Diskuse Elektrika.cz

Pracovní zóna => -B- 30 denní zóna dostupných diskusí => Téma založeno: Tým portálu Elektrika 27.08.2015, 10:02



Název: Jaký vliv má frekvenční měnič na funkci a životnost motoru?
Přispěvatel: Tým portálu Elektrika 27.08.2015, 10:02
O motorech #14: Jaký vliv má frekvenční měnič na funkci a životnost motoru?
    Koupit si zařízení a následně na něj za účelem zvýšení otáček napojit frekvenční měnič, je hitem posledních let. Následkem toho se ale elektromotor může spálit. V dnešní době je totiž důležité již při nákupu motoru zvážit, zda motor budete pohánět frekvenčním měničem, aby byl na to konstrukčně uzpůsoben. Zároveň záleží i na konkrétní aplikaci.  Více nám k tomuto tématu řekl odborník Lubomír Kastner.
    Zdroj: zde... (http://elektrika.cz/data/clanky/o-motorech-14-jaky-vliv-ma-frekvencni-menic-na-funci-a-zivotnost-motoru)


   


    Jak byste reagovali na tuto související otázku vy?
   
Jaký vliv má frekvenční měnič na funkci a životnost motoru?
   


Název: Re: Jaký vliv má frekvenční měnič na funkci a životnost motoru?
Přispěvatel: vojta zeman 24.02.2021, 19:40
 ve videu se řeší pouze zvýšení otáček nebo frekvence motoru, ale jak je to při snižování frekvence fr. měničem? Mám motor a po připojení fr. měniče mi při nízkých otáčkách vznikají "pravidelné rázy" jemné pravidelné vibrace. Při zvýšování otáček ke stitkovym  parametrum rázy ustavají. Čím to může být zpusobeno? Dekuji


Název: Re: Jaký vliv má frekvenční měnič na funkci a životnost motoru?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 25.02.2021, 04:46
asynchronní motory jsou standartně konstrukčně dělané pro frekvenci 50 Hz. Při této frekvenci je magnetické pole rovnoměrné. Při snížení frekvence se naruší a deformuje magnetické pole v elektromotoru a proto může a také dochází k různým nepříjemným jevům během chodu motoru. Např. vibrace, zaškubávání motoru, poškozování ložisek. Dalším nepříjemná věc, která nesvědčí motoru je že normální ventilátor, který je umístěný na hřídeli rotoru je konstrukčně spočítán pro určité otáčky motoru, aby jej stihl uchladit. Při snížení otáček se motor nemusí dostatečně chladit a dochází tím pádem k poškozování vinutí motoru a ložisek vlivem zvýšené teploty. Navíc je potřeba si uvědomit, že napětí z FM není čistá sinusojda, ale toto napětí je různě deformováno a navíc i doprovázeno množstvím různých pomocných, nosných apod. rušivých napětových elementů, které rovněž negativně působí na životnost motoru. Měli bychom si uvědomit, že asynchronní motory jdou regulovat, ale jen v omezených parametrech a ještě musíme zvážit, zda nám tyto různá omezení a poruchové jevy nebudou omezovat chod motoru příliš. Jinak je pak nutné změnit motor např. za motor s konstrukčně nižšíma otáčkama. Pro plynulou regulaci otáček při plném výkonu se používají DC motory.