Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  HYBRIDNÍ zóna
| |-+  Oblast řešení teoretických úvah
| | |-+  Jak u elektromotorů spočítám kolik utáhnou kilogramů?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak u elektromotorů spočítám kolik utáhnou kilogramů?  (Přečteno 41570 krát)
Radan
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 24.01.2011, 09:47 »

Potřeboval bych poradit s výpočtem u elektromotoru, u kterého vím tyto parametry (napájení 24V DC, výkon 600W, proud 33A, otáčky 3.600ot./min.) jakou zátěž dokáže utáhnout.
Ve výsledku mi jde o pohon vozíku.
U tohoto motoru bude předpokládám potřeba ještě převod na menší otáčky a s tím souvisí jak to změní výsledný výpočet.
Pro jistotu jsem našel ještě motor s převodem s těmito hodnotami: napájení 24V DC, moment 0,2 Nm, proud 0,5A a otáčky 140ot./min.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #1 kdy: 24.01.2011, 12:44 »

Právě z toho krouticího momentu se dá vycházet.
0,2Nm znamená, že když tam dáte nepř. řemenici o poloměru 1m, bude mít motor na "obvodu" sílu 0,2N, pokud tam dáte řemenici o poloměru 10cm, bude mít sílu na obvodu 2N.
Pokud použijete převodovku, bude za převodovkou krouticí moment tolikrát větší, kolikrát se sníží otáčky (převodovkou, ne zabržděním motoru větší zátěží!),  v praxi o něco menší (nějaké tření a podobné mechanické ztráty v převodovce)
Kroutící moment motoru se nedá "lineárně přepočítat" podle jiného motoru. Krouticí moment se dá vypočítat podle proudu, počtu závitů, velikosti (průřezu) polů rotoru a statoru, podle provedení motoru a z toho plynoucích magnetických vlastností,...
Na to ale u běžného morotu nebudete mít dostatečně seriozní informace.

Možná sem někdo dá "návod" jak to vypočítat z výkonu, mělo by to alespoň přibližně jít, i když přesnost a serioznost takové hodnoty nebude největší.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Martin H.
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 24.01.2011, 12:51 »

Potřeboval bych poradit s výpočtem u elektromotoru, u kterého vím tyto parametry (napájení 24V DC, výkon 600W, proud 33A, otáčky 3.600ot./min.) jakou zátěž dokáže utáhnout.
Ve výsledku mi jde o pohon vozíku.

Myslím, že z týchto údajov sa to nedá.

Ak zanedbáte trenie, odpor vzduchu a iné straty (všetko neznáme hodnoty),  tak každý motor - aj 600 wattový - dá do pohybu ľubovoľnú záťaž, ide len o správne sprevodovanie. Pre pohyb po rovine sa dá pre vybranú záťaž vypočítať zrýchlenie a pre pohyb hore rýchlosť stúpania.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Tomáš H.
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 24.01.2011, 13:49 »

Jde to
Podle vzorce P = (m*n)/9550
U vás konkrétně
P = 0,6 kW
m = ? Nm
n = 3600 1/min

Takže převedeno
m = (P * 9550)/n = (0,6 * 9550)/3600 = 1,592 Nm

Dosazované hodnoty jsou správně (tak jako u vzoru)-
Pokud tam bude převodovka, tak kolik krát sníží otáčky, tolik krát zvýší kroutící moment.
Ještě každé ozubené kolo dá asi 2% ztrátu, takže pokud by jich tam bylo mnoho, tak s tím počítat. U šnekového převodu to bude jinak...
Konstanta platí pro 3 f asynchronní motory s kotvou na krátko.
Už přesně nevím čím je ta konstanta tvořena.
Tajně doufém, že výpočet platí i pro typ motoru, který jste uváděl.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #4 kdy: 24.01.2011, 14:16 »

Už přesně nevím čím je ta konstanta tvořena.
Tajně doufém, že výpočet platí i pro typ motoru, který jste uváděl.
Můžete doufat veřejně - vzorec platí obecně i pro spalovací nebo třeba vodní motor.
9550 nebo 9545 je převod mezi otáčkami za minutu a radiány za sekundu a ještě jsou tam zohledněny kW na W. Přesně je to 30000/Pí.
Jinak pokud pan Radan neudá buď požadovanou zátěž, nebo požadovanou rychlost a požadovanou stoupavost, tak žádnou trakci nikdo ani neodhadne a pokud neudá valivý odpor (typ, zatížení a počet kol) tak ani nespočítá. Když tak stačí pohledat na Internetu, tohle je čistá fyzika pro střední školy.

 
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Fuk Tomáš
*
Offline Offline




« Odpověď #5 kdy: 24.01.2011, 20:54 »

...jakou zátěž dokáže utáhnout.
Ve výsledku mi jde o pohon vozíku.
Šel bych na to z opačného konce.
Zjistěte si, jak velkou silou (F, měřenou v Newtonech) je třeba vozík táhnout, a jakou rychlostí (v, měřenou v m/s).
Součinem F*v dostanete potřebný výkon na hnací nápravě, něco přihoďte na třecí ztráty v převodech, a máte potřebný výkon motoru. Vhodné zpřevodování pak spočítáte podle jmenovitých otáček vybraného, dostatečně výkonného motoru.

P.S. normálně by bylo třeba zvažovat i potřebný výkon pro dostatečně svižný rozjezd, ale pokud předpokládám ss motor mající obrovský rozběhový moment, a nepředpokládám extrémní hmotnost vozíku s nízkými třecími ztrátami (např. železniční vagón na kolejích),  tak tento výpočet není nezbytný.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.

Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
halik
« Odpověď #6 kdy: 26.01.2011, 10:47 »

To se nedá tak jednoduše říci. Už jsem viděl i kolejové pojezdy stavebních jeřábů o váze mnoha desítek tun, kde s tím hejbal třebas jen motor(ek) o výkonu 1,5kW. Je to skutečně hodně individuální záležitost.

Záleží hlavně na valivých odporech spojených s pohybem (zda se to bude hýbat po kolejnicích (ideální stav),  po rovném asfaltu, po dlažbě,... rovina, převýšení, hrboly...) a taky na tom, jakou rychlostí (a zrychlením) se ten vozík má hýbat.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Akú literatúru k malým elektromotorom?
 Z jakého motoru je možno udělat generátor?
 Jaké motory se používají pro stolařské frézy?
 Jak jsou chráněny motory-vibrátory pro zvibrování betonu?
 Je možná regulace otáček motoru centrálního vysavače?
 Jak změnit směr otáčení jednofázového motoru?
 Jak správně nastavit resolver (encodéru) v motorech Baumuller po výměně?
 Dá se použít asynchronní elektromotor k brždění?
 Vzpomenete si k čemu používáme komutační póly a vinutí?
 Proč vypadává hl. jistič 3x25A/B při zapnutí motoru 5,5 KW?
 Bude fungovat třífázový motor jako dvoufázový generátor?
 Je možné provozovat třífázový motor na jedné fázi v zapojení do hvězdy?
 Jak připojit dva autoalternátory paralelně?
 Zvýším délkou řemenice chybějící otáčky motoru?
 KNIHA: Zvyšování spolehlivosti asynchronních elektromotorů včetně poháněných strojů
 Jak určit výkon elektromotoru pro zatížení S3?
 Jak změní otáčky a výkon motoru 380V zapojeného jako generátor ve 400V síti?
 Jak se spočítá 2.f. proud rotoru kroužkového motoru?
 Lze stejnosměrný motor pohánět oběma směry?
 Poradíte mi s dimenzí vedení pro motor?
 Jakými způsoby lze řídit stejnosměrné motory?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 Jak motor pozná, že má zvětšit proud při zatížení či při brzdění?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 KNIHA: Elektrické motory a pohony
 Jak realizovat okamžité zabrzdění 3-f motoru s brzdou a usměrňovačem?
 #EH: Elektrické motory pohledem roku 1950
 Jak zrychlit dopravníky pomoci frekvenčního měniče?
 Jaka je zatizitelnost pomocneho (rozbehoveho) vinuti 1f asynchronniho motoru?
 Jaké teploty nutno vzduchem chladit u motorů, aby nedošlo ke kondenzování vody?
 LIVE EATON: Ochrana a řízení motorů
 Je možné prevádzkovať 3faz. asyn. motoru 460V na 480V?
 TeSys GV5 / GV6 Motorové jističe a manuální motorové chrániče

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.038 sekund, 23 dotazů.