Diskuse Elektrika.cz

Pracovní zóna => -B- 30 denní zóna dostupných diskusí => Téma založeno: Jan Nevoda 18.05.2016, 20:54



Název: Jak správně zapojit tento atypický "půlsériový" komutátorový motor?
Přispěvatel: Jan Nevoda 18.05.2016, 20:54
Mám motor na 230V AC/DC MEZ Náchod. Má dvě vinutí statorové, ty jsou po dvou vodičích jako přívod a dva odvody jsou v uzlu spojeny na 1. kartáč komutátoru. Třetí přívodní vodič je přímo ukončen na 2. kartáči. Vše změřeno (s vyndanými kartáči),  viz. foto. Na štítku motrou je mj. uvedeno "S2 5min" - to by mohlo, mohlo značit pomocné vinutí v chodu max. 5min, nebo celkový nepřetržitý chod motoru 5min (napadlo mě, že se může jednat o motor bývalého šoupátkového velkého elektroventilu, který může být v chodu bohatě minutu)
Nikde na netu jsem nenašel schéma takového motoru.



Název: Re: Jak správně zapojit tento atypický "půlsériový" komutátorový motor?
Přispěvatel: Jan Nevoda 18.05.2016, 21:56
ještě opomenuté foto zapojení


Název: Re: Jak správně zapojit tento atypický "půlsériový" komutátorový motor?
Přispěvatel: František Janeček 18.05.2016, 22:14
Jedno vinutí je pro chod vlevo a druhé pro chod vpravo.Přívod na jeden kartáč a druhý na č nebo h vodič vedoucí z magnetů podle potřeby směru točení. :)


Název: Re: Jak správně zapojit tento atypický "půlsériový" komutátorový motor?
Přispěvatel: Jan Nevoda 18.05.2016, 22:30
Děkuji, ale ve statoru žádné magnety nejsou, stator je ze složených plechů a dvou vinutí, cívek.
Co může znamenat to na šítku uvedené "S2 5min" ?
Asi že motor nejde bez přehřátí, přetížení provozovat souvisle více než 5minut?


Název: Re: Jak správně zapojit tento atypický "půlsériový" komutátorový motor?
Přispěvatel: David Hruda 18.05.2016, 22:53
viz příloha


Název: Re: Jak správně zapojit tento atypický "půlsériový" komutátorový motor?
Přispěvatel: Václav Třetí 19.05.2016, 05:04
Děkuji, ale ve statoru žádné magnety nejsou, stator je ze složených plechů a dvou vinutí, cívek.
Co může znamenat to na šítku uvedené "S2 5min" ?
Asi že motor nejde bez přehřátí, přetížení provozovat souvisle více než 5minut?

Ve střídavém nebo univerzálním motoru (permanentní) magnety být nemohou, ty by byly pouze ve stroji stejnosměrném, pak by ovšem už nebylo třeba statorové vinutí a proud by se přiváděl pouze na kartáče rotoru a reverzace chodu by se prováděla jejich přepólováním. Kol. Janeček tím zřejmě myslel hlavní póly (statorové cívky s jádrem).


Název: Re: Jak správně zapojit tento atypický "půlsériový" komutátorový motor?
Přispěvatel: František Janeček 19.05.2016, 10:19
Děkuji, ale ve statoru žádné magnety nejsou, stator je ze složených plechů a dvou vinutí, cívek.
Co může znamenat to na šítku uvedené "S2 5min" ?
Asi že motor nejde bez přehřátí, přetížení provozovat souvisle více než 5minut?
Vidím, že jste elektrotechnik ou "nepolíbený".U takovýchto strojů se běžně mluví o vinutí kotvy a o vinutí magnetů, přičemž vinutí kotvy je rotor, (žádnou kotvu jako u lodi v tom motorku nenaleznete :)).Mimochodem, ta kotva je také složená z plechů i u ss stroje.Takže magnety jsou myšleny opravdu statorové cívky s jádrem.


Název: Re: Jak správně zapojit tento atypický "půlsériový" komutátorový motor?
Přispěvatel: Jiří Kubík 19.05.2016, 10:26
... a já jsem viděl "kartáče" naposledy jako učeň u jednoho velice starého kroužkového motoru.
A je to už velice dávno.

Dneska to budou určitě uhlíky.

 :)