Diskuse Elektrika.cz

Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici => Opravy a servis, údržba, rekonstrukce => Téma založeno: Martin Kurka 24.05.2012, 19:07



Název: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: Martin Kurka 24.05.2012, 19:07
Pacuji u PC, najednou se rozpiští UPS v podivném rytmu. Jdu se podívat na ostatní spotřebiče začínají se chovat podivně. Povypínám elektroniku a říkám si průšvih, upadlý PEN někde venku. Pak výpadek totální, pak několik pokusů o náběh, vždy končící chodem jedné fáze a na ostatních jen vracející se napětí.  Na jedné fázi 74V proti N, na druhé 230V na třetí 176V.
Aha, tak jen výpadek dvou fází na nn. Juknu z okna k trafu, nikde nikdo, aha, tak je to výpadek jedné fáze na vn. Povypínám elektroniku v celém domě.  Stav trvá přes 5 minut, říkám si, to může být pro některou elektroniku na celém rozvodu dost drahé. Beru do jedné ruky mobil, do druhé poslední fakturu ČEZu a volám 840 840 840 - jediné kontaktní číslo.
Poslouchám klasické kydy kam jsem se dovolal, poučení o nahrávání, poučení co si připravit, prokousat se 2 úrovněmi menu. Všichni operátoři obsazeni, moc dobře vím, že i kdyby nebyli, musím počkat, abych si to mohl rozmyslet a seknout s tím - klasický filtr call center proti zbytným volání. Operátor se mi hlásí po 7,5 minutách po vytočení čísla  840 840 840. Hlásím nebezpečný stav na nízkém napětí na mojí adrese, že by měli vypnout zbývající dvě fáze, jinak to mohou mít drahé. Operátor v klídku vyžaduje číslo smlouvy, adresu distribučního místa, moje jméno, spojení na mne, dávám mu i GPRS souřadnice. (Příště budou vyžadovat i číslo bot). Pak teprve do systému zadává co se děje. Technicky je zjevně naprosto mimo. I kdybych hlásil krokové napětí kolem spadlého vn a měl tam ležícího člověka na zemi, bude v klídku dále zapisovat poruchu.  V síti stále trvá podpětí na 110-180V = pro elektroniku kritické úrovni - jinak bych s tím hovorem už fakt seknul.  Konec hovoru 15 minut od vytočení čísla, teď teprve je problém v systému ČEZU a někdo z techniků už možná o tom bude mít za chvíli povědomost. Za chvíli po konci hovoru výpadek úplný, za 30 minut obnovení dodávky. vysokonapěťová pojistka asi vyměněna.  Po 6 hodinách od hlášení žádná telefonická odezva, jestli je vše v pořádku.

Nedovedu si představit, že stejným způsobem se v zoufalé situaci budu snažit, aby vypli vn na kterém uvidím namotaného paraglajdistu, autojeřáb v dotyku s hořícími pneumatikami nebo nn pilířek do kterého nabořilo auto a lítají z toho oblouky na nádrž auta.

Takže se ptám lidí od rozvoďáků, je nějaká možnost kam volat v krizové situaci, aby někdo odborně posoudil kritickou situaci a po prvním zkratu, nebo zemním spojení se to tam nepokoušel pustit znova?
Mají hasiči větší možnosti? Nebo někdo jiný? Jsou nějak veřejně očíslované sloupy vn a trafostanice, aby člo hlásit místo problému? Mám nějakou šanci nahlásit havárii třeba EONU, když jsem u ČEZU?

Nebo nám nezbude nic jiného, než jen útrpně koukat a držet laiky, aby nešli zachraňovat trpící lidi a nezůstali tam taky?

Když dispečeři dráhy zastavili dopravu na jiném železničním přejezdu než na kterém bylo hlášeno uprostřed auto a byl to velký průšvih, začaly se všechny železniční přejezdy veřejně označovat.

Čeká značení energetických zařízení a hlášení havárií také velký průšvih, nebo je to již zpracované?
A jak je to u vn trakce na dráze? Kam volat?  



Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: Petr Doležal 24.05.2012, 19:40
V tomhle bych věřil hasičům. Zcela jistě na číslo 840 840 840 nevolají, spíše přímo na dispečera, který má možnost okamžitého, dálkového vypnuti příslušného vypínače či odpínače vn.


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 24.05.2012, 19:42
Poruchová linka ČEZ distribuce je 840850860.


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: Rozmahel Vladimír 24.05.2012, 19:54
E.ON zdarma nonstop. 800 22 55 77 nebo 112.


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: PRE? 24.05.2012, 20:29
A PRE?


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 24.05.2012, 20:46
....
A jak je to u vn trakce na dráze? Kam volat?  


Nevím, jestli se může zveřejnit číslo služební telefonní sítě.
Tak jen obecně:
České dráhy můžete zkusit volat 972111111
Měla by se ozvat spojovatelka a poradit, spojit,...
Pokud jde o cenu, přes provolbu 972 se volá za "běžné ceny",  pokud voláte z "pevné",  voláte jako na pevnou místně, i když se dovoláte na druhý konec "dráhy". Pokud budete volat z mobilu, voláte za cenu jako když voláte na mobil O2.


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 24.05.2012, 21:45
Pokud vidím trakční trolej na zem spadlou, vytáčím 112.


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: Martin Novák 24.05.2012, 23:24
V miste meho bydliste a blizkem okoli mam v mobilu cisla primo na lidi na rozvodne, takze vim ze prusvih typu "kolem autojerabu lita oblouk",  nebo "chlap u padleho dratu" by byl resen pod 30 vterin. Ono je to vec vyzadujici trochu namahy, ale s trochou socialniho inzinyrstvi se jde pomerne rychle dopracovat k lidem, kteri ve vasem bezprostrednim okoli maji na starosti nn sit, nebo vn rozvody. A vetsinou tito lide jsou "z terenu" a sami velice dobre vedi, o cem to je, takze kontakt s profikem v oboru je jim mnohem prijemnejsi nez s "managerem".

Takhle jsem uz nekolik krat resil treba stromy v nn nebo vn lince (stacilo poslat par fotek a GPS souradnice na mail a do tydne - dvou bylo reseni a chata ktera po kazde bouri byla tyden bez elektriky ma ted posledni vypadek loni),  a rozblombovani taky neresim pres zakaznickou linku, ale stylem "Petre, delam tady na Prazske 36, cislo odberu 123456789 vymenu jistice, posli to zitra kluky zaplombovat"... 


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: Daniel Hudzík 24.05.2012, 23:39
Vobec by mi nevadilo riesit havarie cez zakaznicku linku (koniec koncov aj od toho tam je),  ale to by museli zamestnanci call centra byt schopni rozoznat aspon zakladne problemy. Bohuzial skusenost je taka, ze nemaju ani potuchy o zakladnych veciach (napr. rozdiel medzi priamym a polopriamym meranim ma stal pol hodinovy telefonat)


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: Daniel Hudzík 24.05.2012, 23:42
Jsou nějak veřejně očíslované sloupy vn a trafostanice, aby člo hlásit místo problému? Mám nějakou šanci nahlásit havárii třeba EONU, když jsem u ČEZU?


V regione SSE je kazda trafacka oznacena cislom privodnej vn linky a svojim poradovym cislom.


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: Oldřich Morávek 25.05.2012, 06:39
Trafa na východě čech mají značení. Např NA 123  (linka z Náchod a, trafo 123)


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: Václav 3 25.05.2012, 08:45
A PRE?

Poruchová linka PRE:  1236 (nově od začátku letošního roku)


Ve středních Čechách jsou trafostanice značeny zkratkou podle okresu jako na starých SPZ a čtyřmístným číslem např. PZ = Praha-západ, BN = Benešov


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: akademik.richard 25.05.2012, 08:58
rozblombovani taky neresim pres zakaznickou linku, ale stylem "Petre, delam tady na Prazske 36, cislo odberu 123456789 vymenu jistice, posli to zitra kluky zaplombovat"...  

To se mi moc nezdá, jedině, že by onen "Petr" sám založil kontakt, aby tam zítra mohl někoho poslat. Elektroměráci dělaj na základě příkazů po uskutečněných kontaktech. Jinam se nedostanou. Už takhle mají honičku. Z toho plyne, že je opravdu snadší zavolat přímo na 840 840 840 a sdělit jim adresu než volat "Petrovi",  aby tento přecvakal údaje do systému. V rozplombování ten systém není tak špatnej. Co se týče hlášení poruch, tak v tom to je skutečně horší. Jednak nemůžou dálkově vypnout kdeco, na základě telefonátu nějakého "civila". To by jsme vzhledem k národnímu sportu, t.j. zneužívání nouzových volání, byli stále potmě. V callcentru sedí nějaký mladý člověk, povětšinou humanitního vzdělaní, protože technik dělá něco kloudného. Mají samozřejmě nějaké školení, ale elektroměrovou rozvodnici nebo nožovou pojistku nikdy neviděli. Zároveň mají přesný postup pro vyptávání se. Sám jsem to zažil, když vypadla naše čtvrť. Volám, že je zapotřebí zajet do konkrétní TS. Musel jsem jim převyprávět svoji adresu a ujistit je, že porucha není skutečně na mém příjimači, aby nakonec přijel známej provozák a vyměnil pojistku. Alespoň si lidé užili více romantiky, když byli déle potmě.


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: Petr Doležal 25.05.2012, 09:34
. . . nemohou dálkově vypnout kdeco, na základě telefonátu nějakého "civila". To by jsme vzhledem k národnímu sportu, t.j. zneužívání nouzových volání . . .
Bohužel je to tak.
Mám osobní zkušenost, kdy jsem se v podvečer vracel domů a uviděl jsem záblesk u stožáru linky 22kV. Malí kluci před barákem mi řekli, že sajtna školáků se šla podívat na místo samě. Bylo to ale za totáče a mohl jsem se dovolat přímo na dispečink JME. Jejich číslo kdejaký civil určitě neměl. Popsal jsem situaci a lokalizaci linky s tím, aby třeba dálkově "neOZetovali". Poděkovali mi asi proto, že jsem jim to věrohodně popsal. Je fakt, že nikoho krokové napětí nezabilo. ale jestli to byla moje zásluha, dodnes nevím.
Snad se shodneme se na tom, že pokud jde o minuty, tak telefonát je nejrychlejší řešení. Volající by se dal ověřit zpětným voláním, pokud nemá skryté číslo, ale to je tak asi všechno, co se dá udělat.


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: Khun Václav 25.05.2012, 11:29
... pokud nemá skryté číslo...

Dnes už není problém ani skrytá čísla identifikovat, jelikož operátoři zaznamenávají hovory kde kdo a kam volal, i když je "inkognito" furt vědí o koho jde. Alespoň tak mi to popsal známý co dělá u policie, když jsem se ho na tuto problematiku ze zvědavosti ptal :)


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 25.05.2012, 12:43
Dnes už není problém ani skrytá čísla identifikovat, jelikož operátoři zaznamenávají hovory kde kdo a kam volal, i když je "inkognito" furt vědí o koho jde...
Bohužel to, co jde "technicky",  je problém oficiální legislativní cestou.
Asi máme zákony chránící gaunery a zločince, když je obrovský problém "zrušit číslo" někoho, kdo opakovaně zneužije nouzové volání a pokud si pořídí jinou kartu ze které to opět zkusí, zablokovat přístup do sítě i pro konkrétní přístroj s konkrétním IMEI!

Dnes už by to nešlo. Před léty, kdy nebylo vše tak skvěle "evidované v počítačových systémech" a digitální ústředny s možností okamžité identifikace volajícího začínaly, se jisté "jednotce" podařilo hodně rychle zjistit podle čísla "neoficiální cestou" adresu a než si "školáček" přestal dělat srandu že hoří, zvonili u něj 2 hasiči s "minimaxem" v ruce! Věřím, že ten už to nikdy nezkusil!


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: Jozef BABJAK 25.05.2012, 13:49
IMEI už dnes možno zmeniť skoro tak ľahko, ako MAC adresu sieťového rozhrania.

Služba CLIR - utajenie čísla volajúceho - je skutočne iba "politické" opatrenie, že sa táto informácia nedostane ku koncovému účastníkovi. Ako bolo povedané, táto informácia putuje sieťou, je to totiž dôležitá informácia pre účtovanie hovoru tak koncovým účastníkom, ako aj na prepojovacie poplatky operátorov. Teda, zvyčajne tomu tak je. Keď som v minulosti robil na vývoji billingových systémov pre telekomunikačn é firmy, vyskytovali sa ústredne - a priam by som sa stavil, že sú ešte stále v prevádzke - ktoré si službu utajenia čísla volajúceho vysvetľovali doslovne, a do siete toto číslo jednoducho neposlali. To bola potom celkom zábava, ako takýto hovor účtovať.


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: Milan Hudec 25.05.2012, 15:26
Na původní dotaz je jednoznačná odpověď 112, se vztahem k občanskému či v krajnosti trestnímu zákoníku.


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 25.05.2012, 16:00
Kam volat?  



Správná odpoveď je opravdu vždy a jen 112.
Nikam jinam.
To mi odpověděli na E.ONu již před mnoha léty.


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: Petr Doležal 25.05.2012, 16:27
Toto jsem nevěděl:

Volání na čísla 150, 155, 156 a 158 je sice bezplatné, avšak v případě předplacených SIM karet je nutné mít na kartě alespoň minimální kredit (tj. karta nesmí být zcela vybita).
Naproti tomu číslo 112 (rovněž bezplatné) má několik zásadních výhod:
je možné na toto číslo volat i bez vložené SIM karty nebo ze zcela vyčerpané předplacené karty


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: Petr Doležal 25.05.2012, 16:45
A taky toto:
Jedná se o to, že tísňová linka 112 již dříve začala fungovat v Evropě. Jak je známo, přijedu-li do jiného evropského státu. . změní se přesměrování tísňového volání na operátora, který je v dané cizině nejbližší. A tady nutno upozornit na to, že stojím-li velmi blízko státních hranic, může samovolně dojít ke změně operátora, třeba na hranicích se SRN na D1, D2, E-plus apod. Vy v daném okamžiku budete potřebovat pomoci a dovoláte se do SRN na cizího operátora. Zatím není vyzkoušeno, jak jsou na tom cizí operátoři s češtinou a jak s vytěžováním událostí. Pokud již máte někdo s tímto zkušenosti, dejte nám prosím vědět ( http://sdhtucapy.unas.cz/ochrana.htm )


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: Jozef BABJAK 25.05.2012, 19:41
Ešte viac: 112 je možné volať zo zablokovaného mobilu security kódom, alebo pri vložení SIM karty chránenej PIN kódom. Schválne, reštartujte telefón, a pri zadávaní PIN kódu zadajte 112 - objaví sa tlačidlo volania.

Ak sa vo firemnej sieti používajú trojmiestne klapky na skrátené volania, klapka 112 nesmie byť pridelená, vytočenie tohto čísla musí viesť na núdzový hovor ... a toto sa často ignoruje.

Ničmenej, emergency čísla sa prekladajú na normálne čísla, podľa príslušnosti ústredne či BTS-ky, a do už zmienených CDR (Call Detail Record) pre billingové systémy v centrálnych uzloch idú záznamy neodlíšiteľné od bežných volaní. Preto musia existovať databázy na spätné vyhodnotenie, či náhodou nebol hovor tiesňový, t.j. aby sa neúčtoval. Celé je to komplikované, lebo to vzniklo veľmi dlhou evolúciou cez mnoho technologickýc h zmien. Kto raz musel navrhovať softvér podľa ITU E.164 a národného číslovacieho plánu, vie, čo je to za mizéria. Účtovanie Share Cost hovorov z hľadiska prepojovacích poplatkov, to je chuťovka, na tom si už veľa analytikov "nabilo hubu".

Ale to je dlhé rozprávanie pri (beer).


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: Karel Smékal 26.05.2012, 08:08
V případě hlášení poruch volám na 800225577.  Než tam ale člověk zavolá, měl by si uvědomit co chce operátorovi sdělit .  Hláška  "tady nejde elektrika" je málo. Je dobré nahlásit jim  adresu a když to jde, tak číslo nejbližšího trafa či odpojovače aby  operátor  rychle našel místo poruchy na mapě.  Jsou ale mezi operátory i tací hotentoti kterým už říkám že jsem rád že se náš hovor monitoruje.


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: Roman Šafránek 26.05.2012, 09:15
Hlásil jsem "bezproudí" mnohokrát a vždycky to bylo v pohodě. Většinou se mi i dostalo odpovědi, že třeba v dané lokalitě řeší poruchu na vn apod. Jednou jsem ale hlásil výpadek v paneláku kde jsem neuměl přesně říct na koho je odběr napsaný a oni po mě chtěli číslo elektroměru - proč potřebují vědět kdo a jak to mám asi v té tmě přečíst...


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: František Šohajda 26.05.2012, 10:30
Citace
proč potřebují vědět kdo a jak to mám asi v té tmě přečíst...

Protože to mají v PC a podle čísla elměru jim to dá kde se to nachází na mapě.... (dance) (dance) (dance)


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 26.05.2012, 20:42
Jednou jsem ale hlásil výpadek v paneláku kde jsem neuměl přesně říct na koho je odběr napsaný a oni po mě chtěli číslo elektroměru - proč potřebují vědět kdo a jak to mám asi v té tmě přečíst...
Proto mám v bedně takovou malou baterku ;) Operátorky mají na starosti celý kraj a podle čísla elměru si vás snadno najdou (může to být klidně elměr souseda).


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: Oldřich Morávek 26.05.2012, 21:48
No moj zkušenost se 112-kou je asi taková.
Při hledání ztracené holčiny v lese, se zdravotním rizikem, jsem vytočil 112-ku. Dovolal jsem se do Prahy, kde vůbec netušili, kde se nacházím a tím pádem mi nebyli schopní pomoci. Než jsme se domluvili co a jak (45 minut) holčinu jsme našli sami. Naštěstí v pořádku.

Po druhé, když jsem byl u vážného úrazu, jsem omylem vytočil 158, místo 155 (i když to znám normálně z paměti a melduju to i ostatním do hlavy. Stres je sviňa). Tam zafungovali bezvadně s tím, že se o vše postarají, a ať jdu dát první pomoc. V zápětí mi volala operátorka ze 155-ky z místního operačního střediska.
Sice věděla kde jsem, ale po ověření kontaktu mi práskla s telefonem s tím, že ke mně letí vrtulník a jede rychlá.
Po 10-ti minutách dorazil náčelník místní policie, který po otevření dveří, kde uviděl chlapa v kaluži krve, vycouval ze dveří s tím, že počká v autě. (no holt každý nesnese pohled na krev)
Po 20-ti minutách přistál vrtulník. Náčelník mi nebyl ani schopen pomoct s výběrem místa pro přistání. (takový detail. Na místě nenechávejte žádné předměty, třeba reflexní vestu. Mohla by se dostat do sání vrtulníku. Tomu samému stačí kruh o průměru 5 až 6 m na přistání)
po 22-ti minutách dorazila rychlá. (15 km)

Tak nevím, jestli je lepší Praha, nebo místní dispečink.

Co se týče callcentra ČEZu, je dlouhá doba, než se proklikám přes automat, a když se dočkám operátora, mluvím se študákem na brigádě, který nemá ani ponětí, co mu říkám. Jakékoli přesvědčování, že mluví s odborníkem z provozu, je marné. (včetně vyslechnutí si varování, že do EZ smí zasahovat jen odborník.)
Bylo by asi dobré mít možnost volat přímo na operátora, který by si zpětně ověřil totožnost a havarijní hlášení bral vážně. BVyl bych i pro registrovanou linku. V případě nouze je každá minuta dobrá.


Název: Re: Kam a komu nejlépe ohlašovat kritickou havárii veřejných rozvodů el.energie?
Přispěvatel: ziza 28.05.2012, 06:54
Poruchové číslo ČEZu je 840 850 860