Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici
| |-+  Opravy a servis, údržba, rekonstrukce
| | |-+  Proč se hřeje motor při chodu na 230V?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Proč se hřeje motor při chodu na 230V?  (Přečteno 8900 krát)
Zdeněk Mora
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 03.06.2009, 13:38 »

Po zapojení třífázového motoru do hvězdy na 230V s rozběhovým kondenzátorem se motor dost silně hřeje.
Může být chyba v nízké kapacitě kondenzátoru?
Motor má příkon 1300W

#112#
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #1 kdy: 04.06.2009, 20:39 »

Teoreticky minimální odběr by měl motor pokud by se točil synchronními otáčkami (při frekvenci 50Hz 3000 nebo 1500 otáček za minutu podle konstrukce).
To by musel běžet jak bez mechanického odporu, tak magnetických ztrát,...
Tím, že se skutečné otáčky zpožďují za "otáčením sítě",  vzniká tzv. skluz, čím je větší, tím větší je okamžitý výkon motoru, ale také se zvětšuje odběr motoru a motor se i více hřeje.
Kondenzátor má vliv především pro rozběh, když už motor běží, měl by běžet i bez kondenzátoru.

Nemá motor nějakou závadu?
Není motor mechanicky přetížen?
Nemáte někoho ve svém okolí, kdo by vám změřil skutečný odběr motoru?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Zdeněk Mora
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 04.06.2009, 21:42 »

Teoreticky minimální odběr by měl motor pokud by se točil synchronními otáčkami (při frekvenci 50Hz 3000 nebo 1500 otáček za minutu podle konstrukce).
To by musel běžet jak bez mechanického odporu, tak magnetických ztrát,...
Tím, že se skutečné otáčky zpožďují za "otáčením sítě",  vzniká tzv. skluz, čím je větší, tím větší je okamžitý výkon motoru, ale také se zvětšuje odběr motoru a motor se i více hřeje.
Kondenzátor má vliv především pro rozběh, když už motor běží, měl by běžet i bez kondenzátoru.

Nemá motor nějakou závadu?
Není motor mechanicky přetížen?
Nemáte někoho ve svém okolí, kdo by vám změřil skutečný odběr motoru?


Jedná se o motor ventilátoru, vsazeného do jenotky vzduchotechnik y, údajně nový, zakoupený v Německu. Celou jednotku jsem měl mimo potrubí a běžela naprázdno. Byl jsem majitelem požádán o přezkoušení a zprovoznění na230V. Zkoušel jsem i běh bez kondezátoru, který jsem použil pouze pro rozběh a poté odstavil. Nakonec jsme se dohodli na klasickém třífázovém připojení. Jsem elektrikář, ale dělám převážně bytové instalace a průmyslové rozvody a s podobným problémem jsem se zatím nesetkal. Proto mi to leží v hlavě. Na štítku motoru je sice kolonka pro hodnotu kondenzátoru, ale poze v tomto tvaru 
 C      mF. Tedy bez udání hodnoty potřebného kondenzátoru. Děkuji za radu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miloslav Dunda
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 04.06.2009, 23:36 »

Možná špatně spočítaný kondenzátor, možná přetížený motor. Při tomto zapojení má elektromotor zhruba dvoutřetinový výkon.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Zdenek Hejčl
OSVČ - živnostník
*
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 05.06.2009, 00:35 »

Mám dojem, že máte špatně zapojené. Správně by to mělo být zapojené na 230V do trojúhelníka. Zkuste zadat do vyhledávače a najdete i správné zapojení.  Mrknutí
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Elektromontér EZ-M, O-E2/A. Východní Čechy
Výroba, montáž a servis vah. EU
Josef Drda
OSVČ RT-E2A
*
Offline Offline



TNS


« Odpověď #5 kdy: 05.06.2009, 05:33 »

    Úsměv       Podívejte se na :
 
http://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,12661.msg86892.html#msg86892
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Revize, kontroly a servis strojů, přístrojů, elektrických i elektronických zařízení a elektroinstala cí. 
Specializace na servis vstřikovacích lisů a vytlačovacích strojů na plasty včetně jejich periferií.
Neočekávej ,  že budeš osvícen ,  vstoupí-li do tebe elektřina ...
Zdeněk Mora
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 05.06.2009, 09:59 »

Měl jsem zapojeno podle schematu, běh doleva. jenom si nejsem jistý, jestli nevadí přehození pořadí pripojení L a  N na svorkách motoru. Zkusil jsem fázi uprostřed na V, nulák na U a kondenzátor mezi V a W. Motor se hřál i po odpojení kondenzátoru po rozběhu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
František Kabát
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 09.06.2009, 14:25 »

Pokud byl motor na 3F do hvězdy, musí být na 1F do trojhúhelníka. Výkon je samozřejmě nižší. Existují tabulky na určení velikosti kondenzátoru.
Hřát se může ze dvou příčin.
1) malá kapacita - motor se nedostane do synchronních otáček
2) velká kapacita - motor sice je v synchronních otáčkách ale přes C teče velký proud a motor hučí.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova KUTIL (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.057 sekund, 23 dotazů.