Diskuse Elektrika.cz

Pracovní zóna => -B- 30 denní zóna dostupných diskusí => Téma založeno: registrace2006 18.03.2014, 22:37



Název: Je potřeba nouzové stop tlačítko na zařízení bez pohyblivých částí ?
Přispěvatel: registrace2006 18.03.2014, 22:37
Používáme zařízení sestávající z řídící jednotky a dále jen senzorů ověřujících správné seskládání komponent obsluhou. Zobrazovací ovládací panel, hlavní vypínač a ostatní ovládací prvky jsou umístěny v rozvaděči za pracovní plochou obsluhy zařízení. Je nutno mít na rozvaděči nouzové tlačítko, když zařízení neobsahuje pohyblivé části? Stanovisko dodavatelské firmy je, že není potřeba. Takto se staví i k zařízení, které sice obsahuje pohyblivé části, ty jsou však překryty kryty napojenými na bezpečnostní okruh zařízení.


Název: Re: Je potřeba nouzové stop tlačítko na zařízení bez pohyblivých částí ?
Přispěvatel: Martin Kurka 19.03.2014, 16:28
Hlavní slovo má výrobce strojního zařízení.
Máte-li pochybnosti, je povinen vám ukázat analýzu rizik, podle které se určuje, jaký typ a jakou kategorii nouzového zastavení stroje podle analýzy určil.
Pokud vám analýzu jako zákazníkovi nechce předložit, požádejte o její vydání přes ČOIku, budete ji mít fofrem na stole, nebo výrobce dostane flastr za neoprávněné vydání prohlášení o shodě a bude o jednoho neseriózního výrobce méně.

Důležité je, jestli stroj budete využívat v souladu s jeho určením - to musí být uvedeno v návodu výrobce (kontrola montáže osičky pro kastlík na doklady do auta se náramně liší od kontroly montáže pojistky od granátu i když to může být shodná tyčinka.) Výrobce v návodu také musí uvést zbytková rizika - to je dobrý indikátor, zda analýzu rizik provedl.


Jinak se zdá, že výrobce může mít pravdu a nouzové zastavení tohoto stroje není potřeba. Ale jestli jsou zd kryty, platí pro blokování krytů před sejmutím poměrně přísná pravidla a nejde-li o sejmutí krytu nástrojem, pak něco jako obvod nouzového zastavení nutné je. Buď jsou na krytech bezpečnostní snímače otevření, nebo dokonce blokovací dveřní spínače nepovolující otevřít kryt před bezpečným zasatavením stroje.

Určit od boku nebo od popisu rozhodnutí zda je či není nouzové zastavení třeba nelze, na rozhodování je speciální norma a speciální postup.
Odpověď na Vaši otázku je jako z rás¨dia Jerevan, "asi ne, ale jestli ano tak určitě musí být".


Název: Re: Je potřeba nouzové stop tlačítko na zařízení bez pohyblivých částí ?
Přispěvatel: registrace2006 19.03.2014, 23:02
Děkuji mnohokrát, chápu, že se nedá jednoduše odpovědět, ale takhle mi to plně postačuje. V době kdy se horkotěžko dostávají z výrobců schemata, návody a základní údaje o zařízeních ... natož hodnocení rizik ...


Název: Re: Je potřeba nouzové stop tlačítko na zařízení bez pohyblivých částí ?
Přispěvatel: Martin Kurka 20.03.2014, 14:49
V době kdy se horkotěžko dostávají z výrobců schemata, návody a základní údaje o zařízeních ... natož hodnocení rizik ...
No tohle mi nejde na rozum, jak to že se"horkotěžko dostávají z výrobců schemata, návody a základní údaje o zařízeních"?
To máte ve firmě obchodníky pro okrasu? Přece když mi výrobce nedodá ze zákona součást stroje, tak na stroji nemohu vyrábět a výrobci nemusím do předání úplné dodávky zaplatit. A bez návodu k obsluze nesmím jako provozovatel uvést stroj do provozu. To se u vás nepěstuje přejímka? Návod k obsluze je součástí podmínek CE.

Já si jako výrobce,

1) De iure nesmím si dovolit dodat neúplný stroj, jsem podle CE prohlášení o shodě povinen návod a bezpečnostní předpisy dodat jako průvodní dokumentaci ke stroji, zrovna jako výrobní štítek atd. Bez této dokumentace nedodržím CE prohlášení které musí být ke stroji. Pokud není, nejsem oprávněn stroj prodat a je to výrobek jako hobby zadarmo a mohu jej někde vystavit, ale nesmí jej nikdo uvést do provozu.

2) Mám jako výrobce enormní zájem dodat návod k obsluze, protože kdyby ho provozovatel neměl, pak by mohl používat stroj podle svých obecných znalostí. Takže když si třeba sundá tesař z maflíku plovoucí kryt kotouče a uřízne si nohu a výrobce maflíku nedodá návod, platí celé léčení. Nikde nebylo napsáné k čemu ten kryt slouží a že se nesmí odstranit ani zablokovat a že se musí čistit mechanizmus vracení krytu.
(To je absurdní případ kočky sušené v mikrovlnné troubě. Výrobce zaplatil kočku, protože v návodu neměl že není vhodná k sušení a ani tam neměl, že jsou mikrovlny zdraví a životu škodlivé. Absurdní, ale výrobce se nepojistil návodem.)

3) Mám jako výrobce enormní snahu minimalizovat záruční servis a omezit vandalotypní zacházení s mým výrobkem, aby se záměrně zničil či opotřebovával, nebo abu by mi se strojem pracovali neproškolení lidé a takové ty typy bezhlavých splašených mačkačů knoflíků a neodborných šťouralů a upravovačů. Na druhou stranu nemíním jezdit kvůli každému vypadlému jističi, nebo tepelné ochraně a mám zájem, aby si běžnou údržbu dělal zákazník sám a já se nehonil přes půl republiky pro blbost.

4) Mám jaoko výrobce zájem, aby mi za stroj zákazník zaplatil a nebudu mu dávat sebemenší záminku, aby platba neproběhla, nebo se zpozdila.

 
Tak proč bych si jako výrobce řezal pod sebou větev a nedodal návod ??