Diskuse Elektrika.cz

Pracovní zóna => -B- 30 denní zóna dostupných diskusí => Téma založeno: Petr Jungwirth 27.10.2015, 01:47



Název: Nemá být správně frekvenčnímu měniči předřazen motorový spouštěč?
Přispěvatel: Petr Jungwirth 27.10.2015, 01:47
Řešíme v práci spor o správném odjištění aplikace kde je použit frekvenční měnič.

Samotný FM (5,5kW) bude ve vlastním rozvaděči, kde se nachází hlavní vypínač, tlačítka stop/start a potenciometr k řízení otáček. Napájen by měl být z rozvaděče pevně nataženým přívodním kabelem CYKY 4x2,5 s jističem 16C.

Toto je první verze a druhá, dle jiného názoru by měla být bohatší o motorový spouštěč, který chrání samotný FM (mezi hlavním vypínačem a FM).

Z toho vyplíývá zda-li je potřeba chránit samotný FM ještě jednou, když už byl přívod odjištěn jističem. (nikde se nenachází změna průřezu přívodních vodičů).




Název: Re: Nemá být správně frekvenčnímu měniči předřazen motorový spouštěč?
Přispěvatel: IM 27.10.2015, 17:38
Řešení vyplývá již z názvu: motorový spouštěč


Název: Re: Nemá být správně frekvenčnímu měniči předřazen motorový spouštěč?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 27.10.2015, 18:04
Dle mého názoru nemusí. Frekvenční měniče mají dostatek vlastních ochran i ochrany pro motor. Pokud je frekvenční měnič správně zapojen a nastaven plně ochrání jak sebe, tak i motor.


Název: Re: Nemá být správně frekvenčnímu měniči předřazen motorový spouštěč?
Přispěvatel: Milan Otras 27.10.2015, 18:26
Určite by som postupoval podľa odporúčania výrobcu
Pre porovnanie frekvenčný menič firmy Schneider s 5,5kW výkonom má odporúčané istenie motorovým spúšťačom nastavené na hodnotu 25A.A na tento prúd by som dimenzoval aj prívodné vodiče. Bez ohľadu na to či tam má ochrany alebo nie ,  by som sa držal podľa výrobcu


Název: Re: Nemá být správně frekvenčnímu měniči předřazen motorový spouštěč?
Přispěvatel: J Lhava 27.10.2015, 18:33
Citace
Nemá být správně frekvenčnímu měniči předřazen motorový spouštěč?
Nemá,  je to jedna z nejčastějších chyb v jištění frekvenčních měničů.

Frekvenční měnič má na vstupu nějaký usměrňovač,  založený na výkonové elektronice.
Než motorový spouštěč v případě poruchy zareaguje, tak celý usměrňovač bude dávno v křemíkovém nebi.

Druhá věc je, že motorový spouštěč reaguje i na přetížení a výpadek fáze.
To samé hlídá ale sám frekvenční měnič,  takže spouštěč je tam z tohoto pohledu úplně k ničemu (elektronika měniče bude řádově rychlejší a přesnější).

Nejlepší způsob, jak jistit frekvenční měnič,  jsou rychlé pojistky pro jištění polovodičů.
Přitom se ale pojistka nevolí podle jmenovitého proudu, ale podle hodnoty I2t.



Musíte si klást otázku, co tím spouštěčem jistíte.
Samotný motor to ale nebude ...


Název: Re: Nemá být správně frekvenčnímu měniči předřazen motorový spouštěč?
Přispěvatel: Milan Otras 27.10.2015, 18:40
Citace
Nemá být správně frekvenčnímu měniči předřazen motorový spouštěč?
Nemá, je to jedna z nejčastějších chyb v jištění frekvenčních měničů.


To nemyslíte vážne ?? Výrobca investoval mnoho času a financií do vývoja ,  pozrite si tabuľku


Název: Re: Nemá být správně frekvenčnímu měniči předřazen motorový spouštěč?
Přispěvatel: J Lhava 27.10.2015, 18:48
Ano, to myslím vážně.
Dělal jsem měniče od 0,18 kW až do 444 kW a vždycky to tak bylo.


Název: Re: Nemá být správně frekvenčnímu měniči předřazen motorový spouštěč?
Přispěvatel: Petr M 27.10.2015, 19:55
Milanisko:

Vidím tam tohle:
Aplikace
Kombinace vypsané dole mohou být použity k sestavení kompletního motorového spouštěče1 v sestavě jistič, stykač a ovladač rychlosti Altivar 321.
Jistič poskytuje ochranu proti náhodnému zkratu, odpojení2 a, pokud je to nezbytné, izolaci obvodu.
Stykač řídí a zabezpečuje nějaké bezpečnostní funkce a izoluje motor, pokud je zastavený.
Ovladač Altivar 321 je chráněný elektronicky proti zkratu mezi fázemi a mezi fází a zemí. Navíc průběžně zajišťuje fungování a teplotní ochranu motoru. 


1) Tento výraz se týká celé sestavy pro rozběh a ovládání motoru, ne toho,že v ní má být jistič s nastavitelnou spouští, u nás podivně pojmenovaný "motorový spouštěč".
2) Ve funkci hlavního vypínače motoru

Takže jistič je tam jako vypínač pohonu a jištění na zkrat na přívodu k Altivaru. Stykač proto, že Altivar nedokáže galvanicky odpojit motor od sítě a software nemá bezpečnostní certifikaci. Altivar hlídá zkraty na vedení k motoru a zajišťuje softwarově nadproudovou ochranu. Místo "spouštěče" je tam FM... Takže pravdu má p. Hlavatý. "Spouštěč" před dobře nastaveným FM je nesmysl. (norm)


Název: Re: Nemá být správně frekvenčnímu měniči předřazen motorový spouštěč?
Přispěvatel: J Lhava 28.10.2015, 09:23
To nemyslíte vážne ? Výrobca investoval mnoho času a financií do vývoja ,  pozrite si tabuľku
Tu mou odpověď ještě trochu rozvedu, protože správně je tak i tak.
Předřazeným jištěním před FM se jistí polovodičové součásti měniče, nikoli samotný motor. U toho jištění přitom musíte rozlišovat tzv. dva stupně koordinace.

1. stupeň koordinace (jištění bez ohledu na funkčnost) je pravědpodobně to, co jste odkázal. FM tak můžete jistit jističi, spouštěči, pojistkami gG, nicméně nemáte zaručenu následnou funkčnost FM.

2. stupeň koordinace (jištění s ohledem na následnou funkčnost) už zaručuje, že FM přežije. Na to jsou nejvhodnější rychlé pojistky aR/gR pro jištění polovodičů,  naopak jištění pomocí motorových spouštěčů je zcela nevhodné. Pro zajištění 2. stupně koordinace je nutno předřadit před FM rychlé pojistky, přičemž je nutno dodržet I2t (množství propuštěné energie). Navíc by ale měla být dodržena nejen tato hodnota, ale i konkrétní výrobce pojistek, které výrobce FM doporučuje (i dvě pojistky různých výrobců se stejnou hodnotou I2t nemusí působit stejně,  neb mohou mít různý poměr I/t).



Takže ano, v zásadě můžete FM jistit i motorovým spouštěčem, ale nikdo vám nezaručí,  že po případném problému bude dál FM funkční. Což si tedy nejsem jistý,  že je zrovna ta správná cesta ...


Název: Re: Nemá být správně frekvenčnímu měniči předřazen motorový spouštěč?
Přispěvatel: Vladisla Bělka 28.10.2015, 19:02
Tedy pokud nemate na vystupu menice nainstalovanyc h vice motoru. Tak vam jeden moturek ochrani menic :)


Název: Re: Nemá být správně frekvenčnímu měniči předřazen motorový spouštěč?
Přispěvatel: David Frýba 29.10.2015, 01:57
Pár strojů i od renomovaných výrobců jsem již viděl, ale před FM motorový spouštěč ještě ne.Dost často tam je vstupní odrušovací filtr. Na výstupu rychlé pojistky se také běžně nedávají, ale pravda je, že ty tam mají smysl. Zkrat na přívodu k motoru nebo v motoru spolehlivě zničí výstupní střídač IGBT. Chod motoru si FM spolehlivě ohlídá.


Název: Re: Nemá být správně frekvenčnímu měniči předřazen motorový spouštěč?
Přispěvatel: Petr M 29.10.2015, 10:09
Na výstupu? FM se nikdy neodpojuje na výstupu, to právě představuje problém - výpadek jedné fáze, přetěžování ostatních, detekce chyby,...

Pokud jde o IGBT, tak jako každý polovodič se zničí ne proudem, ale teplem. Pracuje v saturaci s velmi malým vstupním odporem a sinusovka na výstupu je dělána pomocí modulace na řádově desítkách až stovkách kHz. Chvíli trvá, než se ohřeje. Proud je monitorován stajně rychle (nebo i vyšší rychlostí, bočník s proudovým zrcadlem + komparátor + přerušení CPU) a pokud je překročen, k dalšímu sepnutí už nedojde. Takže seriózní výrobce nemá problém si ty proudy ohlídat a ošetřit (viz zmíněný Altivar - dle dokumentace jistí proti zkratu F-F, F-PE).

Takže v podstatě se nadá softwrově ošetřit jenom zkrat na vnitřní DC za usměrňovačem + průraz usměrňovače (porucha FM, ten je potom tak jako tak zralý na výměnu). Zkrat odchytne předřazený jištění. Při zkratu na napájení FM v rozvaděči zůstane FM nepoškozen, jenom mus padne napětí. Proto  Schneider doporučuje prostou kombinaci jističe, stykače a FM.


Název: Re: Nemá být správně frekvenčnímu měniči předřazen motorový spouštěč?
Přispěvatel: Jurij 29.10.2015, 12:37
,

myslím, že k tomuto tématu již bylo řečeno téměř vše.
Proti zkratu je nutné jistit pouze přívod k frekvenčnímu měniči.

Výše zmiňovaný doporučovaný přístoj GV2L (GV3L) je jistič.
(Nebo, chcete-li, v terminologii některých dřívějších příspěvků motorový spouštěč, ovšem bez nadproudové ochrany.)
Poskytuje tedy pouze ochranu zkratovou.

Na doporučení Schneider Electric se můžete spolehnout.


Název: Re: Nemá být správně frekvenčnímu měniči předřazen motorový spouštěč?
Přispěvatel: František Šohajda 29.10.2015, 16:59
U FR měniče se jistí jen vedení před ním...
jak píše kolega přede mnou . Tečka! ;)

A pokud se dává chránič tak B+

(Podívejte se do dokumentů třeba Eaton a pod...mají to precizně vypracované)


Název: Re: Nemá být správně frekvenčnímu měniči předřazen motorový spouštěč?
Přispěvatel: Vladisla Bělka 29.10.2015, 20:30
Na výstupu? FM se nikdy neodpojuje na výstupu, to právě představuje problém - výpadek jedné fáze, přetěžování ostatních, detekce chyby,...

Pokud jde o IGBT, tak jako každý polovodič se zničí ne proudem, ale teplem. Pracuje v saturaci s velmi malým vstupním odporem a sinusovka na výstupu je dělána pomocí modulace na řádově desítkách až stovkách kHz. Chvíli trvá, než se ohřeje. Proud je monitorován stajně rychle (nebo i vyšší rychlostí, bočník s proudovým zrcadlem + komparátor + přerušení CPU) a pokud je překročen, k dalšímu sepnutí už nedojde. Takže seriózní výrobce nemá problém si ty proudy ohlídat a ošetřit (viz zmíněný Altivar - dle dokumentace jistí proti zkratu F-F, F-PE).

Takže v podstatě se nadá softwrově ošetřit jenom zkrat na vnitřní DC za usměrňovačem + průraz usměrňovače (porucha FM, ten je potom tak jako tak zralý na výměnu). Zkrat odchytne předřazený jištění. Při zkratu na napájení FM v rozvaděči zůstane FM nepoškozen, jenom mus padne napětí. Proto  Schneider doporučuje prostou kombinaci jističe, stykače a FM.

Kdyz je za menicem vice motoru tak se bezne dava motorova ochrana... viz pohona technika zapojeni vice motoru na jeden menic :)


Název: Re: Nemá být správně frekvenčnímu měniči předřazen motorový spouštěč?
Přispěvatel: Martin Kurka 30.10.2015, 02:06
Jištění měniče nelze paušalizovat. Jisté je, že jištění motorstartérem je nevhodné, protože se na něm udává jmenovitý proud motoru a to je jištění proti zkratu odpovídající asi charakteristic e jističe D, nebo M - ovšem tato zkratová ochrana je o pár stupňů výše. Ony motorstartéry mají svoje třídy a ochrana proti zkratu je jim přizpůsobena. Přiřadit motorstartér zkratovému proudu měniče je složité.

Obecně záleží nejvíce, jestli má frekvenční měnič rekuperaci, do sítě, či nikoliv. Jestli ano a má dokonce rekuperaci s autotransformá torem je jištění velmi komplikované a použití velmi rychlých pojistek pro jištění polovodičů bývá na místě. Když se potká sínus s kosínem, lítají vzduchem blesky a kusy polovodičů.

U obyčejných měničů je situace pro použití velmi rychlých pojistek buď ekonomický nesmysl, nebo i funkční nesmysl.
Velmi rychlé pojistky u holého měniče vypadnou hned při nabíjení kondendenzátor u ss meziobvodu. Nebo vypadnou při nabíjení kondenzátorů odrušovacího filtru. Často je třeba mít přeřadřazen přídavný a u některých měničů základní odrušovací filtr s kondenzátory nemalých kapacit.

Obyčejné měniče mají na vstupu zhusta integrován základní modul odrušení a většina dnešních měničů má na vstupu řízený usměrňovač, nebo alespoň softstart usměrňovače. Správně musí být před měničem buď vstupní tlumivka, nebo musí mít
měnič obvod usměrňovače s vylepšením PFC.
Důsledkem je, že případný zkratový proud je těmito prvky omezen a jeho strmost náběhu zpomalena.
Naopak při zkratovém ději slouží poměrně velká tlumivka jako zdroj proudu přičítající se ke zkratovému proudu a špatně zhášející oblouk. Při zkratu jakéhokoliv usměrňovače nemáte nikdy zajištěno, že zkratový proud bude střídavý, naopak skoro s jistotou se dá tvrdit, že tam bude ss složka, ne-li dokonce superponované napětí DC meziobvodu. Takže na jistícím prvku měniče můžete mít při zkratu 600V či dokonce 900V a to jsou onačejší zkratové proudy a ještě k tomu se stejnosměrnou složkou, takže I2t obrovské.
Z tohoto důvodu je jištění frekvenčního měniče jističem poměrně nešťastné řešení a v tomto případě je pojistka správný prvek na místě. Protože když už ta pojistka vypadne, je to hodně zlé a měnič jde zcela jistě do opravy. Jistič na místě pojistky by vůbec nemusel zkratový proud přerušit.

Nutno je si také uvědomit, že frekvenční měnič potřebuje pro svou správnou činnost tvrdou napájecí síť, takže i impedance smyčky jsou nízké a zkratové proudy vyšší.

Takže bohatě stačí pojistky a jističe mírně zpomalené, Siemens předepisuje gL nebo gG pojistky.

Například Siemens doporučuje u 3f napájených měničů G120C
měnič        I motoru   pojistka gG/gL
0,55-1,1kW 1,7-3,1A   6A
1,5-2,2kW   4,1-5,6   10A
3-4kW         7,3-8,8A 16A
5,5kW       12,5A       20A
7,5kW       16,5A       25A
11kW        25A          40A
15kW        31A          50A
18,5kW     37A          63A

V podstatě je dobré měnič jistit proti zkratu pojistkami a to charakteristik ou zpomalenou.