Diskuse Elektrika.cz

HYBRIDNÍ zóna => Oblast řešení teoretických úvah => Téma založeno: Milan Hudec 22.06.2012, 20:02



Název: Jak zajistit řádnou vodivost připojení jímacího lana?
Přispěvatel: Milan Hudec 22.06.2012, 20:02
Objekt 8x8m, 5m vysoký bez hromosvodu chci ochránit s využitím 4ks osvětlovacích stožárů vysokých 15m umístěných na rozích čtverce 20x20m kolem chráněného objektu, přičemž chci dva z těchto uhlopříčně propojit pomocí lana, otázka zní z jakého materiálu by bylo lano nej. a jak nejlépe konce lana připojit ke stožárům (materiál stožárů v uvažované výšce propojení 10m nad zemí je kov tlustý 8mm).


Název: Re: Jak zajistit řádnou vodivost připojení jímacího lana?
Přispěvatel: Vít Rotrekl 23.06.2012, 09:27
Hmm, nikdy jsem závěsný hromosvod nedělal, ale když na to půjdu logicky, tak na jímací vedení asi bude muset bít z něčeho lehkého a dobře vodivého, napadá mě AlFe lano 50mm,  koukl jsem do katalogu Dehn a hle Al lano 50mm, kat. č. 840 050. Jestli správně chápu údaje v katalogu tak při délce 100m je váha 13,5kg, což znamená že při dálce cca 28m (uhlopříčka mezi stožáry mě to vychází na 3,75kg což je prd.
 Takže na ukotvní by měla jít použít svorka -"napínací sovrka" kat.č. 241009, za předpokladu že půjde otočit o 90° a základnu našroubovat dvěma šrouby ke sloupu. Pokud je tloušťka materiálu 8mm, nebude problém toho nařezat závit M8.

 Ale jak říkám, nikdy jsem závěsný hromosvod nemontoval, takže tou svorkou si nejsem jistej, ale myslím že by to mělo jít. Třeba nám k tomu něco řekne Honza Hájek, ten má určitě katalog v hlavě a bude vědět kterou svorku použít.


Název: Re: Jak zajistit řádnou vodivost připojení jímacího lana?
Přispěvatel: Petr Doležal 23.06.2012, 09:47
S vlastním hromosvodním materiálem problém asi nebude, ale chtělo by to spočítat tahy při daném průhybu (zima + námraza + vítr) a zkontrolovat dle katalogu a nebo výrobce stožáru dovolený tah na stožár. Také bude rozhodující provedení základu. Možná by to chtělo i pevnostní zkoušky od fy Datmolux


Název: Re: Jak zajistit řádnou vodivost připojení jímacího lana?
Přispěvatel: IM 23.06.2012, 11:55
Proč dávat lana, když je objekt v ochranném prostoru stožárů? Stačí kontrolovat jejich uzemnění.  :-\


Název: Re: Jak zajistit řádnou vodivost připojení jímacího lana?
Přispěvatel: Milan Hudec 23.06.2012, 12:48
Proč dávat lana, když je objekt v ochranném prostoru stožárů? Stačí kontrolovat jejich uzemnění.  :-\
Mě tam koule propadne zezhora, a i kdyby ne, prostě nikdy nedělám na chlup :)


Název: Re: Jak zajistit řádnou vodivost připojení jímacího lana?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 23.06.2012, 12:57
Mě tam koule propadne zezhora, a i kdyby ne, prostě nikdy nedělám na chlup :)
Koule pro LPL I. tam propadne o 6 m, takže mezi střechou a koulí budou ještě 4 m. To vám je málo?


Název: Re: Jak zajistit řádnou vodivost připojení jímacího lana?
Přispěvatel: Milan Hudec 23.06.2012, 12:59
Koule pro LPL I. tam propadne o 6 m, takže mezi střechou a koulí budou ještě 4 m. To vám je málo?

No prostě ta plocha mezi stožáry se mě zdá velká, tak proč situaci za investici v řádu "pár kaček" podstatně nezlepšit.


Název: Re: Jak zajistit řádnou vodivost připojení jímacího lana?
Přispěvatel: Lukáš Rotrekl 23.06.2012, 13:56
Pane Hudec, připomínáte mě jednoho z našich kluků, který auto zásadně i v mírném kopečku kromě zatažení ruční brzdy ještě zakládá klínem. Dělali jsme si z něj srandu, že až jednou zastaví na rovině a nebude vědět, kam je z kopce, tak pro jistotu založí auto z obou stran.


Název: Re: Jak zajistit řádnou vodivost připojení jímacího lana?
Přispěvatel: Jiří_Hrubý 23.06.2012, 14:32
Když vám navrhnu premenec FeZn 50  a jako ukotvení k němu určené pistole ENSTO a na lampy sřešníkové objímky, asi vás nenadchnu.
 Nicméně takhle je koncipováno "bleskové lano" na vn a takhle jsme jednou realizovali bleskosvod nad halou s hořlavinami, lano bylo ovšem  zavěšeno mezi sloupy, kotvení stejné.


Název: Re: Jak zajistit řádnou vodivost připojení jímacího lana?
Přispěvatel: Milan Hudec 23.06.2012, 15:21
Pane Hudec, připomínáte mě jednoho z našich kluků, který auto zásadně i v mírném kopečku kromě zatažení ruční brzdy ještě zakládá klínem. Dělali jsme si z něj srandu, že až jednou zastaví na rovině a nebude vědět, kam je z kopce, tak pro jistotu založí auto z obou stran.

Na Slovácku se děti v mateřince učí zhruba toto:

Blesk je sviňa, a jediné co o něm víme, že velká, a sviňa patří za plot, čím hustější je plot, tím lepší hospodář.



Název: Re: Jak zajistit řádnou vodivost připojení jímacího lana?
Přispěvatel: IM 23.06.2012, 15:27
Blesk je sviňa, a jediné co o něm víme, že velká, a sviňa patří za plot, čím hustější je plot, tím lepší hospodář.
Možná návod na slušnou nadávku: "Ty blesku"  :D


Název: Re: Jak zajistit řádnou vodivost připojení jímacího lana?
Přispěvatel: Lukáš Rotrekl 23.06.2012, 15:52
Proto na prase postavíte metr tlustou monolitickou zeď??

Nic proti tomu, když se něco dělá pořádně, ale to neznamená, že se to musí přehánět....

Ale k věci. Předpokládám, že Al lano, které uváděl brácha nebude pro zavěšení vzhodné. Bude to klasické hromosvodní lano.

Co jsem se s oddáleným hromosvodem tohoto provedení potkal, nikdy jsem si nevšiml nějak zvlášť připojeného konce. Vždy oko a lanová svorka. Lano mě připadlo, že je ocelové kdysi pozinkované.

U osvětlovacích stožárů nevím, jak to bude s jejich statickou únosností na napnutí lana. Předpokládám že ve vašem případě na námrazu a vliv větru nezapomenete.

Když jsem jednou řešil natažení vedení na osvětlovací stožár a chtěl po výrobci maximální vrcholový tah, tak nebyl schopen mě jej dát. Tak přišla na řadu materiálová skladba, rozměry a kamarád statik....


Název: Re: Jak zajistit řádnou vodivost připojení jímacího lana?
Přispěvatel: Milan Hudec 23.06.2012, 18:18
Spíše na zamyšlenou můj názor:

V normě uvedené velikosti koulí jsou pro většinu blesků moc velké.