Diskuse Elektrika.cz

Pracovní zóna => -B- 30 denní zóna dostupných diskusí => Téma založeno: Lukáš Rotrekl 19.02.2016, 08:55



Název: Jak řešit ochranu lávky (nástupního mola) v přístavišti před bleskem?
Přispěvatel: Lukáš Rotrekl 19.02.2016, 08:55
Jeden dobrý zákazník po mě chce vyřešit problém, který mu vznikl na stavbě (i když měl vzniknout mnohem dřív, ale to je vedlejší).
 Jedná se o lávku, která slouží ka nástupu lidí na lodě. Kotvení je do 6 pilířů, při čemž jediný je nad hladinou, ostatní jsou pod vodou (teď ještě ne).
V projektu se píše jen v STZ ASŘ:
Citace
"Na stavbě bude proveden hromosvod dle požadavků ČSN 62 305"
a ve výkaze výměr je položka:
Citace
"D+M uzemnění lávky  (např. ochranné vodivé propojení lávky, zemnící svody bludných proudů, zemnící svody jiskřiště, zemnící desky atd.) kompletní provedení vč. revize.   1,00 Kompl".
To jest vše co k tomu je.
 Za mě osobně je nesmysl nějaký hromosvod nad touto stavbou řešit. Pokud bych měl něco řešit, tak snad pospojení lávky, uzemnění na jejím konci a když to budu chtít echt vychytaný, tak ochranu před krokovým napětím na konci lávky na "suché" straně.

Neuniká mě nějaký předpis pro lodní dopravu? Máte někdo jiný názor? Dělal jste někdo uzemnění pod vodou?
 (Já vím, jedno vlákno jeden dotaz  :) )

 


Název: Re: Jak řešit ochranu lávky (nástupního mola) v přístavišti před bleskem?
Přispěvatel: Jan Hájek 19.02.2016, 10:43
První bych doporučoval detailní analýzu rizika, podle kapacity mola a doby provozu by ohrožení lidí nemuselo být tak moc velké, nebudou tam stát 24 hodin.

Pro ochranu zařízení by mělo být dostatečné vše pořádně spojit, na armování pilířů nasvorkovat vodič a pro jistotu dole na pilíři udělat třeba nerezový zemnící bod. Ten z toho důvodu, pokud by nestačil jako zemnič základ, ve kterém bude ukotven pilot.
Tu ochranu před krokovým napětím na začátku mola bych dělal pouze v případě, že bude potřeba chránit lidi na molu.

Pokud by měli být chráněni lidé na molu, bylo by to nejjednodušší několika podpůrnými trubkami  GFK a svody HVIlight.





Název: Re: Jak řešit ochranu lávky (nástupního mola) v přístavišti před bleskem?
Přispěvatel: Jaroslav Molák 20.02.2016, 18:43
Byl jsem postaven před problém jak chránit před bleskem jachtu podle našich norem.
Přítel je námořním kapitánem a plaví se převážně mezi Ameriku a Evropou a příležitostně se plaví s turisty, které i zaučí do řemesla aby mu mohli vypomoci při plavbě.
Na oceánu se při bouřce všichni ukryjí do podpalubí.
Onehdá se plavil Giblartarem a tam si nedovolí opustit palubu. Zastihla ho tam bouřka s blesky. Když jeden udeřil blízko, odhaduje 20 m od lodě, utvořila se v místě úderu do hladiny velká propadlina spojená s ohromným výronem páry. Pod tímto dojmem se začal zajímat jesti je dobře chráněna jachta.
Poradil jsem mu jedno-
Spaste naše duše!
Říkám mu babička, když byla bouřka a já byl maličký kluk mně řekla:
"Jarečku zapálím svíčku, lehneme si do postele přikryjeme duchnou a budeme se modlit."
Taková je moje odpověď.
Ale jako stavební dozor bych požádal projektanta o bližší technické řešení a jednal bych o této otázce s ivestorem. Musela by to být opravdu mimořádnost v konstelaci faktorů, které projektanta vedly k tomuto řešení. Zdá se mně, že projektant je moc úzkostlivý,
když přemýšlí dokonce nad jiskřištěm. Lávka na molu přece není most, kde se taková řešení vyžadují.