Diskuse Elektrika.cz

Pracovní zóna => -B- 30 denní zóna dostupných diskusí => Téma založeno: zzz 14.08.2015, 15:34



Název: Nemáte někdo návod na údržbu k klasickým "komunistickým" elektrobubnům?
Přispěvatel: zzz 14.08.2015, 15:34
Nemáte někdo návod na údržbu k klasickým "komunistickým" elektrobubnům?
Jaký typ oleje se tam dával? Kolik?
Je to už 30 let, nechce někdo zavzpomínat?



Název: Re: Nemáte někdo návod na údržbu k klasickým "komunistickým" elektrobubnům?
Přispěvatel: Pavel Mužík_ 16.08.2015, 20:44
Můžete, prosím, lépe popsat, co máte na mysli slovem komunistický elektrobuben?


Název: Re: Nemáte někdo návod na údržbu k klasickým "komunistickým" elektrobubnům?
Přispěvatel: Jiří Buben 17.08.2015, 05:28
Můžete, prosím, lépe popsat, co máte na mysli slovem komunistický elektrobuben?

Přes to, že jsem se narodil v době kdy komunisté byly u moci, jsem Buben a elektro je mi více než blízké, předpokládám, že jste neměl na mysli mě, ale hnací válce u dopravníků, kterým se říkal elektrobuben. :D

Bohužel návod na údržbu neznám. Jediné co o nich vím, že se jednalo o elektromotor, který byl konstrukčně uspořádán v hnacím válci dopravníků a přes hřídel měl do vinutí zavedeny ze svorkovnice vodiče. Jedná se vlastně o asynchronní elektromotor, který je zapouzdřen ve válci společně s převodovkou. Olejovou náplň tvořil transformátoro vý olej. V praxi jsem je viděl v chodu a demontovaný pouze jeden, tudíž zkušenosti takřka nemám.

Co se množství olejové náplně týče, tak to asi záleží na velikosti bubnu a jednoznačně se nedá říci nějaké číslo.


Název: Re: Nemáte někdo návod na údržbu k klasickým "komunistickým" elektrobubnům?
Přispěvatel: Martin Kurka 17.08.2015, 13:39
Ještě, že má kolega Buben v bubnech přehled  ;) ,   já myslel, že jde o elektrické samonavíjecí bubny k jeřábovým drahám, důlním strojům a bagrům.

Starého nic nemám, ale olejem plněné válcové elektromotory dělá Vystrčil a tak by se asi šlo řídit podobnými návody od něj.

Zkušenosti s těmito elektropohony od Vystrčila nemám, doufám, že budou o řád kvalitnější, než je český jazyk jeho návodů.
===============================================
MAZÁNÍ
K mazání poháněcích elektroválců je použit olej OK-K12, který slouží současně k chlazení vestavného motoru a k přenosu tepla na plášť válce. Množství oleové náplně se liší dle průměru a délky poháněcího válce. K výměně oleje slouží nalévací a kontrolní otvor, který je umístěn ze strany svorkovnice (vývod PV). První výměnu oleje je třeba provést po uplynutí cca 2000 provozních hodin a další výměny oleje provádět každé dva roky.
Při použití náhradních olejů je nutno použít olejů bez kyselin, které by mohli poškodit izolaci a dále olej nesmí obsahovat elektricky vodivé přísady jako např: grafit, nebo syrník molibdeničitý.
Tabulka
Při eventuálním úniku oleje opotřebovanými hřídelovými těsněními je třeba těsnění v čas vyměnit a mazací olej doplnit.

POKYNY PRO MONTÁŽ
Poháněcí válce jsou určeny pro pohon dopravníkových pásů aj. zařízení s vodorovnou pracovní plochou osy válce, při čemž se připouští sklon osy poháněcího válce od vodorovné roviny do 10ti stupňů. Vestavění válce do zařízení musí být provedeno v souladu s bezpečnostními předpisy a tak, aby nedocházelo k přídavnému namáhání nosných čepů a tyto byli namáhány pouze vlastní hmotností PV a tahem pásu. Tah pásu je nutno volit tak, aby bezpečně přenesl poháněcí sílu, aby neprokluzoval, ale také zbytečně tuto sílu nepřekračoval.
PV jsou upínány za zploštělé konce hřídelí do pružného uložení, při čemž vůle vybrání se doporučuje v rozmezí 0,2 – 0,4 mm a šířka upínací plochy nejméně2/3 šířky zploštělého konce hřídele, aby nedocházelo k nadměrnému opotřebování funkčních ploch. Uložení poháněcího válce je nutno řešit tak, aby nemohlo docházet k axiálnímu posunu, nebo jeho uvolnění a aby jeho označení na konci hřídele směřovalo vzhůru.
Pro PV s výkonem nad 2,2 kW se z důvodů vyšší provozní spolehlivosti doporučuje, v případě použití ve stacionárních dopravnících jejich uložení pomocí pružných elementů např: pomocí tlačných pružin, nebo upínacích závaží.
Vestavný motor je třeba chránit proti skratu přetížení a dvoufázovému provozu (ve smyslu čšn 33 2000-4-43 a 33 2000-4-473) motorovým jističem, nebo tepelným vybavovačem na stykači, který musí být nastaven na jmenovitý proud motoru. Při volbě ochranného zařízení je nutno mít na zřeteli, že jmenovitý proud vlivem výrobních tolerancí může být překročen a je nutno provést přeskoušen a seřízení jističe.
Elektrické připojení musí být provedeno odborníkem s odpovídající elektrotechnic kou kvalifikací a s ohledem na dodržení elektrotechnic kých předpisů. Kabelový vstup je nutno utěsnit proti vniknutí vody a pokud je to možné měla by kabelová průchodka směřovat dolů.  
Poháněcí válec a především svorkovnici je třeba chránit před mechanickým poškozením, jak během
dopravy a montáže, tak při provozu (např. proti poškození padajícím dopravovaným materiálem)

===============================================