Diskuse Elektrika.cz

Pracovní zóna => -B- 30 denní zóna dostupných diskusí => Téma založeno: Tým portálu Elektrika 03.10.2017, 09:02



Název: R4M#30: Co bude v budoucnu standard znalostí a dovedností?
Přispěvatel: Tým portálu Elektrika 03.10.2017, 09:02
R4M#30: Co bude v budoucnu standard znalostí a dovedností?
    Co vše budou muset znát lidé produktivního věku v nové digitální době? Budou se učit ve školách stále stejné předměty jako dnes nebo se něco změní? Které oblasti zmizí na smetišti dějin a které naopak budou hrát důležitou roli? Nové technologie již dnes zcela mění přístup ke znalostem a vyhledávání potřebných informací. Které vědomostní hodnoty se budou známkovat a hrát velkou roli v kariérní úspěšnosti? Sledujte tento díl seriálu R4M!
    Zdroj: zde... (http://elektrika.cz/data/clanky/r4m-30-co-bude-v-budoucnu-standard-znalosti-a-dovednosti)


   


    Jak byste reagovali na tuto související otázku vy?
   
R4M#30: Co bude v budoucnu standard znalostí a dovedností?
   


Název: Re: R4M#30: Co bude v budoucnu standard znalostí a dovedností?
Přispěvatel: Jan Bocek 03.10.2017, 10:04
Je to velice široké téma.
Jaký standard znalosti a dovednosti očekáváte od odpovědných osob za elektrická zařízení?
Jaký standard znalostí a dovednosti očekáváte od projektantů elektro?
A nemyslím  na dalekou budoucnost, ale dneska a zítra?


Název: Re: R4M#30: Co bude v budoucnu standard znalostí a dovedností?
Přispěvatel: Hynek Havliš 03.10.2017, 10:43
Podle mě by bylo úspěchem, kdyby elektrikáři (i někteří projektanti a elektrotechnic i) znali rozdíl mezi kW/kWh a Ohmův zákon v integrálním tvaru a uměli zapojit vodiče z kabelu podle čísel a aspoň občas si přečetli nějakou technickou normu (a tak podobně).
Ale jakýkoli větší idealismus nikomu vymlouvat nebudu:)


Název: Re: R4M#30: Co bude v budoucnu standard znalostí a dovedností?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 03.10.2017, 13:52
Nikdo samozřejmě nebrání třeba skladníkovi ve šroubárně si přečíst Vergilia v originále, ale nutit elektrikáře, aby pochopil integrální tvar Ohmova zákona, to je snad trošku přehnané. Navíc, i kdyby toho byl schopen, netuším, k čemu by mu to v praxi bylo.


Název: Re: R4M#30: Co bude v budoucnu standard znalostí a dovedností?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 03.10.2017, 19:32
...ale nutit elektrikáře, aby pochopil integrální tvar Ohmova zákona, to je snad trošku přehnané...
Skutečně? U=R.I


Název: Re: R4M#30: Co bude v budoucnu standard znalostí a dovedností?
Přispěvatel: Lukas55555 03.10.2017, 19:56
Podle mě by bylo úspěchem, kdyby elektrikáři (i někteří projektanti a elektrotechnic i) znali rozdíl mezi kW/kWh a Ohmův zákon v integrálním tvaru a uměli zapojit vodiče z kabelu podle čísel a aspoň občas si přečetli nějakou technickou normu (a tak podobně).
Ale jakýkoli větší idealismus nikomu vymlouvat nebudu:)


Takže de facto chcete aby mali minimalne 1. Stupeň vysokoškolskéh o vzdelania. Derivácie a integrály nie sú súčasťou  stredoškolskej matematiky ani na gymnáziách ( možno na matematickych áno). Teda aspom na Slovensku.


Název: Re: R4M#30: Co bude v budoucnu standard znalostí a dovedností?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 03.10.2017, 20:24
Takže de facto chcete aby mali minimalne 1. Stupeň vysokoškolskéh o vzdelania. Derivácie a integrály nie sú súčasťou  stredoškolskej matematiky ani na gymnáziách ( možno na matematickych áno). Teda aspom na Slovensku.
Ohmův zákon v integrálním tvaru zní U=R.I
nedělejte z toho kovbojku.


Název: Re: R4M#30: Co bude v budoucnu standard znalostí a dovedností?
Přispěvatel: Maroš Klein 03.10.2017, 20:37
V budúcnosti bude štandardom diferenciálny tvar.  8)


Název: Re: R4M#30: Co bude v budoucnu standard znalostí a dovedností?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 04.10.2017, 08:14
Ohmův zákon v integrálním tvaru zní U=R.I
nedělejte z toho kovbojku.

Neříkám, že je to složité, jenom je zbytečné strašit integrálama, když je obvykle nepotřebujeme.

Takže de facto chcete aby mali minimalne 1. Stupeň vysokoškolskéh o vzdelania. Derivácie a integrály nie sú súčasťou  stredoškolskej matematiky ani na gymnáziách ( možno na matematickych áno). Teda aspom na Slovensku.
Já jsem ještě z integrálního počtu (základy) maturoval, ale to jsme byli matfyz třída.

Diferenciál (derivace) by se učit mohl, není to nic extrémě složitého (na rozdíl od integrálu) a spoustu věcí to dost zjednoduší. Ovšem, pro obyč elektrikáře to zase nic nepřinese.


Název: Re: R4M#30: Co bude v budoucnu standard znalostí a dovedností?
Přispěvatel: Hynek Havliš 04.10.2017, 09:35
Myslel jsem to přesně tak, jak to napsal p. Fuk.
Nebudu jmenovat, jen uvedu pár střípků ze života, na které jsem nedávno narazil:

Elektrikář těsně po vyučení a nevěděl (neměl ani tušení),  co znamenají písmena B/C u jističů (16A/B 16A/C).

Dispečer energetiky velkého podniku, který neznal rozdíl mezi kWh/kW (o přepočtu kWh/MJ/GJ ani nemluvím).

Známý, který dělal "projektanta automatizace strojů" a nebyl schopen pochopit, proč se cívka stykače nebo signálka zapojí na výstup PLC a nikoli na vstup. Protože ho projektování nakonec tolik nenaplňovalo, začal dělat nějakého specialistu/poradce v energetice. Naštěstí ne v ČR.

Diskuse s elektrikářem (který jinak pracoval velice snaživě a podle plánů správně):
E: Mám za domem nevelký potůček, udělám si vodní kolo, dynamo a budu si topit
Já: Jestli ti tam teče 100l/sec a budeš mít spád 1 metr, nedostaneš z toho víc, než 1 kW. Spíš méně, než polovinu. Tím dům nevytopíš.
E: Tak udělám vodní kola dvě.
Já: Jestli ti tam teče 100l/sec a budeš mít spád 1 metr, nedostaneš z toho víc, než 1 kW. Spíš méně, než polovinu. Tím dům nevytopíš.
E: Tak dám víc radiátorů
Já: Jestli ti tam teče 100l/sec a budeš mít spád 1 metr, nedostaneš z toho víc, než 1 kW. Spíš méně, než polovinu. Tím dům nevytopíš.
E: Tak dám dynamo na větší napětí
Já: Tak jo chlapi, půjdeme zase tahat kabely.

Kamarád, který přijímá servisní techniky na frekvenční měniče (požaduje SŠ vzdělání elektro, obvykle těsně po škole),  dává u pohovoru spočítat odporový dělič napětí (např. napětí 24 V, v serii 2 rezistory 1 a 2 kOhm, jaké bude na jakém napětí?) Tím vyřadí tak 90% uchazečů hned z kraje.

Nebudu tvrdit, že jsou takoví všichni (nejen elektro) technici, třeba mám jenom špatné zkušenosti. V menší míře se to týká i projektantů a konstruktérů.
Mám samozřejmě i řadu lepších zkušeností, ale ty sem tak trochu účelově psát nebudu.
Spíš jsem si chtěl rýpnout.

Jak jsem psal na začátku, žádný vyšší idealismus nikomu neberu:)


Název: Re: R4M#30: Co bude v budoucnu standard znalostí a dovedností?
Přispěvatel: Václav Třetí 06.10.2017, 07:55
Derivaci a integraci jsme se učili na střední škole a potřebovali k maturitě i dále ke zkouškám na VŠ. Derivace není zase až tak složitá, tu by měl zvládnout každý středoškolák, integrace je už trochu složitější a vyžaduje určitou matematickou představivost. Složitější příklady už asi každý nezvládne, navíc to potřebuje neustálý trénink, snadno se to zapomíná, dnes už bych také některé (mnohé) příklady nespočítal.

Tyto metody usnadňují výpočty, ovšem v dnešní době většinu z nich za nás udělá počítačová technika, takže je to podobné jako s logaritmickým pravítkem - už ho málokdo používá.


Jinak obecně k těm znalostem, je smutné, že někdo nezná Ohmův zákon, nebo ho neumí používat, je ještě horší, že neumí vypočítat odporový dělič, protože to už není skoro ani elektrotechnik a, na to stačí pouze chvilku uvažovat a v oněch zadaných číslech je to zpaměti hotové za tři sekundy.

Toto už není ale neznalost, to je hloupost nebo lenost, možná oboje, ony tyto vlastnosti chodí rády spolu. Potom ovšem onen adept zaměstnání dostal zřejmě maturitní vysvědčení nebo výuční list "za flašku".


Název: Re: R4M#30: Co bude v budoucnu standard znalostí a dovedností?
Přispěvatel: Milan Hudec 06.10.2017, 11:26
Největší obavy mám o volbu otvoru, kam se poleze nadřízené/mu.
Nám ze starší doby dokázala napovědět příroda, nicméně u bezpohlavního robota..... (dance)


Název: Re: R4M#30: Co bude v budoucnu standard znalostí a dovedností?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 06.10.2017, 12:16
Vhodný otvor budou zajišťovat příslušní pracovníci - to budou ty nové profese ve službách, vzniklé v rámci Průmyslu 4.0.


Název: Re: R4M#30: Co bude v budoucnu standard znalostí a dovedností?
Přispěvatel: Jiří_Hrubý 06.10.2017, 18:42
Soudě dle vývoje, který pozoruji, bude vrchol dovednosti rychle googlit a vrchol znalosti porozumění psaného textu.
Je fakt, že jeden z velmi respektovaných učitelů nám říkal, že není důležité nosit všechno v hlavě, ale je důležité vědět, kde to rychle najít. ¨
Samozřejmě tím neměl na mysli základní věci, ty musel každý znát.


 Tím vyřadí tak 90% uchazečů hned z kraje.

Protože jim nedovolí použít WiFinu (dance)



Název: Re: R4M#30: Co bude v budoucnu standard znalostí a dovedností?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 06.10.2017, 19:01
Upřesnil bych to. Najít informaci je dnes velmi snadné. Co už může být problém, umět s ní správně naložit.

Je to jako vzít si na zkoušku z matematické analýzy Rektorise a doufat, že mi to bude stačit. Když jsme u tý matiky :)


Název: Re: R4M#30: Co bude v budoucnu standard znalostí a dovedností?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 06.10.2017, 20:15
Upřesnil bych to. Najít informaci je dnes velmi snadné. Co už může být problém, umět s ní správně naložit.
Já bych jako problém viděl především schopnost vyselektovat tu správnou, ze záplavy protichůdných.

Je to jako vzít si na zkoušku z matematické analýzy Rektoryse a doufat, že mi to bude stačit.
Jj, taky po něm občas sáhnu, když na mne dolehne řešení diferenciální rovnice  :) Ale většinou si vystačím s Wolfram Alpha.


Název: Re: R4M#30: Co bude v budoucnu standard znalostí a dovedností?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 06.10.2017, 20:49
Jj, taky po něm občas sáhnu, když na mne dolehne řešení diferenciální rovnice  :) Ale většinou si vystačím s Wolfram Alpha.

Nojo, je jiná doba. Ale ještě ho v knihovně mám. Teda, chvilku mi to trvalo, než jsem ho našel :)