Diskuse Elektrika.cz

Pracovní zóna => -B- 30 denní zóna dostupných diskusí => Téma založeno: Josef Šoltes 04.01.2017, 19:08



Název: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Josef Šoltes 04.01.2017, 19:08
V garáži mám hlavní jistič 3x20A, který je následně jištěn na 400V zásuvkách 3x16A. Chtěl bych zde ovšem nabíjet elektromobil, pro který je podobné rozložení výkonu nevhodné a i když je konektor elektromobilu třífázový, využívá se k nabíjení vždy pouze první fáze a to proudem až 32 A. Existuje nějaká možnost, jak výkony různých fází sloučit? Chápu, že to nejde jednoduše, ale třeba někdo ví o nějakém elektronickém zařízení, které je toho schopno.


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 05.01.2017, 18:49
Co třeba nabíjecí stanice (http://eshop.terms.eu/cz/e-shop/1195938/c72436-nabijeci-stanice-pro-elektromobily/nabijeci-stanice-na-elektroautomobil-s-integrovanym-kabelem-spankeba-komfort-ke-22-22kw-span.html)?


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Jan Franěk 05.01.2017, 19:08
Naposledy jsem řešil nabíjení eauta TESLA. To mělo v základní výbavě dva "adaptéry". Jeden k nabíjecí stanici 32A a druhý do 400V zásuvky 5P/16A. Podle toho se lišila i doba nabíjení.

Co třeba nabíjecí stanice (http://eshop.terms.eu/cz/e-shop/1195938/c72436-nabijeci-stanice-pro-elektromobily/nabijeci-stanice-na-elektroautomobil-s-integrovanym-kabelem-spankeba-komfort-ke-22-22kw-span.html)?

JJ. Asi nejlepší cesta. Pak by se mohlo asi použít i nějaké trafo, ale to už mi přijde trochu krkolomné.


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 05.01.2017, 21:04
Na efektivní varianty nabíjení elektromobilů oslovte Jaromíra Marušince.
Ten dokáže nabít elektromobil ze všeho.
Asi jako uměl MacGyver vyrobit výbušninu, tak Jaromír má přechodky ze všeho na vše.
http://www.asep.cz/kdo-jsme

Za nabíjecí stanicí na D1 u Humpolce stojí také Jaromír.


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné?
Přispěvatel: Jiří Kubík 05.01.2017, 21:16
... Existuje nějaká možnost, jak výkony různých fází sloučit? Chápu, že to nejde jednoduše, ale třeba někdo ví o nějakém elektronickém zařízení, které je toho schopno.

Starý, dobrý  třífázový usměrňovač.


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Petr Jahoda 05.01.2017, 21:25
Dobry vecer
Nabijejte doma 1f /16 A at mate jakekoliv auto. Jen pokud budete na cestach dobijejte vyssimi proudy a rychleji. Casem si na moje doporuceni vzpomenete a date mi za pravdu.
Hezky vecer a hlavne pomalu.
Petr Jahoda


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Josef Šoltes 05.01.2017, 21:59
Díky za rady. Bohužel, zřejmě to opravdu jednoduše nejde. No nevadí. Tak holt budu nabíjet 25 A. Ten třífázový jistič takové přetížení na jedné fázi vydrží poměrně dlouho. Nabíjecí stanice, která by usměrňovala na DC a byla schopna nabíjet přes CCS, je poměrně drahá záležitost (cca 5500 USD bez daně a dopravy). A auto má v sobě bohužel starší verzí nabíječky na 32 A na jedné fázi a s tím nic lepšího nevymyslím. Standardně doma nabíjím pomalu z běžné zásuvky (odběr asi 12 A na 230 V), ale někdy se hodí rychlejší nabití. V případě plných 32 A se auto nabije z nuly za tři hodiny.


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Milan Hudec 06.01.2017, 08:23
Pokud tedy odhaduji baterku nabijete cca za 100kč.
Můžete prosím prozradit kolik km na ní ujedete?


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Josef Šoltes 06.01.2017, 08:55
Plná baterie si při nabíjení vezme asi 21 kWh, využitelných je asi 19 kWh, zbytek jsou ztráty. Teď v zimě ujedu tak 100 km, záleží na stylu jízdy a profilu jízd, časté zastavování a vypínání auta spotřebuje dost elektřiny na vytápění. V létě v pohodě 160 km. Nabíjím s nízkým tarifem, takže „plná“ nevychází na 100 Kč, ale spíš tak na 50 Kč.


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Milan Hudec 06.01.2017, 10:00
Tak to zní zajímavě.


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Lukáš Rotrekl 06.01.2017, 10:36
To je na "palivu" cca 1/4 oproti mýmu ropákovi v zimě a 1/6 v létě.
Při nájezdu 250 prac. dní, 60km/den a ceně 0,4kč/km X 2,2kč/km.
To je na "palivu" úspora 24000Kč ročně. Jaká bude reálná životnost akumulátoru a co bude stát? Jaká bude reálná životnost auta? Bude při tomto režimu smysluplný ekonomicky? 

To jen tak pro zajímavost. Jsem si vědom, že ekonomika není vše.

Pro mě to třeba není zrovna tak jako CNG, při nájezdu 50tkm ročně bych trávil příliš moc času hledáním plniček a tankováním. Výjezd na druhý konec republiky by v extrému mohl znamenat tankovat 3x za den.  Stačí, když se mě povedlo tankovat takto 3dny po sobě večer na stejné pumpě u stejné obsluhy. Ta měla pocit, že má Deja Vu  ;D


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Josef Šoltes 06.01.2017, 11:05
Ekonomicky je to auto asi nenávratné. Zvláště při mém provozu, kdy najede asi 20000 ročně. Nicméně výdrž baterie odhaduji minimálně na 10 let se zůstatkovou kapacitou 90 %. BMW to má vyřešeno velmi dobře, některé kousky mají po 3 letech a najetých 160000 km neměřitelný pokles kapacity baterie. Tedy minimálně  té využitelné. Celková kapacita baterie je totiž 22 kWh a využitelná pouze 19 kWh, takže ty 3 kWh tam jsou jako rezerva pro případný pokles a taky zajišťují delší životnost baterií, protože se nevyužívají celé cykly a články se tolik nevybíjí.

Dodal bych, že tak dlouho baterie v mém autě stejně nevydrží, protože BMW umožňuje výměnu za novější modely, takže ji stejně časem vyměním za větší, ideálně dvakrát tak velkou (kapacitně, ne rozměrově).

Co se týče intenzivního denního ježdění, na to bych si koupil buď Teslu S90D nebo alespoň Bolta, který se v červnu začne prodávat i v ČR. Ten Bolt bude asi za milion s daní... Tesla za dva. Bez daně. Ten bolt dá i v zimě a při dálničních rychlostech kolem 250 km. Ale myslím, že při nájezdu 50000 km ročně nedává elektromobil zatím smysl. Možná tak jako druhé vozidlo do rodiny. Za stejnou cenu totiž koupíte superpohodlný dálniční křižník a to je myslím často pro člověka, který tráví život v autě, důležitější. Elektromobily mají stále význam spíše ve městě a v příměstské dopravě.


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Josef Šoltes 06.01.2017, 11:40
Dodal bych ještě, že další úspora je na garančních prohlídkách. Jezdí se jednou za dva roky bez ohledu na nájezd a mění se brzdovka a případně náplň klimy. Toť vše. Cena garanček je prvních 5 let zdarma.


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Milan Dupal 06.01.2017, 12:44
Plná baterie si při nabíjení vezme asi 21 kWh, využitelných je asi 19 kWh, zbytek jsou ztráty. Teď v zimě ujedu tak 100 km, záleží na stylu jízdy a profilu jízd, časté zastavování a vypínání auta spotřebuje dost elektřiny na vytápění. V létě v pohodě 160 km. Nabíjím s nízkým tarifem, takže „plná“ nevychází na 100 Kč, ale spíš tak na 50 Kč.

Tedy jestli na jedno plné nabití za 100,- ujedete 100km, tak je můj 14 let starý ropák s dojezdem 1000-1200km bez staženého konečníku zda někde v noci v zahraničí v neznámém horském terénu najdu použitelnou zásuvku div techniky a ekonomie provozu!  ;D


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Jaroslav Molák 07.01.2017, 21:27
Výkon/spotřeba -  nikde se neuvádí jaký je výkon vozu. Možná jsem to přehlédl, ale el.  trakci posuzuji možná po svém, jsem trakčák. Aby se daly porovnávat různé jednotky, posoudit co je to energie tak se začalo převádět na elekrické veličiny.
Bez elektriky by nebylo možné dělat nic.
Plyn, teplo, kůň. Vše to směřuje i u automobilu k převodu a ptáme se kolik koní má ten váš automobil, nebo jaký má výkon, kolik kW? Tady teprve začíná bilance případu.
Takže odhaduji střízlivě, co jste prozradil, že ten vůz má motor s výkonem asi 60kW a ve speciální nabíječce plné nabití trvá tak 3,5 hodiny, ale doma ji přece nebudete mít. To by přece bylo hloupé. Vždyť  by jste mohl uvažovat i ekonmičtěji a počítat aspoň v budoucnu s fotovoltaikou. Zatím ekonomie pro vás moc neznamená. Vždyť nabití vozu např. v areálu parkoviště v brněnské Olympii je za babku, takže to zatím tak můžette řešit. Při nákupu.
To byl s fotovoltaikou návrh, jenom do budoucna..
Tedy doma nabíjejte jako ostatní , ale počítejte s časem dobíjení dvojnásobným.
Baterie vozu určují totiž jeho životnost, a ta zatím není velká; proodloužíte si ji.


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné?
Přispěvatel: Jiří Kubík 08.01.2017, 10:29
Pokud jsem to správně pochopil, tak se pan Šoltes neptá na nějaké
porovnávání výkonu, dojezdu a spotřeby při nabíjení.
Rád by věděl, jestli existuje někaký nabíječ, který netýrá jednu fázi v přívodu
proudem 30 A, ale využívá zatížení třífáz. přívodu rovnoměrně. (3 × 10A).
Mně by to vadilo také.

Ono asi jednofáz. usměrnění bude méně technicky náročné (pulzy).


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 08.01.2017, 10:48
Ono asi jednofáz. usměrnění bude méně technicky náročné (pulzy).
Vy tedy asi s jistotou víte, jak se bude interní nabíječka v autě tvářit na ss pulsující přívod, že.


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné?
Přispěvatel: Jiří Kubík 08.01.2017, 10:55
Dokonale usměrněný proud se poněkud hůře vypíná než pulzující.
Nabíječ to tam určitě netlačí furt, ale pří pulzním nabíjení kontroluje
mezi pulzy stav nabití.

Když se to dělá u malých baterií, tak nevím proč by to nemohlo být i u aut.

PS -
  postavil jsem několik pulzních nabíječek s automatikou,které fungovaly jenom s   jednocestným usměrněním.

Ale stejně považuji za nejjednodušší nabíjení stálým proudem.

Elektromobil nemám, ani se ke koupi nechystám.


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Milan Hudec 08.01.2017, 11:02
Byl by problém po nějakém čase automaticky přepnout na L2 pak na L3 a tak pořád dokola?


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 08.01.2017, 11:02
Když se to dělá u malých baterií, tak nevím proč by to nemohlo být i u aut.
Jedna věc je, co by šlo udělat, a druhá věc je, jak se konkrétní existující zařízení (za těžké peníze) bude chovat při nestandardním použití.


Název: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení
Přispěvatel: Jiří Kubík 08.01.2017, 11:10
Byl by problém po nějakém čase automaticky přepnout na L2 pak na L3 a tak pořád dokola?


To by stejně muselo brát těch 30 A z každé fáze, jenom by se střídaly.
Ale aspoň by instalace chátrala rovnoměrně.

 :)


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Lukáš Rotrekl 08.01.2017, 11:14
Předpokládám, že tímto Milan mířil na zatěžovací charakteristik u jističe a ten čas by se pohyboval ve vteřinách. Otázka, jak dlouho trvá tepelné spouští zchládnutí na výchozí stav, aby se dala znovu zatížit na těch pár vteřin a nakolik by zatížení sousedních fází v jističi ovlivní teplotu spouště u  té co chládne. To máš Milane námět na pokus. 


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází ?
Přispěvatel: Jiří Kubík 08.01.2017, 11:23
Ještě mě tak napadlo co se bude dít, až bude elektromobil běžný v každé domácnosti
a všem majitelům v jedné ulici se povede chytit nabíjení ze stejné fáze.

 :)


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 08.01.2017, 12:35
Předpokládám, že tímto Milan mířil na zatěžovací charakteristik u jističe a ten čas by se pohyboval ve vteřinách. Otázka, jak dlouho trvá tepelné spouští zchládnutí na výchozí stav, aby se dala znovu zatížit na těch pár vteřin a nakolik by zatížení sousedních fází v jističi ovlivní teplotu spouště u  té co chládne. To máš Milane námět na pokus.  
Netřeba zkoušet - pokud by přepínání bylo rychlé, aby teplota tepelné spouště nekolísala (tj. např. pomocí SSR po 1 vteřině), tak by při odběru 30 A (32 A) byl 16A jistič každé fáze trvale zatěžován efektivním proudem 17,3 A (18,5 A), což rozhodně nevypadá na trvale udržitelný provoz. Při pomalejším přepínání by se pravděpodobnos t vybavení tepelné spouště jističe limitně blížila 100%. Tolik co se týče jističe 3x 16 A v garáži.

Jistič před elektroměrem by na tom nebyl o moc lépe. Odběru 25 A by dosáhl při ostatním odběru 9,6 A z některé fáze, odběru 20 A by dosáhl při ostatním odběru 2,5 A z některé fáze (při nabíjení 32 A).


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Jan Kelbich 09.01.2017, 05:31
A což takhle použít Steimentzův symetrizační obvod ?


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Milan Hudec 09.01.2017, 07:55
Netřeba zkoušet - pokud by přepínání bylo rychlé, aby teplota tepelné spouště nekolísala (tj. např. pomocí SSR po 1 vteřině), tak by při odběru 30 A (32 A) byl 16A jistič každé fáze trvale zatěžován efektivním proudem 17,3 A (18,5 A), což rozhodně nevypadá na trvale udržitelný provoz. Při pomalejším přepínání by se pravděpodobnos t vybavení tepelné spouště jističe limitně blížila 100%. Tolik co se týče jističe 3x 16 A v garáži.

Jistič před elektroměrem by na tom nebyl o moc lépe. Odběru 25 A by dosáhl při ostatním odběru 9,6 A z některé fáze, odběru 20 A by dosáhl při ostatním odběru 2,5 A z některé fáze (při nabíjení 32 A).
Tys mě normálně několika větama zkazil téměř geniální nápad (dance)


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 09.01.2017, 10:53
Tys mě normálně několika větama zkazil téměř geniální nápad (dance)
No tak ho dovedeš k úplné geniálnosti tím, že použiješ pro každou fázi jističe dva a budeš je střídat, ne? Z 18,5 A jsi rázem na 13 A. (dance)


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobi
Přispěvatel: Juraj Rojko 09.01.2017, 12:12
No tak ho dovedeš k úplné geniálnosti tím, že použiješ pro každou fázi jističe dva a budeš je střídat, ne? Z 18,5 A jsi rázem na 13 A. (dance)

A ti, co mají jen jednofázovou přípojku by mohli střídat jen větší počet jističů.  ;)


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Jan Franěk 09.01.2017, 19:44
Tys mě normálně několika větama zkazil téměř geniální nápad (dance)


Tak tedy pánové musím přiznat, že jsem tak velmi dlouho nezasmál  ;D ;D ;D ;D


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Jan Kelbich 10.01.2017, 20:43
Pokud to bere trvale činných 32 A jednofázových na U-N, dejte si na

UV:   C   =   170   μF   /   630   V
WU:   L   =   60   mH   /   35   A
vn:   L   =   40   mH   /   35   A
WN:   C   =   250   μF   /   400   V

a budete mít v každé fázi odběr 10,67 A činných.

Výpočet v OOo přikládám (v zip archivu).
Vyplňujte jen světle žlutá pole, vše ostatní se počítá samo. Na listu "výsledky" ve světle zelených polích máte hodnoty, které vás zajímají.


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 10.01.2017, 21:51
Pokud to bere trvale činných 32 A jednofázových na U-N
V tuto chvíli se mi nějak nechce kontrolovat správnost výpočtu, ale:
- vsadil byste svůj měsíční příjem na to, že ta nabíječka v autě odebírá vždy sinusový proud, ve fázi s napětím?
- kam půjde ten činný proud původem z fází V a W, až bude nabito? Až nabíjecí proud klesne na polovinu, a pak až na nulu? Budete tam muset přidat automatiku, která bude měřit proud a podle toho připínat jednotlivé větve. Docela bych očekával časté padání 16A jističů, pokud nebudou ošetřeny proudové rázy.


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Jan Kelbich 10.01.2017, 22:15
Samozřejmě, že ten konkrétní výpočet platí jen pro uvedenou podmínku (Pokud to bere trvale činných 32 A jednofázových na U-N).
Takže pro praxi to vyžaduje nejprve odstranit deformační příkon nabíječky (PFC), jalový se dá řešit s tou symetrizací, stačí do výpočtu dosait hodnoty fázorů proudů v komplexním tvaru, a pokud se proudový odběr nabíječky mění (jako, že nejspíš ano), tak to už vyžaduje kompenzačně-symetrizační automat jako se používá v průmyslu pro centrální kompenzaci. Ale to je pro domácí nabíjení elektromobilu asi dost nepřiměřeně nákladná záležitost.

Pokud by se jen tak nabíječka vypla a symetrizační obvod zůstal, tak bude odběr
U: 21.33333333333 333333 A
V: 10.66666666666 666667 A
W: 10.66666666666 666667 A
N: 32 A (!)

PS: Můj výpočet v OOo také neeliminuje rezonanční obvod Y-D (hvězda - trojúhelník), který může při výpočtu vzniknout (celkový proud ale neovliňuje). To se chystám dodělat až v další verzi.  :)



Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 10.01.2017, 22:30
Pokud by se jen tak nabíječka vypla a symetrizační obvod zůstal, tak bude odběr
U: 21.33333333333 333333 A
V: 10.66666666666 666667 A
W: 10.66666666666 666667 A
Pozor, v U bude nikoli odběr, ale DODÁVKA 21,3 A.

N: 32 A (!)
Ju, to bude asi u 16A přípojky/zásuvky trochu problém, ať už by se provozovalo přepínání jističů nebo sumarizace fázově posunutých proudů.


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Jan Kelbich 10.01.2017, 22:34
Pozor, v U bude nikoli odběr, ale DODÁVKA 21,3 A.

Ano, je to tak. V této poznámce jsem neřešil znaménka a fáze, uvedl jsem jen efektivní hodnotu modulu fázoru.
Když zbydou jen akumulační prvky (L,C) musí být celkový činný příkon nulový.


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Jan Kelbich 10.01.2017, 22:56
Ju, to bude asi u 16A přípojky/zásuvky trochu problém, ať už by se provozovalo přepínání jističů nebo sumarizace fázově posunutých proudů.

On to asi bude takový "zapomenutý" důvod, proč se původně vyráběly jen zásuvky 3P+PE a ne 3P+N+PE. Nebylo možné s nimi přetížit střední vodič (s ním nám tedy Edison vůbec zkomplikoval život ... :) ). Dnes je N vodič přetěžován i z jiných důvodů (např. zdroje s odběrem 3*(2*n+1), n∊ℤ harmonických.)
Asi by bylo dobré zavést jističe 3+N, které by jistily všechny póly (včetně N), ale vypínaly by buď jen fáze, nebo by vypínaly N opožděně a spínaly by ho přednostně. Nemají to tak náhodou jistič-chrániče ?


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 10.01.2017, 23:27
... střední vodič (s ním nám tedy Edison vůbec zkomplikoval život ... :) )
Nebyl to Tesla a WEC?


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Jan Kelbich 11.01.2017, 00:57
Nebyl to Tesla a WEC?

Slyšel jsem historku o tom, že Edison chtěl ušetřit na mědi (teda nevím, jestli to nebyl AL, Fe, nebo něco jiného), takže ho napadlo spojit dvě elektrárny do série, skupiny spotřebičů také do série -> stejný výkon při polovičním proudu, a protože symetrie byla jen statistická, tak pro stabilizaci sítě použil ještě jeden vodič (M).

Pokud vím, tak Tesla tahal nejprve 2f čtyřmi vodiči, pak přešel na 3f po třech vodičích. I u nás jsme přeci mívali IT a TT sítě 120 V 3+nic.


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: ACEOF ACES 11.01.2017, 20:34
Nešlo by to takto, např. mezi L1 a L2 bych zapojil jeden transformátor 400V/230V, mezi L2 a L3 druhý transformátor 400V/230V a sekundáry těchto transformátorů bych zapojil do série při správném dodržení začátků a konců?


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 11.01.2017, 22:00
Nešlo by to takto, např. mezi L1 a L2 bych zapojil jeden transformátor 400V/230V, mezi L2 a L3 druhý transformátor 400V/230V a sekundáry těchto transformátorů bych zapojil do série při správném dodržení začátků a konců?
Předpokládám, že správným zapojením konců myslíte to, které dá na výstupu jako vektorový součet zase 230 V (a ne 400 V). Výsledkem bude to, že budete dvě fáze (L1, L3) zatěžovat proudem cca 20 A s účiníkem 0,86. To z vás budou mít 16A jističe a rozvodné závody radost. Jistě tam tedy přidáte adaptivní kompenzaci účiníku, abyste to stlačil k 17 A s účiníkem 1.
Mimochodem, čím se to liší od situace, kdy byste tam do toho vůbec fázi L2 nezatahoval, a transformoval rovnou 400/230 V z L1-L3? (Tedy kromě podpory ekonomiky vyšší tvorbou HDP, dvě 8kVA trafa místo jednoho.)


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: ACEOF ACES 12.01.2017, 10:59
Ještě se pokusím, např. L1 a L2 jeden transformátor 400V/133V, L2 a L3 druhý transformátor 400V/133V, sekundáry transformátorů zapojit do série, aby byl, při správném dodržení začátků a konců, vektorový součet 230V.
Ekonomicky je to stále v pasti.


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 12.01.2017, 12:41
Ještě se pokusím, např. L1 a L2 jeden transformátor 400V/133V, L2 a L3 druhý transformátor 400V/133V, sekundáry transformátorů zapojit do série, aby byl, při správném dodržení začátků a konců, vektorový součet 230V.
To vyrobíte geniální šelmostroj. Jestli se nepletu, tak
L1 - 11 A (účiník 0,5)
L2 - 22 A (účiník 1)
L3 - 11 A (účiník 0,5)
ale zato stačí ta trafa výkonově poloviční (oproti těm 400/230 V).


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: ACEOF ACES 12.01.2017, 18:45
Tu máte šelmostroj,
ohromné síly zdroj.
Smích


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Václav Třetí 13.01.2017, 07:56
Jak tak pročítám už poněkolikáté toto vlákno, tak si říkám, proč se drbat na pravém uchu pravou rukou, když po troše gymnastického tréninku to půjde i levou nohou!
 
                                                        ;D


Po troše humoru, něco k věci:

  Myslím, že reálná je úprava rozvodu a případné navýšení hodnoty hlavního jističe a nebo danou nabíječku prodat a koupit provedení napájené z 3x400V., kterému bude stačit proud 3x16A. Všechna další řešení budou dražší, problematičtěj ší a zdlouhavá. Předpokládám, že pán chce jezdit, tudíž potřebuje nabíjet. Jinak se může do garáže chodit jen koukat.


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: ACEOF ACES 13.01.2017, 11:12
...
L1 - 11 A (účiník 0,5)
L2 - 22 A (účiník 1)
L3 - 11 A (účiník 0,5)
...
Podle mého názoru:
L1 - 12A (účiník 0,866)
L2 - 21A (účiník 1)
L3 - 12A (účiník 0,866)


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 13.01.2017, 12:58
To vyrobíte geniální šelmostroj. Jestli se nepletu, tak
L1 - 11 A (účiník 0,5)
L2 - 22 A (účiník 1)
L3 - 11 A (účiník 0,5)
Podle mého názoru:
L1 - 12A (účiník 0,866)
L2 - 21A (účiník 1)
L3 - 12A (účiník 0,866)
Upřesním - při ideálních trafech
L1 - 10,667 A (účiník 0,5) tj. 1,2317 kW
L2 - 21,333 A (účiník 1) tj. 4,9267 kW
L3 - 10,667 A (účiník 0,5) tj. 1,2317 kW
Celkem: 7,390 kW což = 230,94 V x 32 A na sekundáru.

Vaše čísla dávají
L1 - 12A (účiník 0,866) tj. 2,400 kW
L2 - 21A (účiník 1) počítám, že nezaokrouhlená hodnota je 20,785 A (2x12x0,866) tj. 4,800 kW
L3 - 12A (účiník 0,866) tj. 2,400 kW
Celkem 9,600 kW tj. 230,94 V x 41,6 A na sekundáru. To asi soudruzi někde udělali chybu  :D

P.S. Budu-li předpokládat, že vašich 21 A v L2 je ve skutečnosti 21,333 A (a že jsme se tedy na odběru v L2 přesně shodli), dostanete se s proudy L1 a L3 na 12,317 A a celkový činný příkon 9,853 kW tj. 42,7 A na sekundáru.

P.P.S. Soudím (podle Vámi uváděného účiníku), že chybu jste udělal v úvaze, že proud primárem trafa 400/133 V je ve fázi s napětím na primáru.


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: ACEOF ACES 13.01.2017, 17:59
Omlouvám se, udělal jsem chybu, zapomněl jsem vzít v úvahu ten fázový posun.
L1 - 11A (účiník 0,5)
L2 - 22A (účiník 1)
L3 - 11A (účiník 0,5)


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 14.01.2017, 00:13
Tak to je prima, že jsme se nakonec shodli.  :)


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení?
Přispěvatel: Jiří Kubík 14.01.2017, 10:17
Mě by docela zajímalo, jaký tvar bude mít napětí které z toho poleze.

Opraveno - N mě nezajímá.


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 14.01.2017, 10:33
Mě by docela zajímalo, jaký tvar bude mít napětí které z toho poleze.
Vy vidíte nějaký důvod, proč by to neměla být sinusovka 50 Hz?


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení?
Přispěvatel: Jiří Kubík 14.01.2017, 10:43
Vy vidíte nějaký důvod, proč by to neměla být sinusovka 50 Hz?

Ta dvě trafa v serii.
Není tam fázový posun ?


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 14.01.2017, 10:53
Ta dvě trafa v serii.
Není tam fázový posun ?
Kdyby jen jeden. Ale to není důvod k deformaci tvaru.


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné?
Přispěvatel: Jiří Kubík 14.01.2017, 11:01
Moje praktické zkušenosti jsou pouze s paralelním spojováním traf.
To má jistá pravidla, která se nevyplatí nedodržet.
Do serie jsem to ještě nezkoušel, proto se ptám.


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Jan Kelbich 14.01.2017, 11:42
To Jiří Kubík : Pokud se pohybujete v HUS a nemáte tam nelinearity, tak budou všechny veličiny sinusové. To je i případ sériově a paralelně-sériově spojených transformátorů . Je to jen skládání fázorů stejné frekvence.


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do elektromobilu?
Přispěvatel: Jiří Kubík 14.01.2017, 11:50
 :)
...Pokud se pohybujete v HUS a nemáte tam nelinearity...


I když je jedno trafo zapojeno mezi L1 a L2 a druhé mezi L2 a L3 ?

... co je to HUS, já znám jenom Jana...

 :)


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do elektromobilu?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 14.01.2017, 12:18
... co je to HUS, já znám jenom Jana...
A harmonický ustálený stav ne?


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobi
Přispěvatel: Juraj Rojko 14.01.2017, 12:33
Součet dvou fázově posunutých sinusovek je opět sinusovka:

sin(x) + sin(x+a) = 2cos(a/2) sin(a/2+x)


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do elektromobilu?
Přispěvatel: Jiří Kubík 14.01.2017, 13:10
A harmonický ustálený stav ne?

Moje teoretické vzdělání je oproti drtivé většině diskutujících
naprosto zanedbatelné.
Vím, že na sekundárech budou  sinusovky. Mně zaujalo spíše to jejich sečtení,
s posunem.
Ale protože p. ACEOF... počítá s 2×133 V, tak je mi to jasnější.
Děkuji všem za poučení.


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do elektromobilu?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 14.01.2017, 13:19
Ale protože p. ACEOF... počítá s 2×133 V, tak je mi to jasnější.
2 x 133 x cos (60 30º) = 230


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do elektromobilu?
Přispěvatel: Juraj Rojko 14.01.2017, 14:11
2 x 133 x cos (60º) = 230
Teď jsem se ztratil. 2 x 133 x cos (60º) = 133 ne?


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do elektromobilu?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 14.01.2017, 14:26
Teď jsem se ztratil. 2 x 133 x cos (60º)
Dík za upozornění na chybu, samozřejmě je těch stupňů jen 30  :'(


Název: Re: Existuje nějaká možnost sloučení tří fází do jedné, pro nabíjení elektromobilu?
Přispěvatel: Josef Šoltes 20.01.2017, 16:22
Děkuji všem za zajímavou diskuzi. Ze všeho, co tu bylo mi vyšlo, že reálně pro mne proveditelné bude jít cestou hybridní fotovoltaiky s případným nabíjením baterií během nízkého tarifu. Nabíječku bohužel nelze vyměnit, je integrovaná v autě. Tedy asi by ji šlo vyměnit za nový model 3x16A, ale leda tak v BMW a za nekřesťanský peníz. V průběhu let jsem nasbíral komponenty na hybridní fotovoltaickou elektrárnu, tak to zapojím a použiji tu. Vyvedu z ní zásuvku 230 V s 32 A a vyrobím redukci na pětikolík 32 A, kde bude zapojena jenom první fáze a bude. V bateriích mám asi 6 kWh, tak by to mělo stačit. Měnič je schopen dávat trvale 3000 VA z baterií (krátkodobě asi hodinu i dvakrát tolik) a navíc přisaje až 50 A ze sítě (což bude nutné omezit tak na 25 A max, aby trojfázový jistič neustále nevypadával). Je to Victron, kdyby to někoho zajímalo. Na střeše bude 9 180W panelů, regulátor nabíjení je Midnite. Bude tam docházet trochu ke ztrátám, ale zase by to mohly vykrýt ty panely.

JInak se tu někdo ptal na auto, je to model i3, výkon 125 kW (trvalý 75 kW).