Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici
| |-+  Plánování, úvahy, vysvětlení, pochopení principu, rozhodování o tom, co si přeji, potřebuji, chci ...
| | |-+  Proč se říká ochrana nulováním, když tam ten nulák nehraje žádnou roli?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: 1 [2] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Proč se říká ochrana nulováním, když tam ten nulák nehraje žádnou roli?  (Přečteno 24620 krát)
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #18 kdy: 07.10.2011, 10:43 »

TO: Schwarz
Dnes sítě TT v distribučním rozvodu prakticky zmizely ...
V distribuční soustavě mizí a "my si je vytváříme".
Když je na nádraží elektrická trakce, pokud je nějaké zařízení např. na nástupištním přístřešku nebo jiné konstrukci, která je nebo může být spojena s kolejemi (ty fungují jako zpětné trakční vedení),  NESMÍ používat ochranu v síti TN.
Ony si ty proudy hledají všechny vodivé cestičky a takový kabel 3x1,5mm2 pro světlo by asi "část výkonu Pendolina" trochu přetížila...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Rozmahel Vladimír
OSVČ
*
Offline Offline




« Odpověď #19 kdy: 07.10.2011, 11:16 »

Pane kolego, teď jste mě dostal. Zapoměl jsem na to, že my sice chodíme po zemi, ale vy si jezdíte po kolejích.  Smích
Jinak si myslím, že ta TT je s doplňkem FI OK.
Ještě dotaz:
Jak důsledně je v praxi dodržováno nespojení uzemnění TT s TN?
Jak je tam potom např. u toho přístřešku řešen hromosvod a spojení všeho se vším?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Milan Karvánek
ČESKÝ ELEKTRIKÁŘ
*
Offline Offline


RT E2A


WWW
« Odpověď #20 kdy: 07.10.2011, 11:22 »

Jak tak pročítám tuhle diskusi, napadá mě, že správné chápání "odborných termínů a pojmů" je asi generační záležitost.
Ti elektrikáři, kteří v praxi aktivně používali jednoduchou, přehlednou a logicky strukturovanou ČSN 341010, mají většinou naprosto jasno a k odborným termínům a pojmům umí i správně přiřadit jejich technickou definici.
Ti kteří vyrůstali až na dnes platných košatých, nadobsáhlých a mnohdy nepřehledných normách, mají problém rozlišit základní fyzikální principy od "normotvůrské omáčky". Taková současná ...4-41 je krásnou ukázkou nelogičnosti a totálního zmatení pojmů.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Rozmahel Vladimír
OSVČ
*
Offline Offline




« Odpověď #21 kdy: 07.10.2011, 11:38 »

To je tím, že jsou to překlady. Bazíruje se na výrazu např. zda je lepší samočinné nebo automatické odpojení. Zbytečně to mate lidi. Je pravda, že kdo zná princip, může tomu říkat třeba impedance šluspecky.  angel
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #22 kdy: 07.10.2011, 11:48 »

Ještě dotaz:
Jak důsledně je v praxi dodržováno nespojení uzemnění TT s TN?
Jak je tam potom např. u toho přístřešku řešen hromosvod a spojení všeho se vším?
To spojení vs. nespojení je někdy obrovský problém! Děláme co můžeme.
Existuje jisté pravidlo, že to má být izolované na 4kV (34 1500, 34 2040,...). Kabel CYKY (od seriozního výrobce) to splní. Ale horší jsou některé komponenty, třeba krabice Acidur má od výrobce běžně atest na 500V. Pokud by se to spojilo, záleží na tom, kde je napájecí stanice, spínací stanice,...
- hrozí zavlečení zpětných trakčních proudů do napájecích rozvodů TN a mj. přetížení PE vodičů
- není možné spojovat různé soustavy, pokud s tím nesouhlasí provozovatelé všech soustav, "ČEZ" by asi nebyl nadšený, kdyby se mu po PENu couraly nějaké proudy ze soustavy AC 25kV (z hlediska koroze je někdy horší DC 3kV)
- kde jsou kolejové obvody (a kde "nejsou" na nějaké hlavní trati...?),  nesmí dojít k zavlečení potenciálu PEN do kolejiště! (aby se za nějakých mimořádně "přiznivě-nepříznivých" okolností nepřeneslo napětí 75Hz (275Hz) z jednoho místa do jiného a nezpůsobilo to narušení činnosti kolejového obvodu)

Hromosvod, ochrana před bleskem - v ČSN EN 62305 je v úvodu uvedeno, že neplatí pro "železniční systémy". Problém je s definicí co to je.
Takže se "porušuje" jisté pravidlo a výpravní budovy zpravidla mají svody hromosvodu jen v části obvodu, směrem ke kolejím se netahají, je snaha, aby bylo uzemnění od kolejí "více než 5 metrů".
Nástupištní přístřešky jsou brány jako samostatný objekt, jsou spojeny s kolejemi, buď přímo, nebo přes tzv. průrazku.
Je otázkou, kdyby do přístřešku uhodilo, co by to udělalo s kabely od osvětlení, informačních panelů,... protože 4kV asi pro blesk nebude "izolační zábrana"...
Ona ta problematika je složitější, to není na "jeden příspěvek do diskuse"
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Lubomír Jindra
Revizní technik E2B
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #23 kdy: 07.10.2011, 12:44 »

... a když se železničních 16,7Hz zavleče třeba do potrubí a dále uzemnění rodinného domku... tak to prý dokáže pěkně vyStrašit.  Mrknutí
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Revize elektrických zařízení
Liberecký kraj
www.i-revize.cz
jindra@i-revize.cz
Milan Hudec
*
Offline Offline



« Odpověď #24 kdy: 07.10.2011, 14:12 »

... a když se železničních 16,7Hz zavleče třeba do potrubí a dále uzemnění rodinného domku... tak to prý dokáže pěkně vyStrašit.  Mrknutí

Jo jo to bublá i voda v míse na záchodě, tudíž, když bydlím vedle tratě, nechodím na velkou, když jede vlak.

Těch blesků do přístřešků nástupišť bych se úplně nebál, problematika se týká el. tratí, kde trakční podpěry coby náhodné jímače vykonají svou práci spolehlivě.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Rozmahel Vladimír
OSVČ
*
Offline Offline




« Odpověď #25 kdy: 07.10.2011, 15:07 »

Těch blesků do přístřešků nástupišť bych se úplně nebál, problematika se týká el. tratí, kde trakční podpěry coby náhodné jímače vykonají svou práci spolehlivě.
Rád bych měl Vaši jistotu při plném nástupišti a "bouřce jako hrom". Vzdálenost těch stožárů je dost velká...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Milan Hudec
*
Offline Offline



« Odpověď #26 kdy: 07.10.2011, 15:19 »

Rád bych měl Vaši jistotu při plném nástupišti a "bouřce jako hrom". Vzdálenost těch stožárů je dost velká...

Dále jsou na nádražích vysoké osvětlovací stožáry a pod, zkrátka železa habaděj, o problematiku se trochu zajímám, a pokud vím a mám správné inf.,  tak od cca. 50let žádné zranění, při počtu nást. v republice, je to skutečně poměrně bezpečné místo.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Rozmahel Vladimír
OSVČ
*
Offline Offline




« Odpověď #27 kdy: 07.10.2011, 15:48 »

Nikdy neříkej nikdy. V tom je ten fenomén přírody.
XXXhttp://aktualne.centrum.cz/zpravy/krimi/clanek.phtml?id=563821
http://aktualne.centrum.cz/zpravy/krimi/clanek.phtml?id=563821
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Stran: 1 [2] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

Aktuální slova KUTIL (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.044 sekund, 23 dotazů.