Diskuse Elektrika.cz

Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici => Opravy a servis, údržba, rekonstrukce => Téma založeno: horakm3 11.06.2010, 13:15



Název: Jak poznat vadný rozběhový kondenzátor?
Přispěvatel: horakm3 11.06.2010, 13:15
Mám problem s elektromotorem na 1F, po zapnuti se bud nerozjede nebo trochu sebou cukne a zacne se tocit na druhou stranu.
Myslim si, ze by to mohl byt kondenzator.
Jestli to je kondenzator, da se nejak zmerit jestli odesel skutecne on?




#uft#


Název: Re: Jak poznat vadný rozběhový kondenzátor?
Přispěvatel: Václav 3 14.06.2010, 09:10
Změřit se dá vše, záleží jak jste vybaven, ovšem podle otázky předpokládám, že nic moc nemáte a že ani Vaše zkušenosti s elektrotechnik ou nebudou velké. Navštivte některého elektrikáře ve svém okolí a on vám jistě rád kondenzátor a celý motor přezkouší. Navíc, závada nemusí být jen v kondenzátoru (i když ta bývá nejčastější),  vadný může být také odstředivý kontakt, který u některých typů motorů kondenzátor po rozběhu odpojuje a samozřejmě také rozběhové vinutí.

Nakonec jedno upozornění: kondenzátor může zůstat delší dobu po odpojení zařízení od sítě nabitý a dát ránu!


Název: Re: Jak poznat vadný rozběhový kondenzátor?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 14.06.2010, 10:17
Jen pro "odborníky",  kteří respektují základní pravidla bezpečnosti!
Do série s kondenzátorem se zapojí žárovka na 230V (25W) a připojí do zásuvky
- pokud žárovka nesvítí, je kondenzátor vadný (přerušený)
- pokud žárovka svítí naplno, je kondenzátor vadný (proražený)
- pokud se jas žárovky mění, je kondenzátor také vadný
- žárovka musí svítit, ale jas je menší než při přímém připojení

A kdo má střídavý ampérmetr a nějaký zdroj malého napětí, může kondenzátor přpojit na zdroj přes ampérmetr.
Při napětí cca 3,16V platí, že 1mA odpovídí kapacitě 1 mikrofarad, tedy při proudu 8mA by to byla kapacita 8 mikrofaradů,...

Jak již napsal kolega - opatrně, před manipulací  kondenzátor vybít (před odpor!)...


Název: Re: Jak poznat vadný rozběhový kondenzátor?
Přispěvatel: Roman Marushack 17.10.2020, 18:05
Jeden zákazník a známý v jedné osobě mi dal na analýzu příp. opravu otvírání brány s 1f motorem s kondenzátorem. Prý se to otvírá strašně pomalu což dříve nedělalo. Cílem bylo zjistit, zda-li je vadný kondenzátor, jednotka, nebo motor.

Po přečtení rad a tipů zde, jsem vyzkoušel žárovku do série. Nevím kolika W byla, ale je celkem malá. Problém je, že pokud k poklesu jasu došlo tak velmi nepatrně, možná vůbec. Na kondenzátoru jsem potom naměřil U asi 60V. Naměřil bych U když je kondenzátor proražený jak zde uvádíte? Jak velký pokles jasu je?

Dále jsem proměřil vinutí obyč multimetrem a naměřil něco okolo 1 Ohmu (proti všem 3 cívkám).
To je ale nicneříkající jak jsem se dočetl zde https://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,28438.0.html (https://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,28438.0.html)

Také by mohlo být špatné pomocné vinutí podle tohoto topicu.
- Pomocné vinutí je ta cívka na kterou je připojen kondenzátor?
- Pokud ano, je něčím specifická nebo mohi kondenzátzor připojit na kteroukoliv z nich?
- Pokud ne, jak ji poznám? (vodiče do motoru vedou z jednotky, takže nepoznám na který je veden kondenzátor

Z tohoto důvodu si nedovolím připojit to natvrdo bez jednotky abych zjistil jestli motor poběží.



Název: Re: Jak poznat vadný rozběhový kondenzátor?
Přispěvatel: Jiří_Hrubý 17.10.2020, 18:50
Tak především kdyby byl vadný rozběhový kond, neotevírá se brána vůbec.
To, že se otevírá pomalu, může být problém v mechanice, resp. někde to dře nasucho, nebo napálený motor, což by se ale zase projevovalo jeho nadměrným oteplením a malým výkonem. Jen v obecné rovině řečeno.
Motor reverzuje, zaměřil bych se na reverzační relé, která bývají poměrně poddimenzována na jiskření od kondu, které musí snášet. Přechoďák může způsobit snížení výkonu.
Motor samostatný, bez řídící jednotky se chová jak? Proudy odpovídají výkonu?
Především musíte znát zapojení motoru a umět ho rozběhnout na ponku. Bez tohoto základu, je jistější, aby analýzu provedl známý co se v motorech orientuje.
Těžko tu někdo něco vyvěští, když ani neuvedete co je to za motor.


Název: Re: Jak poznat vadný rozběhový kondenzátor?
Přispěvatel: Petr Petr 19.10.2020, 02:03
Brány mají většinou ještě triakovou regulaci, kvůli plynulému rozběhu, doběhu a nastavitelnému momentu (vše je většinou bez zpětné vazby),  takže to nemusí být jen kapacitorem. (jinak jeho stav se dá alespoň nahrubo poznat bez odpojování, z měření napětí z uzlu kapacitor/pomocné vinutí proti N a L, a fázory dopočítat).
Jednou jsem narazil na ukroucený trimr pro nastavení momentu, kdy si majitel ("zkušený" zedník),  chtěl navýšit "sílu" kvůli sněhu, a divil se, že to jezdí jen s dopomocí..... prý je asi motor v háji.


Název: Re: Jak poznat vadný rozběhový kondenzátor?
Přispěvatel: Martin Kurka 20.10.2020, 23:35
Pokud se laik zeptá bez fotky kondenzátoru, fotky nebo vypsaných parametrů či typu motoru atd.,  nemůže očekávat, že dostane lepší odpověď než nechat odborníkovi. Nelze mu poradit více, než obecnými řečmi. Vždyť ani nevíme, jestli je motor na 230 nebo 24V.

Cena nového kondenzátoru navíc není tak vysoká, aby se nedal vyměnit za nový stejný i když kondenzátorem to být nemusí.

Odborník si umí změřit kondenzátor ampérmetrem a přepočíst zda proud procházející kondenzátorem odpovídá kapacitě.

Rozběhové kondenzátory jsou buď z metalizovaného papíru, nebo dnes spíše z metalizované fólie. Pokud nastane v kondenzátoru průraz, fólie se v místě průrazu vypaří a kondenzátor zase funguje dál, ale s menší kapacitou. Průraz většinou nastane přepětím, nebo ztenčením fólie způsobeným přílišným oteplením. Ohřívají ji ztráty v kondenzátoru a i sám motor, který je dimenzovaný na krátkodobý chod.
Pokud motor má kondenzátor o menší kapacitě, proud v pomocném vinutí je menší než by měl být. Otáčivé pole není eiptické a motor má menší moment, klesnou mu otáčky, nebo se se zátěží nerozeběhne.
U motorů bran je vinutí hlavní rovnocené pomocnému, reverzuje se přepnutím napájení na jedno nebo druhé vinutí. Lépe řečeno obě vinutí jsou hlavní i pomocná, funkce s mění podle přepnutí přepínacího kontaktu směrového relé.

Výkonový triak (regulující fázově proud a tím skluz a z toho moment) bývá zapojen do společného uzlu vinutí motoru. Tento typ regulace se vyznačuje silným přídavným  tepelným namáháním motoru. Je-li kondenzátor v blízkosti motoru, nesvědčí mu to.  


Název: Re: Jak poznat vadný rozběhový kondenzátor?
Přispěvatel: Roman Marushack 11.03.2021, 17:16
Motor jsem rozběhl na přímo bez ovládací jednotky. Motor běží stejně s novým i starým kondíkem. Problém tedy bude nejspíš v jednotce, nebo jinde a tím je můj úkol splněn.