Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici
| |-+  Ověření elektroinstalace, spotřebičů, nářadí
| | |-+  O kolik je možné motor stále přetěžovat, než shoří?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: 1 [2] 3 4 Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: O kolik je možné motor stále přetěžovat, než shoří?  (Přečteno 49013 krát)
Petr M
« Odpověď #18 kdy: 20.03.2012, 14:44 »

Pokud je potřeba nějaký výkon a motor to nezvládá, tak pokusy nemají smysl.

Je topotřeba překopat - motor nebo větrák. Otázka je, jestli tam hodit silnější motor, což možná bude levnější, ale může přetížit něco jinýho a postarat se o časovaný překvápko, nebo upravit vzduchovody, vyhnout se překvapením a ještě uspořit drahou energii...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Tomáš.Ondra
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #19 kdy: 20.03.2012, 14:48 »

Pokud je tam od výrobce motor 3kW, tak by tam ve výchozím stavu měl stačit. Zkusil bych věnovat pozornost změnám na vzduchotechnic kém potrubí - nechybí někde nějaká škrtící klapka, nebo nějaký filtr na sání? Nebo ještě zda nebyl vyřazen nějaký předhřev? Pokud dovolíte ventilátoru větší množství vzduchu, než je spočítáno výrobcem, nebo jeho nižší teplotu, tak vám motor snadno přetíží.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Josef Holub
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



Provozní elektrikář, živnostník


WWW
« Odpověď #20 kdy: 20.03.2012, 15:55 »

,  to že motor bude mít stejný výkon při 230 a 400V jsem si myslel, takže to nebudu ani zkoušet přehazovat.  Rozvody vzduchu jsou staré a podle mě slabý průměr až k peci. Bohužel to takto běhalo.  Vedlo tohoto ventilátoru stoji identickej ale s motorem 5,5KW a ten je až moc silnej  a musej ho škrtit klapkama.  Takže po mechanické stránce by ventilátor o něco silnější motor vydržel.   Divné je jen to, že když byl motor připojen na stálo tak to běželo půl roku, vzduch jim stačil a motor neshořel -teda po půl roce. Zkusím tedy navrhnout navýšení motoru ze 3 na 4kw.  Nebo tady někdo psal o výkonnějším motoru se stejným příkonem.

Musím navrhnout nejekonomičtěj ší řešení,aby to fungovalo
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Tomáš.Ondra
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #21 kdy: 20.03.2012, 16:36 »

Zajímavé je, že píšete že identický ventilátor  předpokládám se stejnými otáčkami je moc silný... Výkon ventilátoru je závislý na otáčkách motoru, jeho výkon je důležitý "pouze" proto, aby motor dokázal točit oběžným kolem jmenovitými otáčkami. Pokud máte na tom problémovém vedení také klapky, tak bych je zkusil seškrtit podobně jako u té 5,5ky a řekl bych, že proud pojede dolů a možná vám to umožní i jít na původní otáčky.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Josef Holub
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



Provozní elektrikář, živnostník


WWW
« Odpověď #22 kdy: 20.03.2012, 17:08 »

Identický ventilátor, ne motor. Na otáčky jsem se nedíval, ale musejí o čtvrtku zavřít klapku. Na ten 3kw motor je naplno otevřená a nestačí to. Kdyby se ten 3KW motor mohl točit na plné otáčky, tak by to stačilo.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Kalina Jiří
*
Offline Offline



« Odpověď #23 kdy: 20.03.2012, 17:08 »

1LA9096-2LA, 3,8kW, stavební výška 90L (je menší než máte v vašeho nainstalovanéh o motoru),  6094,-Kč s DPH.
1LA9106-2LA, 4,4kW, stavební výška 100L (stejná, jako máte v vašeho nainstalovanéh o motoru),  6894,-Kč s DPH.

Bohužel nevím, zda tento typ motoru je výrobcem doporučován pro provoz s frekvenčním měničem.

Budete potřebovat výkonnější frekvenční měnič.

Nezapomeňte, že se zvyšováním otáček roste nutný výkon motoru kvadrátně  P2=P1.(n2/n1)na 3.  
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Tomáš.Ondra
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #24 kdy: 20.03.2012, 17:58 »

Rozdíl v těch ventilátorech je, že na tom druhém máte silnější motor a tak mu naplno otevřená klapka nevadí a vzduchu je pak moc. Ale u toho slabšího, ve chvili kdy otevřete klapku dokořán, tak se přetíží. Proto bych jí zkusil přivřít, čímž by se motoru mohlo odlehčit a mohl byste zase přidat na otáčkách, čímž si zvýšíte prve dopravované množství vzduchu. Když klapku úplně zavřete, tak by měl být proud motoru nejmenší.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
filip vesely
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline




« Odpověď #25 kdy: 20.03.2012, 19:26 »

ta rada se zapojením motoru D s nastavením měniče na 230V by problém řešila pouze v případě podpětí.
pokud v zařízení pracoval výrobcem dodaný motor 3KW a po půlroce shořel, asi bych uplatnil reklamaci.

jinak měniče obecně řeší otáčky změnou frekvence a výkon pulsně šířkovou modulací. obvyklé jsou pohony, kdy měnič je součástí motoru, má vyřešeny tepelné ochrany, rozběh, snímání otáček, stabilizaci napětí a kompenzaci v předpokládaném frekvenčním rozsahu.
váš problém spočívá v tom, že se snažíte regulovat "výkon" větráku změnou otáček motoru. pokud je výkon motoru poddimenzován, roste mu odebíraný proud. pokud snížíte výkon dodávaný do motoru omezením proudu pomocí pwm přetížený motor se dostane do většího skluzu (klesnou mu otáčky) a motáme se v začarovaném kruhu.
řešení: zjistěte, v jakém rozsahu otáček potřebujete regulovat (například rozsah otáček 2300-2890 odpovídá f 39-50Hz)
Pro tohle kmitočtové spektrum spočítejte kompenzaci tak, aby se účinník pohyboval v rozmezí 0,76-0,85 cos φ podle vypočtené hodnoty kompenzačního kondenzátoru zvolte nejbližší nižší v řadě.
to by mělo pomoct částečně snížit odebíraný proud vaší sestavy. Pozor! pokud překompenzujet e, pravděpodobně odejdou výkonové spínací prvky měniče do horoucích pekel.

(pro měření střídavých proudů je dobré používat stařičký ručkový avomet. ten měří ekvivalentní hodnotu. levné digitály zejména při měření proudu v částech pwm regulace lžou)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

elektroinstala ce, ezs, eps, mar, cctv, acces, IT, telekomunikace,
ozvučovací, osvětlovací a divadelní technika (vývoj, výroba, pronájem, servis)
František Janeček
*
Offline Offline




« Odpověď #26 kdy: 20.03.2012, 19:45 »

Jestli mohu ještě trochou přispět do mlýna, na radu s kompenzací za měničem raději zapomeňte, protože je to pěkná hovadina.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
František Janeček
*
Offline Offline




« Odpověď #27 kdy: 20.03.2012, 20:23 »

Ještě jedna maličkost.Každ ý ventilátor má nějakého výrobce a nějaký štítek.Na tom štítku je uveden buď jen typ ventilátoru a výrobce, bývá i příkon a požadované otáčky.Ale z typu by se v nějakém katalogu měly nechat zjistit.Kdybys te měl možnost sehnat někoho od vzduchotechnik y, získal byste také z tohoto oboru nějaké rozumy.Je-li ale stejný ventlátor vedle, měl by mít i stejný motor.Ještě motory Siemens v katalogu mají uvedeno, že mohou chodit s měničem.Nemám čas, tak píšu jen takhle zkratkovitě.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Ladislav Řehánek
*
Offline Offline



« Odpověď #28 kdy: 20.03.2012, 20:53 »

,jak je uvedeno výše kompenzace za frekvenčním měničem se v žádném případě nedělá. Dle vašich informací je buď motor opravdu poddimenzován, nebo je nějaký prvek v celé regulované soustavě špatně nastaven (klapka,otáčky,teplota vzduchu atd).Jakým způsobem řídíte otáčky tohoto motoru?Používáte v FM skalární nebo vektorové řízení? Ventilátorová aplikace je velice dinamická a pro řízení bych určitě zvolil vektorové řízení, které výrazně zlepší chování motoru v dinamických režimech.Pohon y jsou velice specifický obor a řízení pomocí FM je sice velice výhodné, ale veškeré parametry na měniči je třeba nastavit správně.A hlavně je třeba vědět co, jak a proč nastavit Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Ladislav Řehánek
*
Offline Offline



« Odpověď #29 kdy: 20.03.2012, 20:57 »

Ještě snad pro doplnění na otázku ze strany 1. Uvedený výkon v kW na štítku motoru je mechanický výkon na hřídeli a ne el.příkon nebo el.výkon.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jozef BABJAK
« Odpověď #30 kdy: 21.03.2012, 07:15 »

Mimochodom, skontrolovali ste ložiská? Aj mierne pridreté ložisko urobí pri "ventilátorovýc h" otáčkach značný odpor. Nehreje sa pri prevádzke niektorý domec viac ako iné? Sú tam prevody? Aké?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Rozmahel Vladimír
OSVČ
*
Offline Offline




« Odpověď #31 kdy: 21.03.2012, 08:44 »

...Uvedený výkon v kW na štítku motoru je mechanický výkon na hřídeli a ne el.příkon nebo el.výkon.
Ano to mne zajímalo. Elektricky je tedy motor určen štítkovými hodnotami Y - D a napětím a proudem.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jozef BABJAK
« Odpověď #32 kdy: 21.03.2012, 09:02 »

K tomu štítkovému výkonu len doplním, že napr. u ručného elektrického náradia je to presne naopak: na štítku je spravidla elektrický príkon a len v poslednej dobe sa najrenomovanej ší výrobcovia naučili do technických parametrov udávať aj výstupný výkon.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Rozmahel Vladimír
OSVČ
*
Offline Offline




« Odpověď #33 kdy: 21.03.2012, 09:27 »

Je třeba to brát jako maximální hodnoty při max. zátěži. Je to stejné u každého elektromotoru. Naprázdno bere výrazně méně...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Petr M
« Odpověď #34 kdy: 21.03.2012, 09:46 »

Jenom k té kompenzaci na výstupu měniče - uplatní se tam hned několik destruktivních věcí:
1. Prázdný kondík je zkrat mezi fázema a proudově přetěžuje výstupní IGBT.
2. Napětí na nabitým kondíku se po přepnutí IGBT přičte k napětí mezi fázema a způsobuje napěťový namáhání IGBT. Průraz je otázkou času. Když je onen namáhaný IGBT otevřený, kondík se skrz něho vybije - proudový přetížení.
3. Dioda u IGBT může srovnat napětí z kompenzačního kondíku tím, že ho interně svede na DC napájení a do DC blokovacího kondíku - napěťově přetížený elektrolyt, možnost exploze. Ale klid, většinou rupne slabší článek, zdroj pro elektroniku...

Proražení jednoho IGBT s sebou vezme i druhý na té fázi a pak jde měnič do zkratu - končí usměrňovač, ohořelá deska,... a měnič je na vyhození.

Takže to je opravdu možno použít jenom v případě, že elektrikáře do firmy nastrčila konkurence a potřebuje, aby poškodil technologii...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #35 kdy: 21.03.2012, 10:13 »

Jak fungoval motor před popravdě správně nevím.  Byl tam namontován měnič slabší než 3KW. Byl zapojen do trojúhelníka a prý to vydrželo půl roku a shořel měnič i motor. Takže teď je měnič dimenzován na motor a zvládne i 4KW, (který jsem dodával).  Při 3x230V je odběr někde okolo 11A na štítku.  Otáčky motoru jsou správně dimenzovány pro tento ventilátor.  

Původní měnič byl také zapojen do trojúhelníku,ale výrobce mě několikrát ujišťoval, že pokud je možné zapojení na 400V tak je vhodnější.

Jinak veškeré měniče, které máme, také zapojujeme do trojúhelníka a neměli jsme zatím problém?    
Je to tedy lepší volba v této situaci zapojit motor na 3 x230?   Děkuji

Tak zpět na stromy.

Ten měnič je nyní napájený 3x400V a motor je zapojený do trojúhelníka = 3x 230V?

Jestli ano, pak motor přepojte do hvězdy = 3x400V a je to vyřešené.

______________ ______________ ______________ ______________ ______________ ____________
Zásada - motor 3x400 (Y) /3x230V (D) se napojí na frekvenční měnič

- v zapojení do trojúhelníka 3x230V (D),  je-li měnič napájen jednofázově 1x 230V (většinou ekonomické měniče do 1,5-3kW)

- v zapojení do hvězdy 3x400 (Y),  je-li měnič napájen třífázově 3x400V (větší měniče)

Výjimečně lze na předimenzovaný měnič napájený trojfázově 3x400V napojit motor do trojúhelníka 3x230V (D). Měnič musí dávat trvale 1,7x větší proud a jeho výstupní napětí musí být v parametrech omezeno na 3x230V. Jinak to nepřežije ani motor a většinou ani měnič.
______________ ______________ ______________ ______________ ______________ ____________

Protože jestli je nyní zapojený motor v D a měnič na 3x400V, tak všechny přepoklady a rady výše uvedené jsou na mylném předpokladu.
Prosím dodejte sem současné zapojení motoru a přesný typ měniče.

Jinak veškeré měniče, které máme, také zapojujeme do trojúhelníka a neměli jsme zatím problém?    
To je mi nějaké podezřelé, tak by měly být zapojené jen malé měniče znapájené jednofázove.
Frekvenční měnič, ač toho dovede hodně, neumí zvyšovat napětí.
Motor, který potřebuje 3x400V neumí napojit měnič napájený jednofázově na více než 3x230V ef.
Proto se motory napájené jednofázově napájeným měničem musí přepnout do trojúhelníka.

Obráceně, třífázove napájený měnič dává výstupní napětí 3x400V a je-li na něj motor napojený do trojúhelníka na 3x230V, má to takřka stejné důsledky, jako když to takhle zapojíte bez měniče přímo na síť - každou fází motoru teče asi 1,73x vyšší proud a motor brzy shoří. "Takřka" u měniče je, že ho líp ochrání a případně se mu dá parametricky omezit výstupní napětí na 3x230V.

Původní měnič byl také zapojen do trojúhelníku,ale výrobce mě několikrát ujišťoval, že pokud je možné zapojení na 400V tak je vhodnější.
P.S. Nemáte náhodou guláš v tom, že zapojení motoru je 3x230V v trojúhelníku a nikoliv ve hvězdě?


* Y_D_zapojeni_svorkovnice.gif (24.74 KB, 396x420 - prohlédnuto 572 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Stran: 1 [2] 3 4 Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.071 sekund, 22 dotazů.