Diskuse Elektrika.cz

HYBRIDNÍ zóna => Oblast řešení teoretických úvah => Téma založeno: Sodomka Milan 22.11.2006, 20:49



Název: Je možny 4.5OHM odpor cívek motorku který má výkon 4KW a je schopen provozu?
Přispěvatel: Sodomka Milan 22.11.2006, 20:49

Známý potřebuje zjistit zda jeho 3F motor na jeho cilkulárce je funkční. Motor je zapojen trvale do trojůhelníku. Ze štítku bylo možné zjistit tyto udaje:

Frekvence 50 Hz
Výkon 4KW
Proud 6.8A

Rozdělal jsem kryt svorkovnice motoru, rospojil svorky a naměřil jsem na každé cívce odpor 4.5 OHM. Při výpočtech mi ale tato hodnota moc nesedí s výkonem motoru. Provoz motroru boužel nejde zkusit známý k němu nemá přívodní kabely napájení. Proto bych se chtel zeptat zda odpor 4.5 OHM je možný a zda je motor schopen provozu?


Název: Re: Je možny 4.5OHM odpor cívek motorku který má výkon 4KW a je schopen provozu?
Přispěvatel: Radek Tichý 22.11.2006, 21:20
Mohl byste uvést ty výpočty a co vám na nich nesedí?


Název: Re: Je možny 4.5OHM odpor cívek motorku který má výkon 4KW a je schopen provozu?
Přispěvatel: Miroslav Janča 22.11.2006, 21:25
Při rychlém výpočtu mi nic neobvyklého nevychází. Výkon 4 kW - síťový proud 6,8 A - fázový proud - 3,9 A - účiník - 0,85 - impedance cívky - 102 Ohm. Naměřený proud odpovídá výkonu motoru.

Činný odpor vypovídá pouze o odporu vodiče, závisí tedy na délce a průřezu vinutí. Pro ten výkon mi připadá značně velký. Při tom proudu mi to vychází  zhruba na 300 m drátu. Měříte jej správně?


Název: Re: Je možny 4.5OHM odpor cívek motorku který má výkon 4KW a je schopen provozu?
Přispěvatel: Sodomka Milan 22.11.2006, 21:33
Mohl byste uvést ty výpočty a co vám na nich nesedí?

Počítám li I=U/R => I=230/4.5 tak se I=51.11A a jedná se o proud na jedu cívku! takže celkový proud by byl nejakých 153A coš my nejak nesedí jely výkon motoru 4KW


Název: Re: Je možny 4.5OHM odpor cívek motorku který má výkon 4KW a je schopen provozu?
Přispěvatel: Sodomka Milan 22.11.2006, 21:39
Při rychlém výpočtu mi nic neobvyklého nevychází. Výkon 4 kW - síťový proud 6,8 A - fázový proud - 3,9 A - účiník - 0,85 - impedance cívky - 102 Ohm. Naměřený proud odpovídá výkonu motoru.

Činný odpor vypovídá pouze o odporu vodiče, závisí tedy na délce a průřezu vinutí. Pro ten výkon mi připadá značně velký. Při tom proudu mi to vychází  zhruba na 300 m drátu. Měříte jej správně?

Odpor cívek jsem zmeřil na 100% správně.
Pochopli jsem to zprávně, tak odpor cívek nemá vliv na výkon motoru? A motor je tedy funkční?


Název: Re: Je možny 4.5OHM odpor cívek motorku který má výkon 4KW a je schopen provozu?
Přispěvatel: Radek Tichý 22.11.2006, 21:44
Vaše výpočty jsou naprosto mylné a jejich závěry též. Asi by to chtělo nejdřív něco nastudovat o elektrotechnic e.
Vinutím neprochází stejnosměrný proud, ale střídavý.


Název: Re: Je možny 4.5OHM odpor cívek motorku který má výkon 4KW a je schopen provozu?
Přispěvatel: Miroslav Janča 22.11.2006, 21:51
Počítáte to špatně. Kromě toho, že tam máte blbě velikost napětí (má být 400 V),  tak v obvodu střídavého proudu se uplatňuje induktivní reaktance. Ta je o několik řádu vyšší než činný odpor, který jste spočítal.

Induktivní reaktanci dělají statorové plechy, na kterých jsou navinuty cívky.
Ten proud, který jste spočítal by tam téměř tekl, kdyby jste měl tu samou cívku vzduchovou, bez plechů.
Pokud budete mít někdy rozebrané síťové trafo, vyndané plechy, tak zkuste zapojit na cívku 230 V a uvidíte ten rachot, jak se z ní začoudí.


Název: Re: Je možny 4.5OHM odpor cívek motorku který má výkon 4KW a je schopen provozu?
Přispěvatel: Sodomka Milan 22.11.2006, 22:01
Vaše výpočty jsou naprosto mylné a jejich závěry též. Asi by to chtělo nejdřív něco nastudovat o elektrotechnic e.
Vinutím neprochází stejnosměrný proud, ale střídavý.

Něco málo nastudováno mám ale boužel jisté mezery ve vzdělání mám zacoš my není 2x do zpěvu :-X Boužel ani praxe není letitá.... proto jsem rád za každou radu a pomoc


Název: Re: Je možny 4.5OHM odpor cívek motorku který má výkon 4KW a je schopen provozu?
Přispěvatel: Sodomka Milan 22.11.2006, 22:12
Počítáte to špatně. Kromě toho, že tam máte blbě velikost napětí (má být 400 V),  tak v obvodu střídavého proudu se uplatňuje induktivní reaktance. Ta je o několik řádu vyšší než činný odpor, který jste spočítal.

Induktivní reaktanci dělají statorové plechy, na kterých jsou navinuty cívky.
Ten proud, který jste spočítal by tam téměř tekl, kdyby jste měl tu samou cívku vzduchovou, bez plechů.
Pokud budete mít někdy rozebrané síťové trafo, vyndané plechy, tak zkuste zapojit na cívku 230 V a uvidíte ten rachot, jak se z ní začoudí.

Tak jsem zas o neco chitřejší :) Směl bych dištak poprosit o radu a vzorce nebo nějaké odkazy kde mohu tyto veci nastudovat, jak mám v budoucnu u takovíchto případů postupovat? Velmy (Zde někdo nečetl pravidla! To musí někdo opravit a opozdí to zveřejnění!)!


Název: Re: Je možny 4.5OHM odpor cívek motorku který má výkon 4KW a je schopen provozu?
Přispěvatel: Milan Karvánek 22.11.2006, 23:03
Nejsem přímo odborník na točivé stroje, a už vůbec ne jejich opravář, ale než bych starší motor (jak píšete) pustil do sítě, změřil bych izolaci megmetem (kontrola na zkrat mezi cívkami a mezi kostrou) a celistvost cívek. Víc dokáží v servisu motorů. Pokud by byla dobrá izolace  a celistvost, tak bych to připojil.  >:D


Název: Re: Je možny 4.5OHM odpor cívek motorku který má výkon 4KW a je schopen provozu?
Přispěvatel: Jiří Fuksa 23.11.2006, 00:57
To: Sodomka
Z Vašeho měření je pouze užitečné, že jste zjistil celistvost cívek a možná shodnost jejích odporů. S tou skutečnou hodnotou bych si nelámal hlavu (viz předchozí příspěvky),  navíc tímto měřením neodhalíte mezizávitový zkrat (musel by jste měřit např. přístrojem Prűflex).
Proto bych tentokrát souhlasil s vyjádřením kolegy Karvánka a ověřil v prvé řadě bezpečnost, případně motor před připojením ještě v troubě vysušil.


Název: Re: Je možny 4.5OHM odpor cívek motorku který má výkon 4KW a je schopen provozu?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 24.11.2006, 10:39
Pokud budete měřit ss odpor vinutí, několik zkratovaných závitů se většinou dost přesně nenaměří. Zkratované závity ale způsobí, že se celá cívka chová jako "zkrat".
Pokud bude poškozené vinutí a bude tam svod, při ss měření je na cívce velmi malé napětí a nemusí se to "prorazit",  při připojení na síť je na cívce velké střídavé napětí, které už poškozenou izolaci prorazí.

Hodně se dá zjistit jedním pokusem. Vezme se žárovka na 230V  a přes žárovku se připojí cívka motoru k síti. Žárovka by měla svítit, ale ne úplně naplno. A určitě by měla svítit stejně pokud zkusíte všechna tři vinutí.