Diskuse Elektrika.cz

HYBRIDNÍ zóna => JAKÉ DOKLADY? - živnosti, osvědčení, legislativa => Téma založeno: Miloš Ligač 10.09.2008, 22:01



Název: Musí provozovatel mn elektrovozíků provádět nějaké pravidelné kontroly?
Přispěvatel: Miloš Ligač 10.09.2008, 22:01
Provozujeme nákladní elektrovozík
(něco jako golfový vozík),  
který jako zdroj energie používá 6V trakční olověné baterie o celkovém nap. 48 Vss a kapacitě 232 Ah.
Jsme jako provozovatelé povinni dle našich ČSN nebo jiných předpisů vykonávat nějaké pravidelné kontroly, jako např. izolační zkoušky elektrovozíku pří... izol. odporů baterie a pod. ?.
A v jakých termínech?




Název: Re: Musí provozovatel mn elektrovozíků provádět nějaké pravidelné kontroly?
Přispěvatel: ALCR 13.09.2008, 16:42
     Nemám úplné informace k této problematice, ale jelikož vám nikdo neodpověděl tak vám snad trochu poradím, ale neberte to jako na 100% ověřené informace.

     Tyto el. vozíky dle mého názoru a informací nepodléhají revizím el. zařízení ani spotřebičů (elektromobily se také nerevidují revizními techniky el. zařízení),  těmto revizím, ale budou podléhat zdroje dobíjení těchto vozíků, pokud jsou přenosné budou spadat pod revize dle ČSN 34 1610 a pokud budou nepřenosné budou spadat pod revize v rámci el. zařízení budovy v které se nachází dle ČSN 33 1500 a ČSN 33 2000-6.

     Co se týče přímo el. vozíku vy k němu nemáte pokyny "návod" výrobce, který musíte mít k dispozici až do vyřazení vozíku? Tam by měli být veškeré pokyny pro obsluhu a kontroly, provozovatel každého zařízení tudíž i vozíků je povinen vycházet z průvodní dokumentace "návodu k používání",  dodávané s každým vozíkem, resp. s přídavným zařízením, pokud se jedná o starší vozík a návod nemáte a ani se nikde nedá dohledat/sehnat museli by jste návod na obsluhu nechat zhotovit náhradní a to v rozsahu potřebném pro řádnou a bezpečnou obsluhu.

     Rozhodně by jste měli mít návod a bezpečnostní pokyny jako základní pravidla pro nabíjení, vybíjení, výměnu a údržbu trakčních akumulátorů a příslušní pracovníci provádějící nabíjení by měli být prokazatelně "čili písemně" proškoleni, mimo jiné řidiči vozíku musí být taktéž prokazatelně proškoleni osobou k tomu kvalifikovanou .

     Co se týče kontrol vozíku měla by se provádět denní vizuální a funkční kontrola před vyjetím odpovědným pracovníkem firmy "povětšinou řidičem" a u vozíků s vlastním pohonem se má provádět 1x za rok periodická kontrola (technická kontrola) dle ČSN ISO 3691+Amd 1 a ČSN 26 8805.
http://shop.normy.biz/detail-polozky.php?katcis=18371 (http://shop.normy.biz/detail-polozky.php?katcis=18371)
http://shop.normy.biz/detail-polozky.php?katcis=58410 (http://shop.normy.biz/detail-polozky.php?katcis=58410)

     Firem co se zabývají technickými prohlídkami vozíků a školením řidičů vozíků je dost stačí některou kontaktovat.

Níže uvádím dva relevantní odkazy k této problematice.
http://cz.osha.europa.eu/faq/skoleni_ridicu.php (http://cz.osha.europa.eu/faq/skoleni_ridicu.php)
http://www.tolex.cz/mainpage.php3?imenu=homemenu&ipage=techkont&isubpage=. (http://www.tolex.cz/mainpage.php3?imenu=homemenu&ipage=techkont&isubpage=.) sice  nadpis je pro LPG, ale co jsem koukal uvedené se týká vozíků s vlastním pohonem všeobecně


Název: Re: Musí provozovatel mn elektrovozíků provádět nějaké pravidelné kontroly?
Přispěvatel: Miloslav Dunda 13.09.2008, 20:33
Pravidelným revizím, ale určitě podléhá nabíjecí stanice aku vzv vozíku.


Název: Re: Musí provozovatel mn elektrovozíků provádět nějaké pravidelné kontroly?
Přispěvatel: Bohumil Páník 15.09.2008, 07:53
Tyto tázky si často klademe před návštěvou inspektora úřadu práce. Pokud tedy nebudete mít doklady o pravidelných kontrolách vozíku, nejspíše vám udělí pokutu za neplnění ustanovení § 3,4,5 a přílohy 3 NV 378/2001 Sb. Tam bych hledal základní orientaci v problematice a podle toho bych také postupoval (samozřejmě že platí i povinnost hodnotit rizika ,  ...).