Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici
| |-+  Montáže, instalace, zásahy které neodborníci rádi páchají sami
| | |-+  Kdo odborně zapojí třífázový motor na jednu fazi?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: 1 [2] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Kdo odborně zapojí třífázový motor na jednu fazi?  (Přečteno 22604 krát)
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #18 kdy: 02.02.2012, 21:50 »

Musíte počítat s tím,že výkon motoru dle štítkovýh údajů poklesne na třetinu a to bez ohledu na použitý kondenzátor.
...
Až tak moc nepoklesne.
Když si představíme zapojení Y na tři fáze a D na jednofázový přívod s pomocným rozběhem, cca tu třetinu výkonu dělá to vinutí, které je v D zapojení mezi L a N, zbývající vinutí nějakým způsobem přispějí k výkonu, výkon motoru se pohybuje někde kolem 2/3 a je částečně závislý na kondenzátoru!

Pokud se motor rozbíhá lehce a zátěž stoupá až při větších otáčkách, může se použít i kondenzátor menší. Naopak pokud se motor rozbíhá už více mechanicky zatížen, používá se kondenzátor s vyšší kapacitou. Pokud je ale kapacita příliš velká, může zhoršovat vlastnosti motoru když se bude blížit synchronním otáčkám, takže se úak kondenzátory používají pouze pro rozběh a pak se odpojují, může se využít odstředivý kontakt, nebo elektronika, která vyhodnotí napěťové a proudové poměry na motoru.
To by chtělo nějakého "starého praktika",  který s motory dělá nebo dělal, má zkušenosti, v dílničce v zásuvce pár kondenzátorů na zkoušení,...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Václav 3
« Odpověď #19 kdy: 03.02.2012, 09:54 »

Pokud motor špatně rozbíhá, bylo by vhodné zkontrolovat mechanické odpory motoru a spojky, t.j. toho co se musí rozběhnout při zapnutí. Samotný stroj už není až tak podstatný, protože ten se připojuje až po úplném rozběhu motoru.

 Pokud bude vše v pořádku (ložiska, spojka) lze použít k rozběhu další kondenzátor, který se připojí paralelně ke stávajícímu pouze v době rozběhu pomocí tlačítka, jeho hodnota se nejlépe zjistí experimentován ím, měla by zajistit normální rozběh a neměla by být zbytečně vysoká, aby nedocházelo k přetěžování vinutí motoru.

Nejjednodušší konstrukční provedení takovéhoto zapínání je použít stykačové ovládání se zapínacím a vypínacím tlačítkem a na zapínacím tlačítku se použijí zdvojené kontakty, kde druhý spínač spíná již zmíněný pomocný kondenzátor. Obsluhu je třeba poučit, že musí podržet spínací tlačítko déle, až do úplného rozběhu motou a pak teprve uvolnit. Je to daleko nejjednodušší způsob, vestavba odstředivého kontaktu do stávajícího motoru je problém, není tam s ním počítáno, tudíž tam na něj není místo, lze použít elektroniku, ta bývá zase dražší a porucovější.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: 1 [2] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.021 sekund, 21 dotazů.