Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: Jan Pašek 03.10.2017, 18:56



Název: Je nové zapojení zapojení lisu LO 315 po výměně časovky rozběhu motoru správné?
Přispěvatel: Jan Pašek 03.10.2017, 18:56
U lisu LO 315 jsem pro nespolehlivost provedl výměnu časového spínače rozběhu hlavního motoru časovka "B6" zajišťuje přepnutí hvězda - trojúhelník Jako novou časovku jsem namontoval CRM - 2T, která je k tomuto účelu konstruována.
Je to sice jednoduché schéma alespoň co se týče časového spínače CRM - T2 ale při zakomponování do celkového schématu zapojení rozvaděče lisu už mi to tak jednoduché nepřipadá. Mohl jsem při změně zapojení vyblokovat některou z ochran nebo něco zapojit blbě ale tak že se to hned neprojeví. Poprosil bych tedy o kontrolu schématu bo víc očí víc vidí.

Poznámky k zapojení:
Oproti zvyklostem S1= Hlavní stykač (VD33D); S2 = Trojúhelník (VD33D); S3 = hvězda (VD33D) (takto zapojeno i v původním schématu jen jako Hlavní stykač by měli být asi trochu silnější silové  kontakty je to již starší oprava kdy kontakty hlavního stykače přestali převádět a silnější stykač nebyl hned po ruce)

Tlačítka A1 = Stop; A2 = Start; A3 a A4 = nastavení zdvihu beranu
Další stykače B1 až B4 = ovládání; B5 = Přetížení

V původním zapojení S1 a S3 Jdou takřka současně. V novém zapojení A1 - S1 - 40 ms -S3

Nastavení časovky: S3 cca 20 sekund - prodleva 40mS - S2

Měřený proud:
(Starý ručičkový klešťák) Jedna fáze přívodu motoru - rozběh 110A a spadne až někam na 20A - 0A po 40mS - špička 50A a spadne někam ke 30A



Název: Re: Je nové zapojení zapojení lisu LO 315 po výměně časovky rozběhu motoru správné?
Přispěvatel: Jan Bocek 04.10.2017, 10:16
Způsob kreslení obvodových schémat zapojení řídících obvodu se poněkud změnil proti roku 1973. Stykačové kombinace Y/D jsou dnes standardizován y. Na příklad Schrack stykočová kombinace LA34, kde se časové multifunkční relé CRM-2T používá.

Bývá zvykem, že nejdříve sepne stykač do Y, pak hlavní stykač a po časové prodlévě stykač do D. Kromě elektrického blokování Y/D se používá také ještě pro "sichr" mechanické blokování. To se používalo již před 50 léty a dneska se znovu používá. Když se sejdou ve stejný čas stykače Y a D, tak to není nic příjemného. Při větším výkonu i obloukové dobrodružství.

Bylo by vhodné výkres překreslit.
U lisů obvykle děláme analýzu rizika, zdá jsou splněny požadavky podle 378/2001 Sb. a ČSN EN 692,  60204-1. Často se doplňuje Emergency stop a bezpečnostní relé. A pro beranidlo dvouruční ovládání.


Název: Re: Je nové zapojení zapojení lisu LO 315 po výměně časovky rozběhu motoru správné?
Přispěvatel: Jan Pašek 04.10.2017, 19:33
Způsob kreslení obvodových schémat zapojení řídících obvodu se poněkud změnil proti roku 1973.
Schválně jsem použil Elektromontážn í schéma ze kterého je patrné i vedení jednotlivých vodičů možná se z něj hůře odvozuje funkce ale časem pro sebe a nyní i pro vás prozradí "kudy od pantáty vedou dráty" ;)

Bývá zvykem, že nejdříve sepne stykač do Y, pak hlavní stykač a po časové prodlévě stykač do D.
To co píšete nelze dodržet pokud chci dodržet zapojení doručené výrobcem Časovka je dle doporučení spínána z hlavního stykače.
https://www.elkoep.cz/media/import/Elko/CRM-2T/CS/Manual_CRM-2T_A4_cz.pdf (https://www.elkoep.cz/media/import/Elko/CRM-2T/CS/Manual_CRM-2T_A4_cz.pdf)

Kromě elektrického blokování Y/D se používá také ještě pro "sichr" mechanické blokování. To se používalo již před 50 léty a dneska se znovu používá. Když se sejdou ve stejný čas stykače Y a D, tak to není nic příjemného. Při větším výkonu i obloukové dobrodružství.
Schválně je užito dvojité elektrické blokování blokovat ještě mechanicky znamená přepojit třetinu rozvaděče a výkon už by zřejmě nemohl být posuzován jako opravy ale rekonstrukce vyžadující certifikát jako u nového rozvaděče Já mám jenom Vyhl.50§6 rozhodně né papíry na výrobu rozvaděčů.

Často se doplňuje Emergency stop a bezpečnostní relé. A pro beranidlo dvouruční ovládání.
"Centrál stop" tak jak jej dodal výrobce je překontrolován a u lisu odpojí vše včetně hlavního stykače. Ke konstrukci "central Stop" mám výhrady ale pokud tato nebude součástí revizní závady nehodlám se do tohoto bezpečnostního prvku vrtat.
Pro spuštění berana je třeba použít obě ruce na dvou tlačítkách.

Takže pokud vaší odpověď shrnu lze to co jsem dělal udělat ještě lépe a moderněji a také  dráž.
V pořadí spínání stykačů se též lišíme ale zásadní chybu  v tom nespatřujete. (U mě je hlavní stykač co se významu funkce týče hned za hlavním vypínačem, tedy vše zapíná  a vypíná)
Takže zapojení je v zásadě bez chyb a nespatřil jste nic co by do budoucna mohlo ohrozit funkci po mém zásahu.


Název: Re: Je nové zapojení zapojení lisu LO 315 po výměně časovky rozběhu motoru správné?
Přispěvatel: Jan Bocek 04.10.2017, 21:42

Schválně je užito dvojité elektrické blokování blokovat ještě mechanicky znamená přepojit třetinu rozvaděče a výkon už by zřejmě nemohl být posuzován jako opravy ale rekonstrukce vyžadující certifikát jako u nového rozvaděče Já mám jenom Vyhl.50§6 rozhodně né papíry na výrobu rozvaděčů.


Je vidět, že problematice lisů rozumíte a také hranici, kdy je již nutná certifikace stroje po rekonstrukci. Pak již nastupuje dokumentace tak, jak ji uvádí příloha 7 NV 176/2008 Sb.

Při revizích strojního zařízení velice oceňuji, když je zakreslena do dokumentace změna skutečného stavu. Jsou to spíše výjimky než pravidlo...... obvykle je to závada porušující zákon. Je to jeden z kontrolních bodů podle NV 378/2001 Sb.

Ve firmách, kde jsou pečliví elektrikáři  je radost revidovat elektrické zařízení. Také spolupráce je velice dobrá a hned na místě se proberou závady.


Název: Re: Je nové zapojení zapojení lisu LO 315 po výměně časovky rozběhu motoru správné?
Přispěvatel: Miroš Jan 04.10.2017, 22:16
Tak zrovna s tímto relátkem, nemám dobrou zkušenost :(