr a paralelně k cívce se připojí V-metr (až za A-metr). Hlavně se musí měřit stejnosměrným napětím, jinak by se neměřil odpor, ale impedance. Ideální je, když je zdroj regulovatelný, aby se mohl nastavit přiměřený proud. Nejlépe regulační autotransformá tor a za něj usměrňovač.

Ptáte se na jednofázový motor a zmiňujete hoblík, z toho soudím, že se bude jednat o komutátorový motor, tento typ motorů má sériově zapojené vinutí kotvy a statoru, takže budete měřit dohromady odpor rotoru i statoru. Kdyby jste chtěl měřit odpor vinutí nepřímou metodou popsanou výše, tak počítejte s tím, že se motor roztočí, neboť tento typ motoru může pracovat i jako stejnosměrný motor. Měření odporu vinutí má význam tehdy, když chceme určovat činné ztráty ve vinutí motoru, nebo u 3f motorů z něj můžeme určit, zda není mezi cívkami mezizávitový zkrat. U komutátorových motorů je to složitější, protože naměříme jen jedu hodnotu odporu, kterou nemáme s čím srovnávat a pokud nenaměříme úplné hausnumero, nebo nebude přerušené vinutí, tak máme malou šanci určit, zda je motor v pořádku. Pro pochopení by byl asi názornější klasický 3f motor s kotvou na krátko popř. kroužkovou.

Zaznamenáno
Marek Zeman
*
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 30.10.2012, 21:42 »

Jen doplním, že u komutátorového motoru měříte kromě odporu vinutí také přechodový odpor dvou uhlíků, které měření mohou výrazně zkreslit.

Při otáčení motoru se v jeho vinutí indukuje napětí, které je úměrné otáčkám a buzení, když k tomuto napětí přičtete úbytky na činném odporu a rozptylové reaktanci, popř. úbytek na kartáčích (uhlících),  dostanete svorkové (napájecí) napětí motoru (zjednodušeně).

Zaznamenáno
Josef Kyncl
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 30.10.2012, 23:18 »

 za odpovědi...Pro taková měření nejsem moc připravený(myslím tím měřící přístroje..)Kutilská dílna..Zkusím si to hodně zjednodušit a změřím proud fázovým vodičem klešťovým střídavým a-metrem..Proud by měl odpovídat danému výkonu respektive příkonu..Je to tak správně?
Zaznamenáno
Jiří Zourek
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 31.10.2012, 00:22 »

za odpovědi...Pro taková měření nejsem moc připravený(myslím tím měřící přístroje..)Kutilská dílna..Zkusím si to hodně zjednodušit a změřím proud fázovým vodičem klešťovým střídavým a-metrem..Proud by měl odpovídat danému výkonu respektive příkonu..Je to tak správně?

Záměr máte dobrý, ale tahkle to nezměříte. Aby jste byl schopen vypočítat výkon, resp. příkon motoru, musíte znát jeho účiník. Účiník je bezrozměrná veličina, která udává poměř činného výkonu ku zdánlivému. V podstatě říká jak velkou část zdánlivého výkonu jsem schopni přeměnit na činný výkon, tj. užitečnou mechanickou energii. Narychlo jsem něco naškrábal viz. příloha, snad z toho něco pochopíte.

* Scan1.PDF (70.34 KB - staženo 230 krát.)
Zaznamenáno
IM
« Odpověď #9 kdy: 31.10.2012, 09:28 »

Záměr máte dobrý, ale tahkle to nezměříte. Aby jste byl schopen vypočítat výkon, resp. příkon motoru, musíte znát jeho účiník. Účiník je bezrozměrná veličina, která udává poměř činného výkonu ku zdánlivému. V podstatě říká jak velkou část zdánlivého výkonu jsem schopni přeměnit na činný výkon, tj. užitečnou mechanickou energii. Narychlo jsem něco naškrábal viz. příloha, snad z toho něco pochopíte.
Mimo uvedené je třeba říct, že měření proudu motoru a vztahování výsledků ke jmenovité štítkové hodnotě výkonu nemá žádný smysl, protože nejsme schopni jednoduše zajistit jmenovité zatížení. Takže  maximálně můžeme zjistit zdánlivý příkon při chodu naprázdno.
Zaznamenáno
L. Vaněk
Neverifikovaný uživatel @3
**
Offline Offline



« Odpověď #10 kdy: 31.10.2012, 20:26 »

Měření odporu vinutí má význam tehdy, když chceme určovat činné ztráty ve vinutí motoru, nebo u 3f motorů z něj můžeme určit, zda není mezi cívkami mezizávitový zkrat.


Měření činného odporu vinutí se, pokud vím, dělá proto, aby se při navinutí zjistilo, zda je počet závitů a průměr drátu správný, a to na základě již známého údaje odporu jednotlivých cívek, či spíše fází.

Zcela nevhodné je toto měření za účelem zjištění mezizávitového zkratu.
Přestavte si, že je v cívce zkratován jeden nebo několik málo závitů. Jak velký odpor má těchto několik závitů? Odhaduji, že je to max. několik desetin ohmu. Když vezmete úplně nový motor a změříte odpor vinutí, zjistíte, že se odpory fází liší o několik desetin ohmu, a je to v pořádku. Při tom motor bude "hořet",  když se toto stane, jsou to závity nakrátko, které se během velmi krátké doby spálí a od nich se spálí i izolace na sousedních závitech a tak to pokračuje až do zničení celé cívky. Tepelné relí sice může zareagovat, ale vždy pozdě, v okamžiku, kdy proud v této fázi vzroste na pařičnou hodnotu. To je moje zkušenost s takovýmto měřením u několika tisíc motorů. Také se vícekrát stalo, že jedna fáze vykazovala větší odpor, než obě zbývající, což bylo způsobeno při výrobě záměnou cívek, určených pro vyšší napětí, a to buď omylem nebo to mohl být úmysl ke zpracování již nepotřebných cívek. V těchto případech jsme vždy uspěli s reklamací takového motoru.     
 
Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.073 sekund, 22 dotazů.