Název: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů? Přispěvatel: Radek Červený 20.09.2017, 20:29 Zaujal mě dnes tento článek. Popisuje, jak podporovalo Norsko rozvoj elektromobilit y a jak najednou narazilo. V uvozovkách nečekaně, protože tento problém musí být jasný každému, kdo uvažuje zdravým selským rozumem a ostatně jsem ho i opakovaně zmiňoval dříve i zde v různých diskuzích o elektromobiltě . Jen jsem nikdy nedostal od zastánců odpověď na otázku co na to distribuční síť?
Jaká tedy bude cesta? Lokální zdroje, ostrovní systémy? http://www.autoforum.cz/zajimavosti/norska-elektricka-pohadka-nabira-horke-konce-takhle-to-opravdu-nepujde/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů? Přispěvatel: Vlado Konrád 22.09.2017, 12:33 Pokiaľ je to len výstrelok pár ľudí, nik to nerieši. Ak sa to rozšíri, je to neriešiteľná záležitosť a v problémoch sú distribučky a aj prevádzkovatel ia VVN sietí. S takým nárastom výkonu, nikto nerátal. Zrazu sa z koeficientu súdobosti 0,2 stane jedna. Koniec koncov, u nás sme napajaní z TS o výkone 250kVA . Pol dediny. Ak sa nás dvadsať dohodne a odoberieme plnú rezervovanú kapacitu súčasne, nik tú TS opätovne nezapne. Zelení sa kasajú aké je to ekologické ( vieme že nie je) a nikto zatiaľ nepovedal ako tento nárast baterkových áut riešiť. Rekonštrukcie nn sietí, trafostaníc a vn vední až po elektrické stanice nikto nezafinancuje. Nikde, ani v Nórsku.
Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů? Přispěvatel: František Šohajda 22.09.2017, 13:25 Mimo elektromobily mě zaujal ještě jeden faktor....
Benzinové auto stejného typu je o cca 160 000.- našich korun dražší jak stejný elektromobil.. Proto tak vysoká poptávka po elektromobilec h, v kombinaci s elektrikou pro ně (elmobily) zadarmo. Když odbočíme od tématu, tak i dnes je u nás už problém s klimatizacemi v horkém létě! Obrovský nárust spotřeby, trafa horká, nestačí se chladit! :-\ Podobný stav jako u nabíjení el.mobilů. Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů? Přispěvatel: Maroš Klein 22.09.2017, 13:41 Však oni sa trocha ukľudnia až to prestanú dobíjať zadarmo.
Už sú tam, kde ich chceli mať, a tak pomaly nastáva vhodný čas na „dobrovoľné“ splácanie dotácií. ;) Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů? Přispěvatel: Vlado Konrád 22.09.2017, 14:36 :-) Nedobíjajú zadarmo. Platia to v stratách ostatní odberatelia. Len to zatiaľ netušia
Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů? Přispěvatel: Miroš Jan 22.09.2017, 14:37 Nevím čemu se kdo divý. :D
To je tak, když se elektrotechnik ů, nikdo na nic neptá. (zle) Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů? Přispěvatel: raj 22.09.2017, 15:44 Jaká tedy bude cesta? Lokální zdroje, ostrovní systémy? Žádná.Pokud má dnes motor auta průměrný výkon 50kW, tak v případě započítání poloviny stávajících aut ve verzi elektro (1 mil. aut) - na hodinu nabíjení by bylo potřeba 50 GWh energie ( velice hrubý odhad). To je 50 Temelínů. Tím to pro mne končí. Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů? Přispěvatel: IM 22.09.2017, 16:12 Žádná. Když už taková úvaha, tak 25! :D...by bylo potřeba 50 GWh energie ( velice hrubý odhad). To je 50 Temelínů. Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů? Přispěvatel: Jan Franěk 22.09.2017, 16:19 A co mít "Temelín" v každém eautě?
To jen tak na odlehčení ;) Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů? Přispěvatel: Jiří_Hrubý 22.09.2017, 17:36 A co mít "Temelín" v každém eautě? Ford to zkoušel, ale nedotáh dál, než k maketě. Škoda :'(To jen tak na odlehčení ;) Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů? Přispěvatel: Radek Červený 22.09.2017, 20:26 On i takový ostrovní systém na objektu má své limity. Pokud budu uvažovat montáž na střeše, na RD je reálných 10 kW, na nějakou menší firmu řekněme 30 kW. A to je nějaký nominální výkon za ideálních podmínek, takový elektrikářský dieselgate.
Sice je to nějaké řešení, ale není 100%, není jisté. A opět se dostaneme ke stejnému problému jak v Norsku, jak toto vyřešit například na sídlištích? Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů? Přispěvatel: raj 22.09.2017, 21:01 Když už taková úvaha, tak 25! :D Nojo... My máme už bloky 2... pravda...On i takový ostrovní systém na objektu má své limity. Pokud budu uvažovat montáž na střeše, na RD je reálných 10 kW, na nějakou menší firmu řekněme 30 kW. A v zimě nemáš nic.Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů? Přispěvatel: Jiří Schwarz 23.09.2017, 08:36 ...A v zimě nemáš nic. Buď mám hodně "položené" panely, abych měl v létě co nejvíc, nebo je dám více svisle, aby na ně v zimě slunce svítilo "kolmo", aby i v zimě dávaly alespoň něco a nedržel se na nich tolik sníh... :DNázev: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů? Přispěvatel: Jan Hájek 01.10.2017, 23:37 No vezmu tedy 1 000 000 aut, jako fakt. Každé z těchto aut bude jezdit ca 3 hodiny denně s 50 kW plného výkonu, tedy celková spotřeba 150 GWh, na nabíjení při účinnosti 60% = 250 GWh, rozloženo na 8 hodin nabíjení ze zdroje 31 GWh.
Elektromobilta je možná pouze tehdy, pokud budou chytré sítě, asi i nová distribuční soustava a pro jistotu tak 15-20 nových Temelínů. ...., ale pokud by byli lidé ochotní jezdit autíčky 3,5-7 kW, tak by asi stačilo pouze 3 x navýšit současné zdroje. Celé mi to přijde postavené na hlavu, kdy se mluví o cíli a zcela se bagatelizuje to nejdražší - infrastruktura a to kdo to vlastně celé zaplatí. PS: Každý v oboru Elektro by měl nadšeně tleskat a vůbec nedělat takovéto výpočty, protože pokud to bude prosazeno, nebude lepší a důležitější obor. Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů? Přispěvatel: Juraj Rojko 02.10.2017, 00:19 ...Každé z těchto aut bude jezdit ca 3 hodiny denně s 50 kW plného výkonu... Tato část úvahy není přesná, proto i výsledek je "šokující". Počítal bych to jinak. Předpokládejme, že na 1 kWh elektromobil ujede cca 5 km a za rok jeden automobil průměrně ujede cca 15tis. km. Za předpokladu 60% účinnosti přenosu a nabíjení, je pro roční provoz 1 milionu elektromobilů tedy potřeba vyrobit cca 5TWh el. energie. Temelín, pokud se nepletu, dodává přibližně 15TWh za rok. Osobních automobilů v ČR je cca 5 milionů. Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů? Přispěvatel: Jan Hájek 02.10.2017, 10:45 Spíše bych to shrnul do následujícího tvrzení:
Elektromobilit a není v současných podmínkách zdrojů energie, její distribuce a ukládání řešením pro automobilovou dopravu, jak jí známe dnes. Jako druhé auto do rodiny, nebo elektro kolo či skůtr pro všechny, kteří mají možnost nabíjení ze zásuvky doma, nebo v práci je to nyní ok a pokud by zůstala možnost parkovat na modrých zónách, tak to bude i vycházet finančně jen o něco dráž, než klasický vůz. V individuální dopravě to bude ekonomické spíše jako služba s autonomními dopravními prostředky. Nesmí se ale zapomenout, že se už v vícekrát v minulosti prosadilo mnohem dražší, než standardní řešení a nemuselo být ani podporováno, stačí, pokud lidé něco chtějí a nevadí jim, že je to drahé. Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů? Přispěvatel: František Kabát 02.10.2017, 13:13 Mám pocit, že si v EU pletou kW a kWh. Problém bych neviděl ve spotřebě (to umí argumentovat), ale v okamžitém zatížení sítí. Čím rychlejší nabíječka, tak vyšší příkon a nabíječka o výkonu nad 100 kW je již běžná věc.
Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů? Přispěvatel: Lukas55555 02.10.2017, 17:27 Koniec koncov, u nás sme napajaní z TS o výkone 250kVA . Pol dediny. Ak sa nás dvadsať dohodne a odoberieme plnú rezervovanú kapacitu súčasne, nik tú TS opätovne nezapne. Zapnúť zapne. Vypnú odvody z tafostanice. Ale nakoľko to vydrží? Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů? Přispěvatel: Lukáš Rotrekl 08.10.2017, 23:12 Mám pocit, že už jej někdo vyřešil ;D ;D ;D
Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů? Přispěvatel: Fuk Tomáš 09.10.2017, 00:12 Mám pocit, že už jej někdo vyřešil ;D ;D ;D Trochu mi to připomíná první přenosný počítač (https://www.google.com/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.e-zabava.net%2Fuploads%2Fnotebook.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.e-zabava.net%2Fobrazky%2Ftechnika%2F418-notebook-jednoduchy-prenosny-pocitac%2F&docid=2NYGudrWzVTI7M&tbnid=HWQq_WF-Ipp1fM%3A&vet=10ahUKEwjT-riWheLWAhXlbZoKHcbhA0EQMwg5KAEwAQ..i&w=500&h=348&hl=en-cz&client=safari&bih=672&biw=1024&q=vtip%20přenosný%20poč%C3%ADtač&ved=0ahUKEwjT-riWheLWAhXlbZoKHcbhA0EQMwg5KAEwAQ&iact=mrc&uact=8).Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů? Přispěvatel: Jiří_Hrubý 10.10.2017, 09:14 Mám pocit, že už jej někdo vyřešil ;D ;D ;D Zdá se, že se pro někoho jiného stal inspirací a ten nelenil, získal dotaci a stvořil EP Tender. https://en.reset.org/blog/ep-tender-trailer-helps-electric-cars-cover-long-distances-04032017 Pro vozy s těžkým tažným to bude zřejmě dodávat někdo s osvědčených výrobců dieselgeneráto rů :D Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů? Přispěvatel: Fuk Tomáš 10.10.2017, 13:23 Zdá se, že se pro někoho jiného stal inspirací a ten nelenil, získal dotaci a stvořil EP Tender. Ještě bude muset přesvědčit výrobce e-aut, aby přemístili nabíjecí zásuvku na zadní čelo auta. S něčím podobným tankovací pistoli na boku nebo předku auta asi nepůjde jezdit.https://en.reset.org/blog/ep-tender-trailer-helps-electric-cars-cover-long-distances-04032017 Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů? Přispěvatel: žorž 13.10.2017, 23:24 Prblém je i jinde. Při spotřebě 6 l na 100 Km má stát na daních /z 1 l benzinu má asi 18 Kč/ to znamená že každé auto které ujede 100 km dodá státu 108 Kč. Elekto auto má údajně spotřebu asi 15-20 Kw na 100 Km . Takže státu odvede při zdanění 30 - 40 Kč . Hádejte kdo doplatí ten rozdí.... Ani nepočítám kolik by stála 1 Kw pri rozšířenější elektromobilit ě.
|