Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici
| |-+  Plánování, úvahy, vysvětlení, pochopení principu, rozhodování o tom, co si přeji, potřebuji, chci ...
| | |-+  Jaké akumulátory použít pro stejnosměrný motor 24V/500W ?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jaké akumulátory použít pro stejnosměrný motor 24V/500W ?  (Přečteno 14703 krát)
Petr Šimkanin
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 29.10.2011, 09:17 »

Chci si vyrobit motúčko (obyčejné kolečko s elektromotorem, v googlu najdete spousty motúček).
Koupil jsem stejnosměrný motor 24V/500W a mám v plánu použít k němu dva olověné akumulátory "KUNG LONG 12V 12Ah" (prodávají je v GME).
Zapojil bych je přes relátka (dovedou spínat 45A, také z GME) tak, že v klidu budou akumulátory paralelně = 12V 24Ah.
Když se budu chtít rozjet, relátka přepnou akumulátory do série = 24V 12Ah, sepne hlavní relé a motor se rozjede.
Myslím si, že se tím zvýší životnost akumulátorů, protože po každém zastavení se vyrovnají jejich napětí a nebude docházek k rozdílům.
Také jsem přemýšlel o využití přepínání 12/24V pomalu/rychle, jenže nevím jakou sílu bude mít motor při 12V.
Napadla mě i zpátečka na 12V, ale je tu riziko, že když pojedu dopředu a na nějakém hrbolu motúčko skočí, relátka dostanou náraz a kopne se mi tam zpátečka v plné rychlosti  Jsem v rozpacích
Potřeboval bych proto poradit, jestli mohu v klidu použít akumulátory "KUNG LONG 12V 12Ah",  nebo jsou absolutně nevhodné a měl bych použít jiný typ.

(Nové motúčko stojí kolem 10tis. Tenhle motor mě stál 2800Kč. Cílem je levně postavit trošku solidní motúčko)


* motor01.jpg (177.97 KB, 800x600 - prohlédnuto 1927 krát.)

* motor02.jpg (147.74 KB, 800x600 - prohlédnuto 1427 krát.)

* motor03.jpg (88.79 KB, 800x600 - prohlédnuto 904 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Petr Doležal
*
Offline Offline



emeritní projektant z Brna (prostě důchodce)


« Odpověď #1 kdy: 29.10.2011, 10:50 »

Nejspíše jste hledal DC relé a našel relé s cívkou na DC. 45A DC přes kontakty, zvláště vypínací proud si nedovedu představit.
Zpátečku bych řešil mechanickým přepínačem polarity, ten se na hrbolu nepřepne.
K akumulátorům:
Uvažujme vše nezestárlé a zkoumejme teoretickou výdrž. Při 24V a 12Ah jde o energii 24*12=288Wh
Motor při plném výkonu pojede 288/500= 0,6hod=36minut. Vzhledem k přerušovanému zatížení to může být o něco déle, ale o moc ne, protože kapacita baterie se udává při jmenovitém vybíjecím proudu a ten mnohonásobně překračujete.
Také při přepnutí na 12V budou zřejmě oba akumulátory zapojeny paralelně a to je špatně, mohou se dobíjet navzájem a proto by se musely použít výkonnové diody jako výhybky.
Chtělo by to nějakou řídící jednotku s rekuperací.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Na zdraví a abychom byli lidmi
to vám přeje celoživotní projektant nn, vn, někdy i vvn rozvodných zařízení
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #2 kdy: 29.10.2011, 10:58 »

24V/500W je asi 20A. Je třeba podívat se do katalogového listu jestli jsou akumulátory pro takové proudy dělané.
Akumulátor 12Ah - kapacita je udávána zpravidla pro nějaký režim vybíjení, při vybíjení větším proudem kapacita nebude tak velká. Jak dlouho chcete jezdit na jedno nabití? Půl hodiny?
Přepínání 12/24V - to je sice zajímavý nápad, ale pro plynulý rozjezd a plynulé přidávání rychlosti je dnes podstatně lepším řešením "nespojitý regulátor",  to se dá najít na webu, myslím, že něco takového už otiskli i v AR (nebo "v bratrovi",  Praktické elektronice)
Zpátečka není problém, ale je třeba ji řešit ne relátkem, ale mechanickým přepínačem se střední neutrální polohou.
Osobně bych to viděl jako rozumné řešení - Hlavní spínač pro zapnutí Tam nebo Zpět se střední polohou vypnuto a k tomu elektronické řízení výkonu.
A pokud by "hlavní spínač" měl jeden kontakt navíc, bylo by zajímavé jím pro směr zpět zapnout nějaké omezení rychlosti (výkonu)  
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Jan Šlezingr
*
Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 29.10.2011, 11:22 »

Motůčko Bravo z Janblonného nad Orlicí má motor elegantně zabudovaný v kole, plynulou regulaci pojezdu, rekuperační brždění, šípovou pneumatiku a celé to vypadá jako poctivý kus železa.
Pokud bych to stavěl, tak sprostě obšlehnu jejich (jeho - konstruktér je sám ředitel) řešení - tj. žádná relátka apod. Ale nevěřím, že by to vyšlo výrazně levněji.

Ale pokud trváte na relé - využil bych zařízení, zvané bateriový spínač, který je použitý na vozidle Praga V3S a přepíná serioparalelní řazení baterií pro start na 24V a nabíjení na 12V. Dá se to koupit i nové, googlujte:

Spínač-odpojovač bateriový 12/24V, PV3S V3S Zetor
 
Jen upozorňuji, že se jedná o nejporuchovějš í součásku na V3S, pravděpodobně zákeřně propašovanou imperialisty.  


 
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Petr Doležal
*
Offline Offline



emeritní projektant z Brna (prostě důchodce)


« Odpověď #4 kdy: 29.10.2011, 11:49 »

Z prospektu motůčka (12V, 22Ah):
Doba práce na 1 nabití: při nákladu cca 60 kg 8 hodin běžné práce
Bylo by zajímavé, co všechno se do té doby započítává (rauchpauzy, gulášek v hospodě a pod.) a co to je běžná práce (naložená kolečka z kopce, prázdná do kopce),  protože u nepřetržité práce mi vychází výkon motoru 33W.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Na zdraví a abychom byli lidmi
to vám přeje celoživotní projektant nn, vn, někdy i vvn rozvodných zařízení
Petr Šimkanin
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 29.10.2011, 12:07 »

Byl jsem na výstavě v Budějovicích a měli tam motúčko od firmy Bravo. Zkoušel jsem ho. Bylo na něm naloženo tak 80kg dřeva a jezdili jsme do mírného kopečku. Výkon byl neuvěřitelný. Rukojetí se spínal motor. Žádná elektronika tam nebyla. Prostě natvrdo. Motúčko mělo zespodu na korbě relátko (viz návod motúčka str. 6) a rukojeť je ovládačka. Pak tam byla pojistka 40A a akumulátor. Nic víc. Říkal jsem si, že ty rozjezdy jsou tvrdé,  když jde motor hned na 100%,  ale oni to takhle mají a dobře jim to funguje, tak to chci udělat stejně.
Co se týká výdrže, máte všichni pravdu, že by to chtělo vyšší kapacitu. Na druhou stranu by to nemělo být tak tragické,  když oni píší,  že : "Práce na jedno nabití na jeden zátah: 10 km jízdy s užitečnou zátěží 50 kg do kopce se stoupáním 5%",  také uvádí,  že vydrží: "při nákladu cca 60 kg 8 hodin běžné práce". Mají motor 250-400W. Já mám 500W a ten motor by neměl jít stále naplno. Bez zátěže mi bere 2,2A a na oněch 27A bych se měl dostat jen málokdy, protože to bych musel převážet 200Kg do prudkého kopce.
Když se totiž podíváme na jiné motúčko "Lumag EKS-300",  oni používají motor 288 Watt, 2 x baterie 12V 8AH a uvádějí výdrž: "Až 4 hodiny jízdy"
Šlo mi jen o to, jestli mohu použít tyhle akumulátory co jsou do UPSek, nebo to vyžaduje něco extra s úplně jinou charakteristik ou. Zase si říkám, abych nedělal z komára velblouda. Myslím si, že by to na ně mělo v pohodě jezdit, při nejhorším po několika málo letech holt koupím nové.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

Aktuální slova KUTIL (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.054 sekund, 23 dotazů.