Diskuse Elektrika.cz

HYBRIDNÍ zóna => Oblast řešení teoretických úvah => Téma založeno: Braňo 05.06.2008, 14:58



Název: Dá sa určiť či došlo k poškodeniu skratom alebo prepätím?
Přispěvatel: Braňo 05.06.2008, 14:58
Dá sa nejako rozlíšiť, alebo určiť či došlo k poškodeniu vinutia elektromotora skratom alebo prepätím?
Samozrejme pri rôznych druhoch prepätia.


Název: Re: Dá sa určiť či došlo k poškodeniu skratom alebo prepätím?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 06.06.2008, 07:31
Na takto položenou otázku se asi smysluplná odpověď bude těžko hledat.
Já si třeba neumím představit co to je poškození motoru zkratem.

Jaký to je motor (napětí, konstrukce, výkon,...),  k jakému poškození došlo?


Název: Re: Dá sa určiť či došlo k poškodeniu skratom alebo prepätím?
Přispěvatel: dolac 06.06.2008, 22:09
Dá sa nejako rozlíšiť, alebo určiť či došlo k poškodeniu vinutia elektromotora skratom alebo prepätím?
Nepoložil ste túto otázku náhodou v súvislosti s poistením nejakého spotrebiča v domácnosti? Poisťovne totiž niekedy do podmienky vzniku poistnej udalosti udávali iba prípad, kedy došlo k poškodeniu motora skratom.


Název: Re: Dá sa určiť či došlo k poškodeniu skratom alebo prepätím?
Přispěvatel: Martin Novák 07.06.2008, 14:16
Pojistovny maji takovy hezky zvyk formulovat sve smlouvy tak, aby dobry pravnik dovedl nahradu zamitnout. Treba u toho motoru je zniceni zkratem evidentni volovina. Ale pak pan z pojistovny rekne "no to vite, motor neshori zkratem ale pretizenim a na to se pojistka nevztahuje.

Podobny chytak je i zivel vs. umyslny zivel, nebo voda vs. "voda z vodovodniho zarizeni".

Takze kdyz vam treba blesk zapali auto (pravdepodobnos t blizka 0),  tak se na vas pojistka proti zivlu vztahuje, ale kdyz vam nekdo prohodi prednim sklem zapalnou lahev, mate smulu, protoze to uz je "umyslny zivel". Podobne pokud mate pojisteni majetku na skody zpusobene vodou, tyka se to vyhradne povodne a vyliti reky nebo potoka z brehu. Na byt vytopeny kvuli praskle trubce se to nevztehuje, protoze to je "voda z vodovodniho zarizeni". A tak by se dalo pokracovat...



Název: Re: Dá sa určiť či došlo k poškodeniu skratom alebo prepätím?
Přispěvatel: Petr Doležal 07.06.2008, 15:53
Jo jo, ani záplava není totéž co povodeň  (dabel)


Název: Sorry,
Přispěvatel: Omen 08.06.2008, 09:29
že sa do toho montujem, ale čakám na odpovede na moje otázky :(
každopádne si myslím, že samotné prepätie nemá ako motoru ublížiť. Ak izolácia nevydrží, dôjde k vyrovnaniu potenciálov preskokom iskry, čo však ani len nemusí spustiť ochranu. Dokonca aj keď iskrový výboj izoláciu poškodí, ešte to nemusí znamenať poruchu. Ak sa však izolácia poškodí na nevhodnom mieste, tak dôjde k trvalému, alebo občasnému skratu. Čiže vlastnou poruchou je až krátke spojenie, ktoré však môže vzniknúť ako následok prepätia. Keďže skrat je spravidla spojený s tokom vysokých prúdov a uvoľňovaním značnej tepelnej energie, dochádza vlastne k zahladeniu stôp pôvodného pachateľa - prepätia. Lebo kto už nájde mikroskopickú dierku, spôsobenú prepätim, v totálne zhorenom motore, ktorý však zhorel vďaka skratu ? Prísne vzate teda každý motor vlastne zhorí vďaka prepätiu - pri materiálovej chybe (praskliny, či trhliny v izolácii vinutia) však týmto prepätím už môže byť pracovné napätie motora ...


Název: Re: Dá sa určiť či došlo k poškodeniu skratom alebo prepätím?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 08.06.2008, 10:17
Zkratem asi myslíte mezizávitový zkrat. Ten vznikne v případě přepětí nebo pravděpodobněj i snížením dielektrické pevnosti pracovní izolace vinutí, například vlhkostí, stářím nebo trvalým tepelným namáháním. Při takovémto zkratu klesá impedance cívek a tím roste proud, který takovou cívkou protéká. Následuje přetížení a vypnutí ochrany, v horším případě přerušení vodiče ve vinutí (vinutí "shoří"). Tato závada se obtížně hledá, následuje převinutí motoru nebo koupě nového.
Pokud nastane zkrat mezi živou částí (např. přívodním vodičem) a kostrou, dojde pouze k vybavení ochrany. Motor není zničen, oprava je poměrně jednoduchá.


Název: Re: Dá sa určiť či došlo k poškodeniu skratom alebo prepätím?
Přispěvatel: Lubomír Jindra 14.06.2008, 12:17
Mícháte hrušky s jabkama  :)

PŘÍČINA zničení motoru může být PŘEPĚTÍ, vlhkost, přehřátí, prašnost, únava materiálu...

NÁSLEDEK může být mezizávitový ZKRAT, ZKRAT na kostru, zvýšený odběr...

Správné jištění, umístění a používání má většině PŘÍČIN předcházet.